Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MuVo
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 13:15
Hallo,
Ik ben momenteel opzoek naar een nieuwe externe hardeschijf. Waarbij ik de schijf en de behuizing zelf bij elkaar zoek.

Ik wil de schijf gaan gebruiken voor opslag van backups, en andere software/documenten en video's. Minimaal 1 TB aan ruimte.
Daarnaast zal de behuizing de USB en Esata interface bevatten.

Na wat onderzoeken en vergelijken is mijn keuzen op de volgende schijf gevallen:

Seagate ES.2 ST31000340NS

Hierbij heb ik in plaats van de normale AS voorlopig de NS versie gekozen.

Beetje uitleg:
(The AS drive is the Barracuda 7200.11, desktop version.
The NS drive is the near-line storage/server version.

Verschil:

The NS drive is more reliable, with 1.2M hours MTBF and 0.73% AFR @ 24/7 operation. The AS drive is 750K hours MTBF
and 0.34% AFR @ 8/5 operation.

The NS drive also has a few server-tuned tweaks to the firmware.)

Nu gaat mijn voorkeur uit naar de NS dit om wat hierboven beschreven staat en omdat ik momenteel al 2 Seagate schijven in bezit heb. Namelijk de ST3320620NS 320gb schijven in een raid 0 configuratie. En dit bevalt me prima(stil en snel + betrouwbaar).

Maar nu is mijn vraag aan jullie of het echt waard is het extra geld neer te leggen voor een NS tegen een
goedkopere AS (ES.2 ST31000340NS € 148,- tegenover een ST31000340AS € 82,40).

Bij de prisewatch reviews staat ook dat de ST31000340AS minder betrouw baar is. Maar bij de ST31000340NS staat de betrouwbaarheid niet ingevuld, dus kan het niet vergelijken.

Ik heb zelf al gekeken op tomshardware, pricewatch, en google. Maar ik zou graag jullie mening willen horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fauna
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12-09 20:24
IMHO is het niet de moeite waard om een NS disk aan te schaffen. De AS in de 7200.11 serie heeft namelijk nog gewoon 5 jaar garantie, hetzelfde als de NS. Als je nou 70 euro zou betalen voor een paar jaar extra garantie ok, maar nu zou het me niet waard zijn. Nu zou ik eerder 2 van die AS disks halen en ze laten rouleren in je backupschema.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
MuVo schreef op maandag 31 augustus 2009 @ 20:56:

The NS drive is more reliable, with 1.2M hours MTBF and 0.73% AFR @ 24/7 operation. The AS drive is 750K hours MTBF
and 0.34% AFR @ 8/5 operation.

The NS drive also has a few server-tuned tweaks to the firmware.)
Maar je weet niet wat de NS schijf bij 8/5 operation doet, misschien is deze wel minder goed om vaak aan/uit te zetten. Bovenden, als ik het goed heb is de AS ook wat sneller.

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smvs
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Je hebt voor 70 euro een TB schijf. Voor 140 euro heb je er dus sowieso al twee. Dat lijkt mij te verkiezen boven één schijf die in theorie betrouwbaar is. Ik weet dat de SATA USB behuizingen ook niet goedkoop zijn maar je zou daarom een trayless internte SATA frame kunnen kopen. (Icybox of Antec bijvboorbeeld). Dat kost je maar één keer geld, niet iedere keer per schijf. Eventuele nadeel is dat schijven die je uit het frame haalt geen omhulsel hebben maar dat durf ik persoonlijk wel aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MuVo
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 13:15
Tnx, ik heb bij naderinzien mijn gedachten veranderd en de AS versie besteld met de volgende behuizing:

ICY BOX I
B-318StUS2-B
Afbeeldingslocatie: http://www.mobile-harddisk.nl/images/icybox_IB-318StUS2-B.jpg
Specificaties

Algemeen:

Naam: IB-318StUS2-B
Intern / extern: Extern
Kleur: Zwart
Opslag medium: 3.5" SATA
Capaciteit(en): up to 1 TB
Gewicht: 410 gram zonder harddisk
Afmetingen: 220 x 115 x 30 mm
USB: USB 2.0 up to 480 Mbit/s
SATA: eSATA up to 3 Gbit/s

Bedieningselementen: