[Time Capsule] Gebruiken als tweede opslagmogelijkheid?

Pagina: 1
Acties:

• Ron_Tweaker
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-11-2024
Mijn Apple-setup is als volgt:

- Macbook Pro 13,3"
- Airport Extreme (hoofdrouter)
- Time Capsule 500gb (2e router + gebruik van Time Machine)

Ik laat TM automatisch de backups doen. Voor het opslaan en gebruik van foto's, muziekbestanden voor in iTunes wil ik de MBP gaan ontlasten en deze files op een externe hdd opslaan. Nu kan ik twee dingen doen:

1. Time Capsule daarvoor gebruiken, alleen weet ik niet of dit handig is in verband met de automatische backups en de aanwezige ruimte. Ik heb overigens op dit moment genoeg ruimte over op de TC.

2. De TC ontlasten en een tweede externe HDD aanschaffen en te kiezen uit een Western Digital My Book Studio 1TB of Western Digital My Book Studio Edition 2 2TB en deze via USB2.0 of Firewire 800 te koppelen aan mijn MBP om zaken toch te scheiden van elkaar.

Wat zouden jullie doen? En als het beter is om een externe hdd extra aan te schaffen, wat geniet bij jullie de voorkeur? Ik wil dan het liefst voor minimaal 1TB gaan.

Apple | Marantz | B&W

Verwijderd

Ik zou alle gegevens lekker centraal houden op je time capsule.
Stel gewoon in dat ie 2 timemachine backups houd en de rest gebruikt voor persoonlijke opslag.

• Ron_Tweaker
Verwijderd schreef op maandag 31 augustus 2009 @ 14:08:
Ik zou alle gegevens lekker centraal houden op je time capsule.
Stel gewoon in dat ie 2 timemachine backups houd en de rest gebruikt voor persoonlijke opslag.
2 TC backups? Dat kan je toch niet instellen? Heb ik nog nergens gezien...

Apple | Marantz | B&W

• Ron_Tweaker
Ik kies toch voor een extra externe schijf. Gewoonweg om backup en de extra opslagmogelijkheid te scheiden van elkaar.

Nu kan ik hierin een tweetal oplossingen kiezen:

- Een externe schijf voorzien van FW800 / USB 2.0 en rechtstreeks koppelen aan mijn MBP.
- Een externe schijf voorzien van ethernet en rechtstreeks koppelen aan mijn TC of Extreme.

Ik zal voornamelijk iTunes muziekbestanden op de schijf opslaan (via cd importeren), muziek afspelen, foto's (jpeg maar straks raw) rechtstreeks op de schijf opslaan en eventueel vanaf hier ook gaan bewerken. Welke optie kan ik dan het beste kiezen?

Apple | Marantz | B&W

• Soepie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 04-02 11:52
Ik zou dan voor een schijf rechtstreeks aan de MBP gaan, zeker als je RAW files gaat bewerken, dat gaat niet echt lekker als die over het netwerk gaan is mijn ervaring. Ik heb dus een externe USB 2.0 disk waar mijn foto's op staan die naar een apparte schijf achter de TC gekopieerd worden eens in de zoveel tijd (moet ik eens iets automagisch voor gaan zoeken :| )

Gewoon spullen

• Ron_Tweaker
Soepie schreef op donderdag 03 september 2009 @ 11:29:
Ik zou dan voor een schijf rechtstreeks aan de MBP gaan, zeker als je RAW files gaat bewerken, dat gaat niet echt lekker als die over het netwerk gaan is mijn ervaring. Ik heb dus een externe USB 2.0 disk waar mijn foto's op staan die naar een apparte schijf achter de TC gekopieerd worden eens in de zoveel tijd (moet ik eens iets automagisch voor gaan zoeken :| )
Klopt, maar wat ik ook als extra zou willen is dat mijn TC de bestanden op die externe hdd ook backupped. En ik zal de externe hdd dan niet altijd op mijn MBP gekoppeld hebben. Dus misschien is het in dat opzicht verstandiger om de externe hdd direct op de TC te koppelen via USB 2.0 of ethernet.

Apple | Marantz | B&W

Verwijderd

als je externe schijven gebruikt, zal time machine die enkel kunnen backuppen als deze aangesloten zijn, als de schijf "uit" staat zal time machine hier ook geen fout voor geven.

echter, je muziek over je netwerk gebruiken??? heb al eens gehoord dat indien je een zéér grote library hebt dit wel eens tamelijk traag kan werken;...

• Ron_Tweaker
Maar stel dat ik RAW bestanden vanaf de externe schijf ga bewerken of aan videobewerking ga beginnen, wat is dan verstandig qua snelheid? FW800 of USB 2.0, merk je er in de praktijk veel verschil van?

Ik zit te denken aan een WD Mybook Studio 1Tb (voorzien van eSata, USB en FW800 aansluitingen). Deze wil ik voor alledaagse simpele taken koppelen aan mijn TC of AE. Als ik dan RAW bestanden ga bewerken of met video aan de gang ga, koppel ik hem via FW800 aan mijn MBP.

Is dat een logische keus?

Apple | Marantz | B&W

Pagina: 1