Wat ferrybouwman zei, wat de overige mensen in dit topic zeiden over de volgorde (hou de standaard aan, wie weet wat voor vage storingsbronnen hij tegen komt op weg naar de zolder!), en een toevoeging over de WCD.
Als ik het goed begrijp heb je een contactdoos waar je 2 uitgangen uit hoopt te halen, en trek je er 1 kabel naar toe. Ik heb twijfels of dat gaat werken, ik heb wel gehoord van 2x 10mbit over één kabel door 4 aders per 'stekker' te gebruiken, maar van één 100mbit aansluiting in een modem, 2x 100mbit maken met slechts één kabel en een dom stukje koper en PCB wat de wandcontactdoos in feite is, gaat niet werken, als ik mijn Cisco lessen goed herinner. Naar die WCD dienen 2 kabels te gaan, en het kabeltje vanaf de modem dient 'opgedeelt' te worden met een switch of router. Meestal geven ISP's maar één IP af, dus een router is de meest logische oplossing.
Waar je die router neerzet zal mij een rotzorg wezen, voor mijn part trek je maar één kabel naar je zolder, zet je die aan één plug van je WCD, en zet je daar de router achter, of je trekt 2 kabels naar je zolder, en zet de router in de meterkast na het modem.
Als je het maar zo doet:
Die kabel in je meterkast heb je nu wel vaak genoeg gehoord, met het plugje op zijn rug (weerhaak naar de bodem) van links naar rechts: 1. Oranje-wit, 2. Oranje, 3. Groen-wit, 4. Blauw, 5. Blauw-wit, 6. Groen, 7. Bruin-wit, 8. Bruin.
Onthou die volgorde, en hou je er aan. Desnoods 'peel' je een hele dag, maar weet dat dít de methode is die gegarandeerd is, en dé standaard is. Ga er maar vanuit dat die kabel naar je zolder naast een magnetron en wisselspanning zit (wat waarschijnlijk is, als je vanuit de meterkast werkt), en zonder die volgorde teveel storing geeft voor een zinnig signaal.
Kijk vervolgens eens naar de achterkant van die WCD. Dat zijn meestal naar mijn mening klote dingen (en de meningen zijn er nogal verspreid over, maar ik zal je vertellen hoe ik het meestal 'laat' werken bij consumenten). Ik ga er háást vanuit dat je een goedkoop praxis/gamma ding hebt gekocht. Geeft niets, zoals ik zei, het is dom koper, een WCD zit niets geen logica in, tenminste, waar wij vanuit gaan. Zoals je aangaf heeft je WCD 2 aansluitingen. Aan de achterkant heb je gek genoeg bij die gamma dingen meestal ook twee aansluitingen, wat in feite 8 'gaatjes' zijn boven elkaar. Vaak zijn ze ook nog eens genummerd. Je hebt dus zoiets aan de achterkant:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
| a b
1 [ ] 1 [ ]
2 [ ] 2 [ ]
3 [ ] 3 [ ]
4 [ ] 4 [ ]
5 [ ] 5 [ ]
6 [ ] 6 [ ]
7 [ ] 7 [ ]
8 [ ] 8 [ ] |
En dan nu het meest lastige: hoewel je die plastic plugjes eigenlijk altijd gewoon met een tang "knijpt" waardoor de koperen dingen van de plug zélf de kabel strippen en contact maken, zal dit bij Gamma/Praxis WCD's helaas niet altijd het geval zijn, omdat ze niet met een netjes 'snij' mechanisme zijn gebouwd. Sterker nog: de meeste WCD's die ik heb gezien hebben gewoon 16 schroefjes, voor elk gat 1. En daar zit hem de truuk: die dingen komen niet altijd even goed door de kabel heen.
Nu hoop ik dat je een kabel hebt met een vaste kern, want je zult die WCD toch echt moeten helpen, als hij geen snij-mechanisme heeft. Dit doe je door de isolatie van elke ader voorzichtig in te snijden, of zelfs helemaal te strippen, voor een paar milimeter. Sluit vervolgens de aders aan (ze mogen best een paar CM uit de hoofdkabel komen) in dezelfde numerieke volgorde als dat je in de meterkast met de plug hebt gedaan. Voor de duidelijkheid nog even:
1. Oranje-wit, 2. Oranje, 3. Groen-wit, 4. Blauw, 5. Blauw-wit, 6. Groen, 7. Bruin-wit, 8. Bruin.
Het is net schilderen op nummer, alleen in plaats van links naar rechts, houd je nu rekening met het feit dat de nummers van boven naar beneden gaan. Als je vervolgens een kabel in de correcte aansluiting steekt (heb je de kabel van beneden in A vast gemaakt, steek je natuurlijk een kabel in poort A), zal het 'link' lampje KUNNEN gaan branden (het hangt er natuurlijk af of er daadwerkelijk 2 actieven apparaten aan beide kanten zitten). Ga er vanuit dat het snelheidslampje tegenwoordig vaak groen en rood in z'n LED heeft, en zo dus 3 kleuren kan maken: Groen, Oranje, Rood. Geel zie je ook wel vaak overigens. In ieder geval, als je Oranje krijgt, en je hebt een gigabit netwerkkaart, zou dit kunnen betekenen dat je op de middelste snelheid zit. Dit is dus overduidelijk 100 mbit, een snelheid waar nog steeds veel modems en routers aan 'vast' zitten.
In theorie heb je dan een werkende 2-weg communicatie tussen de apparaten, echter komt er soms meer bij kijken. Sommige ISP's willen dat je een computer een bepaalde naam geeft, anderen willen weer een bepaalde netwerkkaart met een bepaald MAC-adres zien. Sommige DSL providers hebben graag dat je bepaalde dialup instellingen op de PC instelt. En zo kun je wel doorgaan.
Overduidelijk heb je nu natuurlijk geen communicatie tussen de computers op de verschillende poorten van de WCD, die WCD is een dom stuk ijzer. Daarvoor zul je ergens de 'sporen' bij elkaar moeten laten komen. De meeste mensen trekken een tweede kabel naar beneden, en zetten in de meterkast naast de modem een Switch. Vaak zit er in die Switch een router, die de internet instellingen overneemt van de ISP, waardoor de beide PC's ook op internet kunnen.
Sommige luie mensen laten het bij één kabel naar boven, na de modem, en zetten die router-met-switch achter de WCD, en steken vervolgens beide PC's in het switch gedeelte van de router. Dit laat een poort van de WCD onbenut, en laat je achter met een 'lelijk' apparaat en extra stopcontact in gebruik boven, maar het scheelt weer een paar meter kabel naar boven.
Ik hoop dat je wat hebt aan mijn verhaal.