Toslink aansluiten zonder vrije poorten

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magic
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Gister heb ik een PS3 opgehaalt, deze wil ik graag op mijn receiver aansluiten (een denon avr1907).

Nu is de enige mogelijkheid om hem optisch aan te sluiten. Het probleem is dat er achterop de receiver 2 aansluitingen zitten, die beide in gebruik zijn door mijn xbox en mijn mac. Voorop is nog 1 aansluiting beschikbaar, maar daar komt het deurtje van mijn kastje tegenaan, dus dan moet ik hem telkens loshalen als het deurtje dichtmoet. Ik heb echter nog 2 coax aansluitingen vrij

Nu heb ik even gegoogled en ik zie 4 oplossingen:

1. Een "toslink combiner" die de 2 optische signalen samenvoegt. Nadeel is dat er maar 1 apparaat tegelijk aan mag staan, hoewel dat niet zo'n probleem is. ik zal nooit de xbox en PS3 tegelijk gebruiken

2. een toslink switch. spreekt voor zich, maar ik wil wel graag dat het via IR te schakelen is, zodat ik met mijn harmony alles kan regelen, en die zijn moeilijk te vinden, en duur.

3. Een toslink naar coax convertor. Het signaal voor optisch en coax is in principe hetzelfde, alleen een ander medium. Met een simpele optocoupler zou het optische signaal met weinig verlies en redelijk goedkoop om te zetten zijn.

4. een Toslink kabel met een haakse stekker, om hem toch voorin aan te sluiten. niet de mooiste oplossing, maar wel de meest praktische.

Wat is hiervan de beste oplossing? ikzelf heb het liefste #3 maar ik verwacht ook dat het signaal hier het meest te verduren krijgt. Heeft iemand ervaring met zulke apparaten?

Steam: Brainfrz82 | PSN: Brainfrz | Discord: Brainfrz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 08:27

FeaR

In GoT we trust

Ik zou zelf toch zeker voor drie gaan.
Reden is dat je hier over digitale signalen praat en deze (bijna) niets te lijden hebben als de deze convert of omvormt naar een andere stekker.

Die "combiner" en "switch" kunnen ook werken alleen is het risico er wel dat het niet helemaal lekker gaat als je per ongeluk een keer twee apparaten op dezelfde ingang tegelijk aan zet.

De haakse stekker is net als de adapter een oplossing waar niets fout mee kan gaan. Dus de keuze zou voor mij optie drie of vier zijn. De laatste is wellicht het goedkoopste, maar ook minder mooi zoals je zelf aan geeft. Optie drie gaat sowieso al ongeveer twintig euro kosten voor alleen de adapter en dan nog een digitale coax kabel om naar de receiver te gaan.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magic
  • Niet online
Ik vond voor optie 3 deze:
http://www.panda.nl/product_info.php?products_id=293

Vrijwel elke webshop die google teruggeeft bij "toslink naar coax" levert precies dat product op. Heeft iemand ervaring met deze?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macciez
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 21:59
Ik gebruik een switch (die ook al vrij duur zijn vond ik, 50€) en werkt eigenlijk perfect. Enige nadeel is, dat ik telkens moet opstaan om te switchen tussen mn xbox en mn digitale tv kastje.
@Fear: hoe kun je op een switch 2 apparaten op dezelfde ingang tegelijk aanzetten? In principe heb je telkens maar 1 doorgaande lijn. Je kan rustig beide aanzetten, maar de switch geeft maar 1 signaal door.

Do what you love, do it often

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 147126

Ik zou ook gaan voor een toslink->coax converter. Je hebt alleen een beetje kans op wat extra jitter, maar dit is echt onmerkbaar voor het geluidssignaal van een spelcomputer lijkt me. Geen merkbaar kwaliteitsverlies dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

macciez schreef op woensdag 02 september 2009 @ 16:22:
@Fear: hoe kun je op een switch 2 apparaten op dezelfde ingang tegelijk aanzetten? In principe heb je telkens maar 1 doorgaande lijn. Je kan rustig beide aanzetten, maar de switch geeft maar 1 signaal door.
Er zijn switches die zeg maar "lak / schijt" hebben aan welk kanaal er ingesteld staat. Die welbekende optische switch met drie ingangen en dan die grote draaiknop erboven heeft vaak van die kuren. Heb die switch ook gehad toen mijn oude receiver te weinig ingangen had voor zowel de PS3 als de XBox 360. Zodra beide consoles tegelijk aan stonden waren er regelmatig conflicten aangezien die "switch" beide signalen door liet... Wellicht zijn er beter switches die het andere input kanaal echt dicht gooien, maar die van mij deed dat niet in ieder geval...

Maar dan nog is optie drie gewoon het beste en fijnste aangezien je alles met de remote van de receiver kan regelen. En zoals gezegd heb je van kwaliteitsverlies geen last :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daan08
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 05-07-2023

daan08

PEBKAC

Ik gebruik zelf (ook een optie 3) een CYP maar om een andere reden. Heb twee verschillende ongeaarde stopcontacten, en een elektrische SPDIF kabel van een PC naar de hifi set en dat levert een aardlus op en brom.

http://www.dienadel.de/ls...showrub--1061914388,0.htm

Dit ding, maar dan op ebay voor een paar euro :)

• Makster
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 07:18
Ik gebruik zelf de Joytech Control Center 540c (het uiterlijk zal je waarschijnlijk niet aanspreken, omdat het eigenlijk gemaakt is voor een xbox360 ;)). Officieel is het een component switch, maar je kunt hem prima als toslink switch voor 4 of 5 apparaten gebruiken. Heeft ook een afstandsbediening en er zit een netwerk switch in.
Dus als je die nog ergens goedkoop op de kop kunt tikken, dan is dat een optie. Ik heb hem zelf ooit voor iets van 25 euro gekocht via ibood.

• bram1984
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 16-12-2020
3

• Magic
  • Niet online
Makster schreef op donderdag 03 september 2009 @ 14:04:
Ik gebruik zelf de Joytech Control Center 540c (het uiterlijk zal je waarschijnlijk niet aanspreken, omdat het eigenlijk gemaakt is voor een xbox360 ;)). Officieel is het een component switch, maar je kunt hem prima als toslink switch voor 4 of 5 apparaten gebruiken. Heeft ook een afstandsbediening en er zit een netwerk switch in.
Dus als je die nog ergens goedkoop op de kop kunt tikken, dan is dat een optie. Ik heb hem zelf ooit voor iets van 25 euro gekocht via ibood.
Ik heb ook een xbox, dus dat is het probleem niet :)

Ik zal eens even kijken of die nog ergens voor een mooi prijsje te krijgen is. Heeft iemand ondertussen ervaring met het product dat ik in mijn vorige post gaf? ( http://www.panda.nl/product_info.php?products_id=293 )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Wow... best onderbouwde post/mening ooit |:(
Magic schreef op donderdag 03 september 2009 @ 14:55:
[...]
Heeft iemand ondertussen ervaring met het product dat ik in mijn vorige post gaf? ( http://www.panda.nl/product_info.php?products_id=293 )
Ik heb er zo één gehad, werkt gewoon zoals het hoort en geen gezeur met switches die je om moet zetten op het juiste singaal/ingang. Had dat ding dus voor dezelfde reden gekocht als jij wilt doen: geen vrije optische aansluiting, maar nog wel een digitale coax.
Heb ook al letterlijk tientallen mensen dit product geadviseerd in topics waar een PS3 en XBox (beide optisch) op een Z-5500 (1 x optisch en 1 x coax) aangesloten moest worden. Allemaal gedaan met zo'n converter/adapter. Tot op heden geen problemen gehad met dat het niet werkt.

Pagina: 1