[Merk Servers] IBm, HP etc en gewone hard drives

Pagina: 1
Acties:

• RedGolf
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 13:39
Stel je wil een windows server(tje) bouwen en niet te veel gezeur hebben met incompatible hardware. Dan zou je er voor kunnen kiezen een entry level server te kopen van bv HP, IBM of een DELL.

Echter de 1TB drives die je bij deze merken kunt bestellen zijn waanzinnig duur vergeleken bij een WD of Seagate. De vraag is, zijn deze gewone drives zonder problemen toe te passen in deze merk servers. Ik zou willen aanvangen met 2st 1TB drives in RAID 1 en later een 2e, 3e 1TB bij plaatsen en naar RAID 5 gaan.

Is er iemand die daar wat zinnigs over kan zeggen?

Nibe S2125-12, SMO S40, ELK9, Vloerverwarming+radiatoren Enphase 7560Wp, ABB SCU200

• Wierdo_NL
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 05-02 18:58
De schijven die in een DELL server worden geleverd als zijnde S-ATA, zijn bijvoorbeeld gewoon Seagate schijven.
Misschien dan de nearline versies.
Maar er staat niets in de weg om goedkopere SATA schijven erin te stoppen.

There is a fine line between hobby and mentaldisorder

• iMars
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08:45

iMars

Full time prutser

Die drives zijn duur omdat het server class schijven zijn. Uiteraard kan je ook "gewone" desktop schijven gebruiken.

Koop hier mijn P1 reader :)

• tc982
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 12:14
RedGolf schreef op woensdag 02 september 2009 @ 21:31:
Stel je wil een windows server(tje) bouwen en niet te veel gezeur hebben met incompatible hardware. Dan zou je er voor kunnen kiezen een entry level server te kopen van bv HP, IBM of een DELL.

Echter de 1TB drives die je bij deze merken kunt bestellen zijn waanzinnig duur vergeleken bij een WD of Seagate. De vraag is, zijn deze gewone drives zonder problemen toe te passen in deze merk servers. Ik zou willen aanvangen met 2st 1TB drives in RAID 1 en later een 2e, 3e 1TB bij plaatsen en naar RAID 5 gaan.

Is er iemand die daar wat zinnigs over kan zeggen?
In de HP ML110 of DL120 zitten gewoon WD sata schijven. Deze kan je dus zelf uitbreiden

Computers make very fast, very accurate mistakes.

• RedGolf
Ok, ik dacht even dat ze in apparte bays zaten ed.. (hotswap uitwerp mechaniek oid).

Is een Server class drive dan nog specialer dan bv een WD RE-2 of RE3 drive?

Nibe S2125-12, SMO S40, ELK9, Vloerverwarming+radiatoren Enphase 7560Wp, ABB SCU200

• Ultra
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
webmail schreef op woensdag 02 september 2009 @ 21:38:
Die drives zijn duur omdat het server class schijven zijn. Uiteraard kan je ook "gewone" desktop schijven gebruiken.
Ben je gek. Er wordt een RAID-variant van een willekeurige fabrikant ingezet (in het geval van SATA-schijven).

• tc982
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 12:14
Ultra schreef op woensdag 02 september 2009 @ 22:40:
[...]

Ben je gek. Er wordt een RAID-variant van een willekeurige fabrikant ingezet (in het geval van SATA-schijven).
Er zijn schijven die meer geschikt zijn voor RAID oplossingen ( bijvoorbeeld de black series )
http://www.alternate.be/h...d=71098&showTechData=true

Vooral de 60 maanden garantie (=5Jaar! ) is belangerijk!

Computers make very fast, very accurate mistakes.

• Brainstorm
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22-02 04:21
Wat betreft Dell servers is mijn ervaring in ieder geval dat de standaard 1U/2U servers de schijven zonder problemen slikken. Het verschil kan hem, zoals hierboven aangehaald, zitten in de typen schijven die gebruikt worden.

Met de storage oplossingen is het juiste weer anders, die accepteren vaak alleen specifieke type harde schijven.

Programmer's Drinking Song: 99 little bugs in the code, 99 bugs in the code, Fix one bug, compile it again, 100 little bugs in the code. (go to start if bugs>0)

• RedGolf
Werken deze Dell servers dan ook met de PERC6i controllers? (van Dell zelf)

Verwijderd

RedGolf schreef op zondag 06 september 2009 @ 01:18:
Werken deze Dell servers dan ook met de PERC6i controllers? (van Dell zelf)
Ook bij HP ML110/115 zit er een gewone SATA schijf in. De adapter van de schijf kun je zo op iedere andere "standaard" harde schijf schroeven. Ik heb nu 3x 500GB Samsung F1's aan m'n HP SmartArray P400 Raidcontroller hangen. Werkt probleemloos. Ook online rebuilden van de RAIDset van bijvoorbeeld RAID5 naar RAID1.

Zelfs waar ik dacht dat een Athlon64 X2 5000+ BE niet zou werken, omdat deze niet op de lijst van gesupporte CPU's staat, werkt deze direkt juist herkend.

Oh ja, nog een: HP zegt dat een HP ML115 G1 alleen DDR2-667 ECC geheugen slikt. Laat "goedkoop" Kingston DDR2-800 ValueRAM NON-ECC nu al >2 jaar perfect werken >:) :)

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 06-09-2009 19:57 ]

• tazzman
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 05-01 10:48

tazzman

a real boardmonkey

Het is gewoon een makkelijk extratje voor HP/IBM/Dell om de prijs van dergelijke componenten op te schroeven. En vaak heeft de klant ook geen keuze i.v.m. onderhoudscontracten en garantie. Een bedrijf als HP verdiend behoorlijk op servers etc.

[ Voor 13% gewijzigd door tazzman op 06-09-2009 23:53 ]

Het nieuwe speelgoed: een Saab 9-3 Aero (absoluut, helemaal en compleet fantastisch....)

• rorydeleur
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02-02 15:12
Ik werk veel met HP, en de onderdelen kan je eventueel vervangen met goedkopere merken. De reden dat de onderdelen duur zijn komt ook omdat ze getest zijn op basis van een sparepart nummer. Als ik een defect onderdeel heb, bestel ik het sparepart nummer, wat gegarandeerd dat het werkt in de huidige configuratie.

Ik heb tot nu toe nog maar 1 disk hoeven terug sturen, maar dat was wegens transport schade.

• RedGolf
it0056 schreef op maandag 07 september 2009 @ 00:10:
Ik werk veel met HP, en de onderdelen kan je eventueel vervangen met goedkopere merken.
Weet je dan toevallig of bij de Proliant ML150 G6, de onderste drivebays 5-8 ook te gebruiken zijn met niet hot-plug SATA drives. In alle HP documentatie gaat men er vanuit dat je daar SAS/SATA Hotplug drives zou moeten gebruiken, daarvoor is dan een andere voeding nodig, met hot plug toebehoren, wat een erg kostbare zaak wordt voor een 5e of 6e drive. Dat je een geschikte raid controller moet gebruiken voor 5 drives en meer bv de Smart Array 410/256 is me bekent.

• RedGolf
Terinfo:Inmiddels werkt mijn HP ML110 G5 probleemloos met 2st WD 1TB green drives.

Pagina: 1