Toon posts:

Welke 6 of 8 poort Router geschikt voor fiber power 120mb?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik heb sinds gisteren een 120mb fiber power lijn van UPC.
Aangezien de huidige router de snelheden niet goed verwerken kan ben ik op zoek naar een goede en niet voor de hoofdprijs :+
Ik zoek minimaal een 6 poort cable router, die een goede wan>lan throughput heeft, ik meen dat dit belangrijk is bij het zoeken van een nieuwe met deze snelheden.

Geen draadloze alstublieft!
Er wordt in huis zowel met Windows als met Apple gewerkt.
Ik hoop dat iemand tips heeft zodat ik morgen naar de winkel kan of via internet kan bestellen!

Bedankt alvast!

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 03-09-2009 01:02 ]

Verwijderd

Op hardware.info kan je de WAN-LAN troughput van veel routers vinden, bijv: http://www.hardware.info/...apiSmJfKacg,bGRkZZiVmJLK/

[ Voor 40% gewijzigd door Verwijderd op 03-09-2009 01:03 ]

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 14:28
Iedere willekeurige gigabit router is geschikt om Fiber power te ondersteunen. 6 poort zal overigens lastig worden en erg duur. Een switch er tegenaan gooien is voordeliger

En waarom geen draadloze, puur bekabelde routers zijn erg dun bezaaid tegenwoordig

Verwijderd

Topicstarter
Omdat ik in studentenhuis woon, en er meerdere computers zijn bovendien ben ik de enige die draadloos verbinding kan maken (ingebouwd), de rest moet dan iets kopen om te connecten.
En niet iedere gigabit router ondersteund fiberpower 120mb, althans dit is mij verteld?
UPC heeft gezegd dat een switch erbij aansluiten verlies van snelheid betekent?

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 03 september 2009 @ 01:12:
Omdat ik in studentenhuis woon, en er meerdere computers zijn bovendien ben ik de enige die draadloos verbinding kan maken (ingebouwd), de rest moet dan iets kopen om te connecten.
En niet iedere gigabit router ondersteund fiberpower 120mb, althans dit is mij verteld?
Kijk dan bij hardware.info wat ik net ook al aangaf, daar staan testresultaten van een hele bult routers.
Een switch veroorzaakt overigens geen snelheidsverlies.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 03 september 2009 @ 01:13:
[...]

Kijk dan bij hardware.info wat ik net ook al aangaf, daar staan testresultaten van een hele bult routers.
Een switch veroorzaakt overigens geen snelheidsverlies.
Ik was al even aan het kijken bedankt alvast!
Is een switch dan minder stabiel, of in het kort voor- en nadelen misschien opsommen in vergelijking met router?
Of praat die UPC man onzin?

Verwijderd

Ah, een switch in plaats van een router bedoelde je dus.
Weet niet of dat kan met upc modems, weet niet of die dingen netjes ip adressen uitgeven (router) of dat ze 1 enkel ip adres uitgeven (bridged).
Als dat ding gewoon lokale ip adressen uitgeeft kan het absoluut geen kwaad om daar een switch op aan te sluiten.
UPC brabbelt inderdaad maar wat.

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 14:28
Verwijderd schreef op donderdag 03 september 2009 @ 01:12:
Waarom zou niet iedere gigabit router 120Mb ondersteunen? Niet dat ze daadwerkelijk gigabit halen, maar 120Mb is maar een fractie boven de gewone 100Mbit standaard.
Dat een switch aansluiten snelheidsverlies betekent=onzin.

Denk je echt dat de mensen bij UPC aan de telefoon er verstand van hebben ?

Een draadloze router heeft vrijwel altijd 4 bekabelde poorten, een 5 poorts switch aansluiten en je bent klaar

Verwijderd

De WAN-LAN troughput is van veel (ook gigabit) routers nogal beroerd.
Er zijn er genoeg die de 80mbit al niet eens halen, laat staan 120.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 03 september 2009 @ 01:16:
Ah, een switch in plaats van een router bedoelde je dus.
Weet niet of dat kan met upc modems, weet niet of die dingen netjes ip adressen uitgeven (router) of dat ze 1 enkel ip adres uitgeven (bridged).
Als dat ding gewoon lokale ip adressen uitgeeft kan het absoluut geen kwaad om daar een switch op aan te sluiten.
UPC brabbelt inderdaad maar wat.
Uh de huidige situatie is zo:
1 router + 1 switch aangezien er 5 computers aangesloten zijn plus xbox.
Man van upc vertelde dat het beter was een router te kopen met voldoende poorten en die switch eruit te gooien.

De huidige router loopt elke keer vast met 120mb, toen alles op die ene switch gezet en die verdeeld niet, het is maar 1 poort. Nu inmiddels alles weer in 1 router (een iemand is weg en xbox niet aangesloten) en we downloaden momenteel niet via nieuwsgroepen en de router loopt niet vast momenteel, maar kan echter max 100mb aan.

We hebben zogezegd liefst kabel router, met voldoende poorten. Maar goed, ik heb er verder de 'ballen verstand' van. Ik zou best draadloos willen want mijn Apple maakt daar wel goed contact mee, maar kan me voorstellen dat huisgenoten wellicht onnodig op kosten gejaagd worden omdat ze speciale dingen moeten kopen om uberhaupt draadloos te kunnen connecten.
Bovendien zei die kerel van UPC dat het minder stabiel zou zijn met 120mb, misschien ook gebrabbel?

edit: de modem geeft geen meerdere adressen, blijft bij een en dezelfde ip.

Verwijderd

Topicstarter
Een draadloze router heeft vrijwel altijd 4 bekabelde poorten, een 5 poorts switch aansluiten en je bent klaar
Waar moet ik op letten bij aanschaf van zon 5 poort switch? We hebben er nu eentje maar dat is een verouderd ding.

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 04-03 07:32

Sprite_tm

Semi-Chinees

Zolang je 'm niet zelf wilt openschroeven of aanpassen, hebben routers hier in EL niet zoveel te zoeken. Schopje naar Netwerken toe.

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

Verwijderd

Dan gewoon een router kopen en een switch achter knallen, routers met 8 poorten zijn vrij zeldzaam.
Draadloos kost je niets extra, het is zelfs vrij moeilijk om een niet draadloze router te vinden.
Heb zelf de Sitecom WL-306 die het vrij aardig doet en ook de troughput van WAN (internet) naar LAN is vrij goed, maar er zijn nog veel meer opties ;) die 120mbit niet haalt (verkeerd gekeken), zonder firewall maar 113mbit (nooit geweten, niet boeiend ook aangezien ik maar 10mbit ADSL2 heb :P)

edit:
Verwijderd schreef op donderdag 03 september 2009 @ 01:25:
[...]

Waar moet ik op letten bij aanschaf van zon 5 poort switch? We hebben er nu eentje maar dat is een verouderd ding.
Mwa, voornamelijk dat het een gigabit switch is.
Voor de zekerheid zou je er voor kunnen zorgen dat het een redelijk merk is (lees: geen sweex).
Zelf heb ik icm bovenstaande router een Netgear ProSafe switch van 8 poorten (5 ports ook beschikbaar), doet het prima :)

[ Voor 47% gewijzigd door Verwijderd op 03-09-2009 01:35 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 03 september 2009 @ 01:23:
[...]

Bovendien zei die kerel van UPC dat het minder stabiel zou zijn met 120mb, misschien ook gebrabbel?
Wat UPC zegt kun je een beetje met een korreltje zout nemen. Elke Gigabit router/switch kan fiberpower aan. Heb hier zelf een 90Mbit lijn op een oude Linksys WRT350N en een oud type switch van hun en alles werkt gewoon naar behoren. Misschien is het verstandig als er zoveel gedeeld word iedereen een gelijke bandbreedte te geven via de router zodat niet 1 gebruiker alles dichtgooid met downloaden, zeker niet met 80Mbit op een nieuwsgroep waardoor de anderen weer veel te weinig krijgen :)

En UPC wil graag "hun" routers verkopen omdat ze daar flinke marge's op maken ;)

Verwijderd

Topicstarter
Mwa, voornamelijk dat het een gigabit switch is.
Voor de zekerheid zou je er voor kunnen zorgen dat het een redelijk merk is (lees: geen sweex).
Zelf heb ik icm bovenstaande router een Netgear ProSafe switch van 8 poorten (5 ports ook beschikbaar), doet het prima :)
haha zo heb jij ook weer wat geleerd vanavond, toch bedankt kerel. Ik heb even gekeken naar die switch en ziet er idd wel goed uit, en met zo'n switch op een 4 poort router is het niet zo dat degene die in switch zit de halve verbinding naar zich toe kan trekken? :)

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 03 september 2009 @ 01:35:
[...]

Wat UPC zegt kun je een beetje met een korreltje zout nemen. Elke Gigabit router/switch kan fiberpower aan. Heb hier zelf een 90Mbit lijn op een oude Linksys WRT350N en een oud type switch van hun en alles werkt gewoon naar behoren. Misschien is het verstandig als er zoveel gedeeld word iedereen een gelijke bandbreedte te geven via de router zodat niet 1 gebruiker alles dichtgooid met downloaden, zeker niet met 80Mbit op een nieuwsgroep waardoor de anderen weer veel te weinig krijgen :)

En UPC wil graag "hun" routers verkopen omdat ze daar flinke marge's op maken ;)
Het is idd belangrijk dat het redelijk wordt verdeeld aangezien er 3 mensen zijn met een abbo op een server, zodat we kunnen downloaden via nieuwsgroepen. En het niet de bedoeling is dat wanneer ik download de anderen vrijwel niets overhouden :P
Overigens zei die upc kerel, wij hebben maar 4 poorten beter ga je zoeken naar 6 poorten bij de winkel in de buurt hahaha.

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 03 september 2009 @ 01:35:
[...]

Het is echt absoluut niet waar dat elke gigabit router 120Mbit aan kan. Dat jouw router dat wel haalt, verandert daar niets aan. Op Smallnetbuilder.com is een mooi overzicht van WAN-to-LAN en LAN-to-WAN performance. Daar is duidelijk te zien dat er nogal wat routers zijn die 120Mbit bij lange na niet halen.

Ik raad echt aan alleen een router te kopen waarvan je zeker weet dat deze 120Mbit haalt. In mijn studentencrib met 100Mbit/s haalde ik zelfs met een (dure) Draytek Vigor maar 12Mbit.

Edit: de link naar het mooie overzicht doet het niet :? Hier de link: http://www.smallnetbuilde...ion,com_chart/Itemid,189/

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 03-09-2009 01:50 ]

• --MeAngry--
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 03-03 13:03

--MeAngry--

aka Qonstrukt

Precies, het verschil tussen een normale gigabit switch (welke altijd wel tegen de gbit aan doorvoer haalt) en een gigabit router is, dat een router toch wel ff wat meer moet doen om het inkomende WAN verkeer over de LAN poorten te 'verdelen', dan een switch. Een switch heeft namelijk geen firewall, hoeft geen NAT uit te voeren, etc...

Dus let inderdaad goed op met wat je koopt, kijk dus even op smallnetbuilder zoals hierboven aangegeven, en koop voor achter je router nog een fatsoenlijke gigabit switch en je bent klaar.

Daarnaast zijn niet-draadloze routers ook nogal dun bezaaid, dus koop gewoon een draadloze, en zet wifi uit, of gooi er gewoon WPA2 op. :)

Tesla Model Y RWD (2024)

Verwijderd

Topicstarter
Is dit iets:

NETGEAR FVS318G ProSafe 8-port Gigabit VPN Firewall

vanaf eind Sep verkrijgbaar?

bedankt voor de overige comments tot dusver, begrijp ik nu goed dat ik een router kan kopen die goede snelheden haalt, en de switch met 5 poorten hierop aansluit en alle computers op de switch aansluit?
Dan krijg ik geen problemen en de switch verdeeld alles goed?
De modem geeft geen meerdere adressen o.i.d dus vandaar ik het nogmaals vraag.

[ Voor 63% gewijzigd door Verwijderd op 03-09-2009 02:08 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 03 september 2009 @ 02:06:
Is dit iets:

NETGEAR FVS318G ProSafe 8-port Gigabit VPN Firewall

vanaf eind Sep verkrijgbaar?
Nee, dat is dus niet iets. Want als je nou in die charts van Smallnetbuilder.com kijkt, zie je dat WAN-to-LAN slechts 22,5Mbit/s haalt. En dat is geen 120Mbit/s.

Verwijderd

Topicstarter
Oh sorry dan heb ik verkeerd gekeken, ik word er kierewiet van.
Gezien tijdstip kan ik beter gaan slapen denk ik, wordt gek van routers, switches enz!
En deze week in totaal een uurtje of 10 met UPC liggen klooien, fijn he internet 8)7

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 03 september 2009 @ 01:48:
[...]

Het is echt absoluut niet waar dat elke gigabit router 120Mbit aan kan.
Zoals TS net zelf voor je eigen post al aangeeft, er zitten 3 heavy users op die lijn. Als je niet per user een bepaalde bandbreedte toewijst is dat gewoon vragen om problemen, het lijkt me dan ook niet verwonderlijk dat een router over zijn "nek" gaat.

120Mbit gedeeld door het aantal users minus 10Mbit voor wat overhead en geef iedereen dan dezelfde down/up speed. Ik heb hier voor mijn server ook gewoon een vaste waarde in de router toegekend zodat de overige machine's geen last ondervinden en gehinderd worden in surf/game/stream gedrag. Ik vraag me af hoeveel gebruikers daadwerkelijk sinds de snelle abbo's hun router dermate degelijk configureren :)

Maar goed, een gigabit router handeld in mijn ervaring gewoon netjes het verkeer af, en de mijne is al 4 jaar oud.

Verwijderd

Op verzoek verwijderd

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt wederom, ik ga straks even bellen met routershop. Ik zie namelijk wel aantal geschikte routers maar niet allen zijn compitabel met Apple.

Verwijderd

Topicstarter
Net gebeld met routershop en hij kwam met deze aan, echter kan ik niet zo gauw iets vinden over de wan>lan snelheid, ik zou dan voor de productbundel gaan met de switch (aan te klikken bij overzicht)
http://www.routershop.nl/...less-n-gigabit-router.htm

Wordt gezegd dat deze 120mb aan kan, maar wil toch zekerheid hebben mbt wan>lan.
Is een 5mhz van belang, handig met oog op toekomst naast de 2,4 mhz?

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 03-09-2009 15:38 ]

• Belgar
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-09-2025

Belgar

Archmaster ranzige code..

als ik het topic goed gelezen heb is volgens mij de beste opstelling:

Wan - router:
poortje 1: heavy user 1
poortje 2: heavy user 2
poortje 3: heavy user 3
poortje 4: switch

aan de switch alle andere apparaten / users.

zodoende kun je met traffic shaping / management goed instellen dat niet een gebruiker alle bandbreedte gaat opnemen. als de 3 zware gebruikers ook een vast IP adres nemen kunnen ze ook alle 3 poorten mappen e.d.

overigens is het goed in kunnen stellen van traffic management wel weer router afhankelijk en iets waar je eigenlijk ook apart na moet kijken.

...Als het maar werkt

Verwijderd

Topicstarter
Thanks, dat is zeker een idee ja!!
Pagina: 1