Toon posts:

Stroompiek op USB hub melding bij gebruik externe schijf

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo, sinds gisteren krijg ik rare meldingen van windows, dat er een stroompiek op mijn usb hub zit.
wat ik tot nu toe heb gemerkt:
- Externe schijf (ook extern gevoed 230v) houdt op met werken (muziek stopt met spelen)
- Sommige keyboard lampen blijven aan, sommige niet, en keyboard werkt niet meer tot ik usb erin en eruit trek
- muis stopt met werken

deze symptomen hoeven niet allemaal tegelijk op te treden, wat kan ik hier aan doen, wat is de oorzaak, en kan het komen door nieuwe windows updates die een paar dagen geleden zijn geinstalleerd (heb wel vaker beef met windowsupdate).

Ik heb wat gekeken op andere forums maar daar gaat het over opgeblazen usbsticks en schade enzo, wat ik weer niet heb maar wel bang maakt, Is dit gevaarlijk?

• Fauna
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:53
Is het een gevoede USB hub? Houd er rekening mee dat je maar maximaal 500mA uit een poort mag trekken, en als het een ongevoede hub is kom je daar al heel snel aan, zeker met een externe schijf.

Verwijderd

Topicstarter
hoe kun je zien hoeveel stroom er van een poort wordt afgenomen?
is het schadelijk?
hoe kan het dat het nu wel gebeurt en nooit eerder, ik heb al een jaar ofzo precies dezelfde configuratie (vaste usb poorten bezet enzo)

• Fauna
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:53
In apparaatbeheer bij USB-hoofdhub kan ik zien hoeveel er per 2 poorten gebruikt wordt, gespecificeerd per apparaat.

Heb je nou een gevoede USB hub of niet?

Verwijderd

Fauna schreef op donderdag 03 september 2009 @ 08:17:
In apparaatbeheer bij USB-hoofdhub kan ik zien hoeveel er per 2 poorten gebruikt wordt, gespecificeerd per apparaat.

Ik had het op een ACER laptop pas geleden met een DVD brander.

Vond het opzich wel vreemd omdat dat nog nooit eerder opgetreden was bij een interne poort.

Oplossing is vaak een extra USBkabeltje voor de voeding.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Fauna schreef op dinsdag 01 september 2009 @ 18:21:
Is het een gevoede USB hub? Houd er rekening mee dat je maar maximaal 500mA uit een poort mag trekken, en als het een ongevoede hub is kom je daar al heel snel aan, zeker met een externe schijf.
Bedenk dat de hub ook max 100mA mag trekken en dat je dus per poort slechts 100mA overhoudt (in geval van een 4 poorts hub). Ideaal is dat dus niet echt, en ook al werk je met een losse voeding, je zit al snel aan 400mA wat je met die apparaten gebruiken.

Verwijderd

Topicstarter
Fauna schreef op donderdag 03 september 2009 @ 08:17:

Hoe kan ik zien of het gevoed is?
En als ik in apparaatbeheer bij hoofdhub kijk
zie ik alleen maar 'dit apparaat werkt correct', en verder alleen driver opties en bij het scrolllijstje van eigenschappen zie ik alleen maar D0 S1, dat soort dingen.

Ik heb standaard een Logitech G7 muis, Saitek Eclipse verlicht keyboard en die externe schijf ingeplugd staan.

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14-02 18:37

job

Verwijderd schreef op zaterdag 05 september 2009 @ 12:08:
[...]

Hoe kan ik zien of het gevoed is?
Zit er een voeding (adapter) aan, dan is die gevoed.
Zit die er niet aan, dan is die niet gevoed.

• Flappie
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18:40
Gebruik je toevallig ook Windows XP met SP2? Anders even upgraden naar SP3
Zo heb ik het namelijk opgelost bij de laptop van mijn zus :)

Verwijderd

Topicstarter
Oh nee ik update mijn computer regelmatig, en omdat het nooit eerder was gebeurd en eerder al negatieve ervaringen heb gehad met de windowsupdates dacht ik dat het probleem aan een update te wijten was, ik heb SP3 :)

• CherandarGuard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14-10-2024
Je hebt nog steeds de vraag nog niet beantwoord of de hub gevoed is of niet. Zo ja, dan is dat waarschijnlijk het probleem. Ik heb dit vaker gezien in USB speakers met geïntegreerde hubs.
Het probleem treedt bij die speaker/hubs niet op wanneer je opstart zonder extra voeding, en de voeding dan later aansluit. Handig is het niet, maar het werkt tenminste. Een permanente oplossing heb ik nooit kunnen vinden.

• noguru
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 29-08-2019
Volgens mij gaat het hier om de interne USB hub die de melding geeft. Dat heet voor de duidelijkheid ook hub :) Het zou verklaren waarom Superaki niet kan "zien" of er een voeding aan zit.
Bovendien heeft de harde schijf een eigen externe voeding en zou het dus niet moeten uitmaken. Is die externe voeding soms kapot?

Verwijderd

Topicstarter
Blijkbaar niet, ik heb nu al tijden geen vervelende berichten gehad. Ik gebruik de op mijn MoBo geintegreerde USB slots.
Topic kan op slot denk ik. Waarschijnlijk ligt het aan mijn voeding (kijk maar:
Geforce 7900GTX, OC (spontane reboots heel af en toe) Pentium D 3 ghz, x-fi xtreme gamer, 2 gb ram, verlicht keyboard(jawel het zijn leds maar vele leds is toch aardig wat watts), op een 350w voeding( die kreeg ik bij mijn case, CM centurion)

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 06-10-2009 23:13 ]

• CherandarGuard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14-10-2024
Zo te zien is het ook al een wat ouder systeem, dus houd er ook rekening mee dat je voeding wat achteruit gegaan zal zijn in prestaties. Je theorie zou best kunnen kloppen.

Tijd voor een leuk V&A systeempje misschien?
Pagina: 1