Op zoek naar een nieuw scherm

Pagina: 1
Acties:

• Big Womly
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 19-03 10:38

Big Womly

Live forever, or die trying

Topicstarter
Na jaren trouwe dienst ben ik van plan om m'n 2 17" CRT monitoren te vervangen door 2 LCD's. Ik ben begonnen aan mijn zoektocht met de Welke monitor moet ik open? guide door te nemen en mijn (redelijk beperkte) eisen opgesteld.

Algemeen:
  • Prijs: €600 voor 2 schermen. Het hoeven niet 2 dezelfde te zijn, maar ze moeten wel op elkaar gelijken
Door paneel bepaald:
  • Aspect Ratio 3:4, 16:10, 16:9, ... niet echt zo belangrijk. Maar vermits 16:9 de standaard is, gaat mijn voorkeur hier naar
  • Formaat 20"-24"
  • Resolutie Ik werk nu op 1280x1024, minder dan dit lijkt me een stap achteruit, dus deze resolutie is het minimum
  • Pixel Pitch Mijn AOC 7 Klr heeft een van .21 en m'n AOC 7 Glr heeft .26. De eerste is duidelijk scherper, maar in welke mate zijn deze te vergelijken met TFT's?
  • Kijkhoek Ik zit meestal recht voor m'n schermen. 90° zowel horizontaal als verticaal lijkt me voldoende
  • Kleurweergave De schemen worden all-round ingezet: Programmeren, inet, gaming, video, photoshop, ... Liefst zo correct mogelijk
  • Response time De schemen worden all-round ingezet: Programmeren, inet, gaming, video, photoshop, ... 8 ms lijkt me snel genoeg, misschien 5?
Door specifieke scherm bepaald
  • Input lag Wat is het resultaat van hoge input lags? Lijkt me lager = beter
  • Coating Aan de andere kant van de kamer staan 2 vensters die reflecteren in m'n huidige CRT's. Ik heb hier echter niet veel last van, tenzij de zon echt fel schijnt, maar dan sluit ik de ramen wel af
  • Aansluitingen M'n grafische kaart heeft 2 DVI-I aansluitingen. Het lijkt me overkill om een digitaal signaal om te zetten naar analoog om dan weer op een digitaal scherm weer te geven. DVI-I of DVI-D aansluitingen zijn dus vereist. HDMI is een bonus.
    Ik zou ook mijn WII op één van de twee schermen willen aansluiten. Één scherm moet dus S-Video, Composite, Component of Scart hebben. Een alternatief zou zijn dat ik een TV-kaart in m'n PC plaats, maar dan moet de prijs daarvan afgetrokken van de €600
Door merk en/of winkel bepaald
  • Garantievoorwaarden (incl pixelgarantie)
  • Mogelijkheid om voor aankoop te bekijken. Deze is altijd leuk
Hoewel het hier misschien lijkt op een "welk scherm moet ik kopen?" topic, is dit zeker niet mijn bedoeling. Maar met deze eisen ben ik al op meerdere sites gaan zien (samsung, acer, hp, dell, Iiyama ...). Maar om op elke site alle monitoren hun specs te gaan zoeken en manueel te gaan vergelijken, lijkt me nogal veel werk. Daarom vroeg ik me af of jullie misschien een site weten waar ik mijn voorkeuren kan ingeven en dat ik dan een gefilterd resultaat krijg van alle monitoren die aan mijn eisen voldoen, zodat ik mijn eisen kan aanscherpen en/of nieuwe eisen kan opstellen.
Alvast bedankt :)

When you talk to God it's called prayer, but when God talks to you it's called schizophrenia

• disjfa
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 08-01 11:17

disjfa

be

mbsaerens schreef op woensdag 02 september 2009 @ 13:11:
Maar met deze eisen ben ik al op meerdere sites gaan zien (samsung, acer, hp, dell, Iiyama ...). Maar om op elke site alle monitoren hun specs te gaan zoeken en manueel te gaan vergelijken, lijkt me nogal veel werk.
Dus mogen wij dit voor jouw gaan lopen doen :? Aardig.

Maar veel plezier met je nieuwe schermen.

disjfa - disj·fa (meneer)
disjfa.nl

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Hier is dus de pricewatch voor. Maximale bedrag op 300 zetten, formaat groter dan 20", full-HD of hogere resolutie kiezen en voor DVI input kiezen.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• Big Womly

Big Womly

Topicstarter
disjfa schreef op woensdag 02 september 2009 @ 13:14:
[...]

Dus mogen wij dit voor jouw gaan lopen doen :? Aardig.

Maar veel plezier met je nieuwe schermen.
Tuurlijk niet :) Maar ik hoopte dat iemand van jullie misschien een site kende, zoals http://koopinfo.nl/, maar dan voor PC schermen. Dat zou me alvast een eind vooruit helpen.
Tsurany schreef op woensdag 02 september 2009 @ 13:18:
Hier is dus de pricewatch voor. Maximale bedrag op 300 zetten, formaat groter dan 20", full-HD of hogere resolutie kiezen en voor DVI input kiezen.
De filter optie was me dus nog nooit opgevallen :S, thanks! Valt wat weg door m'n favo's die open staan

When you talk to God it's called prayer, but when God talks to you it's called schizophrenia

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22-12-2025

AlexanderB

7800 rpm

hdmi is niet echt bonus hoor, meeste schermen (vooral 'tv's) hebben moeite met hdmi input vanaf een computer.

dvi-i aansluiting zul je bijna niet op een scherm vinden, gewoon dvi-d dus :)

s-ips schermen zouden betere kleurweergave hebben, maar zijn (veel) duurder dan TN schemen

ik vind persoonlijk mat fijner dan zo'n spiegelscherm, mat spreid het invallende licht, je kan wel n vage reflectie krijgen van direct licht, dus lamellen dicht, maar een spiegel scherm met licht van achter is een vreselijke spiegel.

ter overweging: 5:4 en 4:3 schermen hebben per inch diagonaal het meeste schermoppervlak, hoe meer breedbeeld, hoe minder oppervlak per inch je krijgt.

8 ms is snel zat voor games.

• MADG0BLIN
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:44
In de pricewatch kan je filteren op erg veel manieren. Dit is ook de manier waarop ik mijn scherm heb gevonden. Gewoon al je eisen invoeren en kijken of er toevallig reviews op tweakers.net staan, zoniet kan je ook nog googlen naar andere reviews.

• jbdeiman
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 18:24
Niet om het een of ander hoor, maar een kijkhoek van 90 graden, is dat niet gewoon recht van voren? Tenminste, een hoek van 90 graden is een haakse hoek.. :P

Een kleine tip, ga minimaal voor een kijkhoek van 130 graden, (moet goed te doen zijn) je kan dan toch een beetje van de zijkant kijken. Ik weet niet of je altijd alleen film kijkt, maar als je dat met 2 of zelfs 3 personen doet kan je er niet allemaal recht voor zitten, en dan is een kijkhoek van de door jou genoemde 90 graden echt te weinig. Snappie?

• Big Womly

Big Womly

Topicstarter
jbdeiman schreef op woensdag 02 september 2009 @ 13:46:
Niet om het een of ander hoor, maar een kijkhoek van 90 graden, is dat niet gewoon recht van voren? Tenminste, een hoek van 90 graden is een haakse hoek.. :P

Een kleine tip, ga minimaal voor een kijkhoek van 130 graden, (moet goed te doen zijn) je kan dan toch een beetje van de zijkant kijken. Ik weet niet of je altijd alleen film kijkt, maar als je dat met 2 of zelfs 3 personen doet kan je er niet allemaal recht voor zitten, en dan is een kijkhoek van de door jou genoemde 90 graden echt te weinig. Snappie?
Kijkhoek is toch de hoek tussen de loodrechte op het scherm, niet? dus 90° vertikaal is 45° omhoog en 45° naar beneden.
Op PC kijk ik altijd alleen, anders wordt het TV. Maar toch bedankt voor de tip! :)

Pagina: 1