Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[XP] Zelf een recovery partition creeren?*

Pagina: 1
Acties:

• jayless82
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 12-11 09:28
Hai,

Hoe kan ik zelf dmv een OEM Windows XP Pro een recovery partitie maken die je via het booten van je systeem kan selecteren dmv bv op F10 te drukken ofzo, of is dit niet mogelijk??

Op google kom ik er niet helemaal uit.

alvast bedankt.

groeten,

Jeroen

• punisher007
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 01-11 12:37
Naast een partitie heb je natuurlijk ook nog een tool nodig om de backup/image mee terug te zetten natuurlijk.

Een tool als bijv Acronis True Image kan het mee.
Gratis kan het blijkbaar met clonezilla: http://clonezilla.org/clonezilla-live/
Hier heb ik geen ervaring mee though.

[ Voor 70% gewijzigd door punisher007 op 01-09-2009 20:49 ]

http://blog.bjornhouben.com

• Gomez12
  • Laatst online: 17-10-2023
punisher007 schreef op dinsdag 01 september 2009 @ 20:43:
Naast een partitie heb je natuurlijk ook nog een tool nodig om de backup/image mee terug te zetten natuurlijk.

Een tool als bijv Acronis True Image kan het mee.
Gratis kan het blijkbaar met clonezilla: http://clonezilla.org/clonezilla-live/
Hier heb ik geen ervaring mee though.
Tja, mijn vraag is dan weer, ondersteund je bios dit soort grappen automatisch?
Want op zich vind ik het een goed idee, maar mij zou het dan voornamelijk om de bios-ondersteuning gaan...

• punisher007
  • Laatst online: 01-11 12:37
In principe maak je normaliter een dual boot waarbij de ene optie je normale windows is en de 2e een recoverypartitie waarop de recoverytool staat en het recovery image.

Zover ik weet, staat dit los van de bios.

http://blog.bjornhouben.com

• Gomez12
  • Laatst online: 17-10-2023
Sorry, ik verstond onder een recovery partition een hidden partition ( scheelt enigszins in het zelf vernielen ) die je juist kan gebruiken als je normale partitie helemaal aan gort ligt...

Voor een gewone partitie-kloon / ghost zou ik dan toch eerder een bootable usb-hdd aanschaffen, daarop de image knallen en die dan lekker in de kast leggen, als je een probleem hebt even je bootvolgorde veranderen usb-hdd aansluiten en gaan.

Een gewone standaard altijd-beschrijfbare partitie met daarop een image is imho net zo foutgevoelig als je gewone hdd bij een virus / hack / grove fout etc.

• jayless82
Super bedankt voor de info zover, maar ik wil dus echt een recovery partitie maken waarbij ik gen extra tools nodig heb in de zin van een cd in de pc te stoppen etccc.

wil hoogstens in de boot van windows een keuzemenu maken waarin de nomale xp binnen 5 sec op gaat starten oftewel veel tijd heb je dan niet om te kiezen maar dat is maar beter ook.

heb nm een OEM xp cd en wil deze ervoor gebruiken zeg maar net zoals bijvoorbeeld hp, compaq en del enzo het doen.

moet op de een of andere manier toch kunnen of niet dan?

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Je zou kunnen denken aan een kleine bootpartitie (20MB), een FAT32 partitie met een compacte windows 98 bootdiskomgeving + iets als Ghost en je bijbehorende recovery image en de normale NTFS partitie voor XP.

Niet geheel naar schaal, maar voor het idee:
boot 20MB (ntldr/boot.ini) x GB NTFS (XP)10GB FAT32 (win98 bootdisk + Ghostimg)

Die bootpartitie is dan je actieve bootpartitie, waar je de XP bootloader inzet, met een extra entry voor de win98 bootdisk. Wanneer je dan die kiest wordt de herstelboot'disk' met je ghost image restore gestart bijvoorbeeld.

Ik stel voor dat je dan wat research doet (google, bing) naar hoe Acer bijvoorbeeld z'n herstelpartities heeft ingericht bij XP geleverde laptops enzo.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• jayless82
alt-92 schreef op woensdag 02 september 2009 @ 02:53:
Je zou kunnen denken aan een kleine bootpartitie (20MB), een FAT32 partitie met een compacte windows 98 bootdiskomgeving + iets als Ghost en je bijbehorende recovery image en de normale NTFS partitie voor XP.

Niet geheel naar schaal, maar voor het idee:
boot 20MB (ntldr/boot.ini) x GB NTFS (XP)10GB FAT32 (win98 bootdisk + Ghostimg)

Die bootpartitie is dan je actieve bootpartitie, waar je de XP bootloader inzet, met een extra entry voor de win98 bootdisk. Wanneer je dan die kiest wordt de herstelboot'disk' met je ghost image restore gestart bijvoorbeeld.

Ik stel voor dat je dan wat research doet (google, bing) naar hoe Acer bijvoorbeeld z'n herstelpartities heeft ingericht bij XP geleverde laptops enzo.
Goed idee, heb me nu al 2 uur groen en geel lopen zoeken op google maar niks concreets.
er moet toch een simpele en fatsoenlijke manier zijn om dit te doen ? (liefts met open source)

• Malarky
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 14:09

Malarky

Wils voor wat ieder

Kun je maken met behulp van Windows RE. Heb je dus een OPK's cdtje voor nodig die je krijgt als je als systeembuilder een oem cd koopt. Op de zaak hebben wij er nog zeker ~100 liggen (baas vroeg pas al wat we er mee moesten), dus ik ga is uitgebreid testen, want vind dit wel interessant. Ik post later meer.
Pagina: 1