Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik heb veel interesse in de samsung le37 of de le40 B650.
Deze tv wil ik in de toekomst graag aansluiten op een 5.1 home cinema set.

Alleen na wat research op internet krijg ik het idee dat dit niet mogelijk is of erg lastig...
Aangezien het nogal technisch wordt snap ik het niet helemaal meer.

Kan iemand mij hiermee verder helpen? Ervaringen met deze tv?

Alvast bedankt! :)

• Robino
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12-02 14:50
Je vraag kan beter in onderstaande topic :)

[LCD TV] Samsung LCD + LED TV`s (alle series) Deel 14

Verwijderd

Waarom zou je een tv niet aan kunnen sluiten op een home cinema set???

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Niet alles hoeft in die gedrochten van grote topics gedumpt te worden ;) Zo'n vraag kan hier prima.

mdekker91, Wat voor aansluitingen zitten er op je set, op je tv, en hoe denk je die te gaan verbinden? Het zou handig zijn als je ons wat meer informatie geeft, dan weten we waar je vastloopt :)

Verwijderd

Topicstarter
Om het even wat duidelijker ik heb zowel de tv als de homecinemaset nog niet aangeschaft.
Ik zat er zelf aan te denken om een homecinemaset aan te schaffen die via een hdmi kabel aangesloten kan worden aan de samsung.

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 17:16

FeaR

In GoT we trust

Als je nog niet weet welke set er gaat komen is het lastig zeggen hoe het het beste aansluiten is...

Maar veelal krijg je bij een home cinema set een receiver (of DVD/Blu-ray speler met ingebouwde receiver) en een set speakers. Dat lijkt me logisch. De set verbind je met HDMI naar je tv zodat het beeld wordt doorgegeven. Geluid van de (meegeleverde) DVD-speler wordt automatisch afgespeeld via de 5.1 set.

Wil je het geluid van analoge tv ook over de 5.1 set laten klinken dan zal je de tv moeten verbinden met de receiver van de home cinema set. Hoe en welke aansluiting het wordt hangt dus ook van de tv af. In de specificaties kijkende van de le40 B650 staat dat deze tv analoog 2.0 uit heeft. De tv zou je dan met de receiver/home cinema set kunnen verbinden via tulp kabels. Ook heeft de tv S/PDIF out, voor deze aansluiting kan je dan een optische kabel gebruiken.

Maar dit zijn nu eigenlijk alleen maar voorbeelden. Want in home cinema sets zit zo veel verschil met aansluitingen en dergelijke dat het nu nog niet gezegd kan worden hoe het aangesloten moet worden. Daarvoor moet je toch eerst echt een keuze gaan maken. Want ook verschilt het of je zo'n kant-en-klare home cinema set koopt of kiest voor losse onderdelen.

Via HDMI kan je beeld (en audio) sowieso doorsturen naar de tv, maar de audio van de tv naar de set terug zal via een andere kabel moeten.

Om maar even met plaatjes te werken:
Dit is de achterkant van de Samsung tv:
Afbeeldingslocatie: http://www.hdtvtest.co.uk/image/hdtv/Samsung-LE40B650/rear-connection.jpg

Rechtsonder staat "Digital Audio Out". Als je in deze aansluiting een optische kabel stopt en deze dan naar de home cinema set laat lopen stuurt de tv het geluid door naar de set en heb je dus 5.1 geluid. Maar niet elke set heeft zo'n optische ingang. Als dat zo is dan gebruik je de uitgang er linksboven, die witte en rode plug. Daarvoor gebruik je dan een stereo tulp (of RCA) kabel.

Maar nogmaals:
Hoe het precies moet hangt voor het grootste deel van je home cinema set af, dus eerst weten welke dat wordt en dan kunnen er pas definitief antwoorden gegeven worden.

[ Voor 24% gewijzigd door FeaR op 02-09-2009 16:44 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Verwijderd

Topicstarter
OK. Bedankt voor de uitgebreide info:) Nu kan ik me een beeld vormen over het idee qua aansluiten van een homecinema set.

• ari3
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
LET OP: De optische digitale uitgang zal alleen 5.1 doorgeven voor een DVB-T of DVB-C uitzending in 5.1.
Als je een apparaat aansluit op de HDMI ingang dan krijg je alleen (downmixed) stereo PCM via de optische uitgang. Iets om rekening mee te houden als je een AV receiver gaat aanschaffen.

"Kill one man, and you are a murderer. Kill millions of men, and you are a conqueror. Kill them all, and you are a god." -- Jean Rostand

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 17:16

FeaR

In GoT we trust

In aanvulling daarop:
Er zijn tv's die gewoon Dolby Digital 5.1 door geven als dat ook binnen komt.
Als ik bijvoorbeeld een Blu-ray kijk of PS3-spel speel dan geeft mijn tv aan dat het inkomende signaal Dolby Digital 3/2 is. Dit zal dan ook weer worden doorgestuurd naar een eventuele receiver. Helaas worden tv's die 5.1 geluid doorsturen wel wat zeldzamer, veelal wordt het naar 2.0 gedownscaled.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Pagina: 1