[HTML/JS] #-waarde in URL

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exception
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 17-09 11:10
Beste medetweakers,

Vaak zie ik op (meestal Web2.0) websites zoals bijv. Hyves.nl dat er gebruik wordt gemaakt van een # in de URL. Bijvoorbeeld: http://www.domein.tld/index.php#reacties=1

Vervolgens kunnen ze reacties uitlezen wat dan 1 teruggeeft. Ik wil geen gebruik maken van bijvoorbeeld ?reacties=1&max=10 maar echt puur een # zodat de pagina niet hoeft te worden ververst. Ik wil dit namelijk gaan gebruiken voor een ajax-scriptje.

Het gaat om een pagina die aan de hand van de #reacties=(?)-waarde gegevens opvraagt en laat zien op de pagina, zonder dat de hele pagina wordt refreshed.

Ik hoop dat het een beetje duidelijk is. Op google heb ik al de hele ochtend gezocht, maar ik kom er niet uit.

Alvast bedankt!

Jeffrey

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuHu
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
Het stuk na de # heet het fragment. Zonder de pagina te refreshen moet je gebruik maken van AJAX.

Succes met Googlen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noork
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
HuHu schreef op maandag 31 augustus 2009 @ 15:31:
Het stuk na de # heet het fragment. Zonder de pagina te refreshen moet je gebruik maken van AJAX.

Succes met Googlen.
Idd dat dus. Dat fragment verwijst naar een achor/anker (interne link) op een webpagina. Heeft weinig met refresen e.d. van doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Ik dacht dat ze dat stukje de "location hash" noemden :) Daar kun je een hoop voorbeelden op vinden via google iig.

edit: de TS heeft opzich wel n beetje gelijk hoor want je kunt met JS de hash aanpassen zonder refresh en met die gewijzigde gegevens via xhr weer gegevens inladen. Als iemand via die hash weer binenkomt op je site dan is de state weer hetzelfde te maken als toen ie wegging ondanks dat de site via javascript werkt.

[ Voor 58% gewijzigd door Cartman! op 31-08-2009 15:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devhouse
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 01-12-2021

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bosmonster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:28
Cartman! schreef op maandag 31 augustus 2009 @ 15:46:
Ik dacht dat ze dat stukje de "location hash" noemden :) Daar kun je een hoop voorbeelden op vinden via google iig.

edit: de TS heeft opzich wel n beetje gelijk hoor want je kunt met JS de hash aanpassen zonder refresh en met die gewijzigde gegevens via xhr weer gegevens inladen. Als iemand via die hash weer binenkomt op je site dan is de state weer hetzelfde te maken als toen ie wegging ondanks dat de site via javascript werkt.
location hash idd

Wordt tegenwoordig veel gebruikt bij AJAX en Flash applicaties om toch nog te kunnen bookmarken en back/forward te kunnen gebruiken.

Je kunt waarschijnlijk ook een hoop vinden op 'AJAX history'. Dan zul je bijvoorbeeld een jQuery plugin vinden die ondersteuning hiervoor biedt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Fragment identifier (zie ook hier en hier)
Het Javascript location object heeft een hash property; in dat geval zou het dus location.hash zijn :P

Maar goed, potatoes, potatoes :P

[ Voor 40% gewijzigd door RobIII op 31-08-2009 16:41 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RetroTycoon
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 18-09 14:25
Hee, hier zocht ik dus laatst ook naar! Bedankt voor de goeie zoekterm :)
Pagina: 1