Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

programma om (wiskundige) aantekeningen te maken

Pagina: 1
Acties:

• Evertt_IA
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 02-05-2021
Ik ben van plan om mijn laptop te gebruiken om aantekeningen te maken tijdens hoorcolleges. Microsoft heeft daar een best aardig programma voor in hun office-suit genaamd onenote. Dat werkte de eerste dag best aardig, maar er zit een best groot nadeel aan. Ik moet namelijk ook aardig wat natuurkundige en wiskundige formules opschrijven en dat gaat niet zo snel daarin.

Is er niet een programma waarmee je dat wel kan doen? dat je gewoon bijvoorbeeld "int" typt en dat meteen een integraal-teken staat?

of als je F = m * a typt dat die begrijpt dat dat een natuurkundige formule is en dat die dat er een beetje mooi uit laat zien? Misschien is dat hooggegrepen. :P

• Mad Marty
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 01:32

Mad Marty

Je bent slimmer als je denkt!

LaTeX :)

Ik had trouwens laatst een keer een mooie formule nodig en heb toen een online LaTeX equation editor (Google, voorbeeld) gebruikt. Voor eenmalig, of slechts zo nu en dan is het handig en werkt prima, maar om dat nou steeds tijdens hoorcolleges te doen is misschien een beetje omslachtig :)

[ Voor 83% gewijzigd door Mad Marty op 01-09-2009 09:46 ]

Rail Away!

• Evertt_IA
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 02-05-2021
Danku, dat ga ik eens oefenen in mijn vrije tijd. Tot dan toch een pen & papier. :P

• Recursio
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 25-11 18:21
LaTeX is prima om text (inclusief niet-standaard tekens zoals formules etc.) er gelijkt uit te laten zien en dit wordt dan ook veelvuldig gebruikt voor wetenschappelijke publicaties en uitgevers. Ik kan me echter niet voorstellen dat dit iets is dat je tijdens je hoorcolleges kunt gebruiken om noties te maken: vooral bij ingewikkeldere formules boet je erg aan snelheid in, omdat je goed moet verifieren of je ingevoerde formule er idd zo uitziet als bedoeld. (nesting => toename kans op fouten door typo's etc.)

Pen en papier gaat waarschijnlijk het snelst, het nauwkeurigst en het flexibelst.

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:28

Reptile209

- gers -

Als je nou dezelfde dag je papieren aantekeningen digitaal uitwerkt heb je het bijkomende voordeel dat je alle stof nog een keer ziet. Dan ben je al een flink eind op weg om de stof in je op te nemen! LaTeX FTW!! maar het is wel effe wennen voordat je er soepel mee omgaat...

Zo scherp als een voetbal!

• Velvet
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Als je een tussenweg zoekt is LyX misschien een idee. Onderliggend wordt gewoon LaTeX gebruikt, en je kunt er ook direct LaTeX in typen, maar het hoeft niet persé. Het programma richt zich op de informatie, en regelt de opmaak intern. Er is, naast Linuxpackages, ook gewoon een Windows-versie!

Fujifilm XT-20 | Fuji lenzen | Vintage lenzen

Verwijderd

Ik gebruik MathType, dit is een plugin voor Word, waarmee je gemakkelijk je doel kan bereiken.

• Z-Dragon
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 26-11 21:17
Prima aanbeveling van Rubunski; het werkt ook nog eens met OneNote.

^ Wat hij zegt.

Verwijderd

Ik maak zelf gebruik van OpenOffice Math voor werkstukken:
http://www.openoffice.org/product/math.html
Wikipedia: OpenOffice.org Math

Werkt erg fijn en snel. Het werkt ook binnen andere OO applicaties, die je dan in een standaard op kan slaan.

• Dersan
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22:13
Bij mijn studie gebruiken we Mathcad, kan ook nog eens berekeningen uitvoeren. Verder in 1 handeling een stukje van je berekening ( of alles als je wilt), te kopieren naar word.

[ Voor 38% gewijzigd door Dersan op 06-09-2009 17:38 ]

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 19:17

DataGhost

iPL dev

Reptile209 schreef op donderdag 03 september 2009 @ 20:30:
Als je nou dezelfde dag je papieren aantekeningen digitaal uitwerkt heb je het bijkomende voordeel dat je alle stof nog een keer ziet. Dan ben je al een flink eind op weg om de stof in je op te nemen! LaTeX FTW!! maar het is wel effe wennen voordat je er soepel mee omgaat...
^^ Eens. Houd er alsjeblieft ook rekening mee dat het werkelijk godsgruwelijk irritant is als iemand het godganse college op een toetsenbord aan het ratelen is. Verder ga je waarschijnlijk, bij een beetje goedlopend college, hard achterlopen met je invoer. Alle functies uit je hoofd leren doe je niet een, twee, drie en de complexiteit van sommige symbolen maakt het... interessant om in te voeren.
Pagina: 1