Ik zocht een laptop die compact (12-13"), betaalbaar (<€750), en krachtig is, met een energiezuinige CPU. Over het algmeen krijg je drie van de vier eigenschappen. De keuze viel op de HP DV2 met dualcore Neo X2 processor. Deze is internationaal al lang beschikbaar, maar in Nederland nog steeds niet. In Nederland is alleen de uitvoering met de single core MV-40 verkrijgbaar.
Uiteindelijk heb ik hem in belgie besteld. Het is een heerlijke machine, stil, koel, ruim snel genoeg en zo klein dat ik de neiging heb hem altijd mee te nemen. De configuratie die ik heb is stevig 4Gb ram, 500Gb schijf en een discrete videochip. Daardoor was de prijs ook wel hoog. Daar kwam nog de prijs voor een US toetsenbord bij, want in Belgie gebruiken ze een franse AZERTY layout (waarom laten de vlamingen zich dat aanleunen?)
Ik kan hem iedereen aanraden:
- vrij snelle, zuinige CPU: dualcore AMD Turion Neo X2: 2x1.6GHz en 18W TDP.
- Een royale 4Gb Ram en 500Gb schijf.
- Vrij goede video "kaart": Radeon 3410
- Snel zat om als standaard PC te gebruik icm met een extern scherm/muis/toetsenbord
- Licht (1.7kg) en klein en dus ideaal onderweg
- Alle hardware functioneert meteen goed onder linux: suspend & hybernate, sound & video, media kaart lezer en webcam. Ik heb Ubuntu 9.10 er opgezet. Voor WLAN had ik wel de closed source driver van de fabrikant nodig, maar dat was in Ubuntu ook een eitje.
- Goed demonteerbaar: met de handleiding had ik in een half uur het toetsenbord verwisseld.
De minpunten
- Accuduur is krap: 2 uur en een kwartier normaal gebruik
- de hoogglans behuizing blijf je poetsen. Bij mij zit er ook al een kleine beschadiging op
- De prijs is vrij hoog, maar daar heb je dan wel een topconfiguratie voor. Van mij had het wel een onsje minder gemogen.
Je kunt hem o.a.
hier aanschaffen. Top machientje!