Toon posts:

gegevens defecte lacie bigger disk terug halen.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb hier een lacie bigger disk 1.2 terrabyte staan die niet meer aan wil.
Aangezien ik "goed" ben met computers en electronica komen ze naar mij om hulp. (smeken :P )
Want natuurlijk hebben ze geen back-up gemaakt, je weet hoe het gaat.
Maar ik weet ook niet alles en moet nu jullie hulp inroepen. 8)

De adapter werkt goed en de connector op printplaat is ook nog goed.
Ik vermoed dat het probleem ergens in het voedingsgedeelte van de print is maar kan het probleem niet zo vinden.
De fans draaien niet en op de molex stekkers meet ik ook geen 12v en 5 volt.
Ik heb de harde schijven getest en ze werken nog gewoon maar ze zijn waarschijnlijk een aparte indeling.
Als ik het goed heb zijn de 4 stuks 300 gig harde schijven gekoppeld tot 1.2 terra schijf. (raid 0 met 4 harde schijven?)
Is het mogelijk de data te redden met behulp van een pc.
Of kan het alleen door het probleem op de printplaat op te lossen?
Alvast bedankt.

• jbhc
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 11-02 14:07
Zit er niet toevallig ergens een (glas)zekeringetje?

• wowi
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13-02 19:36

wowi

Er zal wel ergens een smd zekeringetje op de print plaat zitten kijk eens of je een smd ziet met een F erbij f1 of zo meestal zijn dat zekeringen. En meet die eens door. Vaak is de kleur van die zekering grijswit achtig zoals de oude zekeringen in de meterkast ongeveer.
De schijven hebben aan het begin een aparte indeling meestal daar staat de besturing enz op van de lacie, het makkelijkste is het terug halen met een andere lacie unit. Mits die nog verkrijgbaar is.

[ Voor 50% gewijzigd door wowi op 31-08-2009 10:53 ]

• Mijzelf
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Wanneer je de schijven alle vier tegelijk aan een linux systeem kan hangen (een PC met een Linux Live CD is prima), dan kun je met
code:
1
sudo fdisk -l
de partitietabellen opvragen. Ik denk dat sdx2 de grootste partitie is. Dit zijn dus de datapartities. Stel de raid array samen (ik ga er even vanuit dat de eerste schijf sdb is):
code:
1
sudo mdadm --assemble /dev/md0 /dev/sdb2 /dev/sdc2 /dev/sdd2 /dev/sde2
Als het systeem al een raidarray heeft moet je /dev/md1 gebruiken.
Vervolgens mount je de array:
code:
1
2
sudo mkdir /mnt/array
sudo mount /dev/md0 /mnt/array -o ro

Als dit allemaal geen fouten geeft kun je de array lezen:
code:
1
ls /mnt/array

Afhankelijk van de Linux distro moet je voor ieder command sudo zetten, of eenmalig inloggen als root met su.

• wowi
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13-02 19:36

wowi

Mijzelf schreef op maandag 31 augustus 2009 @ 11:21:
Wanneer je de schijven alle vier tegelijk aan een linux systeem kan hangen (een PC met een Linux Live CD is prima), dan kun je met
code:
1
sudo fdisk -l
de partitietabellen opvragen. Ik denk dat sdx2 de grootste partitie is. Dit zijn dus de datapartities. Stel de raid array samen (ik ga er even vanuit dat de eerste schijf sdb is):
code:
1
sudo mdadm --assemble /dev/md0 /dev/sdb2 /dev/sdc2 /dev/sdd2 /dev/sde2
Als het systeem al een raidarray heeft moet je /dev/md1 gebruiken.
Vervolgens mount je de array:
code:
1
2
sudo mkdir /mnt/array
sudo mount /dev/md0 /mnt/array -o ro

Als dit allemaal geen fouten geeft kun je de array lezen:
code:
1
ls /mnt/array

Afhankelijk van de Linux distro moet je voor ieder command sudo zetten, of eenmalig inloggen als root met su.
Ziet linux dan ook in welke volgorde de schijven moeten staan? zo ja dan is dit wel een hele mooie oplossing.

• Jiriki
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:44
Ja, Linux ziet zelf de volgorde. De Lacie gebruikt blijkbaar ook gewoon Linux, bij hetzelfde probleem heb ik het ook zo op kunnen lossen.

Blijkbaar een vaker voorkomend probleem, maar gelukkig dus ook vrij gemakkelijk op te lossen :)

"Yes," said the skull. "Quit while you're a head, that's what I say." -- (Terry Pratchett, Soul Music)

Verwijderd

Topicstarter
De linux oplossing klinkt als een mooie oplossing mocht ik de print niet meer kunnen repareren en of vervangen.
Ik had al gezocht naar een zekering in smd behuizing maar helaas, niets gevonden. Ik kijk nog even naar de schakelaar maar anders ben ik bang dat het het einde is. Er kunnen ook intern print sporen kapot zijn want het is een multilayerprint.
Als ik deze actie uitvoer in linux krijg ik dan de gehele harde schijf te zijn en kan ik de data overzetten op externe hd's?
En hoe zit het met ntfs schrijf ondersteuning van linux?
Anders moet ik zorgen dat de hd's in fat32 geformateerd zijn.

• Mijzelf
  • Niet online
Ja, je krijgt het hele datadeel te zien. Moderne Linux distro's hebben geen probleem met NTFS, je moet hoogstens in de GUI even aangeven dat je ze RW wilt mounten, en niet RO.

Overigens hoef je de vier schijven niet op dezelfde manier aan te sluiten, een aantal via USB en een aantal via (S)ATA is prima. Je moet dan alleen iets beter naar de devicenamen kijken.

• pinockio
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-01 15:40
Verwijderd schreef op maandag 31 augustus 2009 @ 19:23:
(...)
En hoe zit het met ntfs schrijf ondersteuning van linux?
Anders moet ik zorgen dat de hd's in fat32 geformateerd zijn.
Mijzelf schreef op dinsdag 01 september 2009 @ 09:14:
Ja, je krijgt het hele datadeel te zien. Moderne Linux distro's hebben geen probleem met NTFS, je moet hoogstens in de GUI even aangeven dat je ze RW wilt mounten, en niet RO.
(...)
Het gaat toch om het terughalen van data? Dan is RO niet verkeerd. Bovendien wil je niet gaan formatteren want dan is de data weer moeilijker terug te vinden.
Ah, het gaat niet om de oorspronkelijke schijven.

[ Voor 3% gewijzigd door pinockio op 01-09-2009 10:39 ]

Disclaimer: P. aanvaardt geen aansprakelijkheid op grond van dit bericht.

• Mijzelf
  • Niet online
Als ik de OP goed begreep wil hij een NTFS schijf gebruiken om de data heen te schrijven. Dan is RO niet praktisch. :+
De datapartitie van de LaCie is overigens waarschijnlijk XFS geformatteerd.
Pagina: 1