Adames schreef op vrijdag 09 oktober 2009 @ 19:08:
[...]
Die snap ik dus nooit. Opgenomen vermogen wordt allemaal omgezet in warmte, en of je nou 400W van een 450Watter gebruikt of 400W van een 800Watter. Je moet 400W aan warmte kwijtraken. Hoe kan het dan dan die laatste minder warm wordt?
Kan het het makkelijkst uitleggen in een voorbeeld (denk ik);
Je hebt twee mensen, de ene kan max 20km per uur rennen en de ander is een echte sportman, die loopt als die wil 40km per uur. Nu laat je ze alle twee 18km rennen, wie denk je dat daar meer moeite mee heeft (begint te klagen, heter word, ofgeeft)?
Voorbeeld met een auto:
Je hebt twee auto's, 1 auto met een 1.5L motor en niet zoveel trekkracht en een 1.8L met behoorlijk wat trekkracht.
Beide moeten ze tegen een helling van zeg 18% oprijden met een caravan van 800KG erachter .
Ze moeten allebei dezelfde 18% verwerken (die helling); welke motor denk je gaat het eerst oververhitten en/of daa rmeer moeite voor moet doen?
De caravan toerders weten precies wat ik bedoel.
Nu hang je daar een caravan van 1200KG achter, je wilde iets beters en groters.
De 1.8l komt nog steeds met redelijk gemak boven, de 1.5l ? die zal zich uit de naad moeten werken.
Die zwaardere voeding heeft ook zwaardere of meer capacitors, alsook meer of sterkere andere componenten. Zolang die op een laag pitje draaien blijven ze koeler dan de zwakkere componenten in de lichtere voeding. Juist omdat ze ruim onder hun maximale capaciteit werken!
Zelfde voor het geluid. Voor zover ik weet zitten er zelfde type fans op die diezelfde hoeveelheid warmte moet wegvoeren, waarom wordt de kleinere voeding dan toch luider?
Eigenlijk zou die kleinere voeding juist minder warm/luidruchtig zijn, aangezien voedingen doorgaands efficienter werken hoe hoger de load is.
Dat laatste klopt al niet, Voedingen over het algemeen, van laag tot hoog presteren het beste binnen een bepaalde marge. En dat begint grofweg bij 20% t/m zo'n 70 a 80% van de capaciteit van de voeding, met een maximale efficiency meestal in de buurt van de 40 a 55% range.
Je eerste vraag wordt eigenlijk al beantwoord bij het vorige stukje. Die zwaardere voeding heeft sterke componenten die bij 400watt amper moeite hoeven te doen om het te 'verwerken", zodoende blijven die onderdelen bij 400watt nog lekker koel , wat betekent dat de fan ook niet harder hoeft te draaien.
De 450watt met zijn lichtere componenten is zich dan al aardig 'in het zweet" aan het werken en de onderdelen beginnen dan al behoorlijk warmpjes te worden; die hitte moet wel weg om de boel niet te laten oververhitten en daarom moet de fan ook sneller draaien. Gevolg: meer herrie.
[
Voor 12% gewijzigd door
Madrox op 09-10-2009 22:42
]