Toon posts:

Top down of tower?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Tweakers,

Ik zit met een dilemma, waar ik zelf maar niet uitkom. Ik heb al enkele reviews gelezen, maar die zijn tegenstrijdig. Ook als ik met mijn boerenverstand erover nadenk, kom ik er maar niet uit..

Casus:

Ik heb een coolermaster CM690, met daarin een Phenom II 955, met een stock cooler. Dat moet veranderen. Nu heb ik de keuze tussen twee typen coolers, een "tower" (als mugen 2, noctua HN-U12P) of een"top down" (meer specifiek, Noctua NH-C12P). Ik kom er echter maar niet uit wat het beste is. Bij een tower is het voordeel dat ik de lucht direct naar achter, naar een exhaustfan kan laten blazen. Nadeel hiervan is, dat ik een fan in het sidepanel moet missen. Bij een top-down, kan ik die fan wel plaatsen en mijn ram wordt direct gekoeld. Maar weegt dit op tegen de mooie flow die ik bij een tower krijg? Ik moet hierbij wel vermelden dat er meteen 2 x 140 mm exhausts boven in de CM690 komen.

Het heeft allebei pro's en cons, maar ik kom er maar niet uit wat nou beter zou zijn. niet alleen de luchtverplaatsing geldt, maar ook de turbulentie. Als ik nou die sidefan bovenop een top-dpwn cooler laat blazen, verstoor ik die flow dan niet teveel?

Visuele input:

Afbeeldingslocatie: http://media.photobucket.com/image/cm690%20fans/tonschk/rahmenCA79ZGWH.jpg

Edit: dat werkt dus niet

http://media.photobucket....onschk/rahmenCA79ZGWH.jpg

Het gaat hier om de bovenste blauwe pijl. Die vervalt bij een hoge cooler

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 01-09-2009 20:22 ]

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 09:01

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Je geheugen koelen is niet nodig, tenzij je een wereldrecord OC wil bereiken. Dat geldt ook voor het verschil tussen die 2 dure Noctua's eigenlijk. Ik denk dat de tower de beste resultaten geeft, maar het zal niet enorm veel schelen.

• Gniels
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 26-01 22:49
Wat Ed_L al zegt, het geheugen koeling is niet persee nodig. Het koelt al genoeg door het miniemste beetje lucht wat er langs stroomt. Mocht je de tower in je pc plaatsen zal dat hoogstwaarschijnlijk de beste koelprestaties leveren en het feit dat je dan een side-fan mist is alleen positief aangezien het geheel dan minder geluid produceerd.

PHILIPS Motional Feedback 544

Verwijderd

Topicstarter
daar gaat mn 8 ghz poging.. lol

@ gniels:

daar heb je inderdaad een punt. dan kan ik dat gat afsluiten met een plaatje met schroefdraad in de hoeken oid.

Moet ik me nog zorgen maken om de krachten die op het moederbord komen met een dergelijke tower? Is het dan ook verstandig om vlak boven de graka iets van een schot te maken, zodat ik de kast in 2 compartimenten verdeerl? dan kan ik met de onderste fan als intake en de onderste sidefan als outtake de onderste helft van de kast koelen. Die wordt nu min of meer begrensd door de graka on het bovenste PCIe x16 slot. of gaat dat een beetje ver/nutteloos?

Verwijderd

Gewoon koelblok met backplate vastzetten en is geen probleem voor je moederbord. Een schot en dergelijke zou ik niet aan beginnen, als het niet luchtdicht is gaan ze toch communiceren.
Richt de fan overigens naar boven als je daar 2x 140x140 gaat plaatsen.