Momenteel ben ik bezig met een webapplicatie te ontwikkelen.
Het wordt een soort online orderprogramma.
Daarin wordt de btw ook bijgehouden over de verkochte artikelen.
Om de btw te berekenen heb ik de volgende sql statement gemaakt:
Dit werkt goed.
Alleen omdat de btw weleens wil wijzigen hebben we een tabel waaruit de de btw gegevens lezen en kunnen aanpassen. Daar hebben we de volgende tabel voor:
Alle producten wordt aan een btwnummer gekoppeld.
Momenteel hebben we 2 btwnummers namelijk:
Nu het probleem:
Hoe geef ik in de join mee welke percentage moet worden uitgelezen om de btw te berekenen?
Ik heb zelf al zitten proberen met de where statement maar dan geeft hij alle producten bijvoorbeeld de nieuwe btwpercentage mee ipv van de order waarvan de orderdatum na de invoerdatum van de btwpercentage ligt.
Hopelijk kunnen jullie me helpen!
Het wordt een soort online orderprogramma.
Daarin wordt de btw ook bijgehouden over de verkochte artikelen.
Om de btw te berekenen heb ik de volgende sql statement gemaakt:
SQL:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
| SELECT artikelnummer, artikelnaam, marge, btwpercentage, inkoopprijs, SUM(orderregel.aantal) as aantal FROM orderregel INNER JOIN orders USING (ordernummer) INNER JOIN artikel USING (artikelnummer) INNER JOIN btw USING (btwnummer) INNER JOIN leveringregel USING (artikelnummer) WHERE orders.orderdatum BETWEEN '2009-01-01' AND '2009-12-31' GROUP BY artikelnummer |
Dit werkt goed.
Alleen omdat de btw weleens wil wijzigen hebben we een tabel waaruit de de btw gegevens lezen en kunnen aanpassen. Daar hebben we de volgende tabel voor:
SQL:
1
2
3
4
5
6
7
| CREATE TABLE( btwnummer int(10) NOT NULL, ingangsdatum date, btwomschrijving varchar(20), btwpercentage double, PRIMARY KEY (BTWnummer,ingangsdatum) ); |
Alle producten wordt aan een btwnummer gekoppeld.
Momenteel hebben we 2 btwnummers namelijk:
- 1 food
- 2 non-food
Nu het probleem:
Hoe geef ik in de join mee welke percentage moet worden uitgelezen om de btw te berekenen?
Ik heb zelf al zitten proberen met de where statement maar dan geeft hij alle producten bijvoorbeeld de nieuwe btwpercentage mee ipv van de order waarvan de orderdatum na de invoerdatum van de btwpercentage ligt.
Hopelijk kunnen jullie me helpen!