• Rafael
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
Sinds een jaar of 2 heb ik een HP Pavilion dv6550eb. Dat onding heeft al van het begin ontzettend hard zitten blazen om te koelen, maar de snelheid viel dan ook goed mee.

Na verloop van tijd vond ik het ding traag worden, en warm. Ik heb toen mijn koeler laten uitkuisen, en het ging weer even beter.

Nu, weer wat later terug van't zelfde, trage laptop, en vrij warme lucht. In het koelding zie ik wel terug wat stof, maar véél minder dan de vorige keer. Heb dan maar eens gezocht naar zo'n CPU monitor programma, en kwam uit bij "Core Temp". Deze zegt dat mijn CPU rond 60° zit. Wat ben ik momenteel aan het doen? Google Chrome met 6 tabbladen, en Trillian (MSN). Verder heb ik geen actieve programma's openstaan. Gescand op spyware heb ik ook al gedaan, zonder resultaten.

Zijn deze temperaturen normaal? Toen ik daarnet even wat zwaarder bezig was, piekten de temperaturen tot 70° in Core 1, en 73° in Core 2.

Specs van de laptop voor de rest:
- Intel Core 2 Duo T7300 @ 2Ghz
- 2 GB ram

Bedankt voor de tips...

Edit:
na even een spel te spele:
Beide cores tot 82° C.

Verwijderd

Sluit alles eens af, zet de laptop uit, wacht een half uur, zet 'em dan weer aan.
Tien minuten wachten dan Core Temp bekijken, terwijl er geen andere programma's draaien. Nog steeds 60°? Open (laten) schroeven en schoonmaken. Vergeet ook niet naar de koelpasta te kijken.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 02-09-2009 17:04 ]

• Rafael
  • Niet online
Bedankt voor de tip Thijsvk. Ik moet binnen een uurtje even weg, dan zal ik hem volledig afzetten en als ik terug ben even meten.

• Terrestraeon
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 19-02 13:22

Terrestraeon

END OF LINE

Een laptop moet je ook niet vergelijken met een pc met Scythe Mugen cooling ofzo.
Een standaard Intel cooler in een pc haalt ook die temperaturen.

Nu normaal gezien mag een laptop toch geen (vrij) warme lucht uitstoten en kan er dus wellicht iets schelen.
Als je wat ervaren bent kan je misschien de cooling vervangen? Undervolten van de CPU kan ook helpen, maar is niet bedoeling, het was aan HP om de CPU koel te houden in hun laptop.

Als je je laptop niet veel verhuisd kan je ook zo'n laptop cooler overwegen?

• Death1ord
  • Laatst online: 24-02 10:54
Chris5488 schreef op woensdag 02 september 2009 @ 18:08:
Een laptop moet je ook niet vergelijken met een pc met Scythe Mugen cooling ofzo.
Een standaard Intel cooler in een pc haalt ook die temperaturen.

Nu normaal gezien mag een laptop toch geen (vrij) warme lucht uitstoten en kan er dus wellicht iets schelen.
Als je wat ervaren bent kan je misschien de cooling vervangen? Undervolten van de CPU kan ook helpen, maar is niet bedoeling, het was aan HP om de CPU koel te houden in hun laptop.

Als je je laptop niet veel verhuisd kan je ook zo'n laptop cooler overwegen?
Als de laptop warm heeft, waarom mag ie dan geen (vrij) warme lucht uitstoten?

Het is nu algemeen geweten dat lapot processors vaak heethoofden zijn. Ik heb een ADM Mobile Sempron 3000+ gehad die idle op 65°C draaide en piekte op 80°C.

Een Coolpad is dan inderdaad een goede oplossing (Temp zakte zo'n 20°C!)

• Rafael
  • Niet online
Bon, laptop heeft uitgestaan van ongeveer 18u tot 22u30. Vlak na het opstarten waren de temperaturen 45°, nu 50°. Moet ik me zorgen maken om dingen, of is dit normaal? Alsook de pieken tot 80° tijdens een spel? Wat zijn de "kritieke" temperaturen voor zo'n processor?

Ondertussen zit ge temperatuur rond de 60°. Enige wat ik het afgelopen half uur opengehad heb is Google Chrome, Thunderbird, en Trillian.

[ Voor 20% gewijzigd door Rafael op 02-09-2009 23:05 . Reden: Toevoeging ]

Verwijderd

Zijn eigenlijk normale temperaturen voor een laptop hoor. Je hebt ook een gezonde delta tussen load en idle.
Als je onvruchtbaar wordt van hem op je schoot te houden, kan je er nog geld aan binnenhalen :)

• Robinski
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-09-2025

Robinski

A.K.A. RHarmsen

Rafael schreef op woensdag 02 september 2009 @ 22:43:
Bon, laptop heeft uitgestaan van ongeveer 18u tot 22u30. Vlak na het opstarten waren de temperaturen 45°, nu 50°. Moet ik me zorgen maken om dingen, of is dit normaal? Alsook de pieken tot 80° tijdens een spel? Wat zijn de "kritieke" temperaturen voor zo'n processor?

Ondertussen zit ge temperatuur rond de 60°. Enige wat ik het afgelopen half uur opengehad heb is Google Chrome, Thunderbird, en Trillian.
Het hangt een beetje van de processor af hoe warm zo een ding mag worden.
Mijn (werk) laptop wordt overigens ook zo warm (79° C) als die een tijdje druk bezig is.

Volgens Everest, mag de CPU bij mij 100° C worden.
Het is overigens een: Intel(R) Core(TM)2 CPU T5600 @ 1.83GHz

10xAXItec AC-265P = 2,650kWp @ SolarEdge SE2200 - PVOutput

Verwijderd

Is ook ongeveer de idle op mijn PB, lijkt dus redelijk normaal (Intel Celeron M 410 @ 1,4 GHz, 512MB, Vista Ultimate-vLite)
Pagina: 1