Nieuwe monitor voor PC & Xbox360

Pagina: 1
Acties:

• koffieboontje
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 16-06-2025
Hallo tweakers,

ik zit eens een ochtendje rond te kijken naar een nieuwe monitor.

Even mijn huidige situatie. Ik ben nu inmiddels bijna 3½ jaar trotse bezitter van een Samsung Syncmaster 215TW. Dit is een 21" scherm waar ik uiterst tevreden over ben, en waar ik toendertijd nog 500 euro voor heb betaald. Ik bezit ook nu bijna 2 jaar een Xbox360 Elite met HDMI. Ik speel nu al al die tijd op dat scherm. De xbox heeft een HDMI uitgang maar mijn Samsung 215TW helaas niet. Mijn Xbox zit nu dmv VGA aangesloten op mijn scherm en mijn pc dmv DVI.
Wat echt een van de sterkste punten is van dit scherm is de kleurweergave en de hele grote inkijkhoek van 178° zowel horizontaal als verticaal.

Een paar vrienden van me hebben de 226BW en de 2243BW, mooie schermen, maar ik vind daar de kleuren wat tegenvallen en de inkijkhoek. (wellicht doordat dit TN panelen zijn??) Ik weet niet eens of mijn 215TW een TN paneel is.

Op zich heb ik geen klagen. Echter toen ik laatst mijn xbox eens aan ging sluiten op mijn Philips 47PFL9703 in de woonkamer dmv HDMI was het toch wel verbluffend mooi.

Nu zou ik graag een ander scherm willen. Ik heb al een aantal schermen op het oog. Maar de belangrijkste punten/specificaties voor mij zijn:
-22 tot 24 inch
-HDMI & DVI aansluiting
-1080p (full HD)
-2ms tot max 5 ms
-in hoogte verstelbaar
-minimale kijkhoek van 170°

Nu heb ik een aantal schermen gevonden. Het scherm welke mij tot nu toe het meeste trekt is de:
Samsung 2494HM

Dit scherm voldoet in principe aan al mijn wensen. Maar in de review lees ik weer dat deze geen 1:1 pixelmapping heeft. Nu heb ik lopen zoeken wat daarvan de gevolgen zijn. Ik zit max 1 meter van mijn scherm af.

Ook lijkt me dit een goed scherm:
Samsung P2450H
echter hier zijn nog niet echt nederlandse productvieuws van te vinden. En helaas is dit scherm ook niet in hoogte verstelbaar, maar die laatste optie zou ik voor lief kunnen nemen.

Dan zou deze eventueel ook wat kunnen zijn:
Iiyama Prolite B2409HDS-1
Maar deze schijnt weer last te hebben van Ghosting en de inkijkhoek van 160° bevalt mij niet zo.

Wellicht is het misschien handig om anders nog 2 maanden te wachten ofzo?

Hopenlijk heeft iemand een goed advies.

Tevevs een vraag, al zou ik een 24" (die 2496HM) nemen. Mijn pc is een AMD4000+ 2GB, Asus Geforce 7800GT draaiende op Win XP, vraag me af of ik dmv DVI mijn resolutie op 1920x1080 kan zetten, en zo niet of de weergave dan wel mooi is op een 24"

Alvast dank

EDIT: ik zag net dat mijn huidige 215TW een SPVA paneel heeft. Als ik nu zoek op SPVA panelen is de goedkoopste bijna 700 euro! Goeiedag wat een verschil zeg....

[ Voor 3% gewijzigd door koffieboontje op 02-09-2009 11:17 ]

• Soepster
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17-03 14:04
Die 1:1 pixelmapping zal je niet echt nodig hebben als je een 1080p scherm hebt, omdat het beeld precies dezelfde verhouding heeft als je scherm.

Het kan wel nuttig zijn als je wel eens een console aansluit die een andere resolutie dan 720p/1080p hanteert, bijvoorbeeld een Dreamcast/PS2 o.i.d.. Je krijgt dan gewoon netjes 4:3 met balken i.p.v. een zwaar uitgerekt 16:9 beeld.

Mocht je een 1900x1200 scherm kopen en i.c.m. een console gebruiken, dan is het wel nuttig:
zonder pixelmapping zou je monitor het 1080p beeld uitrekken naar 1200p, waardoor je in de hoogte uitgerekte beelden krijgt. De meeste mensen storen zich daar niet aan, maar ik bijvoorbeeld wel: cirkels zijn dan bijvoorbeeld niet meer rond, hetgeen je in een spel met een radaricoontje al ziet.

Overigens: ik ben er niet van overtuigd dat het kwaliteitsverschil dat je ziet op je Philips komt doordat je HDMI gebruikt. Op PC schermen is het verschil tussen VGA en HDMI/DVI erg subtiel. Wat dat betreft zou ik niet daarom verwachten dat je nieuwe scherm veel beter beeld oplevert i.c.m. de xbox. Je gaat er natuurlijk wel in formaat op vooruit.

[ Voor 18% gewijzigd door Soepster op 03-09-2009 12:49 ]

Asus P5Q-E/E8500@4ghz/4GBPC6400/8800GT512/X-Fi Fatty Platinum/Sony DRU510A/Cooler master realpower450/Lian-Li PC65/Raptor74GB

• koffieboontje
Soepster schreef op donderdag 03 september 2009 @ 12:45:
Die 1:1 pixelmapping zal je niet echt nodig hebben als je een 1080p scherm hebt, omdat het beeld precies dezelfde verhouding heeft als je scherm.

Het kan wel nuttig zijn als je wel eens een console aansluit die een andere resolutie dan 720p/1080p hanteert, bijvoorbeeld een Dreamcast/PS2 o.i.d.. Je krijgt dan gewoon netjes 4:3 met balken i.p.v. een zwaar uitgerekt 16:9 beeld.

Mocht je een 1900x1200 scherm kopen en i.c.m. een console gebruiken, dan is het wel nuttig:
zonder pixelmapping zou je monitor het 1080p beeld uitrekken naar 1200p, waardoor je in de hoogte uitgerekte beelden krijgt. De meeste mensen storen zich daar niet aan, maar ik bijvoorbeeld wel: cirkels zijn dan bijvoorbeeld niet meer rond, hetgeen je in een spel met een radaricoontje al ziet.

Overigens: ik ben er niet van overtuigd dat het kwaliteitsverschil dat je ziet op je Philips komt doordat je HDMI gebruikt. Op PC schermen is het verschil tussen VGA en HDMI/DVI erg subtiel. Wat dat betreft zou ik niet daarom verwachten dat je nieuwe scherm veel beter beeld oplevert i.c.m. de xbox. Je gaat er natuurlijk wel in formaat op vooruit.
Soepster, bedankt voor je bericht. Het pixel mapping verhaal is duidelijk. Ik wil de Xbox360 gebruiken dmv HDMI inderdaad. Mijn PC sluit ik gewoon zoals nu met DVI aan.

Wel haak ik even in op je opmerking over het kwaliteitsverschil. Ik zal je zeggen dat het kwaliteitsverschil enorm is. Mijn xbox360 zit nu met een Component VGA kabel aangesloten op het scherm. Op de Philips tv met HDMI is het beeld echt zoveel keer scherper! Misschien dat dit ook met mijn Samsung 215TW heeft te maken? Is een TN paneel normaliter scherper als een S-PVA paneel? Ik wil niet zeggen dat ik nu lelijk beeld heb op mijn Samsung 215TW maar je ziet overduidelijk verschil met HDMI. Windows ziet er overigens echt super scherp uit dmv DVI. Maar ook hier zie ik wel veel verschil dan wanneer ik deze met een VGA kabel zou aansluiten.

Maar aan de andere kant moet ik wel zeggen dat wanneer ik bijvoorbeeld Xbox speel op de 215TW dat er een soort van "waas/laag" op mn scherm zit. Weet niet goed hoe ik dat moet zeggen....

• Soepster
Dit nieuws is relevant voor je zoektocht:
nieuws: Microsoft laat 720p-eis voor Xbox 360-games vallen

Voortaan kunnen Xbox 360 games dus een verscheidenheid aan resoluties aanbieden naast 16:9 720p.
Het is dan wel goed om een scherm te hebben dat overige resoluties kan schalen met behoud van de aspectratio. Het lastige is alleen dat die schermen wel erg lastig te vinden zijn binnen het budget van 24" TN panelen (ik ben er ook naar op zoek).

Wat betreft HDMI vs VGA: ik denk dat het vooral aan het kwaliteitsverschil tussen je twee schermen ligt, en niet zozeer aan het type kabel dat je gebruikt. Dat hoeft niet alleen aan het type paneel te liggen- dat kan ook door een beter contrast, snellere responstijd of betere lichtopbrengst komen. Wellicht kan je dit testen bij iemand die een scherm met zowel HDMI als VGA heeft (bv de samsung 2494). Maar goed, als je zelf ziet dat je erop vooruitgaat met een nieuw scherm dan moet je daar natuurlijk gewoon voor gaan!

Asus P5Q-E/E8500@4ghz/4GBPC6400/8800GT512/X-Fi Fatty Platinum/Sony DRU510A/Cooler master realpower450/Lian-Li PC65/Raptor74GB

• koffieboontje
Wederom bedankt voor je message Soepster. Even mbt tot je bericht, ik zat dat stuk toevallig vanmiddag al te lezen. Het bericht is in die zin relevant dat MS niet meer eist dat ze minimaal met 720p in beeld gebracht moeten worden. Maar bij mij gaat het er juist om dat ik nu wil overgaan van Component VGA naar HDMI.

Ik heb zojuist mijn xbox360 aangezet en mijn configuratie bekeken. Mijn huidige instellingen staan
nu met een resolutie van 1280x1024. Als ik hem lager zet worden de letters blokkiger, als ik hem hoger zet worden ze ook wat blokkiger en zijn de verhoudingen niet goed, of met zwarte balken. Je zou zeggen dat 1680x1050 mooier moet zijn en dat mijn scherm dit moet aankunnen (1920x1080 kan ook maar dan is het ook niet scherp)

Maargoed resoluties zouden met een anders scherm met HDMI verleden tijd zijn omdat je dan in principe instelt op 720p, 1080i of 1080p.

Je zegt "Het is dan wel goed om een scherm te hebben dat overige resoluties kan schalen met behoud van de aspectratio" .

Aan welke optie van een scherm kan je dit zien? Hoe heet die optie?

Waar ik gewoon tegenaan hik is het feit dat mijn huidige Samsung 215TW een prima beeld geeft in windows, en ook wel op mijn xbox360, maar ik haal niet het maximale uit mijn 360 omdat er geen HDMI op mijn scherm zit. Scherm is inmiddels 3 jaar oud, heb er toen 525 euro voor betaald. Er zijn -tig andere/nieuwere schermen inmiddels op de markt. Ik heb een hoop vrienden en kenissen die ook samsung schermen hebben welke pas een half jaar of een jaar oud zijn maar welke niet kunnen tippen aan de beeldkwaliteit van de 215TW. Dit zal er hoofdzakelijk mee te maken hebben dat de 215TW een S-PVA paneel heeft en de meeste andere schermen een TN-paneel hebben.

Waar ik dus bang voor ben is dat ik dalijk een mooi scherm koop (voorbeelden zie mijn 1e bericht) en dat het er qua digitaal beeld op vooruit zal gaan (dus mijn xbox) maar dat mijn windows er wel lelijker uit gaat zien. En dat die kijkhoeken gewoon uitermate slecht zijn van TN panelen.

Ook ben ik erg benieuwd naar de Samsung XL2370 met LED. Vraag me af of er onderling ook nog verschillen zijn tussen het ene scherm met een kijkhoek van 170° en een ander scherm met 170°. Mijn huidige scherm heeft een kijkhoek van 178° Maar kan 8 of 18° verschil al dusdanig onscherp beeld veroorzaken als je er niet helemaal recht voorzit? Ik kan zelfs bijna parralel op dit scherm kijken zonder dat de kleuren veranderen. Maar een vriend van me heeft bijvoorbeeld de Samsung 226BW en daar wordt wit -> geel als je ook maar iets naar boven of eronder zit.

Maar Soepster, welke schermen heb jij in gedachte omdat je ook op zoek was? Ik neem aan dat je zelf wel wat op het oog hebt of iets?

• Soepster
koffieboontje schreef op donderdag 03 september 2009 @ 19:13:
Wederom bedankt voor je message Soepster. Even mbt tot je bericht, ik zat dat stuk toevallig vanmiddag al te lezen. Het bericht is in die zin relevant dat MS niet meer eist dat ze minimaal met 720p in beeld gebracht moeten worden. Maar bij mij gaat het er juist om dat ik nu wil overgaan van Component VGA naar HDMI.
Het is relevant omdat je nu misschien wel pixelmapping nodig hebt, zelfs met een 1080p scherm. Als een spel in een niet 16:9 resolutie wordt aangeboden zal het door je scherm namelijk uitgerekt worden ipv dat je balken krijgt met de juiste verhouding.
Ik heb zojuist mijn xbox360 aangezet en mijn configuratie bekeken. Mijn huidige instellingen staan
nu met een resolutie van 1280x1024. Als ik hem lager zet worden de letters blokkiger, als ik hem hoger zet worden ze ook wat blokkiger en zijn de verhoudingen niet goed, of met zwarte balken. Je zou zeggen dat 1680x1050 mooier moet zijn en dat mijn scherm dit moet aankunnen (1920x1080 kan ook maar dan is het ook niet scherp)

Maargoed resoluties zouden met een anders scherm met HDMI verleden tijd zijn omdat je dan in principe instelt op 720p, 1080i of 1080p.
Er vreemd dat 1680x1050 niet goed werkt- er is blijkbaar toch een soort verkeerde scaling aan de gang, wellicht herkent je monitor het signaal niet goed. Als je op 1280x1024 moet werken snap ik dat je geen mooi beeld hebt.
Je zegt "Het is dan wel goed om een scherm te hebben dat overige resoluties kan schalen met behoud van de aspectratio" .

Aan welke optie van een scherm kan je dit zien? Hoe heet die optie?
Scaling of pixelmapping. Op de PC is dit geen probleem, dat doet je videokaart voor je indien gewenst. Het gros van de schermen kan dit zelf echter niet en rekt alle input naar full screen.
Waar ik dus bang voor ben is dat ik dalijk een mooi scherm koop (voorbeelden zie mijn 1e bericht) en dat het er qua digitaal beeld op vooruit zal gaan (dus mijn xbox) maar dat mijn windows er wel lelijker uit gaat zien. En dat die kijkhoeken gewoon uitermate slecht zijn van TN panelen.
Windows is niet echt lelijk op TN panelen vind ik. Video, foto's en games hebben echter wel baat bij een uitgebreider kleurenpalet.

Wat ik nog kan suggereren: wat als je nou probeert je Xbox360 via DVI op de Samsung 215 aan te sluiten? DVI geeft dezelfde beeldkwaliteit als HDMI, en wellicht herkent je scherm dan wel juist de input. Je zou een DVI converter kabel voor je Xbox moeten aanschaffen, maar het is goedkoper dan met een nieuw scherm experimenteren...
Ook ben ik erg benieuwd naar de Samsung XL2370 met LED. Vraag me af of er onderling ook nog verschillen zijn tussen het ene scherm met een kijkhoek van 170° en een ander scherm met 170°. Mijn huidige scherm heeft een kijkhoek van 178° Maar kan 8 of 18° verschil al dusdanig onscherp beeld veroorzaken als je er niet helemaal recht voorzit? Ik kan zelfs bijna parralel op dit scherm kijken zonder dat de kleuren veranderen. Maar een vriend van me heeft bijvoorbeeld de Samsung 226BW en daar wordt wit -> geel als je ook maar iets naar boven of eronder zit.
Je kan het beste even in de winkel kijken en zelf oordelen. Mediamarkt, Mycom, Dixons, Dynabyte Computerland hebben veel widescreens uitgestald. Ik ben wel eens voor die dingen gaan zitten/staan en had er zelf geen last van. Hou er ook rekening mee dat fabrikanten wel eens goochelen met die getallen...
Maar Soepster, welke schermen heb jij in gedachte omdat je ook op zoek was? Ik neem aan dat je zelf wel wat op het oog hebt of iets?
Op dit moment kijk in naar dit rijtje:

http://tweakers.net/price...Field=prijs&orderSort=asc

Ik heb gekozen voor 24" uit persoonlijke voorkeur voor deze grootte. 23" scheelt weinig in grootte maar kost bij gelijke specs nauwelijks minder. 1080p omdat ik series kijk die daarmee beeldvullend zijn. Films zijn niet altijd beeldvullend omdat zo'n 55% van de films een andere verhouding heeft. Met een 1900x1200 heb je echter altijd balken. Zo erg is dat niet weet ik uit ervaring met 1680x1050, maar ik heb ze liever niet. Ook met het oog op de toekomst van steeds meer 1080p media en alle consoles die 1080p/720 gaan lijkt het me beter. Je hebt met b.v. een PS3 geen behoefte aan pixelmapping als je scherm 1080p is. Voor PC games is 1080p ook weer iets lichter voor je videokaart dan 1200 pixels. Of het echt veel in framerate scheelt betwijfel ik echter...
Verder is HDMI wel een must voor de toekomst en voor consoles, en ik vind het fijn zowel VGA als DVI te hebben zodat een PC en bv een laptop tegelijk aangesloten kunnen worden.
Verder een lage reactietijd omdat ik graag shooters speel en een 150hz CRT gewend was, ik ben een beetje allergisch voor blur/ghosting...helaas zijn 120hz LCD's erg schaars en niet in 1080p te krijgen.
Hoogte verstelbaar is ook een voorkeur zodat ik geen boeken onder m'n scherm hoef te proppen. Kantelbaar zou fijn zijn voor het werken met lange PDF documenten, maar het kost meteen 40 euro extra lijkt het.

Idealiter had ik een IPS scherm met pixelmapping, maar dat past gewoon niet in mijn sub 250 euro budget lijkt het. Op dit moment neig ik naar de Dell S2409W die voor 210 euro bezorgd wordt.
http://accessories.euro.d...2930&navla=33811~0~162930

• Soepster
Overigens vind ik het bijzonder lastig om significante verschillen te vinden tussen de 24" schermen die ik zojuist heb gepost, het lijkt erop dat ik 1 voor 1 reviews zou moeten lezen, of op uiterlijk zou moeten kiezen.
Ik ga me in ieder geval even verdiepen in de Dell, onderaan de tweakers userreview staan namelijk veel links:
productreview: Dell Ultrasharp S2409W review door AlexV

• WiLLoW_TieN
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13:03
Ik heb de Iiyama Prolite B2409HDS-1 hier hangt mijn PS3 aan via HDMI en mijn PC via DVI.

Heb totaal GEEN last van ghosting what so ever.
Pagina: 1