Probleem met volgorde bekabeling UTP

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 316540

Topicstarter
Hallo,

Ik ben al een paar uurtjes druk geweest met het proberen aan te sluiten van een UTP-kabel op een WCD, maar tevergeefs. Daarom hoop ik met jullie hulp hier wel uit te komen.

Ik heb een kabel vanuit de meterkast laten trekken naar het zolder. In de meterkast gaat de UTP-kabel direct in de modem. Op zolder heb ik een WCD gekocht met twee aansluitingen (1 voor de laptop en 1 voor de desktop). De WCD betreft deze: http://www.electroshop.nl...fa649k-1__94776_thumb.jpg

De WCD heeft twee mogelijkheden om te worden aangesloten (boven de aansluitingen en onder de aansluitingen), maar ik heb echt geen idee hoe. Ik heb vanalles geprobeerd.

De kabel in de meterkast heb ik bekeken en de volgorde aan het uiteinde van de kabel is als volgt:
bruin-wit
bruin
groen-wit
blauw-wit
blauw
groen
oranje
oranje-wit

Dit is een volgorde die ik nergens op het internet kan vinden, maar zo is hij gemaakt door de electriciens. Hopelijk kunnen jullie me helpen met de volgorde voor de aansluiting op zolder.

Met vriendelijke groet,
Edwin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 303530

het maakt niet uit welke volgorde hij heeft, zolang deze maar aan beide kanten hetzelfde is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Anoniem: 303530 schreef op dinsdag 01 september 2009 @ 17:26:
het maakt niet uit welke volgorde hij heeft, zolang deze maar aan beide kanten hetzelfde is
het maakt 100% wel uit ..

Wikipedia: Twisted pair

[ Voor 15% gewijzigd door Fish op 01-09-2009 17:30 ]

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r0b
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 27-05 22:50

r0b

Het staat nota-bene in de NT FAQ: NT FAQ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Anoniem: 303530 schreef op dinsdag 01 september 2009 @ 17:26:
NEE DAT IS NIET WAAR.

Het zou ontzettend fijn zijn als men KAPTE MET DEZE ONZIN.1

--

TS: wat je zegt klopt op zich maar is voor mij verkeerdom. Maar dat is afhankelijk van welke kant je 't bekijkt. Als je de connector zo houdt dat de kabel naar je toe zit en de contactjes naar boven zou 't aan beide kanten zo moeten zijn als jij beschrijft maar dan dus van onder naar boven gelezen. Zie ook de FAQ in NT of google T568-B

1) Sorry maar elke keer als eerste post in een UTP-topic zien staan dat 't niet uit maakt als dat toch echt heel belangrijk is, is redelijk frustrerend.

[ Voor 12% gewijzigd door CyBeR op 01-09-2009 17:31 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasKrie
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 05-06 10:47
Om te beginnen is het geen onzin. Voor het simpelere werk maakt het niet zo heel gek veel uit in welke volgorde de kabels komen, zolang ze maar hetzelfde zijn aan beide zijden. Voor een simpel 100 mbit netwerk gaat dat prima werken (en ja dat weet ik zeker toen een monteur alles volgens de T568-A had aangelegd en de jongens die de switch kwamen brengen ook zeiden dat het nooit zou werken, na alles aansluiten wouden zelfs de pc's op 75 meter afstand keurig op 100 mbit werken).

Aan de TS:
Indien je de mogelijkheid hebt knijp je de kabel in de meterkast goed (of je laat het doen, je electricien heeft een foutje gemaakt met blauw en blauw-wit). Indien dit geen optie is dan kun je gewoon de handleiding volgens, maar dan moet je rekening houden met die fout. Daar waar blauw staat doe je blauw-wit en omgekeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

BasKrie schreef op dinsdag 01 september 2009 @ 20:11:
Om te beginnen is het geen onzin. Voor het simpelere werk maakt het niet zo heel gek veel uit in welke volgorde de kabels komen, zolang ze maar hetzelfde zijn aan beide zijden. Voor een simpel 100 mbit netwerk gaat dat prima werken (en ja dat weet ik zeker toen een monteur alles volgens de T568-A had aangelegd en de jongens die de switch kwamen brengen ook zeiden dat het nooit zou werken, na alles aansluiten wouden zelfs de pc's op 75 meter afstand keurig op 100 mbit werken).

Aan de TS:
Indien je de mogelijkheid hebt knijp je de kabel in de meterkast goed (of je laat het doen, je electricien heeft een foutje gemaakt met blauw en blauw-wit). Indien dit geen optie is dan kun je gewoon de handleiding volgens, maar dan moet je rekening houden met die fout. Daar waar blauw staat doe je blauw-wit en omgekeerd.
JE moet wel alles lezen

T568-A en T568-B -> Wikipedia: TIA/EIA-568-B

maken nog steed gebruik van twisted pair maar alleen andere ander paren op ander plekken.

niet random 1:1 bedrading

[ Voor 88% gewijzigd door Fish op 01-09-2009 21:37 ]

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

BasKrie schreef op dinsdag 01 september 2009 @ 20:11:
100BASE-TX is gespecificeerd tot 100 meter dus dat dat werkt volgens de goede bekabelingsnorm (T-568A of B) is niet zo vreemd. Willekeurige volgordes van aders werken voor 10BASE-T, daarboven gaat 't na een meter of wat mis.

-

Ik zie nu dat idd in de TS blauw en blauw-wit omgedraaid zijn. Voor 100mbit maakt dit niet uit, voor gigabit is 't waarschijnlijk ook niet belangrijk want al dat spul is polariteitdetecterend, maar beter is om dat idd gelijk te houden. Of je blauw/blauwwit of blauwwit/blauw gebruikt maakt natuurlijk niet uit, maar dan moet je 't wel consistent zou houden. De 'officiele' volgorde is zodanig dat je in je connector steeds om en om een witte hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guru Evi
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 15-05 00:05
Het maakt weinig uit in welke kleurenvolgorde je het neemt zolang je je kleurenparen bij elkaar houdt. De standaard is er zodat meerdere mensen aan dezelfde kabels kunnen werken en ze allemaal dezelfde aansluiting hebben. Er is intern geen verschil tussen vb. blauw-wit/blauw en bruin-wit/bruin. Als de elektrieker blauw en blauw-wit heeft omgedraaid, dan moet je dat aan de andere kant bijhouden. Elektriekers zijn in het algemeen enorm slecht als het gaat over datakabels. Ze durven soms 2 CAT5's samenkoppelen met kabelhoedjes in het plafond ipv een nieuwe spindel te gebruiken - ga dan achteraf maar zoeken waar je probleem ligt.

Het gemakkelijkste is om ze af te knippen waar verkeerd en opnieuw aanzetten. De connectors kun je krijgen 100 voor een tientje en de krimptang zelf kun je krijgen voor een tientje (je kunt duurdere kopen maar als je niet dagelijks kabels in elkaar zet maakt het weinig uit).

Pandora FMS - Open Source Monitoring - pandorafms.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 15:30

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Mja, dit heeft neits met PNS te maken, dus verplaats ik het naar Netwerken

Verder is dit de enige goede volgorde:
Afbeeldingslocatie: http://faq.tweakers.net/nt/straight.png

Ik zoek nog een engineer met affiniteit voor Security in de regio Breda. Kennis van Linux, Endpoint Security is een pré. Interesse, neem contact met me op via DM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joolee
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Wat betreft de kabel volgorde in de meterkast heb je idd blauw en blauw wit omgekeerd zitten. Ik hoop dat als je de kabel vanaf de kant zonder lipje bekijkt wel oranje links zit.

De wandcontactdoos moet je dan aansluiten op de B manier (568B) dat komt dan overeen met de volgorde aan de andere kant van de kabel. (wel de blauwe omwisselen natuurlijk)

568B in een digitus kastje:
Afbeeldingslocatie: http://www.netwerkproducten.com/images/digitus-wandcontactdoos-inbouw-achterkant.jpg
(klik)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Bedankt voor de reacties mensen! Ik ben ondertussen nog steeds wezen knutselen, maar heb hem nog niet helemaal voor elkaar. De lampjes van de netwerkkaart branden inmiddels wel, maar i.p.v. een mooi groen/geel lampje, zie ik een oranje lampje. Dit heeft volgens mij met de volgorde van de draadjes te maken. Om een straight verbinding te maken moet het boven en beneden hetzelfde zijn en dien de netwerkkabels die ik er op zolder in duw ook dezelfde volgorde te hebben.

Waar het probleem volgens mij dus ligt is de meterkast. Wat ik ga doen is de jacket in de meterkast eraf knippen en een nieuwe aansluiten met dezelfde volgorde als de losse kabels die ik heb. Wat vinden jullie? Zal dit een succesvolle missie worden? Hopelijk zie ik snel reacties, ik heb nog een paar dagen bedenktijd namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

groen/geel/oranje lampjes hebben meestal met de snelheid te maken. 10/100/1000mbit.

Neem het plaatje aan van Equator voor je pluggen. Eventuele WCD's en ander patchgebeuren heeft een andere volgorde voor het inprikken. Volg wat aangegeven is als 'B'. Als niets is aangegeven, oranje/groen/blauw/bruin is redelijk standaard, met de gestreepte versie eerst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14:01
Anoniem: 316540 schreef op zaterdag 05 september 2009 @ 17:05:
Waar het probleem volgens mij dus ligt is de meterkast. Wat ik ga doen is de jacket in de meterkast eraf knippen en een nieuwe aansluiten met dezelfde volgorde als de losse kabels die ik heb. Wat vinden jullie? Zal dit een succesvolle missie worden? Hopelijk zie ik snel reacties, ik heb nog een paar dagen bedenktijd namelijk.
Wat dacht je van gewoon doen? :?
Wat heb je aan nog meer reacties?

Kia e-Niro 2021 64 kWh DynamicPlusLine. See my GitHub and my blog for articles on security and other stuff.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Allen,

Soms zit het mee en soms zit het tegen. Het zit mij momenteel helemaal tegen. Ik heb de volgorde in de meterkast hetzelfde als op zolder. De volgorde die ik heb aangehouden is:

bruin
bruin/wit
oranje
blauw/wit
blauw
oranje/wit
groen
groen/wit

Een licht verschilletje in vergelijking met de gegeven opstelling dus. Maar volgens mij moet het niet heel veel uitmaken. Of heb ik dat gewoon echt fout? Er is in ieder geval nog steeds iets fout, want ik heb nog steeds geen verbinding. Wat zou nog meer het probleem kunnen zijn? Ik heb overigens ook al een laptop proberen te verbinden, maar deze gaf dezeflde melding, dus aan de netwerkkaart ligt het niet.

Mocht er iemand toevallig in de buurt van Huissen (bij Arnhem) wonen, dan ligt hier een leuke uitdaging. Voor een mogelijke vergoeding kunnen we er ook wel uitkomen denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuker
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 05-06 23:54
Misschien gaat er wat fout bij het knijpen zelf? Zitten de draadjes ver genoeg in de connectoren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 15:23

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Dat is dus niet de volgorde in het plaatje van Equator. Probeer die volgorde eens (aan beide uiteinden), en als het dan niet werkt zoek je pas verder.

Heb je de kabel eens doorgemeten? (Daar zijn vrij goedkoop simpele metertjes voor te krijgen)

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincedd
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 28-05 11:11
pennetje naar beneden houden en de kabel naar je toe.uiteinde van de stekker van je af:
Van links naar rechts:
wit/oranje
oranje
wit groen
blauw
wit blauw
groen
wit bruin
bruin

Zo moet ie zitten
Wel zorgen dat je de aders 11 mm lang houd.even strak langs elkaar leggen,dus vouwen eruit.in de stekker doen en dan knijpen.Kan er niets misgaan

[ Voor 42% gewijzigd door vincedd op 10-10-2009 15:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 18:27

Umbrah

The Incredible MapMan

Wat ferrybouwman zei, wat de overige mensen in dit topic zeiden over de volgorde (hou de standaard aan, wie weet wat voor vage storingsbronnen hij tegen komt op weg naar de zolder!), en een toevoeging over de WCD.

Als ik het goed begrijp heb je een contactdoos waar je 2 uitgangen uit hoopt te halen, en trek je er 1 kabel naar toe. Ik heb twijfels of dat gaat werken, ik heb wel gehoord van 2x 10mbit over één kabel door 4 aders per 'stekker' te gebruiken, maar van één 100mbit aansluiting in een modem, 2x 100mbit maken met slechts één kabel en een dom stukje koper en PCB wat de wandcontactdoos in feite is, gaat niet werken, als ik mijn Cisco lessen goed herinner. Naar die WCD dienen 2 kabels te gaan, en het kabeltje vanaf de modem dient 'opgedeelt' te worden met een switch of router. Meestal geven ISP's maar één IP af, dus een router is de meest logische oplossing.

Waar je die router neerzet zal mij een rotzorg wezen, voor mijn part trek je maar één kabel naar je zolder, zet je die aan één plug van je WCD, en zet je daar de router achter, of je trekt 2 kabels naar je zolder, en zet de router in de meterkast na het modem.

Als je het maar zo doet:

Die kabel in je meterkast heb je nu wel vaak genoeg gehoord, met het plugje op zijn rug (weerhaak naar de bodem) van links naar rechts: 1. Oranje-wit, 2. Oranje, 3. Groen-wit, 4. Blauw, 5. Blauw-wit, 6. Groen, 7. Bruin-wit, 8. Bruin.

Onthou die volgorde, en hou je er aan. Desnoods 'peel' je een hele dag, maar weet dat dít de methode is die gegarandeerd is, en dé standaard is. Ga er maar vanuit dat die kabel naar je zolder naast een magnetron en wisselspanning zit (wat waarschijnlijk is, als je vanuit de meterkast werkt), en zonder die volgorde teveel storing geeft voor een zinnig signaal.

Kijk vervolgens eens naar de achterkant van die WCD. Dat zijn meestal naar mijn mening klote dingen (en de meningen zijn er nogal verspreid over, maar ik zal je vertellen hoe ik het meestal 'laat' werken bij consumenten). Ik ga er háást vanuit dat je een goedkoop praxis/gamma ding hebt gekocht. Geeft niets, zoals ik zei, het is dom koper, een WCD zit niets geen logica in, tenminste, waar wij vanuit gaan. Zoals je aangaf heeft je WCD 2 aansluitingen. Aan de achterkant heb je gek genoeg bij die gamma dingen meestal ook twee aansluitingen, wat in feite 8 'gaatjes' zijn boven elkaar. Vaak zijn ze ook nog eens genummerd. Je hebt dus zoiets aan de achterkant:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
   a               b
1 [ ]           1 [ ]
2 [ ]           2 [ ]
3 [ ]           3 [ ]
4 [ ]           4 [ ]
5 [ ]           5 [ ]
6 [ ]           6 [ ]
7 [ ]           7 [ ]
8 [ ]           8 [ ]

En dan nu het meest lastige: hoewel je die plastic plugjes eigenlijk altijd gewoon met een tang "knijpt" waardoor de koperen dingen van de plug zélf de kabel strippen en contact maken, zal dit bij Gamma/Praxis WCD's helaas niet altijd het geval zijn, omdat ze niet met een netjes 'snij' mechanisme zijn gebouwd. Sterker nog: de meeste WCD's die ik heb gezien hebben gewoon 16 schroefjes, voor elk gat 1. En daar zit hem de truuk: die dingen komen niet altijd even goed door de kabel heen.

Nu hoop ik dat je een kabel hebt met een vaste kern, want je zult die WCD toch echt moeten helpen, als hij geen snij-mechanisme heeft. Dit doe je door de isolatie van elke ader voorzichtig in te snijden, of zelfs helemaal te strippen, voor een paar milimeter. Sluit vervolgens de aders aan (ze mogen best een paar CM uit de hoofdkabel komen) in dezelfde numerieke volgorde als dat je in de meterkast met de plug hebt gedaan. Voor de duidelijkheid nog even:

1. Oranje-wit, 2. Oranje, 3. Groen-wit, 4. Blauw, 5. Blauw-wit, 6. Groen, 7. Bruin-wit, 8. Bruin.

Het is net schilderen op nummer, alleen in plaats van links naar rechts, houd je nu rekening met het feit dat de nummers van boven naar beneden gaan. Als je vervolgens een kabel in de correcte aansluiting steekt (heb je de kabel van beneden in A vast gemaakt, steek je natuurlijk een kabel in poort A), zal het 'link' lampje KUNNEN gaan branden (het hangt er natuurlijk af of er daadwerkelijk 2 actieven apparaten aan beide kanten zitten). Ga er vanuit dat het snelheidslampje tegenwoordig vaak groen en rood in z'n LED heeft, en zo dus 3 kleuren kan maken: Groen, Oranje, Rood. Geel zie je ook wel vaak overigens. In ieder geval, als je Oranje krijgt, en je hebt een gigabit netwerkkaart, zou dit kunnen betekenen dat je op de middelste snelheid zit. Dit is dus overduidelijk 100 mbit, een snelheid waar nog steeds veel modems en routers aan 'vast' zitten.

In theorie heb je dan een werkende 2-weg communicatie tussen de apparaten, echter komt er soms meer bij kijken. Sommige ISP's willen dat je een computer een bepaalde naam geeft, anderen willen weer een bepaalde netwerkkaart met een bepaald MAC-adres zien. Sommige DSL providers hebben graag dat je bepaalde dialup instellingen op de PC instelt. En zo kun je wel doorgaan.

Overduidelijk heb je nu natuurlijk geen communicatie tussen de computers op de verschillende poorten van de WCD, die WCD is een dom stuk ijzer. Daarvoor zul je ergens de 'sporen' bij elkaar moeten laten komen. De meeste mensen trekken een tweede kabel naar beneden, en zetten in de meterkast naast de modem een Switch. Vaak zit er in die Switch een router, die de internet instellingen overneemt van de ISP, waardoor de beide PC's ook op internet kunnen.

Sommige luie mensen laten het bij één kabel naar boven, na de modem, en zetten die router-met-switch achter de WCD, en steken vervolgens beide PC's in het switch gedeelte van de router. Dit laat een poort van de WCD onbenut, en laat je achter met een 'lelijk' apparaat en extra stopcontact in gebruik boven, maar het scheelt weer een paar meter kabel naar boven.

Ik hoop dat je wat hebt aan mijn verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• proza
  • Laatst online: 30-05 19:42
Met dit plaatje vergeet niemand het meer :P

Afbeeldingslocatie: http://www.webtrek.com/joe/rad5F2E2_crossover.jpg

If you see me collapse, pause my Garmin!🚶🏃

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah

Umbrah

The Incredible MapMan

ovdberg schreef op zaterdag 10 oktober 2009 @ 18:32:
Met dit plaatje vergeet niemand het meer :P

[afbeelding]
Als je een crosslink kabel wilt maken, ja. Voor een straight kabel (wat een woord met bijklank na zo'n plaatje) gebruik je aan beide kanten dezelfde kleur volgorde (bovenste rij).

Crosslink kabels zijn eigenlijk nergens meer nodig, sinds aan het begin van het millennium auto-sensing poorten een beetje de norm zijn geworden op consumenten apparatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Umbrah, bedankt voor je reactie! Ik heb het geprobeerd conform jouw uitleg, echter zonder succes. De volgorde in de meterkast en op zolder heb ik op jouw manier gehandhaafd. Het feit dat ik een WCD heb met twee aansluitingen en dat ik er maar één van kan gebruiken, daar heb ik me al bij neergelegd. Maar dan moet ik er toch minstens één wél aan de praat kunnen krijgen.

Zoals het er nu uit ziet is het volgende:

Speedtouch modem in de meterkast
kabel
WCD
kabel
PC

Conform deze situatie is volgens mij een straight kabel goed en is geen crosslink kabel benodigd. Mogelijk dat er nog wat in de PC ingesteld moet worden, maar wat zou dat kunnen zijn? Ik heb ook al geprobeerd om de laptop er op aan te sluiten, maar deze heeft hetzelfde probleem. Dus het lijkt me sterk dat het aan de netwerkkaart van de PC ligt. Mogelijk dat jullie nog meer ideeën hebben! Ik hoor het graag!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peetz0r
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 31-05 09:42
Weet je zeker dat hij goed contact maakt? Zoals Umbrah al zei, moet je de kabel goed strippen.
Ik heb een T568A-kabel, maar jij misschien niet. Weet je zeker dat ze volgorde nu klopt volgens Wikipedia: TIA/EIA-568-B?

Bij mij ziet het er nu zo uit:
Afbeeldingslocatie: http://peter-server.homelinux.net/utp-wcd_th.jpg

[ Voor 10% gewijzigd door Peetz0r op 24-10-2009 13:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uberprutser
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18:39
Dat kastje geeft mij echt rechtopstaande rug en nekharen...
Ben heel benieuwd wat een Fluke zou doen als 'm aansluit :X

Zoals duidelijk op dit plaatje te zien is hoe het zou "moeten zijn"...
Die laatste twists maken bij wat langere kabels echt wel verschil.

Afbeeldingslocatie: http://www.smarthome.com/images/865150_punch_step2_big.gif

[ Voor 50% gewijzigd door Uberprutser op 24-10-2009 22:36 ]

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah

Umbrah

The Incredible MapMan

Ballebek, ik ben het helemaal met je eens, maar helaas zijn de meeste consumenten WCD's nou eenmaal niet zo. Zelf-strippend en gegarandeerde connectie zoals je bovenstaande afbeeldingen zijn de standaard die in de Cisco lessen iedere jonge IT-er aangeleerd word, maar in de praktijk zul je vaker het Gamma-model wat P.E.T.E.R. post. En ja, dat moet je in principe zelf gaan strippen, en met een 'zachte' kern is dat eigenlijk onmogelijk. Daarnaast zijn die schroefjes... nou... misselijk makend. Ik heb het één keer gedaan, en doe het nooit meer. Spongebobzijdank haal ik redelijk stabiele consumenten-gigabit verbindingen (wat in de praktijk eerder 600 megabit is), maar ik zal persoonlijk het nog eerder doen zonder WCD met gewoon één kabel die uit de muur steekt (met zo'n lelijk plastic-gapend gat met een klein geel buisje er nog 2mm boven uit stekend waar dan de kabel uit komt) en daar een RJ45 plugje wat in de boven-switch steekt of rechtstreeks in een PC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14:04
@Ballebek.

Ik kan je vertellen dat een FLUKE ook niet alles ziet :P
Zelfs met een CAT6a (S-FTP) netwerk waar de eisen toch vrij hoog zijn ziet hij niet alles. Maar wel een hele hoop ;)
Kastjes met schroefjes ga je zien omdat de ader lengte bij verkeerde montage snel uit één loopt. Iedereen zou bijna verplicht Dätwyler tool-less outlets moeten gebruiken. 1 Omdat ze gewoon goed zijn. En 2 omdat je geen bijzonder gereedschap nodig hebt (mesje voor mantel en een kleine kniptang)

edit: @ hierboven. ik haal over 18 meter afstand met cat5 (zonder E) soepele kabel nog steeds 120MB/s En die lengte is dan nog zonder patchkabels. Eigenlijk belachelijk dat ik cat5 erin heb liggen terwijl ik cat6a voor handen heb. Maar ja buisje in de muur is niet dik genoeg :P

edit2: is het trouwens al iemand opgevallen dat het outlet plaatje hierboven gewoon de aders van de oranje paar verkeerd zitten..

[ Voor 29% gewijzigd door The-Source op 25-10-2009 00:53 ]

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peetz0r
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 31-05 09:42
Klopt, het is een goedkoop rotding, maar wat wil je anders als je eigenlijk geen budget hebt?
Het doosje kostte €8, en de switch die eraan vastzit €16. Hieraan zit een server (600MHz, 256MB ram) en mijn vanalles-pc, wat ook een verzameling van redelijk goedkope onderdelen van afgelopen 2~3 jaar is...

Dit geeft een vrij aardig idee van mijn ICT-budget.

En over de snelheden, ik haal er 24/1,5 over, dus ik ben tevreden.

En ja, die schroefjes zijn vreselijk irritant, maar hij zit. En als hij zit, dan zit hij...

Edit:
klaasbram schreef op zondag 25 oktober 2009 @ 00:48:
....Iedereen zou bijna verplicht Dätwyler tool-less outlets moeten gebruiken. 1 Omdat ze gewoon goed zijn. En 2 omdat je geen bijzonder gereedschap nodig hebt (mesje voor mantel en een kleine kniptang)...
En hoeveel kosten die? Minder dan €15 per stuk?
De TS heeft een doosje van €12 gekocht. Waarschijnlijk wel iets degelijker dan die van mij, maar veel zal het niet verschillen...

[ Voor 32% gewijzigd door Peetz0r op 26-10-2009 17:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik kan jullie gerust stellen dat de WCD die ik heb ook werkt met een punch-tool zoals afgebeeld. Dus volgens mij moet die verbinding wel goed zitten. Zijn er nog andere ideeën?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Merijn70
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 09-10-2024
Wat ook misschien handig is... Is een kabeltester
Misschien gaat het gewoon steeds fout bij het knijpen van de kabels. Met zo'n tool kun je zien of er uberhaupt verbinding is en of de volgorde aan weerszijde klopt (even ongeacht van de juiste kleurvolgorde).
Pagina: 1