NAS Server - Sync / Mirror

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UniPer
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 25-08 15:57
Hi,

Ik wil hier op het bedrijf een nieuw back-up systeem inrichten en zat te denken aan het volgende:

2 NAS Servers a 6TB
1 TAPE Robot

De NAS Servers dienen als remote storage voor ESX Servers.

De bedoeling hiervan is dat NAS Server 2 constant sync't met NAS Server 1, dat de data van beide
servers dus altijd gelijk is. Vervolgens kan de tape robot een back-up maken van NAS Server 2.

De gedachte hierachter is dat de NAS Servers elk op een andere locatie komen te staan i.v.m.
Disaster Recovery en dat we een volledig fall back systeem hebben als alles plat gaat.

Nou mijn vraag:

Is er een hardwarematige methode om te zorgen voor deze constante sync tussen de 2 servers
of een hele goede software oplossing om dit te realiseren?

Mocht dit toch in het verkeerde topic staan, mijn excuses hier dan voor.

Do not argue with an idiot. He will drag you down to his level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flapp
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 20-05-2024
Softwarematig is hier een hele mooie oplossing voor. Dit heet DRBD ook wel bekend als Distributed replicated block device.

Om een stukje van wikipedia te quoten:
DRBD (Distributed Replicated Block Device) is a distributed storage system for the Linux platform. It consists of a kernel module, several userspace management applications and some shell scripts and is normally used on high availability (HA) clusters. DRBD bears similarities to RAID 1, except that it runs over a network.
Het komt er eigenlijk op neer dat je op beide NAS servers een blockdevice maakt wat vervolgens over het netwerk wordt gerepliceerd. Dit wordt realtime gedaan bitje voor bitje.

Waar je wel rekening mee moet houden al is dit vanzelfsprekend. Als er op NAS 1 ergens iets corrupt raakt omdat er een bitje omvalt, wordt dit doorgerepliceerd naar NAS 2. simpelweg omdat het 1 op 1 over wordt genomen.

Daarnaast is DRBD ook leuk te combineren met heartbeat zodat als NAS 1 om zou vallen, je het werk automatisch door NAS 2 over kan laten nemen. Dan heb je gelijk ook een stukje redundancy

"Stilte, een gat in het geluid...."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UniPer
Ok dat klinkt zeker interessant, zal me daar eens in verdiepen.

Do not argue with an idiot. He will drag you down to his level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 01:19

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Waarom geen RAID 1 maken in je VM en dan elke (vituele) disk aanmaken op een van de twee NAS machines? Of is dat te simpel gedacht? Niks geen replicatie gedoe.

[ Voor 9% gewijzigd door Q op 02-09-2009 13:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flapp
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 20-05-2024
@Q opzich zal dat waarschijnlijk best kunnen werken, ware het niet dat je tweede disk in je RAID 1 opstelling een stuk trager moet zijn omdat alle bitjes van veel verder zullen moeten komen, Bij de meeste raid opstellingen wordt er volgensmij wel uitgegaan van enigszins vergelijkbare latencys. Dit zal waarschijnlijk onvoorspelbare (performance) resultaten op leveren.

Daarnaast ben je in de praktijk ongeveer hetzelfde aan het doen gezien het feit dat DRBD simpel gezien ook neer komt op een RAID 1 over het netwerk

[ Voor 8% gewijzigd door Flapp op 02-09-2009 13:45 ]

"Stilte, een gat in het geluid...."

• Q

Q

Flapp schreef op woensdag 02 september 2009 @ 13:43:
@Q opzich zal dat waarschijnlijk best kunnen werken, ware het niet dat je tweede disk in je RAID 1 opstelling een stuk trager moet zijn omdat alle bitjes van veel verder zullen moeten komen, Bij de meeste raid opstellingen wordt er volgensmij wel uitgegaan van enigszins vergelijkbare latencys. Dit zal waarschijnlijk onvoorspelbare (performance) resultaten op leveren.

Daarnaast ben je in de praktijk ongeveer hetzelfde aan het doen gezien het feit dat DRBD simpel gezien ook neer komt op een RAID 1 over het netwerk
Dat 'andere locatie' was ik een beetje vergeten. DRBD kende ik niet.

Voor een oplossing als deze heb je een goeie snelle internet verbinding nodig. Als je nu tussen de twee sites een VPN gooit dan zou je toch een heel eind moeten kunnen komen.

Wat je ook doet, het netwerk is het belangrijkste struikelblok.

[ Voor 16% gewijzigd door Q op 03-09-2009 21:28 ]

• UniPer
Wij hebben op dit moment glasvezel liggen naar de uitwijk locatie en intern gigbit netwerk.
Dus qua netwerk performance zit het denk ik wel goed.

We zijn nog aan het kijken naar DRBD oplossing.

• UniPer
OffTopic:

@Q: Een brutale vraag misschien, jij hebt in je signature het volgende staan:

"The Beast: 18 TB RAID 6 Linux NAS @ 1.1 GB/s read! ".
Ik neem aan dat je deze zelf hebt gebouwd? Mag ik vragen wat de kosten zijn van zo'n zelfbouw NAS?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q

Q

UniPer schreef op donderdag 03 september 2009 @ 21:34:
OffTopic:

@Q: Een brutale vraag misschien, jij hebt in je signature het volgende staan:

"The Beast: 18 TB RAID 6 Linux NAS @ 1.1 GB/s read! ".
Ik neem aan dat je deze zelf hebt gebouwd? Mag ik vragen wat de kosten zijn van zo'n zelfbouw NAS?
Ik heb het nooit exact nagerekend (wil het niet weten) maar ik gok een 3.5K. Ik weet niet in welke context je dit vraagt, maar mijn bouw is niet geschikt voor bedrijfsomgevingen. Geen redundante voeding. Boot disks die met ductape vast zitten... Voor thuis is het leuk, en zelfbouw is prima, maar voor bedrijven moet je andere keuses maken. Ik gok dan je dan wel op de 5 K komt.

Ik moet zeggen dat als je knap glas hebt liggen tussen twee locaties mijn eerdere suggestie niet geheel gestoord is denk ik. Ik heb geen ervaring met het vraagstuk, maar het is vast niet nieuw en het zou mij niet verbazen als er ergens nog een derde optie is.

[ Voor 14% gewijzigd door Q op 05-09-2009 00:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 24-08 03:17

PcDealer

HP ftw \o/

Wat is het budget? Welke aansluitingen wil je (iSCSI over utp, Fiber Channel, SAS)?

[ Voor 66% gewijzigd door PcDealer op 05-09-2009 09:44 ]

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
2 NetApp FAS2020
1 FAS2020 met SATA shelfs, 1 FAS2020 met FC shelfs
1 LTO4 drive (of robot)
Directe stream van de 2de FAS2020 (NDMP stream)
NetApp Snapmirror

Kom je een aardig eind in de buurt.

Anders vraag je toch een aantal offertes? Ikzelf heb goeie ervaringen met ISIT (Telindus)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UniPer
Wat is het budget? Welke aansluitingen wil je (iSCSI over utp, Fiber Channel, SAS)?
Het budget ligt laag, tussen de 10k en 15k, qua aansluiting denk ik eraan om beide NAS servers te voorzien van 8 x 1TB SATA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

UniPer schreef op zaterdag 05 september 2009 @ 15:02:
[...]

Het budget ligt laag, tussen de 10k en 15k, qua aansluiting denk ik eraan om beide NAS servers te voorzien van 8 x 1TB SATA.
HP StorageWorks X1000 Network Storage Systems Data sheet

- X1000 series, 12TB bruto, EUR 3.165,00 2x EUR 6.330,00
- HP StorageWorks MSL2024 Ultrium 920 SAS Tape Library, 9,6TB native, EUR 3.635,00, 1x, EUR 5.366,00
- Symantec Backup Exec, prijs afhankelijk van de benodigde en gewenste Agents.

[ Voor 22% gewijzigd door PcDealer op 05-09-2009 16:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UniPer
PcDealer schreef op zaterdag 05 september 2009 @ 16:03:
[...]

HP StorageWorks X1000 Network Storage Systems Data sheet

- X1000 series, 12TB bruto, EUR 3.165,00 2x EUR 6.330,00
- HP StorageWorks MSL2024 Ultrium 920 SAS Tape Library, 9,6TB native, EUR 3.635,00, 1x, EUR 5.366,00
- Symantec Backup Exec, prijs afhankelijk van de benodigde en gewenste Agents.
Dat ziet er goed uit, een licentie voor Backup Exec hebben we al alleen ik vind het een nogal ingewikkeld programma. Het probleem is dat als ik op vakantie ga een collega mijn werkzaamheden, dus ook het monitoren van de back-up, over moet kunnen nemen. Met Backup Exec ben ik al lang bezig geweest voordat ik helemaal door kreeg hoe alles ingesteld moest worden. Daarnaast vind ik de errors die Symantec terug geeft als er iets fout gaat ook niet echt duidelijk, je moet altijd eerst de KB afstruinen voordat je een idee hebt van wat er precies fout gaat.

Zijn er geen gebruiksvriendelijkere oplossingen?

Qua hardware ziet het er wel goed uit, ga ik zeker even naar kijken. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

UniPer schreef op zondag 06 september 2009 @ 12:53:
[...]

Dat ziet er goed uit, een licentie voor Backup Exec hebben we al alleen ik vind het een nogal ingewikkeld programma. Het probleem is dat als ik op vakantie ga een collega mijn werkzaamheden, dus ook het monitoren van de back-up, over moet kunnen nemen. Met Backup Exec ben ik al lang bezig geweest voordat ik helemaal door kreeg hoe alles ingesteld moest worden. Daarnaast vind ik de errors die Symantec terug geeft als er iets fout gaat ook niet echt duidelijk, je moet altijd eerst de KB afstruinen voordat je een idee hebt van wat er precies fout gaat.
Mijn collega's zijn tevreden met Backup Exec. Misschien is het handig een cursus te nemen? Ik bedoel, als je een Windows Server beheerd, heb je daar ook certiceringen voor. Toch?
Zijn er geen gebruiksvriendelijkere oplossingen?
Ik heb ook voor je naar een SonicWALL CDP zitten kijken, maar die haalt het niet qua capaciteit.
Qua hardware ziet het er wel goed uit, ga ik zeker even naar kijken. _/-\o_
Ik ben gewoon op de website gaan kijken naar geschikte hardware (san en een tape library), daarnaast weet ik welke producten er zo'n beetje op de markt zijn :)

[ Voor 26% gewijzigd door PcDealer op 06-09-2009 21:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UniPer
Mijn collega's zijn tevreden met Backup Exec. Misschien is het handig een cursus te nemen? Ik bedoel, als je een Windows Server beheerd, heb je daar ook certiceringen voor. Toch?
Ja natuurlijk heb ik daar certificeringen voor, dat is geen probleem alleen vind ik Backup Exec gewoon geen gebruiksvriendelijke GUI hebben.
Ik heb ook voor je naar een SonicWALL CDP zitten kijken, maar die haalt het niet qua capaciteit.
Dat lijkt me inderdaad geen optie nee. Zelf heb ik gekeken naar Acronis Backup & Recovery, heb ik zelf een tijdje thuis gebruikt voor simpele taken en dit beviel mij goed en de GUI was voor mijn gevoel een stuk intuitiever dan die van Symantec.
Ik ben gewoon op de website gaan kijken naar geschikte hardware (san en een tape library), daarnaast weet ik welke producten er zo'n beetje op de markt zijn
Dat scheelt, ik heb mij hier tot aan vandaag de dag nog nooit mee bezig hoeven houden dus ik ben nog hard aan het zoeken/kijken naar alle mogelijkheden en verschillen.

Pagina: 1