Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
heb sinds kort een d700 met 2 lenzen (24-200 en 85) en merkte daarbij het volgende op.
om m'n foto's te selecteren gebruik ik nog altijd (geen lightroom en daarom) de kleine jpg-jes in de verkenner.
wat mij hierbij direct opviel was het ongelooflijke verschil in kleur van de jpg en de nef, de eerste is veel te rood en de tweede te ontkleurd. dat is al opmerkelijk genoeg zou je denken, maar toen ondervond ik nog iets geks!
namelijk dit is alleen bij de staande foto's en niet bij landscape foto's. nou! hier begrijp ik helemaal niets van en zal het risico lopen voor gek verklaard te worden. desondanks wilde ik dit hier voorleggen en hopen op een antwoord of oplossing hiervoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rannasha
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:16

Rannasha

Does not compute.

Zie je het kleurverschil ook zo sterk als je de afbeelding op volledig formaat bekijkt? Anders is het wellicht een bijeffect van het resizen naar thumbnail formaat. Sowieso zullen de .NEF bestanden er als preview anders uitzien dan kant-en-klare JPGs, da's nou eenmaal een eigenschap van RAW-bestanden, keuzes zoals witbalans en kleurverzadiging liggen nog niet vast.

|| Vierkant voor Wiskunde ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:53

DarkSide

theres no place like ::1

Ik heb een D70 en ik kan een profiel aanmaken hoe hij foto's moet maken. Gebruik (dacht ik) een aangepaste S-curve waardoor hij wat minder rood is.
Verder schiet ik voornamelijk in NEF welke in in Nikon Capture inlaad. Wat ik daar zie is eerst een hele fletse foto, waarna hij de basis instellingen van het toestel op de foto toepast. Dan wordt de foto al een stuk mooier. Ik bewerk dan nog e.e.a bij voordat ik ze opsla als JPG. Deze zien er dan exact hetzelfde uit als de NEFjes
Misschien dat dit het kleur verschil verklaart, de instellingen zijn nog niet toegepast op de NEF waardoor je idd een fletse foto krijgt.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoefff
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-10 14:21

Zoefff

❤ 

Dit past beter in Workflow :)

FotoblogWerkaandemuur.nlMoestuincursus.nlTwitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 03-10 17:32

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

Je kunt eventueel proberen explorer te vertellen de NEF-files te herkenne en thmubnails te genereren alsof het TIFF-files waren (wat ze eigenlijk ook zijn)
[HKEY_CLASSES_ROOT\.nef\ShellEx\{BB2E617C-0920-11d1-9A0B-00C04FC2D6C1}]
@="{3F30C968-480A-4C6C-862D-EFC0897BB84B}"
kleurverschuivingen bij JPEG, zeker bij een hoge compressieratio en weinig pixels is zeer waarschijnlijk... dat ligt grotendeels aan het gebruikte jpeg-compressiealgopritheme dat niet kleursafe is en gebaseerd is op het indelen in 'matrixen' van een vast aantal pixels..
ik vermoed ergens dat dit ook het verschil geeft in staande en liggende beelden, aangezien de staande thumbs mogelijk dowmeg minder breedte beschikbaar heeft om meer matrixen per regel te definieren

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

Verwijderd

Topicstarter
hartelijk dank alvast voor deze reacties!
Pagina: 1