Vreemd probleem met naamsomzetting

Pagina: 1
Acties:

• Masch
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 09:23
Hallo,

Ik heb hier een vreemd probleem, de situatie is als volgt. Een (prive) laptop van een collega kan niet meer op het internet, elke pagina geeft een 'de webpagina kan niet worden weergeven' melding. Het vreemde is echter dat alle instellingen goed lijken te staan, maar dat DNS op de een of ander manier niet lijkt te werken.

- Pingen naar andere ip adressen in het netwerk gaat goed (bv ping 192.168.3.1)
- Pingen naar computers in het netwerk gaat ook goed (bv ping server01) DNS lijkt dus goed
- Ping naar www.google.nl gaat niet goed, de melding die ik krijg is 'Ping-aanvraag kan host www.google.nl niet vinden, etc.
- tracert www.google.nl gaat niet goed, de melding 'kan de naam van het doelsysteem www.google.nl niet
omzetten' verschijnt.
- nslookup www.google.nl gaat goed en geeft netjes een aantal ip adressen. Als ik deze in explorer plak, kan ik de website ook bezoeken. DNS lijkt dus goed, anders zou nslookup niet werken.

Een erg vreemd dus. Er gaat iets niet goed met de naamsomzetting, maar DNS lijkt wel goed te werken. Ik heb de volgende dingen geprobeerd na flink wat zoekwerk over mogelijke oorzaken, maar allen zonder resultaat.

- ipconfig /flushdns
- TCP/IP Stack reset (netsh int ip reset resetlog.txt)
- Herinstallatie SP3
- Removal tool van Norton gedraaid
- DNS Servers van www.opendns.com gebruikt
- Virusscanner gedraaid (geen virussen gevonden)/ uitgeschakeld
- Zonealarm uitgeschakeld

De gebruiker komt met een vreemd verhaal dat het niet meer werkte na het aanmelden op een draadloos netwerk en dat hij sindsdien geen internet meer heeft op z'n laptop. Verder heeft hij helaas geen informatie over wanneer het is gebeurd. Heeft iemand van jullie nog ideeën voordat ik overga op een herinstallatie?

(\__/) Ik wist totaal niet wat hier neer te zetten....
(='.'=) Dus het werd....
("")("") Een konijn!!

• boers706
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 01-03 08:30
en als je handmatig een ip adres en dns invult, wat doet ie dan?

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

FWIW, mijn laptop had net ook gelijksoortige symptomen: tracert op IP-adres gaat prima maar op domeinnaam niet; DNS-server is bereikbaar; andere DNS-server nemen helpt niet; wireless toegang. Ik heb geen idee wat het was, maar een reboot en een kwartiertje later was het over...

Ik zie een aantal keer EventID 5032 staan in het Vista log, maar dat is niets nieuws. Ik heb hier helaas geen toegang tot de DNS-server of de gateway, dus kan niet zien of die wat raars zag langskomen.

Maar in mijn geval is het dus *tromgeroffel* zomaar opgelost.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• Masch
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 09:23
Een erg vreemd probleem zeg. Na het verwijderen van Zonealarm werkt alles ineens weer. Waarom het uitschakelen niet werkte? Geen idee, misschien is de oplossing een combinatie van één van de bovenstaande factoren geweest. Ik had toch het idee dat ofwel de virusscanner, ofwel zonealarm het probleem veroorzaakte, daarom ging ik over tot de-installatie. Daarvoor had ik ook de instellingen van IE gereset, maar dit hielp op dat moment niet.

Zul je altijd zien, heb je net het idee dat je alles al hebt geprobeerd en dat je een topic moet gaan openen op GOT, is het probleem daarna 'ineens' opgelost ;) Ik gok dat de gebruiker zijn systeem teveel wilde beveiligen en iets heeft geblokt dat DNS aanvragen verzorgt.

Owja, in de eventlog stond ook helemaal niks vreemds. Alles leek gewoon goed te zijn.

[ Voor 11% gewijzigd door Masch op 03-09-2009 11:19 ]

(\__/) Ik wist totaal niet wat hier neer te zetten....
(='.'=) Dus het werd....
("")("") Een konijn!!

• boers706
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 01-03 08:30
misschien poort 80 geblokkeerd