Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[Vista] Slaapstand werkt niet meer

Pagina: 1
Acties:

• Maarten00
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 08-11 13:08
Sinds kort gaat mijn laptop niet meer in de slaapstand. Wanneer ik hem dichtklap zou hij dus normaal gesproken in de slaapstand moeten gaan, zo staat het ook nog steeds ingesteld bij energiebeheer. Maar op de een of andere manier werkt die slaapstand dus niet meer. Wanneer ik hem dicht doe, of via windows op de slaapstandknop druk, wordt het beeld zwart. De laptop gaat daarna helemaal uit, wat normaal ook gebeurt wanneer hij in de slaapstand gaat. Alleen het "standby lampje" gaat niet knipperen. Wanneer ik hem vervolgens weer open en op de aan knop druk, begint hij gewoon helemaal opnieuw met opstarten. Windows geeft bij het opstarten aan dat hij verkeerd is afgesloten. De sluimerstand werkt overigens nog wel prima voor zover ik die getest heb.

Iemand enig idee wat dit kan veroorzaken en wat ik er aan kan doen?

• Turdie
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20-08-2024
Heb je al eens gekeken in Knowledge Base/ Support afdeling van de fabrikant, of daar relevante artikelen te vinden zijn over dit probleem?

• Maarten00
Nee heb ik nog niet gedaan, ik zal eens even rondkijken in de knowledge base van windows. Was lastig te vinden op google.

Heb trouwens de sluimerstand net nog een keer getest, maar ook die werkt niet meer. Hij gaat uit, maar vlak daarna schakelt hij zichzelf weer in en hervat hij weer naar het aanmeldscherm. Bij de slaapstand gebeurt soms net zo iets, hij gaat wel in de slaapstand, en vlak daarna gaat hij opeens weer aan maar krijg ik geen beeld en reageert de pc niet. Soms gaat hij ook gewoon helemaal niet in de slaapstand. Klinkt als het soortgelijke probleem bij windows 7?

[ Voor 23% gewijzigd door Maarten00 op 30-08-2009 23:09 ]

• J_V_D_L
  • Registratie: Juni 2009
  • Niet online

J_V_D_L

Mag ook zonder lage streepjes.

Zoek ook eens naar bios-settings (S1, S2, S3). Dat zijn verschillende soorten slaapstand. Verder zou ik ook écht goed bij energiebeheer kijken ;)

• Turdie
Maarten00 schreef op zondag 30 augustus 2009 @ 22:34:
Nee heb ik nog niet gedaan, ik zal eens even rondkijken in de knowledge base van windows. Was lastig te vinden op google.
Dat bedoelde ik eigenlijk niet. Ik bedoelde de fabrikant van je laptop (Dell,HP,Lenovo o.i.d).

Handige link:
Troubleshooting Windows Vista Sleep and Hibernate

[ Voor 43% gewijzigd door Turdie op 30-08-2009 23:07 ]

• Maarten00
Ja dat snap ik, maar ben bang dat er op de site van MSI weinig over te vinden zal zijn.

In de bios kan ik helaas maar bar weinig vinden, is een gelockte bios dus slechts een paar opties zijn te veranderen, waarvan de slaapstand instellingen er helaas niet 1 is. De computer heeft hiervoor overigens wel gewoon prima gewerkt met zowel de sluimer als de slaapstand.

Edit: Bedankt voor de link Shadowman, had al iets soorgelijks op de kbase van windows gevonden maar daar had ik neit veel aan. Ik ga hem morgen even doorlezen en er wat mee prutsen, heb er nu geen zin meer in.

[ Voor 83% gewijzigd door Maarten00 op 30-08-2009 23:14 ]

• Turdie
Maarten00 schreef op zondag 30 augustus 2009 @ 23:05:
Ja dat snap ik, maar ben bang dat er op de site van MSI weinig over te vinden zal zijn.
Maarten, met deze instelling gaat je het probleem echt niet oplossen. Je moet dingen uitsluiten en gericht zoeken naar je probleem. Een kort stappenplannetje, dan maar (dit soort dingen doe ik niet vaak, ik ga je nu echt proberen aan de hand te nemen).
  • Controleer of je hardware uberhaupt wel hibernation ondersteund
  • Check je Event Viewer op errors en zoek daarop op EventID, misschien zit daar ook iets relevants tussen
  • Zorg dat je al je drivers van je laptop, de laatste versie zijn check dat eventueel bij MSI.
  • Check of Hibernation wel aanstaat, voer eventueel het commando powercfg -h on uit in een elevated command prompt, voor de zekerheid
  • Heeft je machine wel genoeg vrije ruimte om uberhaupt je geheugen op te slaan (vrije ruimte moet gelijk zijn aan het aantal RAM in je pc)

• Maarten00
Alles heeft altijd prima gewerkt tot nu toe, de laptop is ook maar 2 maanden oud. Slaapstand werkte prima, dus die is ondersteund. Hibernation is ingeschakeld, maar heb het voor de zekerheid nog even geprobeerd met dat commando, maar maakte geen verschil. Ik heb 100 GB aan vrije ruimte, dus dat lijkt me genoeg.

Ik vond het volgende in het logboek:

Informatie 31-8-2009 12:35:24 Power-Troubleshooter 1 Geen
Het systeem is uit de slaapstand gekomen.

Start van slaapstand: 31-8-2009 10:34:04
Einde van slaapstand: 31-8-2009 10:35:22

Oorzaak van einde slaapstand: Onbekend
Informatie 31-8-2009 12:35:23 Provider van gebeurtenislogboek voor Servicebeheer 7036 Geen
De WIA (Windows Image Acquisition)-service heeft nu de status wordt uitgevoerd.
Informatie 31-8-2009 12:35:22 ResourcePublication 104 Geen
Er wordt in het netwerk gepubliceerd.
Informatie 31-8-2009 12:34:16 Kernel-Power 42 Geen
Het systeem wordt in de slaapstand gezet.

Kan ik hieruit concluderen dat mijn netwerkadapter hem uit de slaapstand haalt? Ik heb trouwens ook een nieuw symptoom gevonden, wanneer ik de laptop uitschakel wanneer de adapter er nog in zit, schakelt hij zichzelf na een aantal seconden weer in. Wanneer ik de adapter er uit trek gebeurt dit niet. Ik vraag me af of dit nog wel een software probleem is??

• CT
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13:44

CT

📱💻 🎮 ⌚🖥

Je netwerkkaart moet je (zoals in vista/win7) op disabled 'wake up' zetten
Afbeeldingslocatie: http://windows7forums.com/attachments/windows-7-support/1914d1250845944-sleep-wakeup-after-1minute-sleep-settings.jpg

Dit hielp bij mij ook om te zorgen dat me pc niet 'zomaar' wakker werd.

• Maarten00
Optie staat er niet bij via energiebeheer, maar die heb ik via apparaatbeheer al gechecked en m'n netwerkkaart kan hem niet uit de slaapstand halen. Ik heb trouwens ook gemerkt dat de hibernation stand prima werkt wanneer ik de adapter er uit haal, ik denk dat ik hier met 2 verschillende problemen te maken heb. Echter het feit dat de slaapstand uberhaupt niet werkt vind ik toch de vervelendste.Hij gaat meestal gewoon helemaal uit, in plaats van in de slaapstand. Heel apart, misschien dat ik toch maar windows opnieuw ga installeren..
Pagina: 1