Toon posts:

Welke videokaart heb ik nodig voor een i7 HTPC?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ga mijn overclock systeem ombouwen naar een HTPC.

De HTPC gaat alleen gebruikt worden voor films downloaden/parren/rarren en uiteraard blue-ray en andere hd-formats af te spelen zonder stotteren. Gamen is niet van toepassing.

Hardware die ik al heb:
i7 920 D0
Asus RIIE
OCZ Platinum 6GB
Antec Neopower Blue 650
2x Samsung 500GB HDD

Nu weet ik de processor het meeste rekenwerk kan doen en ik dus geen zware videokaart nodig zal hebben, maar ik kan maar niet vinden wat ik dan minimaal nodig zou hebben.

Iemand suggesties??

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:35

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Een passief gekoelde Radeon 4550 of Geforce 9500GT. Zijn prima kaartjes en hebben een HDMI uitgang.

Toen waren beige computers heel gewoon.

Verwijderd

Topicstarter
Zat net nog wat te kijken en nu kom ik bij de Sapphire 4670 HD passive uit... lijkt me ook een prima optie of niet?

Ondertussen nog wat review's checken...

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Ja, misschien voldoet een HD4550 ook wel maar met een HD4670 zit je sowieso goed.

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

• mzq6600
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
Ik zou voor de 9400/9500GT gaan, de drivers van nvidia zijn nog steeds stukken beter en lichter dan die van ati.
Die 4670 is ong. gelijk aan de 9600gt, lijkt me een dikke overkill, maar...

• nedernakker
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-11-2024
ik zou juist voor ati gaan, deze hebben lekker simpel geluid over de HDMI. ( ik weet het nvidia ook, maar ati gewoon zonder extra kabels)

ik gebruik zelf al een jaartje met veel plezier een radeon 3450. ik heb geen full hd tv, maar 720 p trekt hij met gemak icm een e2180 op 2,66 GHz

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

• Adramalech
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 08-05 09:28
Als je een passief gekoelde graka gebruikt, zorg dan wel dat je wat airflow hebt in je behuizing,

• bwerg
  • Niet online

bwerg

Internettrol

mzq6600 schreef op maandag 31 augustus 2009 @ 18:45:
Ik zou voor de 9400/9500GT gaan, de drivers van nvidia zijn nog steeds stukken beter
Onzin, allebei de merken hebben gewoon prima drivers die een enkele keer voor problemen kunnen zorgen. Als je echte drivers wilt moet je naar matrox maar ik zou gewoon een ati/nvidia nemen.
en lichter dan die van ati.
Hij heeft een i7 met 6GB en 1TB harde schijf. Hoe zou je daarmee kunnen merken dat drivers "zwaar" zijn?
Die 4670 is ong. gelijk aan de 9600gt, lijkt me een dikke overkill, maar...
Mja, HD4550 zou inderdaad ook genoeg zijn. Het scheelt echter maar een tientje ofzo, voor de prijs hoef je het niet te laten. Voor het verbruik misschien, maar dat zal ook niet veel schelen.

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 01:48

M2M

medicijnman

ik weet niet of deze hardware in je lijstje zo geschikt is voor een HTPC. Zo'n bakbeest zal eigenlijk veel te veel stroom slurpen voor wat het ding eigenlijk doet. Voornamelijk uit zijn neus vreten waarschijnlijk.
Downloaden, unrarren / parren en een filmpje kijken zijn dingen die een intel atom + nvidia ION ook kunnen. En waarschijnlijk net zo snel als je i7 machine.

Ik zou zeggen, koop een zuinig systeempje als HTPC. De kosten daarvoor zul je er zo uit hebben door een lagere energie rekening. (plus dat het zonde is om een i7 nagenoeg constant met 0% cpu verbruik te zien)

edit: en dan wordt de videokaart ook interessant, omdat je nu eigenlijk met een ATI 9800pro ook goed uit de voeten kunt. (of een 6600LE)

[ Voor 10% gewijzigd door M2M op 31-08-2009 20:46 ]

-_-

• warp
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
bwerg schreef op maandag 31 augustus 2009 @ 20:41:
Hij heeft een i7 met 6GB en 1TB harde schijf. Hoe zou je daarmee kunnen merken dat drivers "zwaar" zijn?
Grappig, even gekeken. Het nVidia driver gebeuren (minus Control Panel en Physics e.d.) = 21MB, het ATi driver gebeuren (minus Control Panel en Avivo e.d.) = 19MB. :+

Verwijderd

Topicstarter
M2M schreef op maandag 31 augustus 2009 @ 20:45:
ik weet niet of deze hardware in je lijstje zo geschikt is voor een HTPC. Zo'n bakbeest zal eigenlijk veel te veel stroom slurpen voor wat het ding eigenlijk doet. Voornamelijk uit zijn neus vreten waarschijnlijk.
Downloaden, unrarren / parren en een filmpje kijken zijn dingen die een intel atom + nvidia ION ook kunnen. En waarschijnlijk net zo snel als je i7 machine.

Ik zou zeggen, koop een zuinig systeempje als HTPC. De kosten daarvoor zul je er zo uit hebben door een lagere energie rekening. (plus dat het zonde is om een i7 nagenoeg constant met 0% cpu verbruik te zien)

edit: en dan wordt de videokaart ook interessant, omdat je nu eigenlijk met een ATI 9800pro ook goed uit de voeten kunt. (of een 6600LE)
Zoals je gezien hebt heb ik nu een 6600LE, en die heeft geen HDMI uitgang.

En ik heb nou eenmaal dit i7 systeem staan, met verlies verkopen en trager spul terugkopen zie ik ook niet zo zitten...

Voor de rest bedankt voor de input jongens, misschien dat iemand anders nog een andere kijk hierop heeft?

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22-12-2025

AlexanderB

7800 rpm

heh, met een i7 kan zelfs de meest basic pci videokaart uit 1999 nog werken, de processor is makkelijk snel genoeg om al het werk te doen (dmv VLC bijvoorbeeld)

• M2M

M2M

medicijnman

en als je een HDMI poort zoekt is nagenoeg elke videokaart met DVI geschikt, vanaf GF5xxx geloof ik (en ATI 9xxx). Met HDCP zou je bijvoorbeeld voor 25 euri een 3450 kunnen kopen.

-_-

Verwijderd

Topicstarter
Hmmm oké...ik ga na het werk een DVI-I --> HDMI verloop + kabel halen en dan ben ik benieuwd of mijn 6600LE passive dat gaat trekken.

Mocht dit niet werken kan ik natuurlijk altijd nog een nieuwe videokaart halen...

• M2M

M2M

medicijnman

Eventueel zou je er slim aan doen om je i7 systeem te underclocken en undervolten. 130Watt TDP is weliswaar een maximum opgenomen vermogen, maar zelfs als het ding uit zijn neus staat te vreten, slurtp het een kleine berg stroom. Elke millivolt is dus meegenomen :)

-_-

Verwijderd

Topicstarter
Hij is al undervolted...

Beeldkwaliteit via HDMI is zwaar kut... ik moet er nog even induiken (staat pas net aan)..
Heb al de laatste Nvidia drivers overigens..

HTPC zit nu aangesloten op een 81cm HD-ready TV, resolutie 1280X720.. dit moet toch wel redelijk beeld opleveren of is het altijd kut?

Nog even wat puzzelen....

• bwerg
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Ligt aan wat voor TV het is, natuurlijk :) maar als je met normaal TV kijken beter beeld hebt dan is de beeldkwaliteit van de oude graka misschien slechter. Nog nooit gehoord van een redelijke videokaart (in de tijd dat ie nieuw was) die kutkwaliteit beeld aflevert.

(Edit: maar ik draai nog niet zo lang mee in graka-land :/ misschien iemand die het beter weet dan ik? :P mijn FX5600 had volgens mij prima beeld.)

[ Voor 25% gewijzigd door bwerg op 01-09-2009 20:35 ]

• AlexanderB

AlexanderB

7800 rpm

nee, is n settings probleem wat vaak voorkomt, bij pc + hdtv via hdmi..

Verwijderd

Veel TV's zijn niet geschikt om een PC aan te sluiten via HDMI. ;)
Even manual van de TV dus door spitten.

Verwijderd

Topicstarter
Computer gisterenavond aangesloten via D-Sub (VGA) en kwaliteit is dan wel goed. Gisteren Crank 2 1080P gekeken en kwaliteit was perfect.

Kreeg alleen de CoreAVC zo vlug niet werkend dus toen maar afgespeeld met VLC en hun eigen codec en dat ging ook perfect. Geen enkele hapering.

• AlexanderB

AlexanderB

7800 rpm

nee, dat is dus het hele punt, low power mediacenter pc's gebruiken core avc met gpu hardware decoding omdat de cpu niet snel genoeg is voor 1080p. die i7 is wel een dusdanig brute cpu dat die makkelijk 1080p afspeelt, zonder hulp van gpu decoding..

Verwijderd

Topicstarter
Inderdaad, en VLC's codec is ook nog eens single-threaded en zelfs dan trekt ie 't op 3Ghz.

Ik ga vanavond de combinatie MPC-HD en CoreAVC proberen aan de gang te krijgen ivm multithreading.
Als dat goed werkt kan ik m'n processor nog verder omlaag clocken en undervolten.

Ander vraagje:
Een tijdje geleden kwam ik ergens een 1080P testbestand tegen met zeer hoge framerate. Ik geloof dat de naam iets van Killa HD was maar ik kan niets vinden via google.

Weet iemand welk bestand dat is? Maakt het zo zuinig mogelijk afstellen van de pc wat makkelijker...

• AlexanderB

AlexanderB

7800 rpm

killa sampla (oftewel de bbc earth bird scene in 1080p) is makkelijk te vinden met google, en op de bekende torrent sites. ik ga dr zelf niet naar linken, aangezien t waarschijnlijk wel copyrighted is, ook al is het n sample stukje?

Verwijderd

Topicstarter
Waarschijnlijk wel ja. Ik zoek 'm zelf wel even ;)

Bedankt voor de tip...

Edit:
VLC haperde een paar keer tijdens de bird-scene.
MPC_HD erop gezet icm CoreAVC, draait gewoon soepel en goed met 15% CPU gebruik...

[ Voor 48% gewijzigd door Verwijderd op 02-09-2009 17:22 ]

Pagina: 1