• matery
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 24-02 16:22
Ik heb net een nieuw mobo (Asrock 939n68pv-Glan) geinstalleerd in mijn computer. Na alles aangesloten te hebben probeerde ik hem op te starten. Het beeld bleef zwart, alle fans gaan wel draaien en ook de harde schijf geeft teken van leven.

Hier blijft het bij, de Power-On Self Test lijkt hij al niet te halen. Als ik het geheugen er uit haal geeft hij wel drie korte piepen, wat zo hoort als het geheugen eruit is. dus het moederbord lijkt gewoon te werken. daarna heb ik voeding getest. Eerst met een Zalman 400B-APS 400 watt, en daarna met een coolermaster RS-380-PCAP. maar nog steeds hetzelfde zwarte scherm en de opstartende hardeschijf.

Nu vraag ik mij dus af. Gebruik ik twee voedingen met te lage wattages, of moet ik het bij mijn processor zoeken??

Het moederbord is zoals boven vermeld een Asrock 939n68pv-Glan
De processor is een AMD Athlon 3500+ Venice
Het geheugen is van Twinmos en zijn twee repen van 512 mb in dual channel
VGA is onboard

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Begin eens met Hangen en Opstartproblemen troubleshooter door te nemen.
Als je 3 voedingen hebt getest lijkt me niet dat het daar aan ligt (en te lage wattages zal het niet zijn, 380 en 400W moet zat zijn voor een bak als die). De cpu kan, maar waarschijnlijker lijkt me het mobo. Test de cpu eens op een andere plank (of een andere cpu op dit bord) en dan weet je het zeker.

Dit topic krijgt een tikje naar PMG, staat het wat beter dan in OH.

• Giem
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 21:34
Voedingen zijn van een prima wattage voor jou moederbord en onboard video. Heb je ook al een proberen te starten met alleen moederbord, cpu en één reepje geheugen?

Je kan ook een ander merk/type geheugen proberen, niet al het geheugen werkt even goed op alle moederborden. Flashen wil ook niet omdat je geen beeld krijgt. Als ander geheugen niet wil dan denk ik toch dat je moederbord doa is.

• matery
Ik heb de troubleshooter doorgelopen op mogelijke problemen. Waarna ik dus twijfelde aan de voeding. maar na het met een ander getest te hebben en de bevestiging van hier sluit ik deze dan uit.

Nu twijfel ik alleen nog aan de processor. Ik heb geen ander mobo liggen maar ga wel een andere processor proberen te regelen. Overigens heb ik deze er ook weer een keer uitgehaald om te kijken of er geen pootjes waren afgebroken dit was niet het geval en ook deze lijkt gewoon goed geinstalleerd te zijn.

Het moederbord piept wel als ik het geheugen er uit haal. houd dit dan niet in dat hij het gewoon doet?

• matery
Ja ik heb hem zo kaal mogelijk gehaald voor het opstarten. Ik heb het geheugen ook in verschillende slots gehad maar nog steeds hetzelfde effect.

• Giem
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 21:34
Processoren gaan eigenlijk nooit kapot, soms breken er pinnetjes af, maar zo'n ding kan echt veel hebben. Kijk maar eens in het CPU lappen topic, daar gaan ze gewoon over het schuurpapier.

Wat kan is dat jou moederbord je CPU niet ondersteund, maar ik hou het op een kapot moederbord, dat zie je veel vaker. Slechte condensatoren, het blijft een asrock moederbord. Het is een budget merk, dus zal niet de beste onderdelen gebruiken.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

lraburger schreef op maandag 31 augustus 2009 @ 23:32:
Het moederbord piept wel als ik het geheugen er uit haal. houd dit dan niet in dat hij het gewoon doet?
Nee, dan kan er nog van alles mis mee zijn.

• matery
Nou hier komt het. net nogmaals de PSU er opnieuw ingehangen, met 1 reep geheugen en hij start gewoon op :? , vervolgens de tweede reep erbij geplaatst en hij start gewoon weer op. Ik heb geen idee wat het hem nu heb kunnen zijn. wat ik dan wel weer zeer betreur, aangezien er iets niet goed is maar ik niet kan vinden wat.

In ieder geval bedankt voor de snelle reacties.

Verwijderd

Wrs. een geheugenbankje niet goed aangedrukt...

• matery
ik weet het niet ik denk dat ik ze er wel twintig keer uit heb gehad en er weer in gedaan.

Ik denk dat ik de oorzaak gevonden heb en dit is indedaad brak RAM geheugen. ik heb de modules omgewisseld in de geheugenbankies en wederom wilde de computer niet starten. na ze weer omgewisseld te hebben doet de pc het wel weer. bij het opnieuw proberen te installeren van windows geeft de setup ook weer een foutmelding over het geheugen. ik zal nieuw geheugen moeten kopen.

Bedankt voor de hulp en weer wat wijzer geworden te zijn. Hier kan nu wel een slotje op

[ Voor 72% gewijzigd door matery op 01-09-2009 01:13 ]

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

je kan voor de zekerheid nog memtest draaien... Kan je ook zien welke van de twee reepjes nou kaduuk is.

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Pagina: 1