Keuze Ubuntu versie in combie met Intel GM965 chipset

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 14:00
Ik heb een MSI VR201 notebook (leuk 12 inch ding) waar ik nu al Ubuntu 9.04 op draai. Werkt opzich prima, alleen loop ik toch tegen wat problemen aan.

De notebook is uitgerust met de Intel mobile 965 chipset, meende ik, maar een tabelletje in een officiële pdf zegt:
North Bridge Intel 960GL
South Bridge Intel ICH-8M
Het is iig familie.

hier een selectie van lspci:
00:00.0 Host bridge: Intel Corporation Mobile PM965/GM965/GL960 Memory Controller Hub (rev 03)
00:02.0 VGA compatible controller: Intel Corporation Mobile GM965/GL960 Integrated Graphics Controller (rev 03)
00:02.1 Display controller: Intel Corporation Mobile GM965/GL960 Integrated Graphics Controller (rev 03)
00:1a.7 USB Controller: Intel Corporation 82801H (ICH8 Family) USB2 EHCI Controller #2 (rev 03)
00:1b.0 Audio device: Intel Corporation 82801H (ICH8 Family) HD Audio Controller (rev 03)
00:1c.0 PCI bridge: Intel Corporation 82801H (ICH8 Family) PCI Express Port 1 (rev 03)
00:1e.0 PCI bridge: Intel Corporation 82801 Mobile PCI Bridge (rev f3)
00:1f.0 ISA bridge: Intel Corporation 82801HEM (ICH8M) LPC Interface Controller (rev 03)
00:1f.2 IDE interface: Intel Corporation 82801HBM/HEM (ICH8M/ICH8M-E) SATA IDE Controller (rev 03)
00:1f.3 SMBus: Intel Corporation 82801H (ICH8 Family) SMBus Controller (rev 03)
02:00.0 Network controller: Intel Corporation PRO/Wireless 4965 AG or AGN [Kedron] Network Connection (rev 61)
03:00.0 Ethernet controller: Realtek Semiconductor Co., Ltd. RTL8111/8168B PCI Express Gigabit Ethernet controller (rev 01)

De problemen zijn:
  • X server maakt niet volledig gebruik van m'n grafische chips, is een bekend probleem sinds X 1.6 (uit m'n hoofd) welke verscheept wordt met 9.04
  • Sluit doorgaans niet goed af (blijft hangen met zwart scherm)
  • Komt wel in standby maar komt er nooit meer uit
9.04 komt dus met de X versie die niet gaat werken, en ik weet niet hoe lang het gaat duren voordat er een update komt die het probleem fixt. Als ik het goed heb moet met een wel compatible versie de boel sneller werken maar kan ik ook leuke grafische functies aanzetten.
Maar los van het grafische wil ik gewoon het kunnen uitzetten / in standby zetten zonder probleem. 9.10 komt eraan, maar ik weet niet wat daarin gaat veranderen. Ik weet ook niet waar de afsluit/standby problemen vandaan komen.

Ik heb tevens ook een te kleine swap partitie gekozen dus ik kan niet eens hibernaten :+
(ik wist niet dat dat het gevolg zou zijn, ik hield de swap klein omdat ik op een 16GB SSD zit)
Dit in combi met de probleempjes wil ik gewoon eventjes overnieuw beginnen en alles in 1 keer fixen.

Het idee is dus om naar 8.10 te gaan en dan simpelweg oppassen met updaten, X updates overslaan. Dat is natuurlijk irritant om iedere keer het updates lijstje na te moeten kijken. Voor nu zie ik even gaan andere oplossing maar de vraag is of jullie geen betere ideeën hebben.

Ik heb overigens geen zit om te gaan hacken en naar oude versies te gaan van packages etc. Ik wil dat het gewoon in normale vorm werkt.

Edit: wat info toegevoegd.

[ Voor 4% gewijzigd door !null op 02-09-2009 21:42 ]

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

• !null
Ik had toch wel een reactie verwacht :P

Ik wilde er nog even bij zeggen, overige hardware werkt allemaal prima zoals wireless (Intel wireless N kaartje in gezet) en bluetooth. Ook al gaat het niet optimaal met X en de videokaart is de aansturing op zich prima en kan ik ook makkelijk een 2e scherm erop aansluiten etc. Ik kan dus geen Compiz effectjes aanzetten en ik heb het idee dat ie een stuk sneller schermpjes kan tekenen.

• autostatic
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 04-03 19:08
Waarom probeer je geen live-cd van 8.10? Of een andere distro (bijv. Fedora, stuk minder behoudend). En je kan pakketten "vastzetten" in Synaptic zodat ze niet mee gaan met de updates.

[ Voor 19% gewijzigd door autostatic op 03-09-2009 12:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Probeer the LTS versie ( 8.04 ); wordt langer ondersteund met bugfixes and security updates dan 8.10 en 9.04.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je zou (als je huidige installatie nog steeds het probleemgeval is) even kunnen proberen om een nieuwere kernel en nieuwe intel xorg drivers erop te zetten. Dan kun je uxa aanzetten, de nieuwe 3D versneller methode voor de intel drivers. Ik draai tegenwoordig ook Karmic en daar werkt het prima mee. Ik had in elk geval ook problemen met Jaunty omdat de intel drivers daar precies middenin het ontwikkelingsstadium zitten. Eigenhandig upgraden van de drivers en kernel heeft mij wel veel geholpen in elk geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
@VisitorQ, denk je dat dat meegenomen wordt in 9.10? Dat ik dus ook kan wachten tot volgende maand?
Ik wil er eigenlijk niet in rommelen om zo (voor die aangepaste onderdelen) het update proces te verstoren, dat ik het later handmatig weer moet terugzetten om het weer mee te laten gaan met updaten. Daarom kijk ik liever naar de Ubuntu versies. In mijn ogen dus voor 8.10 gaan of wachten op 9.10

Maar los van die grafische problemen heb je dus ook de standby en afsluitproblemen waar ik niet weet of compatible X versie dat op lost. En ik moet sowieso de partitie indeling wijzigen, maar dat zou ik eventueel met een knoppix cd-tje oid kunnen doen, de bestaande installatie behouden (als ik op 9.10 ga wachten).

@Autostatic, even kijken of ik zo'n cd-tje nog heb liggen, goed idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 09-09 10:57
!null schreef op maandag 07 september 2009 @ 12:07:
@VisitorQ, denk je dat dat meegenomen wordt in 9.10? Dat ik dus ook kan wachten tot volgende maand?
Er komt gewoon 2.6.31 in Karmic. 15 oktober is pas de kernel freeze en ik mag aannemen dat ze deze keer wel degelijke ondersteuning hebben voor een dergelijke gangbare Intel chip. Twee keer stoot een ezel zich niet aan dezelfde steen (mag ik hopen).

Kia e-Niro 2021 64 kWh DynamicPlusLine. See my GitHub and my blog for articles on security and other stuff.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Ik ga daar dan maar op wachten, upgraden die handel en als dan alle problemen (grafisch zowel als afsluiten/standby) weg zijn dan behoud ik de boel. Moet ik nog wel die partitie indeling wijzigen maar goed, daar ontkom ik toch niet aan.

Voor m'n werk ontwikkel ik voor Linux apparatuur (ook op Fedora bakken) etc, dus ik zou er zeker wel in kunnen duiken en handmatig dingen doen als hierboven staat beschreven. Maar dat is het hele punt, ik heb Ubuntu erop omdat ik wil dat het werkt, en ik geen zin heb om er veel aan te doen. Plus het verhaal van nu handmatig iets wijzigen betekent straks ook weer dingen doen als de updates verder zijn dan je eigen geknutsel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
!null schreef op maandag 07 september 2009 @ 15:59:
Voor m'n werk ontwikkel ik voor Linux apparatuur (ook op Fedora bakken) etc, dus ik zou er zeker wel in kunnen duiken en handmatig dingen doen als hierboven staat beschreven.
Dan zou dat 'handmatig doen' toch iets zijn wat je als uitdaging zou moeten zien imo. :P
Maar dat is het hele punt, ik heb Ubuntu erop omdat ik wil dat het werkt, en ik geen zin heb om er veel aan te doen.
Tja, life is hard... :+
Plus het verhaal van nu handmatig iets wijzigen betekent straks ook weer dingen doen als de updates verder zijn dan je eigen geknutsel.
Met een losse /home ben je zo vrij als een vogeltje om ipv een upgrade een reinstall te doen. :)

Kia e-Niro 2021 64 kWh DynamicPlusLine. See my GitHub and my blog for articles on security and other stuff.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Die losse /home las ik laatst ook al over, ga ik volgende keer zeker doen.

Ik zoek liever een uitdaging in dingen die ik zelf wil bouwen ipv een OS dat niet optimaal werkt. Bovendien, als ik lekker aan zou willen klooien en knutselen dan had ik er wel wat anders opgezet. Aanklooien met Linux en knutselen doe ik op allerlei andere zooi (OpenWRT e.d., VIA bordje, PS3 etc) maar op die laptop wil ik gewoon Ubuntu, en dan graag intact, dat ik niet in die update structuur heb zitten rommelen.

Maar goed, ik heb weer wat geleerd, volgende keer losse /home partitie (was nu ook handiger geweest), en je swap partitie groter maken dan je RAM anders kan ie niet hibernaten :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
!null schreef op maandag 07 september 2009 @ 16:38:
Maar goed, ik heb weer wat geleerd, volgende keer losse /home partitie (was nu ook handiger geweest), en je swap partitie groter maken dan je RAM anders kan ie niet hibernaten :+
Je kan nu ook gewoon je /home backuppen en reinstallen... :) Of een aparte partitie erbij maken (LVM, e2resizefs ftw). :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Ja dat snap ik, maar losse /home partitie had ik niets aan hoeven doen. Voor overig resize werk ga ik denk ik even met knoppix cd-tje of stick aan de gang. Maar met een re-install wacht ik nog even.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@!null

LVM is echt een aanrader :)

A Beginner's Guide To LVM:

http://www.howtoforge.com/linux_lvm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Ziet er naar uit dat je er heel veel mee kan. Maar wellicht is het overkill/grootheidswaanzin om hieraan te beginnen op deze laptop, gezien de schamele 16GB SSD die erin zit :+
Het is overigens wel een snelle Mtron, maar ik heb nog steeds niet kunnen zien hoe vlot die uit hibernation komt. (want ik dacht slim te zijn en met 1GB swap genoeg te hebben (3GB ram maak ik niet zo snel op))
Booten gaat wel vlotjes, maar ik heb niet echt een referentie kader.

LVM ga ik misschien wel naar kijken wanneer ik binnenkort een quadcore desktop ga kopen of samenstellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petervanakelyen
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 30-04 12:52
Naar het schijnt is Ubuntu 9.10 Karmic een grote verbetering wat Intel GMA's betreft. Wat je ook zou kunnen doen is het iets beproefdere Ubuntu 8.04 Hardy installeren, die heeft nog goede support voor Intel GMA's, en het is een LTS dus je kan wel even voort.

Somewhere in Texas there's a village missing its idiot.

Pagina: 1