Toon posts:

Settopbox veroorzaakt problemen op bestaand netwerk*

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoy,

Ik heb me vandaag een HD-digicorder aangeschaft en ondervind een paar problemen.

Tot nu toe hadden we thuis alleen maar internet en telefonie, dus alleen een modem en een draadloze router.

Bij het telenet verkooppunt hadden ze me gezegd dat ik voor interactiviteit op de digicorder tussen de modem en de router een switch zou moeten plaatsen.

Dus nu is de opstelling zo: modem --> switch --> HD digicorder
--> draadloze router

Toen ik de HD digicorder had geactiveerd, stak ik de UTP in die rechtstreeks van de switch voor de interactiviteit komt en het werkte niet. Na lang discussiëren met de telenet klantendienst vroegen ze of ik eens wou kijken wat IP-adres de digicorder kreeg, en dat is : 192.168.1.1. Ze zeiden me dat dit niet juist was en ongeveer zo moest zijn : 10.x.x.x. Zij beweren dat ik de digicorder op de router heb hangen maar dit is dus niet zo.

Dus mijn digicorder krijgt een verkeerd IP-adres, WiFi op men laptop werkt niet meer, en vast internet van men ouders ook niet meer.

Weet iemand wat dit kan zijn? (mijn neef dacht dat de digicorder het IP van de router toch kan afpakken via de switch maar hij kent er ook niet genoeg van)

Mvg,

Jan

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 11:47

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

titel edit

Tijd voor een nieuwe sig..

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01-03 19:07

job

Welke HD-digirecorder hebben we het over?
Waarom heeft het ding een netwerkadres nodig?

Is je modem alleen een modem... of heeft het ding ook een ingebouwde router?
Heeft het ding een aparte poort voor de decoders?
Oftewel, welk type/merk hebben we het over.

[ Voor 41% gewijzigd door job op 02-09-2009 09:28 ]

• jvanhambelgium
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 02-03 16:44
Correcte opstelling is eigenlijk

<Telenet Modem>-----<SWITCH>------(HD-BOX)
|---------------(Router)

Dus die eerste switch heeft 2 poortjes in gebruik, namelijk voor de HD-box en Router
Dit moet werken, de HD-box gaat een 10.x.x.x adres krijgen van Telenet DHCP servers en de Router zal een klassiek Internet (vb 84.x.X.X) krijgen.

• Death1ord
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 04-03 16:34
Je hebt waarschijnlijk het "doe-het-zelf" pakket genomen?

Self Starter Kit Installatie

Dit is de PDF van de self starter kit. Als je die stappen volgt moet het goed gaan.

Wat voor soort switch gebruik je?

• ByteDelight
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 25-12-2025

ByteDelight

Retro computing is alive!

Ik snap je verhaal niet helemaal.

Wat is een digicorder? Gewoon een Digitale Video Recorder (DVR)? Dus een recorder waarmee je via de kabel digitaal programma's kunt opnemen?
Waarom heeft die dan een netwerkaansluiting?

Zou de digicorder een IP adres binnen je thuis-netwerk moeten krijgen, of een IP adres van Telenet (WAN IP adres)?

Als voorbeeld: mijn UPC Mediabox (digitale tuner en DVR settopbox) heeft een ingebouwde modem en ontvangt een IP adres van UPC via die ingebouwde modem middels dus de kabelaansluiting.
Er is een UTP aansluiting aanwezig, maar die is niet bedoeld voor gebruik door consumenten.

Misschien doe je er goed aan de specs van jouw Digicorder eens te posten, vooral die wat betreft de UTP-aansluiting.

Je draadloze router heeft toch neem ik aan ook wel UTP-aansluitingen?
Die router geeft IP-adressen voor je thuis-netwerk, en ik vermoed dat je Digicorder daar op aangesloten moet worden, maar dat weet ik niet zeker.

Je modem heeft waarschijnlijk geen DHCP-server (de router wel), en geeft zelf dus geen IP-adressen uit.
Als je Digicorder een WAN IP-adres hoort te krijgen dien je inderdaad een switch te gebruiken direct aan de modem waarop zowel jouw router als de Digicorder aangesloten wordt, maar ik zeg al, het lijkt me onwaarschijnlijk dat de Digicorder een WAN IP-adres hoort te krijgen..

edit:

Ah! Na de PDF in de vorige reply te zien snap ik al wat meer:

Je modem heeft WEL een ingebouwde DHCP server, waardoor je een computer zowel rechtstreeks kunt aansluiten op je modem, als middels de meegeleverde switch.

Je draadloze router heeft zeer waarschijnlijk OOK een DHCP-server.

Aangezien je dan 2 DHCP-servers in je netwerk gebruikt, kom je in de problemen.
Je had in plaats van je draadloze router een Wireless Access Point zonder DHCP-server moeten gebruiken.

Om dit probleem op te lossen dien je ofwel:
1. De DHCP server in je draadloze router uit te schakelen (-> handleidinf van jouw router gebruiken)
of:
2. Een Wireless Access Point aan te schaffen en de router daardoor de vervangen

Succes!

[ Voor 21% gewijzigd door ByteDelight op 02-09-2009 10:41 ]

Retro Computer hardware: http://bytedelight.com

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

De reden waarom je de switch vóór je eigen router moet zetten is dat Telenet je Digicorder een apart extern IP geeft, naast het externe IP van je router. Zo kunnen ze onderscheid maken tussen datatrafiek (IP van de router) en TV-verkeer (IP van de Digicorder).

Ik had hier eenzelfde setup (met een Digibox), toen ik Telenet internet buitengegooid heb heb ik de switch ertussenuit gehaald, werkt nog altijd perfect.

Ik hoop dat je je kabels niet in de verkeerde poorten gestoken hebt? Ze zien er uiteindelijk allemaal hetzelfde uit... ;)

[ Voor 13% gewijzigd door Borromini op 02-09-2009 10:01 ]

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Pagina: 1