Paprika schreef op woensdag 02 september 2009 @ 01:19:
[...]
Of gewoon toch gewoon pech gevallen? Ik blijf 't best regelmatig herhalen, maar op mijn pc lopen 2 van die 750GB modeltjes nu al meer dan 1 jaar in RAID 0 en de andere RAID setup met 5x 320GB F1 Spinpoints draait al sinds September 2008 zonder enige errors of problemen. Dit is natuurlijk zo gevaarlijk als maar kan (5 schijven in RAID 0) maar 't was voor de lol echter doen ze het nog altijd goed (draaide eerst op een P35 bordje met ICH9R en nu een P45 met ICH10R, met average lees snelheden van rond de 450MBps in HDTune).
Misschien heb ik gewoon de enige goede F1-serie exemplaren maar als ze werken schijnen ze het gewoon altijd te doen.

Klopt heb je helemaal gelijk in, het kan inderdaad ook goed functioneren. Samsung heeft ook firmware updates uitgebracht om dergelijke problemen te verhelpen, maar het blijft een fijt dat deze problemen relatief vaak gemeld worden in combinatie met de F1 serie.
Wanneer je een RAID setup gaat bouwen wil je gewoon niet dat de gekozen hardware een onzeker factor is, al helemaal niet bij RAID0, maar ook als je een ander RAID levels kiest ga je juiste voor meer zekerheid en continuiteit in de beschikbaarheid van je data, als dan dit onzeker wordt door een bepaald merk/type hardeschijf dan lijkt mij dat je beter voor een ander merk/type kunt kiezen er zijn alternatieven genoeg.
Patriot schreef op woensdag 02 september 2009 @ 01:22:
Sowieso wil je, als je RAID 0 draait, een goede back-up hebben. In principe moet er dus weinig tot niets aan de hand zijn als het toch een keer zo ver komt. En dat kan natuurlijk met de beste schijven en controllers nog eens gebeuren (
/me spreekt uit ervaring).
RAID0 ga je alleen gebruiken wanneer je snelheid nodig bent bij gebruik van vluchtige niet belangrijke data, niet belangrijk in de zin dat het data is die makkelijk te reproduceren is. Hier op GoT lees je (jammer genoeg) regelmatig dat men RAID0 anders gebruikt, "het is sneller" wordt dan gezegd en men zet alle belangrijke data (zonder een backup te hebben) op de RAID0 set, maar men vergeet dat het potentiele dataverlies tweemaal zo hoog is dan bij een single hardeschijf oplossing.
[
Voor 23% gewijzigd door
_Dune_ op 02-09-2009 09:35
]
Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/