Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

XP herstart, lijkt wel op hibernate

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Mijn systeem: win XP professional, sp-3. sinds kort een vreemd probleem: als ik b.v. Excel open heb, en dan mijn Pc afsluit en weer opstart, start hij ook Excel weer op. Hetzelfde geldt voor services die ik handmatig start( SABNZBd b.v.), die starten ook 'automatisch' op. Het vreemde is ook, dat als ik de stroom er tussentijds afhaal, hij wel weer 'schoon' opstart. Het lijkt dus wel alsof hij in hibernate gaat.

Heeft iemand mogelijk een idee ?
Het probleem is namelijk dat met Google je letterlijk verdrinkt in de voor mij niet relevante info als je XP Restart of iets dergelijks probeert ... er zijn nogal wat problemen met ongewenste reboots of niet-opstartende Pc's, en dat is mijn probleem niet.
Dus ook een beter zoek criterium zou erg welkom zijn.

Een virus of zo lijkt me niet heel waarschijnlijk: ik gebruik al jaren Antivir (met uiteraard de meest recente updates) en tot op heden doet die braaf z'n werk.

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20:03

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Wat je beschrijft klinkt meer als standby dan hibernate. Bij hibernate kan je gewoon de stroom eraf halen, het actieve geheugen is op je harde schijf opgeslagen namelijk. Bij standby wordt het systeem in een spaarstand gebracht en blijft alleen het geheugen actief. Je ziet het verschil duidelijk, want bij standby krijg je geen POST, bij hibernate wel.

Commandline FTW | Tweakt met mate

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 11:26

leuk_he

1. Controleer de kabel!

HOE sluit je af? Met de knop? met de menu optie onder start? En starten die applicaties weer op of staan ze er meteen?

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

• Turdie
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20-08-2024
Verwijderd schreef op maandag 31 augustus 2009 @ 09:14:
Mijn systeem: win XP professional, sp-3. sinds kort een vreemd probleem: als ik b.v. Excel open heb, en dan mijn Pc afsluit en weer opstart, start hij ook Excel weer op. Hetzelfde geldt voor services die ik handmatig start( SABNZBd b.v.), die starten ook 'automatisch' op. Het vreemde is ook, dat als ik de stroom er tussentijds afhaal, hij wel weer 'schoon' opstart. Het lijkt dus wel alsof hij in hibernate gaat.

Heeft iemand mogelijk een idee ?
Het probleem is namelijk dat met Google je letterlijk verdrinkt in de voor mij niet relevante info als je XP Restart of iets dergelijks probeert ... er zijn nogal wat problemen met ongewenste reboots of niet-opstartende Pc's, en dat is mijn probleem niet.
Dus ook een beter zoek criterium zou erg welkom zijn.

Een virus of zo lijkt me niet heel waarschijnlijk: ik gebruik al jaren Antivir (met uiteraard de meest recente updates) en tot op heden doet die braaf z'n werk.
Heb je dit artikel al eens doorgenomen, daar staan wat handige tips in
Advanced troubleshooting for shutdown problems in Windows XP

Je zegt dat je het niet vindt bij Google, maar geef dan ook een link hoe je gezocht en wat je zelf zoal al hebt geprobeerd en gevonden, want dat mis ik in je topicstart.

Probeer dus eerst eens de basic standaard dingen:
  • Controleren of je de laatste drivers hebt van je hardware en breng ze indien niet up-to-date naar de laatste versie
  • Controleren met chkdsk of je filesystem in orde is
  • Kijk naar rare meldingen je Windows Event Logs en controleer deze door middel van EventID.net
  • Probeer een backup of herstelpunt terug te zetten toen het wel werkte

[ Voor 13% gewijzigd door Turdie op 31-08-2009 18:41 ]

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:38

Reptile209

- gers -

Kijk ook eens wat er ingesteld staat in je Control Panel onder Power Options. Daar staat als het goed is ingesteld wat er zou moeten gebeuren bij het afsluiten van je PC. Check ook even je BIOS of daar gekke standby-opties ingeschakeld staan.
Hero Of Time schreef op maandag 31 augustus 2009 @ 17:01:
[...]
Je ziet het verschil duidelijk, want bij standby krijg je geen POST, bij hibernate wel.
En bij hibernate verschijnt er iets als 'resuming windows' in beeld bij het opstarten, standby is vrijwel instantaan omdat niet je hele geheugen van disk hoeft te worden gelezen.

[ Voor 45% gewijzigd door Reptile209 op 31-08-2009 18:51 ]

Zo scherp als een voetbal!

Verwijderd

Topicstarter
Ter info: ik sluit af met OF het startmenu, shut down, OF met een voorgeprogrammeerde toests op mijn toetsenbord, die dezelfde functie heeft, beide geven dit resultaat.

als ik een applicatie 'open' laat, is die na het opstarten meteen weer aktief.

checkdisk, virusscan, etc ... geen problemen

Ik had gezocht op shut down xp (en ook afsluiten), hibernate (logisch, ik had niet aan standby gedacht), restart, xp, reboot xp enz. enz. enz. maar in alle gevallen krijg je wel de ellende te zien met BSOD's bij stoppen en starten, maar ik heb 't luxe probleem dat mijn Pc op zich loopt als een zonnetje, niets geen BSOD of niets starte/stoppen.

De hint dat hij in standby gaat lijkt me ZEER zinvol, dat ga ik morgen gelijk proberen. Ik was er gewoon niet op gekomen dat dat ook nog mogelijk was.

Overigens kan een recovery punt niet terugzetten, systeemherstel staat bij mij altijd uit, om het opvreten van mijn schijven te voorkomen.

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

doe maar een keer een
shutdown -s -t 10 -c "test"
.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Pagina: 1