[Antec Sonata II] Een fannetje is kapot

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• masser120
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07-08 22:36
Beste allemaal,
Nadat de computer hier meerdere malen weigerde aan te gaan (druk op de knop en er gebeurt niets) heb ik het moederbord vervangen. Tijdens het vervangen van het moederbord (icm nieuwe cpu en RAM) viel me ineens op dat er van de voeding een fannetje kaduuk is gegaan. Ook komt er van de voeding een hoge sis af (defecte electromotor, kortsluiting?), maar dat was me al eerder opgevallen toen het moederbord kapot was (en ik dus het moederbord min of meer de schuld gaf).
Gelukkig heeft, volgens mij is het de TruePower 450Watt van Antec in deze kast, twee fannetjes. Eentje werkt er nog, maar is dat genoeg? Het is de pc van m'n oma en ze gebruikt hem eigenlijk niet anders dan voor bijvoorbeeld e-mailen, internetten en chatten (ik heb een hele moderne oma :) ), dus nauwelijks volle belasting. Ik snap dat uiteindelijk de voeding vervangen moet worden door een nieuwe, maar kan zij in de tussentijd de computer nog wel gebruiken?
Kan het ook zijn dat de voeding het vorige moederbord kapot heeft gemaakt?
Bedankt! :)

[ Voor 7% gewijzigd door masser120 op 31-08-2009 19:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johanschr
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 25-02-2021
Kan je niet met een programma de temperaturen opmeten? Dan zul je het vanzelf wel zien lijkt me :)

PS: Ik heb ook een moderne oma :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• masser120
Temps zijn in principe prima, ik heb geen exacte waarden (speedfan pikt deze niet op), maar als je aan de voeding voelt doet hij het in principe prima, helemaal niet warm of wat dan ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• masser120
Contact met Antec opgenomen, dat hoort zo gelukkig :)

Nu echter een ander probleem. Zoals ik in de TS al zei heb ik het defecte moederbord en geheugen vervangen door nieuwe. Echter, nadat de stop overbelast was (waardoor geen idee), sprong deze en moest deze door een mannetje vervangen worden (m'n oma kan dat dan ook niet zelf). Mannetje zei: ja hoor, de stekker van de computer kan er best in blijven zitten. Vervolgens gaat de stroom er weer op en de computer doet het niet meer...
Piekstroom? Voeding kapot? Iets anders aan de hand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luukje01
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 08-09 19:43
masser120 schreef op woensdag 09 september 2009 @ 17:07:
Contact met Antec opgenomen, dat hoort zo gelukkig :)

Nu echter een ander probleem. Zoals ik in de TS al zei heb ik het defecte moederbord en geheugen vervangen door nieuwe. Echter, nadat de stop overbelast was (waardoor geen idee), sprong deze en moest deze door een mannetje vervangen worden (m'n oma kan dat dan ook niet zelf). Mannetje zei: ja hoor, de stekker van de computer kan er best in blijven zitten. Vervolgens gaat de stroom er weer op en de computer doet het niet meer...
Piekstroom? Voeding kapot? Iets anders aan de hand?
In je psu is dat glasverzekering kapot gegaan. deze kan je vervangen maar je krijg dan wel te maken met dit >> Afbeeldingslocatie: http://www.techpowerup.com/reviews/beQuiet/StraightPower700W/images/seal.jpg

maar goed dit komt dus door het hogevoltage van die paar millisec die je op je pc heb gehad. Vaak is een goedkoop sweex 350watt psu'tje nog geen 20 uro (ja sweex, maar je oma maakt er toch geen max gebruik van).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• masser120
Die garantie was toch al verlopen :p. Enig idee waar ik zo'n zekerinkje kan kopen? Kan dat bij elke lokale pc boer, of elke elektronicazaak of elke handyman achtige zaak? Of moet ik gewoon die voeding meenemen naar zo'n zaak en kijken of zij het juiste onderdeeltje hebben?
Edit: of gewoon gelijk een nieuwe kopen?

[ Voor 7% gewijzigd door masser120 op 09-09-2009 23:18 ]

• Cheezus
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13:29

Cheezus

Luiaard

Luukje01 schreef op woensdag 09 september 2009 @ 19:17:
[...]

In je psu is dat glasverzekering kapot gegaan.
Heb jij een glazen bol? Het is trouwens een zekering en geen verzekering.
maar goed dit komt dus door het hogevoltage van die paar millisec die je op je pc heb gehad.
Hoge voltage? Als er een overbelasting in de groep zou hebben gezeten zou het voltage juist lager zijn geweest.
Ik zou het niet zomaar iemand aanraden om een voeding open te maken, dit kan gevaarlijk zijn.

@ TS: Probeer eerst eens de voeding te starten met een los draadje (pw_on naar gnd). Als de voeding dan niet start zou ik voor een paar tientjes een nieuwe degelijke voeding halen met een laag vermogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• masser120
Ik ben er al mee naar de winkel geweest, daar hebben ze hem even getest en er was geen enkele vorm van leven meer in te bekennen...
Dus heb ik maar een nieuwe gekocht (OCZ Fatal1ty 500Watt, die heeft iig de potentie het systeem 100% te gebruiken) en gelijk was het hele probleem opgelost :)

[ Voor 10% gewijzigd door masser120 op 11-09-2009 20:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luukje01
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 08-09 19:43
@ primusz, nee ik heb zelf ook al met een aantal voedingen gehad. dus het zou kunnen zij dat het dat was!
Pagina: 1