[Win 2008 Standard] Hyper-V licentie gebruik

Pagina: 1
Acties:

• Dutch_guy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 02-02 11:04
Ik heb een server draaien met Windows 2008 Standard, daarop staat alleen Exchange 2007.

Nu wil ik Hyper-V gaan gebruiken om 1 virtuele server te gaan draaien. Op de licentiesticker staat een virtual license code vermeld.

Nu heb ik overal al informatie vandaan gehaald maar het is mij toch nog niet duidelijk. Met de Standard editie van 2008 mag ik dus gratis 1 VM gebruiken.

Betekent dat, dat ik kosteloos een extra Windows 2008 OS virtueel kan installeren ?

Want ik las namelijk ook dat het met de Standard editie zo is dat de host dan geen rollen kan draaien, zoals AD, DHCP, etc.

Wie kan hier meer over vertellen of heeft dit al in gebruik ?

Pay peanuts get monkeys !

• fatshark
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 07:19

fatshark

fat to da bone

Wat mij laatst verteld is (onze leverancier) dat je onder Std idd 1 gratis virtual mag draaien. Alleen mag de host dan alleen Hyper-V role hebben draaien. Idd dus geen AD e.d.

[ Voor 2% gewijzigd door fatshark op 02-09-2009 14:33 . Reden: gratis ]

fat to da bone

• Dutch_guy
Dus in veel gevallen heb je daar niets aan lijkt mij.

In mijn geval heb ik echter alleen Exchange geinstalleerd, verder geen rollen. Maar ik weet niet of er in de toekomst iets gaat veranderen, dan zit je mooi, want dan kan je dus geen rollen toevoegen.

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Sowieso wil je op je Parent Partition ook liever geen rommel trappen, zo raar is dat ook weer niet.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• Dutch_guy
Het idee is om 2 extra schijven te plaatsen in RAID1 configuratie. Daar wordt de VM op geinstalleerd. Helemaal apart dus.

Maar als ik een Win2003 licentie heb en deze virtueel installeer dan kan ik wel alle rollen op de Windows 2008 server gebruiken ?

• fatshark
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 07:19

fatshark

fat to da bone

Dutch_guy schreef op woensdag 02 september 2009 @ 18:28:
Het idee is om 2 extra schijven te plaatsen in RAID1 configuratie. Daar wordt de VM op geinstalleerd. Helemaal apart dus.

Maar als ik een Win2003 licentie heb en deze virtueel installeer dan kan ik wel alle rollen op de Windows 2008 server gebruiken ?
Yup dat mag je hebt immers een geldige licentie voor de 2003 machine.
Wat ook evt kan doen is voor extra (hardware) server met gratis Hyper-V server kunnen gaan en daar de guest op zetten.
Zijn maar ideeën hoor.

fat to da bone

• Yalopa
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Ik wil te ten stelligste afraden om ander spul dan hyper-v op je hyper-v host te draaien. Bovendien heeft exchange 2007 de neiging om heel veel geheugen vast te houden zonder het te gebruiken, laat geheugen nu net hetgeen zijn waar je heel veel van wil hebben in hyperv.

Als je wil virtualiseren op bedrijfsniveau, denk goed na wat je binnen 3 jaar denkt te gaan doen, virtualisatie is een strategie om een doel te bereiken, geen doel op zich.

You don't need eyes to see, you need vision

• Dutch_guy
Exchange pakt inderdaad al het geheugen, maar alleen hetgeen wat het tot zijn beschikking krijgt. Als ik 4GB toewijs aan een VM, dan lijkt het mij dat Exchange gewoon minder geheugen reserveert.

• Yalopa
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

dat klopt :) Vraag is hoe hyperv hiermee om gaat. Stel nu dat exchange 4 GB neemt van de 6 die je hebt, hoeveel geheugen raporteerd het OS dan als beschikbaar aan hyperv?

Als hyperv denkt dat er maar 2 GB meer is dan kan je maar 2 GB meer toewijzen aan VMs

You don't need eyes to see, you need vision

Pagina: 1