• Contagio
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 03-10 14:09
Eigenlijk tegen mijn wil in maak ik hier een nieuw topic over mijn vraag:

Hoe kan ik het voor elkaar krijgen om mijn PC via mijn toetsenbord op te starten?

Het lijkt (en is misschien) een simpele vraag, maar ik kan er op GoT en google echt niets over vinden.
Misschien dat ik verkeerd zoek, maar met keywords zoals toetsenbord, windows, opstarten, etc (NL & ENG) krijg ik toch echt niet de goede resultaten.

Ik weet dat het in principe mogelijk is op elke computer en dat het in het BIOS ingesteld moet worden, als ik het goed heb.

Wie kan mij verder helpen met een guide, zoekrichtingen of misschien wel uit eigen ervaring?

Bedankt Bas

• DefLite
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 28-10 22:37

DefLite

Why so serious?

In de meeste biossen heb je de optie "Keyboard Power On" die moet je sowieso aanzetten, verder weet ik niet of het dan een kwestie is van [insert willekeurige toets] rammen is of dat je een speciaal toetsenbord oid. moet hebben.
Maar als je googled op Keyboard Power kom je sowieso al een eind verder.

Ik heb net zelf even getest met mijn PC(P5k Pro).
En bij mij heet het "Power on by...." en dan kan ik toetsenbord/muis en de hele zooi kiezen en dan verschillende combinatie's Space bar, CTRL + ESC etc.

[ Voor 30% gewijzigd door DefLite op 01-09-2009 01:31 ]

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 30-10 00:29

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

'Wake up on ...' en daar kun je dan kiezen voor PS2 (tobo), PCI, USB... allemaal afhankelijk van je mobo en bios btw. Het kan er dus niet tussen staan.

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Het is mij een raadsel waarom je een hardware vraagstuk - hoe start ik een PC via het keyboard - in een softwareforum stelt :)
>> PMG dus.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• Rupie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 07-10 09:00
Als je het vanuit standby wil doen kan je gebruik maken van MCE Standby tool, daarin kan je per apparaat aangeven of dit de pc uit slaapstand mag halen. Als de pc helemaal uit staat zal je het in de BIOS moeten zoeken zoals hierboven aangegeven.

Desktop | Server | Laptop

• Contagio
alt-92 schreef op dinsdag 01 september 2009 @ 07:04:
Het is mij een raadsel waarom je een hardware vraagstuk - hoe start ik een PC via het keyboard - in een softwareforum stelt :)
>> PMG dus.
Ik was van mening dat je de instellingen toch via de software moet regelen, BIOS en eventueel Windows, maar het is om het even. Ben niet helemaal zeker wat PMG betekend.

Bedankt voor de reacties, heb inderdaad op internet wat meer kunnen vinden na het gebruik van wat specifiekere zoektermen.
Maar toch geen resultaten teruggekregen die op mijn mobo slaan. (btw: Gigabyte EP45-DS3R & Vista 64x)

Ik denk toch dat maar zelf in mijn BIOS zal moeten pluizen.
Moet te doen zijn met jullie aanwijzingen!

• lameeuw
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 31-10 19:11

lameeuw

Ik doe niet gek, ik ben gek.

Contagio schreef op woensdag 02 september 2009 @ 01:21:
[...]

Ik was van mening dat je de instellingen toch via de software moet regelen, BIOS en eventueel Windows, maar het is om het even. Ben niet helemaal zeker wat PMG betekend.

Bedankt voor de reacties, heb inderdaad op internet wat meer kunnen vinden na het gebruik van wat specifiekere zoektermen.
Maar toch geen resultaten teruggekregen die op mijn mobo slaan. (btw: Gigabyte EP45-DS3R & Vista 64x)

Ik denk toch dat maar zelf in mijn BIOS zal moeten pluizen.
Moet te doen zijn met jullie aanwijzingen!
PMG = Processors, Moederborden & Geheugen...

In je BIOS staat trouwens de optie "Power on by Keyboard" onder het kopje Power management, die op enabled zetten en dan zou het moeten werken.

☐ Geschift - ☑ Totaal geschift De Totaal Geschiften 767420

• Contagio
Dank u.

Toch nog even een vraagje: ik heb de manual even opgezocht op de website van Gigabyte en daar kan ik inderdaad de optie BIOS->Power Management Setyp->Power On by keyboard vinden.

Alleen nu staat hier "Allows the system to be turned on by a PS/2 keyboard wake-up event."

Nu heb ik zelf een Logitech MX 5500 en deze is verbonden met de computer via een bluetooth stickje..(die weer in een USB hubje zit) Ik heb zo het gevoel dat dit niet gaat werken..

Ook omdat nadat mijn systeem incorrect is afgesloten (reset na vastloper or whatever) je de keuze krijgt om in veilige modus op te starten. (of niet etc.)
Die opties kan je kiezen met de pijltjes toetsen en enter. Maar dat lukt bij mij niet (meer) en het schermpje op mijn toetsenbord geeft dan ook aan 'not connected'. Dus moet ik altijd de 20 seconden tijd die je hebt gewoon af laten lopen zonder dat ik iets kan kiezen..

Wat vreemd is dat dit wel werkte toen ik mijn pc net in elkaar had gezet, maar ik heb een paar keer de Logitech software ge-herïnstalleerd en sindsdien doet hij dat niet meer.

Is het überhaupt mogelijk om dit voor elkaar te boksen zónder PS/2 toetsenbord?

[ Voor 8% gewijzigd door Contagio op 02-09-2009 14:18 ]

• lameeuw
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 31-10 19:11

lameeuw

Ik doe niet gek, ik ben gek.

Contagio schreef op woensdag 02 september 2009 @ 14:13:
Dank u.

Toch nog even een vraagje: ik heb de manual even opgezocht op de website van Gigabyte en daar kan ik inderdaad de optie BIOS->Power Management Setyp->Power On by keyboard vinden.

Alleen nu staat hier "Allows the system to be turned on by a PS/2 keyboard wake-up event."

Nu heb ik zelf een Logitech MX 5500 en deze is verbonden met de computer via een bluetooth stickje..(die weer in een USB hubje zit) Ik heb zo het gevoel dat dit niet gaat werken..

Ook omdat nadat mijn systeem incorrect is afgesloten (reset na vastloper or whatever) je de keuze krijgt om in veilige modus op te starten. (of niet etc.)
Die opties kan je kiezen met de pijltjes toetsen en enter. Maar dat lukt bij mij niet (meer) en het schermpje op mijn toetsenbord geeft dan ook aan 'not connected'. Dus moet ik altijd de 20 seconden tijd die je hebt gewoon af laten lopen zonder dat ik iets kan kiezen..

Wat vreemd is dat dit wel werkte toen ik mijn pc net in elkaar had gezet, maar ik heb een paar keer de Logitech software ge-herïnstalleerd en sindsdien doet hij dat niet meer.

Is het überhaupt mogelijk om dit voor elkaar te boksen zónder PS/2 toetsenbord?
Dan zou ik even kijken bij de Integrated Pheripherals of "USB Keyboard Support" op enabled staat. Of het trouwens gaat werken.... dat blijft een kwestie van proberen, hier werkt het wel met een Logitech UltraX Flat USB.

☐ Geschift - ☑ Totaal geschift De Totaal Geschiften 767420

• Contagio
lameeuw schreef op woensdag 02 september 2009 @ 20:50:
[...]

Dan zou ik even kijken bij de Integrated Pheripherals of "USB Keyboard Support" op enabled staat. Of het trouwens gaat werken.... dat blijft een kwestie van proberen, hier werkt het wel met een Logitech UltraX Flat USB.
Zit die functie in het BIOS (dat neem ik aan?) of ergens anders?

Ik heb net voor de gein even een PS/2 toetsenbordje aangesloten, en in het BIOS de optie aangezet.
Gelijk geprobeerd met een 3-letter wachtwoord, maar dat werkte niet..

Waar ik ook niet zo uitkwam is, als je dan de optie op 'enabled' zet, welke toets moet je dan gebruiken om hem aan te krijgen? Daarom had ik een wachtwoord ingevuld, maar daar reageerde het toetsenbord niet op.
Het gebruikte toetsenbord had trouwens geen extra toeters en bellen, zoals een aan/uit knop, die ik op het toetsenbord dat ik normaal gebruik wel zitten. (MX 5500)
Daar zit inderdaad zoiezo een 'uit' knop op, die je zelf ook nog kan instellen via Logitecht setpoint. Maar via Setpoint kan je dan alleen de optie uitschakelen kiezen. Misschien werkt deze dan ook voor het inschakelen.
Dus mijn vraag hier is welke toets gebruik je dan om de pc aan te zetten en/of hoe stel ik dat in?

Testen gaat op dit moment een beetje lastig omdat ik eerst Setpoint weer up and running wil hebben. (M.b.t. de toeters en bellen knoppen)

--

Ik heb ook geprobeerd om Setpoint opnieuw te installeren, omdat die niet helemaal meer goed werkte.
Dus de nieuwste versie (4.80) gedownload van de site voor 64bit. Alleen tijdens de installatie krijg ik een foutmelding: "VC8 library not installed correctly".

Na wat googlen kwam ik erachter dat meer mensen deze melding krijgen en dat dit te maken heeft met het zogenaamde MS Visual C++ 2005 Redistributable. Daar zit deze 'library' in en is blijkbaar nodig om tot een goed einde van de installatie te komen. (Hij is inderdaad ook niet geïnstalleerd)

Op verschillende fora zeggen ze dat je deze dan apart moet installeren vóór de Setpoint installatie.
Wat opzich wel vreemd is, omdat als ik in mijn add/remove lijst kijk ik wel 7 verschillende Visual C++..etc programma's zie..
Zelfs al de 2008 versie die, na wat zoeken, de VC9 library bevat. Maar ook de 2005 versie die dus de VC8 library zou moeten hebben.
Op het Logitech forum zijn er wel topics over dit onderwerp, maar die stokken ook op het punt waar ik nu zit.

Afbeeldingslocatie: http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-BGYFMRVE.jpg

2 keer dezelfde 2005 Redistributable, 2 dagen na elkaar geïnstalleerd en met verschillende bestandsgrootte.. Da's ook raar?

[ Voor 5% gewijzigd door Contagio op 02-09-2009 22:01 ]

• Contagio
Vandaag geprobeerd om een oudere versie te installeren, namelijk 4.72. Deze oplossing kwam naa voren op het Logitech forum, maar ook hier heb ik weer hetzelfde probleem!

Logitech is tot 22 sept. niet bereikbaar via de mail omdat de support een make-over krijgt..
Heel frusterend allemaal!

Jammer genoeg is er hier op het forum ook verder niets te vinden over dit probleem, wat toch vreemd is omdat ik het idee heb dat het een probleem is wat makkelijk op te lossen is. Dit omdat ik, naar zo het blijkt, de benodigde library gewoon in mijn systeem heb zitten. (zie bovenstaande post)

• j0ren
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 08-09 11:40
Hallo,

Ik heb zelf een DFI moederbord, en als ik in de bios selecteer dat ik via keyboard ( usb ) wil opstarten werkt dit niet.

Hier de oplossing: Als het goed is zitten er op je moederbord veel jumpers. 2 setjes daarvan zijn om tussen 5v en 5VSB te switchen wat over je PS2 of USB loopt. Om dus via usb te kunnen opstarten zul je een jumper om moeten zetten, zodat het toetsenbord stroom krijgt van de standby lijn.

• Contagio
j0ren schreef op zaterdag 05 september 2009 @ 09:14:
Hallo,

Ik heb zelf een DFI moederbord, en als ik in de bios selecteer dat ik via keyboard ( usb ) wil opstarten werkt dit niet.

Hier de oplossing: Als het goed is zitten er op je moederbord veel jumpers. 2 setjes daarvan zijn om tussen 5v en 5VSB te switchen wat over je PS2 of USB loopt. Om dus via usb te kunnen opstarten zul je een jumper om moeten zetten, zodat het toetsenbord stroom krijgt van de standby lijn.
Bedankt voor de tip. Ik heb zelf nog nooit aan jumpers gezeten op het moederbord of iets dergelijks, behalve een keer cmos resetten.
Ik zal de handleiding er eens bijpakken en kijken of het lukt.

Nog steeds geen oplossing voor het Setpoint verhaal..

• Petervanakelyen
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 30-04 12:52
Het is me nog steeds niet duidelijk of je je PC nu wil opstarten dmv. je toetsenbord, of je je PC wil resumen vanuit Standby.
Nog steeds geen oplossing voor het Setpoint verhaal.
Als je optie 1 wil doen, heeft Setpoint er niets mee te maken. BT wordt trouwens pas in orde gemaakt dacht ik, na het starten van Windows. Dus Windows opstarten met een BT keyboard gaat sowieso niet lukken.

Somewhere in Texas there's a village missing its idiot.

• Contagio
Petervanakelyen schreef op zondag 06 september 2009 @ 19:45:
Het is me nog steeds niet duidelijk of je je PC nu wil opstarten dmv. je toetsenbord, of je je PC wil resumen vanuit Standby.

Als je optie 1 wil doen, heeft Setpoint er niets mee te maken. BT wordt trouwens pas in orde gemaakt dacht ik, na het starten van Windows. Dus Windows opstarten met een BT keyboard gaat sowieso niet lukken.
Laat het duidelijk zijn: PC opstarten via toetsenbord, koude start dus. (zie topic titel)

Oke, je denkt dat het in orde gemaakt wordt na het starten van windows, maar ik weet niet of ik het daar mee eens ben.

Ik kan mij namelijk herinneren dat toen ik voor de allereerste keer mijn Setpoint geïnstalleerd had, toen alles het nog goed deed, ik kon kiezen tussen de verschillende opties van opstarten nadat ik mijn computer uit had gezet i.v.m. een vastloper of iets dergelijks. Dus safe-mode etc.
Dan is windows natuurlijk nog helemaal niet opgestart, maar werkte het toetsenbord wel. (Via BT)

Toen ik naderhand Setpoint weer eens opnieuw had geïnstalleerd, deed dat het niet meer. Wat dus jouw verhaal bevestigd..

Ik ben nog steeds op zoek naar een Setpoint versie die ik zonder problemen kan installeren; waarbij ik geen foutmelding krijg dat de VC8 library niet geïnstalleerd kan worden..

• Contagio
Nou na lang twijfelen de hele boel hier overhoop gehaald om maar die Setpoint CD te vinden die ik bij het toetsenbord en muis kreeg..
Installatie deze keer wel gelukt, weliswaar versie 4.24 (!), maar het lukte. En ja hoor, ook het update-systeem van Setpoint deed zijn werk en nu draai ik inderdaad versie 4.80.
(Vreemd dat dat lukt, maar niet via een download van de Logitech site)

Nu alleen nog kijken of ik het voor elkaar krijg om een BT toetsenbord de PC op te laten starten!
Pagina: 1