Dure monitor of grote monitor voor letters lezen?

Pagina: 1
Acties:

• Razzmatazz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08-01-2024
Ik heb een dilemma. Ik wil een nieuwe breedbeeld monitor kopen. Maar wat voor een? Ik ga 'm gebruiken voor tekst (programmeren) en daarnaast game ik regelmatig, maar daar ligt zeker niet de focus op.

Mijn budget is (max) 650 euro.
Kwa aansluitingen is een DVI aansluiting mijn enige eis, en de enige verdere feature waar ik een beetje waarde aan hecht is een geintegreerde USB hub.

Twee jaar geleden heb ik twee Samsung 203B's gekocht, en ik merk nu dat ik vaak als ik tekst aan het lezen ben (en als programmeur gebeurt dat nogal vaak) ik naar het beeldscherm leun om alles ontspannen te kunnen lezen. Ik zit 60cm van mijn scherm af als ik recht zit.

Wat ik zou willen horen is ervaringen van anderen over het volgende:
De 27" LG M2762D (€450) met een 1920 x 1080 resolutie heeft een grotere pixel pitch de schermen die ik nu heb (3.11 ten opzichte van 2.91) wat het objecten op het beeld groter en wat duidelijker maakt.
Zou het beter zijn om wat meer geld uit te geven aan een scherm met een kleinere pixel pitch. De 26” NEC MultiSync EA261WM (€650) bijvoorbeeld heeft dezelfde pixel pitch als mijn huidige scherm, maar is veel duurder dan een vergelijkbaar Samsung, Iiyama of LG product. Wat krijg ik daarvoor terug? Betere kleurweergave of lagere latency is leuk, maar heb ik met mijn probleem niet zoveel aan. Worden de lettertjes er ook duidelijker van?
Of ik zou voor het geld bijvoorbeeld een 24" EIZO S2402W (€550) kunnen kopen. Kleinere pixel pitch, maar alom geprezen om de beeldkwaliteit. Zelfde verhaal als de NEC. Maar zou ik de lettertjes er beter door kunnen lezen?

Of maakt het allemaal niet zoveel uit, en kan ik beter gewoon mijn geld in mijn zak houden en gaan voor een Samsung Syncmaster T260 of LG W2600H. Scheelt al 80-90 euro op de 27" LG, en dan betaal ik niet voor onnodige features als HDMI en Scart ingangen en luidsprekers, en dat voor inlevering van maar 1 inch diagonaal (en aangezien het 16:10 monitors zijn scheelt dat amper oppervlak).

Ik ken geen enkele plek waar ze dit soort monitors hebben, laat staan naast elkaar hebben staan, dus ik kan zelf niet vergelijken. Heeft iemand hier ervaringen mee? Tips zijn zeer welkom.

• Boyd
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 03-05 09:37
Even je beeldschermkeuze daar gelaten: wellicht even een opticien bezoeken?

• Mojo
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 01-05 14:56

Mojo

The Power Within

Als je veel programmeert zou ik eerder kiezen voor een groot scherm dan 100% perfecte kleurweergave. Als je veel foto's bewerkt en ze ook uit wilt printen, pak dan een hoog kwaliteit scherm.

Ik denk dat je nou met een TN paneel met een hoge dot pitch het beste zit. Letters worden niet beter leesbaar met een duurder kleiner scherm ofzo :z

X-Life Lanparty Core i9 9900K @ 5Ghz, RTX3080, 16GB, Gigabyte Z390, Custom EK Waterloop

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17:04

heuveltje

KoelkastFilosoof

Lijkt me dat je gewoon de lettergrote in je "wat je ook aan het lezen bent" programma gewoon groter kan zetten :?
Daar heb je geen nieuwe monitor voor nodig :)

Overigens ervaren de meeste programmeurs 2 schermen als een stuk prettiger werken dan 1 :)

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

• momania
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21:50

momania

iPhone 30! Bam!

Mojo schreef op dinsdag 01 september 2009 @ 18:45:
Als je veel programmeert zou ik eerder kiezen voor een groot scherm dan 100% perfecte kleurweergave.
Da's heel persoonlijk hoor. Ik ben ook full-time programmeur en ik vind die grote schermen dus helemaal niks. Liever 2 of 3 kleinere van goede kwaliteit (19").

Razzmatazz: wordt het slecht leesbaar na een bepaalde tijd? Er zijn natuurlijk een aantal punten waar het aan kan liggen anders dan je monitor(en)
- omgevings licht
- monitor instellingen (brightness/contrast te hoog? )
- toch even naar de opticien misschien?

Neem je whisky mee, is het te weinig... *zucht*

Verwijderd

1920 x 1080
aan horizontale pixels heb je geen zak, neem eentje met 1920*1200, liefst 2 :>

• Razzmatazz
-> mojo: Je hebt daar ervaring mee? Ik lees namelijjk vaak genoeg in reviews van hoge kwaliteit monitors iets over helder en scherp beeld. Al is dat natuurlijk meer iets uit de analoge CRT tijd, gelden dat soort dingen nog steeds?

Of als het nog niet uitmaakt na aanschaf, worden goedkope schermen na verloop van tijd wel slechter dan hun dure tegenhangers? Ik hoop wel langer dan 2 jaar te doen met m'n nieuwe scherm eigenlijk.

-> heuveltje: Lettergrootte instellen is natuurlijjk altijd een oplossing, maar dat moet je telkens weer doen. Ik kan het van mijn editor wel vast instellen, maar niet van mijn browser. Ik bouw ook websites, en als je grotere lettertjes instelt dan normaal breekt je lay-out. Maar als ik grote lappen tekst ontspannen achterover wil lezen ctrl-+ ik altijd al. Ten slotte is lettergrootte aanpassen vrij rigoreus. Er bestaat niet een "iets" groter lettertje. Je moet gelijk een heel stuk groter, en mijn probleem zit echt in de marge.

Ik blijf trouwens sowieso met twee schermen werken. Ik wil alleen een nieuwe main monitor. Ik werk al sinds de Matrox G400 met dual-desktop, en ik wil nooit meer zonder. (totdat ik een 32:10 50" gebogen scherm koop natuurlijk :) )

-> momania: Welke schermen heb jij met elkaar vergeleken dat je tot die conclusie bent gekomen?

Verder: omgevingslicht is prima. Ik zit voor grote ramen maar met prettige zonwering, en kan voldoende extra wering bijschakelen als de zon er direct voor staat. Contrast en brightness heb ik natuurlijk al uitgebreid mee gespeeld. Heb je tips voor het verbeteren van die instellingen?

-> darkstone: Verklaar je nader. Het gaat hier om de grootte van die pixels. Minder pixels op een groter oppervlak = grotere pixels. Overigens zijn alle schermen die ik voorstelde 1920x1200, behalve de eerste, dus beter opletten.

-> wiseguys: Geloof me, op 60cm moet je wel hele slechte ogen hebben (of een hele slechte bril) wil je niet scherp kunnen zien. (ik heb overigens al een bril, en geen last van verziendheid).

• Pesticide
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 01-02-2025

Pesticide

Competitief gamen is een sport

I raad de volgende 28 inch ( 27.5) Hanns.G monitor http://geizhals.at/eu/a265005.html aan, een plezier om op te werken, en te gamen. Lekker groot en aangenaam voor de bankroll.

[ Voor 22% gewijzigd door Pesticide op 02-09-2009 14:11 ]

Manager International Partners @Electronic Sports League Europe @http://www.esl.eu/eu Linkedin Profile http://www.linkedin.com/in/pesticide

• Razzmatazz
Ziet er goed uit. Zeker een hoop oppervlak voor je euro's. Grote pixel pitch, dus grote letters. En voor die prijs zou ik het ook niet erg vinden om over 2 jaar een nieuwe te moeten kopen omdat hij 'op' is. Zeker de ultieme grote&goedkope monitor.

Dank voor de tip, zeker een primaire kandidaat.

Nu nog een antwoord (+onderbouwing) op mijn vraag groot&goedkoop of kleiner&duur...

• Mojo
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 01-05 14:56

Mojo

The Power Within

momania schreef op dinsdag 01 september 2009 @ 18:54:
[...]

Da's heel persoonlijk hoor. Ik ben ook full-time programmeur en ik vind die grote schermen dus helemaal niks. Liever 2 of 3 kleinere van goede kwaliteit (19").
Wat ik bedoel is dat de kleurweergave bij programmeren minder uit zal maken dan wanneer men er bijvoorbeeld grafisch design of iets dergelijks op gaat doen.

De topicstarter geeft de voorkeur aan een scherm met een grotere dot pitch. Dan denk ik ook automatisch aan een wat groter scherm. Een klein scherm met een grotere dot pitch kan natuurlijk ook, dat zou niet uit moeten maken. :P

X-Life Lanparty Core i9 9900K @ 5Ghz, RTX3080, 16GB, Gigabyte Z390, Custom EK Waterloop

Pagina: 1