denan schreef op dinsdag 01 september 2009 @ 12:39:
[...]
Is het apparaat gebrekkig omdat de klant niet in staat is om zijn software netjes te configureren?
Is het dan ook de schuld van de modem dat de klant een virus krijgt omdat autoupdate in zijn virusscanner uitstaat?
Het is gebrekkig omdat de fabrikant z'n software niet goed heeft geconfigureerd.
De link met een virusscanner snap ik niet.
Als je je een beetje inleest zul je er snel achterkomen dat 99% van de 100mbit consumentenrouters niet in staat is om 100Mbit te routeren. Die 100Mbit duid puur op de poortsnelheid van het switchdeel van de router,
niet op wan/lan throughput. Verder zijn er tal van instellingen binnen de router van invloed op de prestaties van van de router. Zet je basic QoS aan dat valt een beetje 90Mbit wan/lan router al terug naar 70Mbit. Zet je packet inspection aan dat zakt ie nog verder terug. Ga je dan nog bergen opties configureren binnen je firewall/netwerk dan zal de snelheid nog verder terugzakken. Probeer je vervolgens 80982390 connecties over je router te proppen dan zijn je resources op en kun je niet meer internetten.
Dat het zo is weet ik. Wat ik niet snap is dat zoveel mensen het voor normaal accepteren. Blijkbaar weet men niet beter. Wat is er zo ingewikkeld aan routen dat het zoveel resources kost?
Zeker als het om een consumentenrouter gaat, die geen enorme routetabellen heeft of complexe configuraties snap ik het gewoon niet.
Als Notepad.exe zou weigeren om op te starten omdat ik minder dan 4G RAM in m'n computer heb dan zou ik me ook afvragen waarom notepad zo'n hoge eisen stelt, zeker als Word wel wil opstarten met maar 512MB ram.
Dat is een eerlijke vergelijking. Out of the box hebben die goedkope routertjes problemen. Met DD-WRT software, die ook nog eens vele extra features biedt, werkt het wel stabiel.
Vergelijk het met pc's: Een moderne PC is in staat om word te draaien.. start je als gebruiker echter 1000x word op dan zul je met moeite de pointer van je muis nog kunnen bewegen.. laat staan iets intypen in één van die word instances.
Duidelijk en acceptabel. Maar het laat je computer niet crashen.
Nee, die firmware is een firmware die specifiek voor tweakers is, niet voor eindklanten.
Maar het is wel het bewijs dat diezelfde hardware prima in staat is om stabiel te draaien.
Support je VoDSL.. of Voip.. wil je als provider de verbinding in VLANs opsplitsen.. ga je met VPN's werken.. Remote management en upgrade.. Remote troubleshoot.. etcetc.. duizenden vragen en eisen die niet met een 'out of the box' firmware opgelost kunnen worden. Elk product is anders.. zo ook de hardware om dat product te supporten.
Al die dingen kun je op dezelfde basis bouwen. Om remote management toe te voegen hoef je niks te veranderen aan het OS en de TCP/IP stack van je router. Er worden ook duizenden verschillende types laptops gemaakt die allemaal dezelfde Windows versie draaien. De fabrikant zal zelf een paar drivers moeten schrijven, maar 99% van de software kan hij kant en klaar bij Microsoft aanschaffen.
Wat betreft je vergelijking met de radio (24uur per dag luisteren gaat een radio stuk.. omdat leveranciers er maar van uitgaan dat je 2 uur per dag de radio aan zet):
Beter zou zijn:
Je koopt een radio die 24 uur per dag werkt.. en je gaat ervoor zitten luisteren. Vervolgens gaat de radio na een week stuk omdat jij elke 2milliseconden de 'volgende zender' knop indrukt met een honkbalknuppel. Is het dan een slechte radio?

Ik vind het een leuke vergelijking, dus ik ga er nog even in mee. Ik koop de radio namelijk niet zomaar rechstreeks bij de fabrikant, maar "krijg" hem van mijn radio distributeur. Bij die distributeur heb ik een pakket gekocht met 1000 radiozenders voor audiofielen. Iedereen in de muziekindustrie weet dat audiofielen altijd een honkbalknuppel gebruiken. Er zitten namelijk zo veel knoppen op dat een honkbalknuppel de makkelijkste manier is om overal bij te komen. Als je dan toch je klanten dwingt om bij ieder radio pakket zo'n brakke radio te kopen, dan ben je fout bezig.
Het probleem zit hem gewoon in de eindige resources van een router. Het is gewoon een CPU met een beetje geheugen erop, liefst zo goedkoop mogelijk. Zit de CPU of het geheugen vol.. dan zul je niets meer kunnen doen. Hetzelfde als bij het bovenstaande voorbeeld van de computer.
De meeste routers crashen btw ook op het aantal openstaade threads, niet op dataverkeer.. vergeet ook niet dat jouw instelling (max 1000 torrentconnecties) alleen de inbound/outbound connect requests capped. Het
aantal inkomende requests ("hoi capslocksroutertje. Is er al een thread open waarover ik jouw bestandje mag downloaden???") en subsequente weigeringen zal ruim over die 1000 heen gaan.. en de router moet daar wel iets mee doen. (gewoon weggooien/negeren is geen optie.. het kan ook een packet zijn voor een van de connecties die je zelf opzet.
Gewoon weggooien is wel degelijk een optie. Het is zelfs de voorgeschreven optie, en sowieso een betere optie dan crashen. Als het echt niet anders zou gaan dan moeten de fabrikanten maar een connectietellertje inbouwen, en zo voorkomen dat men over de limieten heen gaat.
DD-WRT kan het ook, /dus/ zou de gewone software het ook moeten kunnen. Overigens weten we wel wat voor hardware er in een adsl-modem/router zit. Meestal een processor van ongeveer 200Mhz en tussen de 4MB en de 32MB RAM. In een paar honderd kilobyte geheugen kun je enorme hoeveelheden verbindingen bij houden. De resources zijn er echt wel.
Dit is trouwens niet alleen beperkt tot consumentenrouters. In een aantal van de glasvezelnetwerken in Nederland (cisco & packetfront pop hardware) zijn verschillende cases bekend waarbij eindgebruikers hun computer direct op de glasvezelswitch aansloten en met 10k+ requests per seconde de complete wijkcentrale geflood hebben met onzinverkeer uit hun torrentclient.
Het zal vast wel een keer gebeuren, maar reken er maar op dat als die router daadwerkelijk gecrasht is er een boos telefoontje naar Cisco is gegaan.
Ik wil even duidelijk onderscheid maken tussen "crashen" en "verbindingen weigeren".
Als een router, om wat voor reden dan ook, overbelast raakt, dan is de juiste oplossing het negeren van nieuw verkeer, net zo lang tot de router z'n wachtrij heeft weten weg te werken. Dan valt je verbinding misschien een paar seconde uit, maar niet permanent.
Zo had crashen dat je de router alleen kan rebooten is fout en niet nodig. Uiteraard blijven er altijd randgevallen en uitzonderingen bestaan, maar crashen is IMHO prima te vermijden.
This post is warranted for the full amount you paid me for it.