Toon posts:

Vreemde Harde Schijf; Backup maken?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Goedemiddag,

Ik heb hier een Maxtor harddisk die uit een Photo Play kiosk komt. Nu moet ik deze data back-uppen. Hoe ga ik dat doen? Ik heb een externe schijf behuizing hiervoor gekocht. Helaas kan ik hem niet bereiken.

Ik zie wel dat er een extern apparaat is gekoppeld aan de computer. Helaas kan ik met schijfbeheer oid de schijf niet bereiken. Ik heb geen idee hoe hij geformateerd is! Het kan linux zijn, maar met een live ubuntu CD kon ik niks verder zien. Helaas ben ik niet eerder bekend met Ubuntu, dus misschien heb ik destijds iets verkeerds gedaan.

Technische data: Maxtor 20GB, Model 541DX, 5400RPM.

Alle hulp is welkom.

Afbeeldingslocatie: http://img8.imageshack.us/img8/5158/screen1chh.png

Afbeeldingslocatie: http://img156.imageshack.us/img156/619/screen2efa.png

Verwijderd

De schijf lijkt me leeg.

Edit = toevoeging

Als er data op stond kun je nog altijd met een progamma getdataback nog proberen de schijf te herstellen. Verder kun je een diagnostisch tooltje gebruiken van de HD fabrikant om de schijf te controleren op functionaliteit :)

[ Voor 83% gewijzigd door Verwijderd op 01-09-2009 14:19 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 01 september 2009 @ 14:16:
De schijf lijkt me leeg.

Edit = toevoeging

Als er data op stond kun je nog altijd met een progamma getdataback nog proberen de schijf te herstellen. Verder kun je een diagnostisch tooltje gebruiken van de HD fabrikant om de schijf te controleren op functionaliteit :)
Heb je de post wel gelezen?

Er staat wel data op de schijf, anders zou ik hem toch niet backuppen?
Tevens zie je op mijn screenshot GetDataBack. Deze werkte helaas niet. Ik weet ook niet hoe de harde schijf is geformateerd, dus durf ik ook niet te zeggen dat ik wel de goede versie heb.

Ik ga nu even een tooltje van Maxtor zoeken.

• Fauna
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
Je kan op zijn minst even kijken of er andere partities bestaan. Zelfs schijfbeheer van Windows zou dit moeten kunnen zien, anders kun je een 3rd party partitioneringstool gebruiken. Dan weet je hopelijk ook meteen wat voor soort indeling dat deze heeft, en aan de hand daarvan de juiste recoverytool pakken.

Verwijderd

Topicstarter
Fauna schreef op dinsdag 01 september 2009 @ 15:24:
Je kan op zijn minst even kijken of er andere partities bestaan. Zelfs schijfbeheer van Windows zou dit moeten kunnen zien, anders kun je een 3rd party partitioneringstool gebruiken. Dan weet je hopelijk ook meteen wat voor soort indeling dat deze heeft, en aan de hand daarvan de juiste recoverytool pakken.
Ik ga even kijken naar PartitionMagic.

Helaas met "SeaTools van Windows" geen succes. Dit is de tool die maxtor levert voor testen en etc van harddisks.

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Stop AI Slop

Moet je de individuele bestanden (mits aanwezig) backuppen, of moet je de schijf later kunnen reproduceren? In het tweede geval werkt een (Ghost) image natuurlijk uitstekend, omdat die doorgaans niet malen om bestandssystemen.

[ Voor 13% gewijzigd door CodeCaster op 01-09-2009 15:43 ]

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

• Mijzelf
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Onder Linux hoeft een schijf geen partitietabel te hebben. De schijf wordt dan gewoon als een grote partitie behandeld.

In Ubuntu kun je dat als volgt checken:
Open een terminal, type
code:
1
sudo dmesg -c
Prik de schijf in, type
code:
1
dmesg
Nu zou je moeten zien welk device de schijf is (iets als /dev/sdb). Vervolgens probeer je de hele schijf te mounten:
code:
1
2
sudo mkdir /mnt/test
sudo mount /dev/sdb /mnt/test -o ro
Als je geen foutmelding krijgt bevat de schijf geen partitietabel, maar wel een herkenbaar filesysteem. De inhoud kun je zien met
code:
1
ls -l /mnt/test
het gebruikte filesysteem met
code:
1
mount

Verder hoeft een dataschijf natuurlijk zelfs geen herkenbaar filesysteem te hebben. Je kunt de sectoren lowlevel gewoon zelf schrijven. De maker van de software heeft het zich dan wel moeilijk gemaakt.

• Blasterxp
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Een harddisk kan ook een lock hebben, (zie de oude xbox). Hierdoor zie je hem niet. Google daar maar eens op.

• d-super
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:37
Maxtor Athena wijst meer op corrupte firmware van de schijf. Er is een reparatietooltje voor.
http://www.freedownloadsc...DD_Firmware_Repairer.html

Citroën DSuper-bjr 1972-5 bak-108pk-Citroën C4 1.2 Hybrid 136 Max bjr 2024

Verwijderd

Ik wil niet vervelend of naar overkomen maar heb je je eigen TS wel gelezen en je eigen screenshot :?

Daar schrijf je zelf : " Misschien heb ik wel iets verkeerd gedaan"

En kijk dan eens zelf naar je getdataback screenshot, hoe wil je uberhaupt iets "zien' als je optie's allemaal op off staan ? Stille hint ;)

Anyway, succes met je harde schijf en lees anders eerst even de manual van getdataback door, nogmaals, vriendelijk bedoeld :)

• rorydeleur
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02-02 15:12
Voordsat je reparatie tools op dit ding los laat (aangezien je de indeling niet kent), kan je nog een tooltje proberen wat mij al diverese keren heeft geholpen..

UFS Explorer
- http://www.ufsexplorer.com

Ondersteund de volgende indelingen:
- Microsoft Windows:
FAT and NTFS files systems, including FAT12, FAT16, FAT32, old NTFS and newer NTFS5;
- Apple Mac OS:
both new HFS+/HFSX and old HFS;
- Linux:
the most popular Ext2, Ext3, Reiser and XFS file systems;
- Unix, BSD, Sun Solaris:
UFS and UFS2 file systems (FFS), including little-endian UFS that is used on Sparc/Power servers;
- Novell Netware:
traditional NWFS volumes;
- CD/DVD media:
both ISO9660 and UDF file systems;
- Custom OS:
supported set of customizations to XFS and UFS file systems.

Je kan een trail downloaden en met een beetje geluk achterhalen wat de indeling is..

[ Voor 49% gewijzigd door rorydeleur op 01-09-2009 23:45 ]

Pagina: 1