Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben al een paar weken bezig om mijn thuis server op orde te brengen. Tot een paar maanden geleden draaide dat op een fout besturingssysteem, maar ik wilde daar al lange tijd vanaf. Omdat het ding relatief weinig gebruikt wordt, heb ik gezocht naar een zo goedkoop mogelijke oplossing, maar omdat die PC wel voor alle backups wordt gebruikt, moet het goed werken in een netwerk met andere XP machines en het moet betrouwbaar zijn. En het liefst ook gebruiksvriendelijk.
Lang verhaal kort maken: Ik heb zo'n beetje alle gangbare Linux distros uitgeprobeerd, diverse oudere Windows versies die ik nog had, Windows 7... Uiteindelijk heb ik een XP Pro OEM licentie aangeschaft en alles is nu heerlijk legitiem en werkt perfect. Dat was dinsdag. In de dagen erna nog de puntjes op de spreekwoordelijke i qua instellingen en de laatste updates binnengehaald en klaar is Kees. Dacht ik.

Vrijdag avond zag Windows één van de RAID schijven niet meer. Kan gebeuren, oude schijf. Ik moest toch nog een beetje schuiven met schijven tussen de vier PC's hier, dus dat komt nog wel. RAID schijven zolang afgekoppeld, omdat de controller anders een beetje overspannen wordt.
Gisteren de hele dag die PC aangehad en begin van de avond uitgezet. Vanochtend weer aangezet en nu blijft hij hangen bij "Verifying DMI Pool data". Alles wat ik erover op het net kan vinden al uitgeprobeerd, andere schijf geprobeerd, instellingen in het BIOS aangepast enz.. Mijn conclusie als leek: IDE-controller wijlen.

Het is een relatief oud systeem, dus dat is niet rampzalig. Maar de nieuwe Windows licentie is nog maar een paar dagen oud en nu wel gekoppeld aan dat moederbord. Het is een vrij apart moederbord (MSI 694D Pro2, Socket 370 duo processor, RAID) en zo één vind ik natuurlijk nooit meer.

Nu kan ik wel moederborden vinden met RAID en die ook aan mijn andere "eisen" voldoen, maar hoe zit ik dan met mijn Windows licentie? Gaat Microsoft daar een beetje schappelijk mee om? Ik heb eerlijk gezegd geen zin om geld uit te geven aan een ander moederbord en vervolgens weer zonder Windows licentie te zitten. Sowieso niet economisch om een licentie in een dag of vier af te schrijven...

Als ik dit via Google op zoek kom ik tegenstrijdige berichten tegen en ik begrijp dat Microsoft in de loop van de tijd ook wat details van de EULA gewijzigd heeft, waarmee berichten van, pak 'm beet, twee jaar geleden wellicht nu geen goed beeld meer geven.

Is er iemand die hier ervaring mee heeft of een beetje weet wat het beleid van Microsoft is in deze gevallen?

En is er een mogelijkheid om de installatie, zoals ik die deze week heb gedaan, te behouden na vervanging van het moederbord? Of krijg ik altijd een BSOD en ontkom ik niet aan herinstallatie?

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 30-08-2009 22:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Vaak werkt het wel als je het mobo hebt vervangen (evt moet je het nr van MS bellen). Hier ging een P45 bord dood (althans, het was een ES, dus dan kun je rare dingen verwachten), die is vervangen door een andere P45 die ik vervolgens weer heb vervangen door een X48, en dat gaf wat btreft de activatie nooit problemen (ik heb alleen aan moeten geven dat ik het ding maar op 1 systeem gebruikte).

Je installatie overzetten zal iig niet lukken, je zult een reinstall moeten doen tenzij je eenzelfde mobo vindt natuurlijk. De HAL is volledig anders voor dit systeem dan voor een willekeurig andere. Zelfs als het al wil booten kun je instabiliteit en traagheid verwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdwardTheGreat
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 25-12-2023
Volgens mij moet je gewoon opnieuw installeren op je nieuwe moederbord straks, mocht ie je code niet accepteren dan kun je altijd een belletje doen naar het Microsoft activatienummer en de situatie uitleggen, kan me niet voorstellen dat ze daar heel moeilijk over gaan doen..

[EDITJE:]
Misschien is het nog een optie om een externe RAID controller te installeren en je on-board controller zo te omzeilen, als de rest van het moederbord nog goed is.. (en je de on-board daadwerkelijk in het BIOS kunt uitzetten? want als je niet in het BIOS kunt komen zal dat ook moeilijk worden)

[ Voor 35% gewijzigd door EdwardTheGreat op 30-08-2009 23:04 ]

Last.FM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dank voor de zeer snelle reacties!
Opnieuw installeren is niet erg, alleen jammer van alle tijd die ik in de huidige installatie heb zitten. Pech gehad.
Ik zag net wel dat er hier in Vraag en Aanbod toevallig zo'n bord te koop staat, maar ik kan, als ik toch geld uitgeef, beter meteen wat nieuwers nemen).
Ik kan prima in het BIOS komen, daarna start het BIOS van de Fasttrak lite controller, gaat ook prima, en daarna houdt het op. Het lijkt wel of de Fasttrak conflicteert met de gewone IDE controller, maar daarvoor heb ik te weinig kennis. De Fasttrak kan ik in het BIOS niet uitschakelen, of ik moet er overheen kijken (ik heb echt heel uitgebreid gezocht, maar kan niets vinden).
Een externe RAID controller zou op zich een optie zijn, maar die heb ik niet. En zo'n kaartje kost vrijwel hetzelfde als een tweedehands moederbord met processor en geheugen, dus dat lijkt me zinvoller?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je begint eigenlijk helemaal overnieuw, je moet je dus nu eigenlijk afvragen waar je je systeem voor wil gebruiken. Als opslagcapaciteit (bijv. documentserver) je doel is, zou ik een pc-configuratie nemen (let op de grootte van je kast, hot-swap etc.) Als je niet zoveel opslag nodig hebt is een nas een goede optie.
Als je streven bijvoorbeeld een uitgebreide webserver is, is een pc config de beste optie.
De licentie moet je probleemloos kunnen gebruiken op het nieuwe systeem. Je hebt toestemming om je licentie op één systeem tegelijk te gebruiken. Welk systeem mag je zelf bepalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Gebruik van de PC is:
-Opslag van de backups van de overige 3 PC's.
-Muziek afspelen (iTunes) want hij staat op de hobby-/werkkamer
-Hij staat op een werkbankje voor mijn hobby en webshop en wordt dus gebruikt voor het raadplegen van handleidingen (pdf) en internet (geen webserver)
PC lijkt me dus het beste.
Het gaat hier om een OEM licentie, dus in principe ben ik toch niet zo vrij om te bepalen op welk systeem ik hem gebruik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Verwijderd schreef op zondag 30 augustus 2009 @ 23:42:
Het gaat hier om een OEM licentie, dus in principe ben ik toch niet zo vrij om te bepalen op welk systeem ik hem gebruik?
Als je je heel strak aan de EULA houdt niet, maar mijn ervaring is dat je die zooi prima kan activeren (als je dat nog niet hebt gedaan op deze hardware is er helemaal niets aan de hand) op een ander systeem. Als je echter een andere hardware config hebt zul je eea moeten bevestigen (dus dat je maar 1 systeem hebt waar het opstaat e.d.). In mijn geval was het geen probleem en kon ik na het invullen van een paar vragen gewoon activeren (dat was Vista 64b in mijn geval).
Ik zou het gewoon proberen, mocht je er niet uitkomen kun je altijd MS nog bellen en de situatie uitleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mercatres
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 15-09 12:23
Inderdaad, je zou denken dat je - zodra je je nieuwe moederbord hebt geïnstalleerd - je Windows-versie moet herinstalleren. Daar ging ik in eerste instantie ook van uit toen ik enkele weken van plan was om mijn computertje een upgrade van 32 bit naar 64 bit te geven. Na eventjes zoeken op het internet (o.a. hier op Tweakers) besloot ik om toch de componenten te bestellen en me klaar te maken op enkele dagen om alles weer op orde te krijgen. Ik was dus ook heel blij toen ik - gewoon om te kijken of alles mooi werkte - in de bootloader van Windows Vista terecht kwam. Er was niets verandert. Ik kon zonder probleem mijn 32-bit WinUltimate opstarten. Drivers installeren, Windows activeren, en ziezo: hier ben ik nu. Geen enkel probleem met programma's, niets, nada.
Daarna nog een Vista Ultimate 64 bit erbij geinstalleerd, en die ook kunnen activeren. Met dezelfde legale studentenversie-code.
Ik ging van een MSI K9N Ultra mobo met een AMD Athlon 64 X2 3600+ met 3GB Kingston geheugen naar een Gigabyte MA-770T-UD3P met AMD Phenom II X4 945 en 4GB Corsair XMS3 1066MHz. Goed, het is wel een Vista versie, maar het is dus - met heel wat geluk waarschijnlijk - mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Nogmaals dank voor de snelle reacties.
Inmiddels heb ik een nieuw moederbord (MSI 845 Ultra-ARU met Celeron 1,7GHZ) en de boel in elkaar gezet, Windows geïnstalleerd. De activatie verliep probleemloos, "no questions asked". Ik had ook nog een ongebruikt Works pakket, vooral Word 2002 leek me handig op die PC. Dus die stond er ook op in de vorige configuratie, en nu heb ik die ook weer geïnstalleerd. Ook die moest ik opnieuw activeren en dan krijg ik wel de melding "Volgens onze gegevens is dit exemplaar van Word al op een ander systeem geïnstalleerd." Dus daar zal ik ze nog eens over moeten bellen.
Wel jammer dat, nadat alles geïnstalleerd was, dezelfde problemen weer de kop op staken... Blijkbaar geen IDE-controller probleem. Maar daar maak ik wel even een topic voor in de hardware sectie.
Pagina: 1