Toon posts:

Lage Aero score in Vista op nieuwe PCIe videokaart

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Onlangs heb ik bij Alternate een upgradesetje gekocht: Foxconn A7GM-S 2.0 mobo met een AMD Phenom II X3 processor en 4Gb geheugen. Het Foxconn mobo heeft een ATI HD3200 aan boord, maar ik heb los een PCIe Sapphire HD4350 met 1Gb geheugen erbij bijgekocht.

Het probleem is dat Vista (32 bit) een lage score geeft in de prestatie index op de Bureaubladprestaties voor Windows Aero: 3,5. Vreemd, want de grafische weergave voor spellen krijgt een score van 4,5. Het maakt niet uit of ik in de BIOS de onboard graphics adapter in- of uitschakel voor de score.

Kan het te maken hebben met hoe de monitor (Samsung 24 inch LCD scherm) is aangesloten? De HD4350 heeft 2x een DVI-aansluiting. De Samsung monitor zit op een KVM-switch met normale VGA-connector en de KVM-switch zit via een VGA-DVI converter op één van de DVI-aansluitingen van de HD4350.

Of is er een andere oorzaak/mogelijkheid om de Aero score te verhogen? De PC draait Vista Ultimate 32-bit SP2 en de laatste ATI Catalyst (9.8) driver.

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 01:48

M2M

medicijnman

Een 3450 zal ook niet veel meer scoren dan een 4.5. Draai anders eens 3dmark06 en post je scores hier. Google gelijk even een vergelijkend systeem en vergelijk je 3dmark score met je gegooglede versie. Als dat te veel afwijkt is er iets mis met de prestaties van je systeem, anders niet.

-_-

• watercoolertje
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 17:01

watercoolertje

Untertitel

Doet Aero het goed (voor jouw gevoel? dus hoe jij het ervaart?). Zo ja dan is er geen probleem :)

Zo nee dan is er iets mis. Ik kreeeg met een HD4890 een 1 in Windows 7 en gamen een 6.7 ofso... Had ik er problemen mee? Nee absoluut niet, op een score afgaan terwijl het goed werkt is namelijk onzin :)

(16 x 300Wp) 4800Wp + (sinds 14 feb 2023) (7 x 405Wp) 2835Wp = 7635Wp @Zuid op 4.5kW omvormer

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Sowieso is de score van vista niet op de Nederlandsche schaal van 1 tot 10 he. Dat was ook het eerste wat ik dacht met mijn pc met een toch redelijke graka, die een 5,7 kreeg. "krijgt 'ie een onvoldoende?" :P

Het gaat geloof ik van 1 tot 5,9 (in vista, bij w7 is dit opgehoogd naar 7,9 of 8,9 ofzo), waarbij een 5,9 dus staat voor (redelijk) high end. Voor veel (redelijk nieuwe) spellen is een score van 3 of 4 het minimum, dus 3,5 betekent waarschijnlijk dat hij het best aardig doet. Als aero voor jouw gevoel vloeiend werkt zou ik me er geen zorgen over maken. Misschien heeft de HD4350 bepaalde eigenschappen waardoor hij in games iets beter uit de verf komt dan met 2D-weergaven.

[ Voor 4% gewijzigd door bwerg op 03-09-2009 11:45 ]

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 01:48

M2M

medicijnman

bwerg schreef op donderdag 03 september 2009 @ 11:44:
Sowieso is de score van vista niet op de Nederlandsche schaal van 1 tot 10 he. Dat was ook het eerste wat ik dacht met mijn pc met een toch redelijke graka, die een 5,7 kreeg. "krijgt 'ie een onvoldoende?" :P

Het gaat geloof ik van 1 tot 5,9 (in vista, bij w7 is dit opgehoogd naar 7,9 of 8,9 ofzo), waarbij een 5,9 dus staat voor (redelijk) high end. Voor veel (redelijk nieuwe) spellen is een score van 3 of 4 het minimum, dus 3,5 betekent waarschijnlijk dat hij het best aardig doet. Als aero voor jouw gevoel vloeiend werkt zou ik me er geen zorgen over maken. Misschien heeft de HD4350 bepaalde eigenschappen waardoor hij in games iets beter uit de verf komt dan met 2D-weergaven.
nee het slaat helemaal nergens op. Een half jaar geleden, toen windows 7 nog niet echt als rc bekend was, had ik een GTX260 en een E8400. Alles 5.9, terwijl er systemen zijn met twee 4870's op een i7 die mijn machine er dubbel en dwars uitpresteren. Oftewel, die vista score index zegt dus geen ruk. Wil je wat kunnen vergelijken, draai een fatsoenlijke benchmark. Kost een kwartiertje meer werk, maar dan heb je wel een representatieve score te pakken.

Trouwens, misschien lijkt het vreemd dat de scores maar tot 5.9 lopen, maar dat is eigenlijk niet zo. Hier heeft microsoft voor de grap wel over na gedacht. Het idee was namelijk dat elke keer als er geen fatsoenlijk onderscheid tussen systemen gemaakt kon worden, omdat mid-end ook een 5.9 krijgt, de score via een update ronde verhoogd kon worden naar 6.9, 7.9 etc. etc. Zodoende kon er dus onderscheid blijven tussen verschillende systemen, door die prestatieindex een patch te geven. Het idee was goed, de uitwerking minder want ik heb op mijn vista machine eigenlijk daar nog niet veel van terug gezien. Misschien dat microsoft het in windows 7 wel bij gaat houden, waardoor het een leuke indicatie kan zijn voor mensen die niet zo bekend zijn met 3dmark, superPI mod 1.5 of andere synthetische benchmarks.

Eventueel zouden spelletjes op de doos kunnen zetten wat voor gemiddelde prestatieindex je nodig zou hebben om het spel met low, medium en high settings te kunnen spelen. Echter volstaat een maximum van 5.9 dan niet. En zeker met de komst van SSD's zou het geheel wel eens opgerekt mogen worden naar 15.9 ofzo.

-_-

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb net de HD4350 uit de PC gehaald en de onboard HD3200 geinstalleerd.

Situatie is als volgt:

Met PCIe Sapphire HD4350 (met 1Gb DDR2 eigen geheugen):
* Aero score 3,5
* Game score 4,6

Met de onboard HD3200 (met shared memory):
* Aero score 4,0
* Game score 4,2

Vreemd dat een onboard kaart met gedeeld geheugen een stuk hoger scoort dan een losse kaart met eigen geheugen...

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 08-05 21:53

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Begin eens met die Window score te vergeten. Als je wilt weten of je kaartje fatsoenlijk presteert, draai je 3dMarkVantage of '06 en vergelijk je scores met anderen met zo'n kaartje.

De Windows score slaat als een tang op een varken en heeft geen invloed op de daadwerkelijke uitvoering van Aero.

Dit hebben mensen boven mij ook al gezegd, maar ik vraag me af of je het wel gelezen hebt?

[ Voor 13% gewijzigd door Edmin op 03-09-2009 15:37 ]

Pagina: 1