Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PiepsoDJ
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 07-09 07:29
Hoi Allemaal!

Ik wil graag een nieuwe videokaart in mijn computer stoppen ter vervaning van mijn oude Asus Nvidia 8600GT.
De keuze is gevallen op een Asus Ati EAH4870

Maar ik denk niet dat ik dat ga redden met mijn huidige voeding (een Antec SU-430 Watt).

Mijn vraag:
Zouden jullie mij kunnen vertellen welke voeding ik minimaal nodig zou hebben om de nieuwe videokaart werkend te krijgen?

Verder heb ik ook mijn twijfels over de overstap van Nvidia naar Ati (Nvidia bevalt me namelijk prima) maar een Ati schijnt beter te presteren voor z'n geld.
Wat denken jullie?

Alvast bedankt! :)

Edit: System Specs vergeten :o

Asus M3N78
AMD Athlon 64 X2 Dual 6000+
Corsair 4 GB DDR2-1066 Kit (2 reepjes)
2x DVDRom Drive
2x 1TB WD HD
Antec SU-430 Watt

[ Voor 9% gewijzigd door PiepsoDJ op 31-08-2009 14:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja het is handig om te weten wat voor systeem configuratie je verder hebt.
Wat is het totaal opgenomen wattage van je systeem?

Zodra je dat hebt kun je een keuze gaan maken.

Mijn eigen voorkeur gaat zelf uit naar Tagan voedingen. Goede en degelijke kwaliteit.
T zijn niet de goedkoopste voedingen maar de kwaliteit is super.

Verder is Antec ook een heel degelijk en betrouwbaar merk.

Afhankelijk van wat je hebt kun je dan een voeding uitzoeken.

Maar voor bijvoorbeeld een:

Phenom II X4 945
4 latjes geheugen
jouw 4870 kaartje
en nog twee schijfjes of meer zelfs zal een 700W voeding prima voldoen.

Mits dit natuurlijk het constant vermogen is en niet het piekvermogen.

Betreffende nVidia naar ATI.
Had een GeForce 7900GT en ben gegaan naar een 4850X2, omdat ATI goed presteerd en naar mijn ervaring erg goede drivers maakt. Iets wat uiteraard erg belangrijk is.

Dus denk niet dat je teleur gesteld zal worden.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 31-08-2009 14:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefanovic45
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 05-09 13:40
Daar is een speciaal topic voor ;)

Welke voeding heb ik nodig?

We hebben sowieso je volledig specs nodig, anders kunnen we het nooit met zekerheid zeggen :)

Tesla Model Y RWD / 8.4 kWp PV installatie / WPB / lucht/lucht WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefanovic45
Verwijderd schreef op maandag 31 augustus 2009 @ 14:13:

Maar voor bijvoorbeeld een:

Phenom II X4 945
4 latjes geheugen
jouw 4870 kaartje
en nog twee schijfjes of meer zelfs zal een 700W voeding prima voldoen.
700W? :o

Ik heb vorige week een config gebouwd met een Phenom II X4 945 95 watt en een 4870 op een Corsair CX400W ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

StefanvanGelder schreef op maandag 31 augustus 2009 @ 14:15:
[...]

700W? :o

Ik heb vorige week een config gebouwd met een Phenom II X4 945 95 watt en een 4870 op een Corsair CX400W ;)
Zou best kunnen.
Maar ik vindt het nog altijd een goed idee om het ruim en op safe te spelen.
Geen zin om het ding op een max te strekken.
Vindt 400W wel krapjes hoor BTW!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PiepsoDJ
Ik heb in de startpost even mijn systeem specs toegevoegd. :)
Verder lees ik zojuist op een ander forum dat het bij de High end Nvidia kaarten belangrijk is dat er minimaal 25 Ampere op een +12V lijn staat. Ik neem aan dat iets soort gelijks ook voor de Ati kaarten geld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

PiepsoDJ schreef op maandag 31 augustus 2009 @ 14:24:
Ik heb in de startpost even mijn systeem specs toegevoegd. :)
Verder lees ik zojuist op een ander forum dat het bij de High end Nvidia kaarten belangrijk is dat er minimaal 25 Ampere op een +12V lijn staat. Ik neem aan dat iets soort gelijks ook voor de Ati kaarten geld?
De 4870 is niet zo'n stroomvreter.
Je zal pas moeten zorgen dat ie echt veel prik krijgt als je het over een 4870X2 of 4850X2 hebt.
Maar de 700W voeding die ik suggereerde zou afdoende voor jou moeten zijn.

Plus dat je dan nog een lichte upgrade ruimte schept ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PiepsoDJ
Ok, dan wordt het een 750 Watt voeding van Corsair :)
Bedankt voor je hulp Tankeriv !

Nou heb ik toch nog een klein vraagje.

Zal ik gaan voor de
Asus EAH4870/HTDI/1GD5
of de
Sapphire HD4870 1G QP ?

Nogmaals bedankt iedereen! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragunova
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 03-08-2023

dragunova

Samozaridnyia Vintovka D.

Daar is dit dus niet de goeie plek voor, bovendien zul je aan een 520 Watt voeding meer dan genoeg hebben.
Verder zou ik je hier wel mn powercolor hd4870 willen aanbieden, maar dat mag ook niet, dus als je daar belang bij hebt dm me maar.
Succes iig.

does the pope shit in the woods? is a bear catholic?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Depep
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 27-07 13:15
Ok, dan wordt het een 750 Watt voeding van Corsair :)
Dat is een prima voeding als je 4 van die kaarten erin wilt. Mocht je er 1 in zetten lijkt 500W me ruim voldoende. Je kunt het nog eens navragen in Welke voeding heb ik nodig? Deel 22, waar je vraag eigenlijk thuis hoort.
Beide kaarten zijn prima. Ze zijn gebaseerd op dezelfde core, dus veel verschil is er niet. Het voordeel aan de Sapphire is dat deze koeler de lucht uit de kast blaast.

[ Voor 4% gewijzigd door Depep op 31-08-2009 15:08 ]

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

520W is inderdaad al ruim genomen. Eigenlijk denk ik dat je huidige voeding (430W antec) het misschien al redt, al heeft antec verschillende 430W voedingen waar wel een paar erg goedkope (lees: minder krachtige) tussen zullen zitten. Die trekken het inderdaad misschien niet. Maar 450-500W is voor één enkele high-end graka toch wel genoeg hoor (als je zorgt dat het een goede voeding is, 80+ voeding bij voorkeur).

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rscheper
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 14:24
Een degelijke a-merk voeding van 520 watt is inderdaad meer dan zat, als het maar een goed a merk is..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Depep schreef op maandag 31 augustus 2009 @ 15:07:
[...]

Dat is een prima voeding als je 4 van die kaarten erin wilt. Mocht je er 1 in zetten lijkt 500W me ruim voldoende. Je kunt het nog eens navragen in Welke voeding heb ik nodig? Deel 22, waar je vraag eigenlijk thuis hoort.

[...]

Beide kaarten zijn prima. Ze zijn gebaseerd op dezelfde core, dus veel verschil is er niet. Het voordeel aan de Sapphire is dat deze koeler de lucht uit de kast blaast.
Voor vier van die kaarten zou ik echt wat hoger willen gaan zitten hoor :p
Niet op 750W iig.

Zou dan eerder voor een 900W gaan.
Afhankelijk van de processor.

een C7i wat een van de minst zuinige processoren is van het moment zou ik zelfs op 1Kw gaan zitten. (icm 4 kaarten)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spNk
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 05-09 08:50
Ik zou het eerst proberen met de voeding die je hebt, mits het een goed type is gaat dat wel goed.
Draai hier een 4850 met een 3800x2 (welke geloof ik al 130watt tdp heeft), 5 HDD's, 4 ram latjes (DDR) en een losse NIC, op een zalman 400watt voeding, en ik heb nog ruimte zat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefanovic45
spNk schreef op maandag 31 augustus 2009 @ 16:39:
Ik zou het eerst proberen met de voeding die je hebt, mits het een goed type is gaat dat wel goed.
Draai hier een 4850 met een 3800x2 (welke geloof ik al 130watt tdp heeft), 5 HDD's, 4 ram latjes (DDR) en een losse NIC, op een zalman 400watt voeding, en ik heb nog ruimte zat.
Idd :)

@tankeriv

Je moet eens voor de gein gaan uitrekenen hoeveel je nodig hebt ipv zomaar iets gokken ;) Er is geen enkele reden om een 700 watt voeding te nemen voor slechts 1 graka... Je kunt er dan inderdaad wel 3 instoppen :>

[ Voor 0% gewijzigd door Stefanovic45 op 31-08-2009 16:46 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Depep
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 27-07 13:15
Verwijderd schreef op maandag 31 augustus 2009 @ 16:16:
Voor vier van die kaarten zou ik echt wat hoger willen gaan zitten hoor :p
Niet op 750W iig.
Ik overdreef natuurlijk een beetje, maar ik denk dat je het zomaar nog wel eens zou kunnen redden. TDP van een HD4870 is 160W. 4x160 = 640. 110W voor de overige onderdelen is misschien net iets te weinig, maar die kaarten zullen nooit allemaal tegelijk 100% belast worden, dus je kunt er vanuit gaan dat je een stuk onder de 640W blijft. Daarmee zou je net genoeg kunnen hebben voor je overige onderdelen. Natuurlijk puur hypothetisch, ik raad het niemand aan ;)

Tot zo ver het off-topic verhaal. On topic, die 750W voeding is erg overdreven. Zoals ik al zei moet 500W ruim voldoende zijn, maar als je nu een 430W A-merk voeding hebt is het nog best de moeite om eerst eens te proberen of die het trekt.

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

StefanvanGelder schreef op maandag 31 augustus 2009 @ 16:45:
[...]

Idd :)

@tankeriv

Je moet eens voor de gein gaan uitrekenen hoeveel je nodig hebt ipv zomaar iets gokken ;) Er is geen enkele reden om een 700 watt voeding te nemen voor slechts 1 graka... Je kunt er dan inderdaad wel 3 instoppen :>
Ik reken niet alleen voor één graka.

Een goede 500W PSU kost ongeveer 90 euro
een goede 700W PSU kost ongeveer 120 euro.

Voor die 30 euro meer heb je tevens behoorlijk wat speelruimte.
En daar doel ik op.

Niet gokkend!
Wel dat hij er eventueel later een zwaarder kaartje in kan proppen en x aantal schijfjes.
Daar doel ik op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Hmm, een beetje overdreven. Mijn CM realpower 520W is ~60,- en dat is toch een 80+ voeding van een goed merk. De goedkoopste 700W voeding van een A-merk is een OCZ van ~80,-.

Dus het prijsverschil is inderdaad niet groot. Maar als je van jezelf weet dat je geen tweede graka in CF/Sli hoeft dan is 700W tamelijk overdreven. En een x aantal schijfjes verbruiken samen nog geen 50W, al pak je heel uitbundig uit... Dan bespaar je jezelf toch mooi 20,- met de 500W :D

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

• lotje1
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 08-09 05:09
http://www.corsair.com/co...u_redirect.aspx?id=700520

zal zeker weleens eerder genoemd zijn en niet helemaal volledig/perfect resultaat leveren, maar een eerste indicatie helpt misschien wel, al is het dan corsair only..

voor jouw systeem geeft-ie 450 to 550W voeding aan zonder over overclocken en met 1 enkele grafische 4870 kaart.

Ik zou dus voorstellen dat je in die Watt-range gaat zoeken naar een voeding met de kabels die je nodig hebt.
Wil je echter binnen een jaar toch gaan uitbreiden of extern wat dingen eraan willen hangen, dan zou ik daar nu wel rekening mee houden en wel richting die 550 gaan ipv 450.

de koopjeshoek van alternate heeft nog weleens wat voedingen in de koopjeshoek staan, al dan niet refurb.
en in alternate is het goed zoeken op specificaties en prijzen. Opties kun je dan ook weer nazoeken op het forum hier voor de beste prijzen ;)

• Paprika
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 13:15
lotje1 schreef op donderdag 03 september 2009 @ 06:07:
Ik zou dus voorstellen dat je in die Watt-range gaat zoeken naar een voeding met de kabels die je nodig hebt.
Wil je echter binnen een jaar toch gaan uitbreiden of extern wat dingen eraan willen hangen, dan zou ik daar nu wel rekening mee houden en wel richting die 550 gaan ipv 450
Ook dat zou geen probleem mogen leveren zolang er genoeg A op de +12V lijn zit. De meeste Corsair PSUs hebben net 1 grote +12V lijn met een extra hoge A (de mijne 70A :9) waardoor een multi-GPU setup geen enkel probleem zou mogen opleveren.

De Corsair 450W versie heeft 33A op de +12V & de 550W 41A. Zolang het bij 1 enkele videokaart blijft zal de 450W alles kunnen draaien in principe. Mochten er al 2 kaarten in komen zou ik wel nadenken over de 550W, maar dan meer ivm kabels en niet het aantal Watt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lotje1
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 08-09 05:09
Paprika schreef op donderdag 03 september 2009 @ 09:45:
[...]

Zolang het bij 1 enkele videokaart blijft zal de 450W alles kunnen draaien in principe. Mochten er al 2 kaarten in komen zou ik wel nadenken over de 550W, maar dan meer ivm kabels en niet het aantal Watt.
Heb je natuurlijk gelijk in. Vaak worden ook meer kabels geleverd naarmate de voeding groter is.
Persoonlijk ben ik licht allergisch voor de uitspraak 'in principe'. Als iemand mij dat zegt, ga ik ervan uit dat het technisch klopt, maar neig ik altijd naar een stapje hoger :) Ik heb liever wat ruimte over voor als ik toch van gedachten verander.. maar ja, dat schijnt vrouwen eigen te zijn ;)
Pagina: 1