• croontje
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 15-02 09:21
Ik ben aan het denken om een HTPC te bouwen. Ik schets de huidige situatie:

Ik gebruik momenteel mijn XBox 360 om media vanaf mijn server af te spelen. Server hangt met UTP aan router, Xbox 360 draadloos.
Hieraan zijn enkele nadelen: geen ondertiteling, geen FM of internet radio (toch nog niet fatoenlijk gelukt), verbinding soms wat instabiel bij zoeken in de mappen of skippen in een divx.

De specs van de server:
  • Athlon 64 3200+
  • MSI Neo2 Platinum (ATX)
  • 3.5'' 1 TB HD van WD
  • 3.5'' 250 GB HD van Maxtor met Vista Ultimate
  • 1 GB Ram DDR PC3200
  • Graka is een oud AGP kaartje, passief gekoeld, niks speciaal
  • TV kaartje heb ik nog liggen van Hauppauge PVR 350
De TB HD wil ik blijven gebruiken en ik zou nog plaats willen voor een 2e 3.5'' schijf.

Ik zou in principe de huidige server kunnen overbouwen in een HTPC case. Dit heeft als voordeel dat de meerkost gering blijft. Ik vraag me echter af of het verbruik niet te hoog is. Idle heb ik 65 Watt gemeten, Load met superPi is 100 Watt. Een bijkomend nadeel is dat ik dan een redelijk grote case moet nemen aangezien het een ATX mobo is. Dit terwijl de Antec Fusion (die ik zeer mooi vind) mATX is.

Een andere optie is zowel een nieuwe case als nieuw mobo+proc kopen. (misschien is het geheugen dan te herbruiken). Dit gaat echter een aanzienlijk groter prijskaartje hebben én ik ben niet zeker of het energie verbruik veel lager gaat liggen. Voordeel is dat ik de HTPC dan kan aansluiten met HDMI want daar ga ik dan natuurlijk rekening mee houden.

Een derde optie is Nvidia Ion maar de vraag is gaan deze prestaties voldoende zijn. Zeer hoge prestaties gaan er niet nodig zijn maar in het topic hierover lees ik toch hier en daar wat over driver problemen.
Bovendien heb ik ook nog geen Nvidia Ion computertje gevonden waarin 1 of 2 3.5'' schijven passen.

Wat vinden jullie van deze opties? Zie ik iets over het hoofd of is er een optie die torenhoog boven de andere uitsteekt?

Verder vroeg ik me ook af of het mogelijk is om met een HTPC gewoon fm radio te spelen en bijvoorbeeld op een extra klein scherm de verschillende frequenties te zien?