Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Wat zijn uw ervaringen met betrekking tot Exchange support, in vergelijking met Entourage?

Pro:
- zeer makkelijk te configureren
- alle in, sent, draft, trash, junk, notes & to-do's van verschillende accounts als één globale box bekijken
- html emails forwarden (onmogelijk in Entourage)
- deftige Junk filter & mappen
- threads hilighting

Contra:
- geen Push ondersteuning!
- geen uitgaande rules (oplossing via 3rd party plugin: MailActOn)
- preview pane kan je niet rechts van email listing zetten (hopelijk snel een oplossing via deze WideMail plugin)
- blijkbaar worden er geen categoriën, marked flags & mail to-do's ondersteund

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mail in Snow Leopard ondersteund nog steeds geen RPC over HTTP, dus "van buiten" een exchange-2003 server benaderen gaat nog steeds niet - grote teleurstelling voor diegenen die erop zaten te wachten.

Verbinden naar een Exchange-2007 werkt daarintegen fantastisch - ik had het BINNEN 5 seconden aan de praat.

> - blijkbaar worden er geen categoriën, marked flags & mail to-do's ondersteund

Weet je dat zeker van die flags? Ik kan een mail "flaggen" als ik er met de rechtermuis knop op klik. (dacht ik, heb de imac thuis staan..)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wits
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 16-01-2023

Wits

fka Witsflow

Ik had het ook zo aan de praat, op 1 of andere manier kon die automatisch alle instellingen vinden bij mijn e-mail adres. Jammer alleen dat je niet kan aangeven wat ie precies moet syncen. Ik wil bijvoorbeeld niet mijn mail, maar wel mijn adresboek en agenda syncen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tubby
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-09 23:47

Tubby

or not to be

Wits schreef op woensdag 02 september 2009 @ 08:11:
Ik had het ook zo aan de praat, op 1 of andere manier kon die automatisch alle instellingen vinden bij mijn e-mail adres. Jammer alleen dat je niet kan aangeven wat ie precies moet syncen. Ik wil bijvoorbeeld niet mijn mail, maar wel mijn adresboek en agenda syncen.
Bij het aanmaken van een exchange account in Mail kreeg ik de vraag of ik ook voor Contacts en Agenda wilden syncen. Dit heb ik toen niet gedaan, en toen ik later m'n agenda instelde kreeg ik de vraag of ik Contacts en Mail ook wilde instellen. Dus het kan wel.

tubby.nl - Artes Moriendi - q1 - bf1942 - WoT - pubg - LinkedIN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacDokie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 28-02 15:07
Ik vroeg me al af wanneer hier een topic voor zou komen. Exchange support was dé reden dat ik reikhalzend uitkeek naar Snow Leopard. Helaas gebruiken we hier op mijn werk nog 2003, net als driekwart van de wereld. Geïnstalleerd, geprobeerd - wat een anticlimax.

Is hier al iets voor gevonden? Weet iemand of er al een update voor gaat komen?

"Have you ever noticed that their stuff is shit and your shit is stuff?" - George Carlin -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harm
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Domus schreef op woensdag 02 september 2009 @ 09:06:
Ik vroeg me al af wanneer hier een topic voor zou komen. Exchange support was dé reden dat ik reikhalzend uitkeek naar Snow Leopard. Helaas gebruiken we hier op mijn werk nog 2003, net als driekwart van de wereld. Geïnstalleerd, geprobeerd - wat een anticlimax.

Is hier al iets voor gevonden? Weet iemand of er al een update voor gaat komen?
Het was volgens mij al tijden bekend dat de Exchange-ondersteuning van Snow Leopard alleen beschikbaar zou zijn als je verbonden bent met een Exchange 2007-server. Dus nee, ik verwacht niet dat hier verandering in komt. Hoe je Mail instelt zodat-ie samenwerkt met andere Exchange-edities is op internet prima te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wits
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 16-01-2023

Wits

fka Witsflow

Tubby schreef op woensdag 02 september 2009 @ 08:24:
[...]

Bij het aanmaken van een exchange account in Mail kreeg ik de vraag of ik ook voor Contacts en Agenda wilden syncen. Dit heb ik toen niet gedaan, en toen ik later m'n agenda instelde kreeg ik de vraag of ik Contacts en Mail ook wilde instellen. Dus het kan wel.
Bleek uiteindelijk gewoon een kwestie te zijn van het account verwijderen uit Mail. Dacht dat dat allemaal gelinked zou zijn |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Er is veel verwarring over connecten naar Exchange met verschillende clients.
Misschien een idee om het eens uit te schrijven?

Het zit volgens mij zo inelkaar:
(let op, ik ben geen MS expert - iedereen is uitgenodigd om er gaten in te schieten, aan te vullen, te verbeteren. Graag zelfs!. Dit is wat ik DENK met mijn boeren-exchange-verstand.)

Microsoft Exchange Server ondersteunt verschillende protocollen/manieren om mail te synchen met clients die niet op het LAN zitten, dus vanaf het Internet:
  • ActiveSync. Dit is alleen voor mobiele devices. Apple heeft dit geimplmenteerd in iPhoneOS. Dit is er voor 2003 en 2007 met weinig verschil en daarom werkt dit ook voor beide prima op je iPod/iPhone. Er is geen enkele client op een PC (Mac of Windows) die activesync gebruikt, waarom weet ik niet. Dit is voor veel mensen onbegrijpelijk en frustrerend: Het werkt wel op je iPhone en niet in Mail.app op Mac!
  • OWA - Outlook Web Access. Dit is gewoon webmail via een browser. Punt.
  • RPC over HTTP (= Outlook Anywhere = MAPI). Dit is de manier om Exchange 2003 te benaderen met Outlook. Het is hetzelfde als lokaal op je LAN alleen wordt de communicatie versleuteld/embed in HTTP. Dit is MS proprietary protocol en daarom kan Apple dat niet ondersteunen. (en ook entourage ondersteund het niet)
  • WebDAV - Dit is een open protocol en dit is wat Entourage gebruikt om naar Exch. 2003 te connecten. Mail.app ondersteund dit niet.
  • EWS - Exchange Web Services, dit is de nieuwe moderne manier. Dit is wat door Exchange 2007 wordt gebruikt en wat in Mail.app zit en ook in de nieuwste versie van Entourage.
  • IMAP - dit is een simpel synch protocol (soort POP maar dan een stuk beter qua multiple clients). DIT is de manier om Mail.app met Exchange 2003 aan de praat te krijgen (@Domus), maar dan moet dat WEL aanstaan op de server, en dat doet bijna niemand. Overigens is IMAP alleen voor mail en niet voor kalender etc etc.
... denk ik dus.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 02-09-2009 15:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• internetinfo
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16-09 21:25
Ik lees overal Exchange 2003 en dat dingen niet werken. Jullie zijn ervan op de hoogte dat Apple met Snow Leopard de ondersteuning van Exchange 2003 heeft laten vallen? Zowel via VPN als lokaal als RPC over HTTP.

Dus tenzij dit een permanente (en niet te omzeilen) beslissing is, zullen in ieder geval de Exchange 2003 gebruikers het gebruik van Mail in 10.6 wel kunnen vergeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raween
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 31-08 10:08
Verwijderd schreef op woensdag 02 september 2009 @ 14:40:
Er is veel verwarring over connecten naar Exchange met verschillende clients.
Misschien een idee om het eens uit te schrijven?

Het zit volgens mij zo inelkaar:
[...]
Aha! Ik heb dus een OWA-connectie op 10.6 . Via mn iPhone kan ik namelijk ook in contacten zoeken, maar dat doet Adresboek.app op 10.6 dus helemaal niet. Ik dacht al dat ik iets fout gedaan had :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
internetinfo schreef op woensdag 02 september 2009 @ 20:10:
Ik lees overal Exchange 2003 en dat dingen niet werken. Jullie zijn ervan op de hoogte dat Apple met Snow Leopard de ondersteuning van Exchange 2003 heeft laten vallen? Zowel via VPN als lokaal als RPC over HTTP.

Dus tenzij dit een permanente (en niet te omzeilen) beslissing is, zullen in ieder geval de Exchange 2003 gebruikers het gebruik van Mail in 10.6 wel kunnen vergeten.
Dat zou ik nou niet van de hoogste toren gaan blazen! Je kunt prima met Exchange omgaan in Mail 4.0 (de versie van Mail in 10.6) zonder gebruik te moeten maken van dingen als RPC over HTTP, OWA, EAS, etc. Een Exchange server kun je namelijk ook gewoon voorzien van een POP3 en een IMAP connector en dat zijn zaken die Mail prima kan (en dan boeit het ook echt niet of je Dovecot, Exchange, Zarafa of whatever gebruikt). Alle echte leuke dingen die Exchange je biedt zul je wel moeten missen maar dat zijn ook net de dingen waar je Mail niet voor zou gebruiken (wel een iCal bijv.) dus als je je beperkt tot e-mail is er niets aan de hand ;) Dat met die Exchange 2003 ondersteuning gaat meer om het feit dat je die niet kunt gebruiken als de manier waarop je dat met Exchange 2007 kunt.

Gezien het feit dat op dit moment Exchange 2003 en Exchange 2007 de meest gebruikte systemen zijn had ik het wel een stuk logischer gevonden om in Snow Leopard support voor beide versie terug te zien. Voor mijn part regelen ze het op dezelfde manier als op de iPhone: middels dat EAS. Bijkomend voordeel in dat geval is dat iedereen die EAS gebruikt er gelukkig van wordt. Het had van een heel wat vooruitstrevender blik getuigt indien Apple dat had gedaan. Wellicht dat e.e.a. beperkt is door zaken als de technologie zelf, licenties, patenten, etc.

@ marb: dat weet ik, zat er zelf ook aan te denken dat ze het domweg niet toestaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ppl schreef op woensdag 02 september 2009 @ 22:52:
[...]
.. had ik het wel een stuk logischer gevonden om in Snow Leopard support voor beide versie terug te zien. Voor mijn part regelen ze het op dezelfde manier als op de iPhone: middels dat EAS.
EAS (active sync) is speciaal voor mobiele devices. Blijkbaar is dat niet geschikt of toegestaan voor desktop-mail clients want niemand, inclusief MS, gebruikt het hiervoor. Ik vermoed dat MS het gewoon niet toestaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pimsaint
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12-09 17:13
Heeft iemand enig idee hoe ik mijn junkmail te voorschijn tover mijn mail app?
De enige manier om mijn junkmail te lezen is nu via OWA.

Afbeeldingslocatie: https://dl.getdropbox.com/u/185009/whynojunk.jpg

[Crypto.com Visa Card & App] GoT topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daenney
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 12-09-2016

Daenney

42

Ik krijg vanaf de UT gewoon mijn Junk Mail map te zien, Mail ziet dat niet anders dan een andere map...

Wat Exchange 2003 betreft...
Microsoft heeft naast MAPI/RPC-HTTP support de Exchange Web Services standaard met 2007 geïntroduceerd en gevraagd aan iedereen die Exchange support wil gaan inbouwen dat via EWS te gaan doen en ook bestaande implementaties omschrijven en niet meer over MAPI/RPC-methode gezien ze die functionaliteit niet meer gaan uitbreiden en zelfs willen verwijderen.
Apple heeft dus op verzoek van Microsoft inderdaad een EWS implementatie in Mail.app gestopt, vandaar dat hun Exchange support 2007 "only" is.

Desalniettemin kun je gewoon connecten met een Exchange 2003 server hoewel ik je toch kan aanraden om het over IMAP te doen, mits de beheerders dit hebben aangezet. IMAP werkt namelijk altijd in mijn ervaring in tegenstelling tot die RPC methode en gezien Mail.app toch geen support heeft voor 2003 Calendar sync en push mis je er niks door.

[ Voor 12% gewijzigd door Daenney op 28-09-2009 17:05 ]

Pagina: 1