[RAID] Format?

Pagina: 1
Acties:

• s3.
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 05-02 08:11
Beste tweakers,

Ik heb een Samsung HD753LJ, hierbij wil ik er nog een aanschaffen om ze in RAID0 te zetten. Na het e.e.a opgezocht te hebben blijkt dat je moet formatteren voordat je een RAID begint. Nu sta ik niet bepaald te springen om een backup van 600GB te maken, vandaar dat ik hier vraag om de mogelijkheden.

In het volgende topic staat beschreven dat het ook mogelijk is zonder format, kan iemand dit bevestigen ?
Het betreft hier een Asus P5Q-Pro met een ingebouwde Matrix controller.

Alvast bedankt.

• mendel129
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15-02 08:58

mendel129

Radioactivator

Er is gewoon geen andere manier...
Raid0 bestaat erin om je data op te splitsen over 2 schijven...

Wat ga je dan doen met 1 schijf? Hopen dat de helft op magische wijze op de andere terechtkomt?

Bringer of heat, food and silence!

• SaiBork
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 02-11-2023
@mendel129, wat is daar zo vreemd aan?

Als ik een schijf erbij plaats kan ik toch daarna de data overzetten?
Misschien dat de TS dacht dat dit ook zo werktte met RAID0.
Nu schijf erbij en dan de RAID software de huidige data laten verspreiden over beide.

Klinkt niet zo vreemd als je het mij vraagt.

• mendel129
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15-02 08:58

mendel129

Radioactivator

Mjah, maar data op een schijf dat onderdeel van een raid0 moet worden overzetten naar raid0 zonder een andere schijf te gebruiken...

Moet je mij eens voordoen ;-)

Bringer of heat, food and silence!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Het kán wel, maar dan heb je een betere RAID controller nodig (eentje a-la 250 euro of meer). Daar vind je nog wel eens RAID Level Migration op. Tief je eerst je disk in een JBOD, daar na andere disk erbij en dan omzetten naar RAID0.. Theoretisch zou dat werken.
Maar ga er maar vanuit dat je in de regel met de meeste controllers gewoon een backup moet maken.
Ik raad het ook aan als je een migratie doet trouwens, want ook dat gaat niet altijd goed.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• arvidbeheerder
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17:59
en volgens mij heeft de p5q pro een ich10 controller van intel. Je zult echt een backup moeten gaan maken en dan herinstalleren. (sowieso is een backup maken natuurlijk goed :D)

• Fauna
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:14
Een aantal controllers kan dit hoor mendel129. Vaak onder de noemer OCE (online capacity expansion), maar ook de Intel Matrix Storage software kan dit voor je doen, althans voor zover ik het kan zien.

Op het moment dat je die wizard doorloopt wordt de data over de 2 schijven verdeeld. Dit duurt uiteraard even voordat het een 'echte' RAID0 is, maar het kan gewoon in Windows en je hoeft niet te formatteren. Uiteraard wel backuppen!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23:39

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Een kleine waarschuwing voor de TS de HD753LJ is een Samsung F1 hardeschijf, deze zijn zeer onbetrouwbaar gebleken wanneer ze in een RAID set gebruikt worden. Als single schijf is er niet aan de hand en heb je een goede hardeschijf, maar in RAID is het ten zeerste af te raden. Vooral op de Intel onboard RAID controllers geeft het nog al eens problemen, maar ook fabrikanten van duurdere controllers hebben dit type hardeschijf op de balcklist staan waaronder Areca.

Aangezien de TS RAID0 wil gaan draaien waar soieso al meer risico's aan verbonden zijn, zou ik dit toch willen gaan doen met betrouwbaardere componenten.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• s3.
_Dune_ schreef op dinsdag 01 september 2009 @ 12:28:
Een kleine waarschuwing voor de TS de HD753LJ is een Samsung F1 hardeschijf, deze zijn zeer onbetrouwbaar gebleken wanneer ze in een RAID set gebruikt worden. Als single schijf is er niet aan de hand en heb je een goede hardeschijf, maar in RAID is het ten zeerste af te raden. Vooral op de Intel onboard RAID controllers geeft het nog al eens problemen, maar ook fabrikanten van duurdere controllers hebben dit type hardeschijf op de balcklist staan waaronder Areca.

Aangezien de TS RAID0 wil gaan draaien waar soieso al meer risico's aan verbonden zijn, zou ik dit toch willen gaan doen met betrouwbaardere componenten.
Is dat zo ? Ik wist alleen dat ze onbetrouwbaar waren met een nvidia chipset. :'(
Heb je misschien wat bronnen ?

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

s3. schreef op dinsdag 01 september 2009 @ 12:32:
[...]
Is dat zo ? Ik wist alleen dat ze onbetrouwbaar waren met een nvidia chipset. :'(
Heb je misschien wat bronnen ?
De combinatie met een Nvidia chipset ken ik niet, wel de Maxtor Diamondmax 10 hardeschijven met de oude Nforce4 chipset. In iedergeval, laat ik het zo zeggen het kan goed gaan, maar er zijn genoeg problemen bekend. Kijk alleen het Samsung F1 eravringen topic maar eens door in dit subforum of zoek eens met de GoT search op samsung F1 en RAID, ik verwacht dat je genoeg topics gaat tegen komen. Terw_Dan mijn collega mod heeft persoonlijk heel selchte ervaringen met de F1 serie in een RAID config, oa. hardeschijven die steeds uit de set "vallen". Wanneer je nog in de mogelijkheid zit is het aan te raden voor een ander merk/type te kiezen.

Linkje: [HDD] De Samsung Spinpoint F1 is er!

[ Voor 5% gewijzigd door _Dune_ op 01-09-2009 12:48 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• s3.
Is het dan ook mogelijk om een andere merk uit te kiezen, maar dan met dezelfde capaciteit en cache ? Zou hiermee de oplossing verholpen zijn of moet ik echt beide schijven van een andere merk hebben ?

Zo nee, iemand toevallig ervaring of de HDD terugbrengen een optie is wegens slechte compatibiliteit in raid ?

[ Voor 22% gewijzigd door s3. op 01-09-2009 18:23 ]

Verwijderd

Heb hier al anderhalf jaar 2x HD753LJ probleemloos in Raid0 draaien, op ICH9, eerst XP, nu Win7, installeert feilloos. Meeste probleemgevallen gingen volgens mij ook over de 1 Tb versie.

• Paprika
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 14-02 12:34
_Dune_ schreef op dinsdag 01 september 2009 @ 12:46:
De combinatie met een Nvidia chipset ken ik niet, wel de Maxtor Diamondmax 10 hardeschijven met de oude Nforce4 chipset. In iedergeval, laat ik het zo zeggen het kan goed gaan, maar er zijn genoeg problemen bekend. Kijk alleen het Samsung F1 eravringen topic maar eens door in dit subforum of zoek eens met de GoT search op samsung F1 en RAID, ik verwacht dat je genoeg topics gaat tegen komen. Terw_Dan mijn collega mod heeft persoonlijk heel selchte ervaringen met de F1 serie in een RAID config, oa. hardeschijven die steeds uit de set "vallen". Wanneer je nog in de mogelijkheid zit is het aan te raden voor een ander merk/type te kiezen.

Linkje: [HDD] De Samsung Spinpoint F1 is er!
Of gewoon toch gewoon pech gevallen? Ik blijf 't best regelmatig herhalen, maar op mijn pc lopen 2 van die 750GB modeltjes nu al meer dan 1 jaar in RAID 0 en de andere RAID setup met 5x 320GB F1 Spinpoints draait al sinds September 2008 zonder enige errors of problemen. Dit is natuurlijk zo gevaarlijk als maar kan (5 schijven in RAID 0) maar 't was voor de lol echter doen ze het nog altijd goed (draaide eerst op een P35 bordje met ICH9R en nu een P45 met ICH10R, met average lees snelheden van rond de 450MBps in HDTune).

Misschien heb ik gewoon de enige goede F1-serie exemplaren maar als ze werken schijnen ze het gewoon altijd te doen. :)

[ Voor 3% gewijzigd door Paprika op 02-09-2009 01:23 ]

• Patriot
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 14-02 20:59

Patriot

Fulltime #whatpulsert

Sowieso wil je, als je RAID 0 draait, een goede back-up hebben. In principe moet er dus weinig tot niets aan de hand zijn als het toch een keer zo ver komt. En dat kan natuurlijk met de beste schijven en controllers nog eens gebeuren (/me spreekt uit ervaring).

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Paprika schreef op woensdag 02 september 2009 @ 01:19:
[...]
Of gewoon toch gewoon pech gevallen? Ik blijf 't best regelmatig herhalen, maar op mijn pc lopen 2 van die 750GB modeltjes nu al meer dan 1 jaar in RAID 0 en de andere RAID setup met 5x 320GB F1 Spinpoints draait al sinds September 2008 zonder enige errors of problemen. Dit is natuurlijk zo gevaarlijk als maar kan (5 schijven in RAID 0) maar 't was voor de lol echter doen ze het nog altijd goed (draaide eerst op een P35 bordje met ICH9R en nu een P45 met ICH10R, met average lees snelheden van rond de 450MBps in HDTune).

Misschien heb ik gewoon de enige goede F1-serie exemplaren maar als ze werken schijnen ze het gewoon altijd te doen. :)
Klopt heb je helemaal gelijk in, het kan inderdaad ook goed functioneren. Samsung heeft ook firmware updates uitgebracht om dergelijke problemen te verhelpen, maar het blijft een fijt dat deze problemen relatief vaak gemeld worden in combinatie met de F1 serie.

Wanneer je een RAID setup gaat bouwen wil je gewoon niet dat de gekozen hardware een onzeker factor is, al helemaal niet bij RAID0, maar ook als je een ander RAID levels kiest ga je juiste voor meer zekerheid en continuiteit in de beschikbaarheid van je data, als dan dit onzeker wordt door een bepaald merk/type hardeschijf dan lijkt mij dat je beter voor een ander merk/type kunt kiezen er zijn alternatieven genoeg.
Patriot schreef op woensdag 02 september 2009 @ 01:22:
Sowieso wil je, als je RAID 0 draait, een goede back-up hebben. In principe moet er dus weinig tot niets aan de hand zijn als het toch een keer zo ver komt. En dat kan natuurlijk met de beste schijven en controllers nog eens gebeuren (/me spreekt uit ervaring).
RAID0 ga je alleen gebruiken wanneer je snelheid nodig bent bij gebruik van vluchtige niet belangrijke data, niet belangrijk in de zin dat het data is die makkelijk te reproduceren is. Hier op GoT lees je (jammer genoeg) regelmatig dat men RAID0 anders gebruikt, "het is sneller" wordt dan gezegd en men zet alle belangrijke data (zonder een backup te hebben) op de RAID0 set, maar men vergeet dat het potentiele dataverlies tweemaal zo hoog is dan bij een single hardeschijf oplossing.

[ Voor 23% gewijzigd door _Dune_ op 02-09-2009 09:35 ]

Pagina: 1