Toon posts:

Intel i7 probleem aantal actieve cores

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hey allemaal,

Ik heb een probleem met mijn nieuwe pc met i7 920 processor.
Volgens mij gebruikt de pc op dit moment maar 1 core en dat is niet echt de bedoeling.

Ik kwam erachter toen ik in AE multiprocessing niet meer aan kon vinken.
Ik heb CPU-Z gebruikt en die laat ook maar 1 core actief zien.

Hieronder een screen:
Afbeeldingslocatie: http://img188.imageshack.us/img188/5761/probleemj.jpg

Ik heb de pc compleet gekocht (acer m7720) en ben verder niet in de bios geweest.

Kan iemand me uitleggen wat hier het probleem is en vertellen hoe dit opgelost kan worden.

Alvast vriendelijk bedankt.

Gr,
Jeroen

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:19

Termy

valt er nog wat te fragge?

Er is (bij mij, een Asus P6T Deluxe V2 mobo althans) een instelling in het bios waar je het aantal actieve cores kan aangeven (hoort op "all" te staan, bij mij althans). Wellicht is het een simpele kwestie van hier het juiste aantal te kiezen, hoewel het me zeer verbaast dat het niet standaard op all staat. Wellicht dat de PC bouwer er iets vaags mee uitgehaald heeft.

Maar goed, even een blik in't bios werpen dus.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb net gekeken in mijn Bios. Ik kon niets vinden over actieve of inactieve cores maar ik kon wel de optimale default settings laden. Dit heb ik gedaan en het enige dat veranderde was dat de instelling 'Intel EIST' naar 'enabled' veranderde. Ik heb de pc opnieuw opgestart maar er is niks veranderd helaas.

Is er niks wat in windows gedaan kan worden, of is er een speciaal onderdeel in de BIOS waar ik nog niet bij kom?

• maarud
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 08:40
Kijk even in apparaatbeheer wat voor pc je hebt: een uniprocessor of een multiprocessor.

Verwijderd

maarud schreef op zondag 30 augustus 2009 @ 19:15:
Kijk even in apparaatbeheer wat voor pc je hebt: een uniprocessor of een multiprocessor.
Zouden ze hem in de winkel stieken een single core i7 verkocht hebben denk je?

• maarud
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 08:40
Verwijderd schreef op zondag 30 augustus 2009 @ 19:19:
[...]

Zouden ze hem in de winkel stieken een single core i7 verkocht hebben denk je?
nee, maar een kameraad van mij had hetzelfde probleem, was windows verkeerd geinstalleerd. Hij had een Uniprocessor X4 Phenom. Toen hebben we de HAL geupdate, gerestart en toen was alles goed, er waren toen 4 cores zichtbaar in Windows.

Verwijderd

Topicstarter
maarud schreef op zondag 30 augustus 2009 @ 19:15:
Onder welk kopje kan ik dit vinden? Iig zie ik onder het kopje 'processors' 8 keer 'Intel Core i7 CPU 920 @2.67' onder elkaar staan. Dus volgens mij ziet hij er wel degelijk 8 maar gebruikt ze helemaal niet

Toen ik mijn pc in juli kocht kon ik trouwens 8 cores kiezen om windows mee op te starten. Dat is nu ook veranderd naar 2. Er is dus in de tussentijds iets veranderd.

We moeten nog even verder zoeken dus.

[ Voor 44% gewijzigd door Verwijderd op 30-08-2009 19:55 ]

• wowi
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16-02 21:11

wowi

Verwijderd schreef op zondag 30 augustus 2009 @ 19:49:
[...]

Onder welk kopje kan ik dit vinden?
onder apparaat beheer
dan computer open klikken dan moet er staan acpi multiprocessor pc, zo niet je hal updaten

[ Voor 5% gewijzigd door wowi op 30-08-2009 19:53 ]

Verwijderd

Topicstarter
Onder dat kopje staat: 'Op ACPI x64-gebaseerde pc'. Dus niks over multiprocessor of uniprocessor

• wowi
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16-02 21:11

wowi

Verwijderd schreef op zondag 30 augustus 2009 @ 19:58:
Onder dat kopje staat: 'Op ACPI x64-gebaseerde pc'. Dus niks over multiprocessor of uniprocessor
Vista dus, wat staat er dan bij je processors?
staan er daar wel meerdere?

Verwijderd

Topicstarter
yes. 8 keer. Dus het lijkt me dat hij er wel 8 herkent

Verwijderd

Topicstarter
zou het helpen als ik een update doe van x58 chipset of zou het daar niet mee te maken hebben. Ik las ook iets over HALL maar ik weet niet goed wat hier hierbij moet doen?

• J_V_D_L
  • Registratie: Juni 2009
  • Niet online

J_V_D_L

Mag ook zonder lage streepjes.

Ik had een keer de koeler van mn Q6600 heel strak vast geklemd, toen zag de PC maar 2 cores (van de 4). Heb je zelf de koeler vervangen?

• Wouter.S
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 02-01 09:15

Wouter.S

e^(i*pi ) +1 = 0

J_V_D_L schreef op zondag 30 augustus 2009 @ 22:40:
Ik had een keer de koeler van mn Q6600 heel strak vast geklemd, toen zag de PC maar 2 cores (van de 4). Heb je zelf de koeler vervangen?
Dat is een sterk verhaal :D

Any intelligent fool can make things bigger, more complex, and more violent. It takes a touch of genius -- and a lot of courage -- to move in the opposite direction.

• Sigma2k8
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 06-02 13:41
J_V_D_L schreef op zondag 30 augustus 2009 @ 22:40:
Uhm juist.... :s Had je hem erdoorheen gedrukt? :+. Deze kan rechtstreeks naar mythbusters.

• Sagitherus
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 21-02 13:43
Goed, er vanuit gaande dat je een Asus moederbord hebt, wordt door Asus de cool 'n quiet functie standaard aangezet (kijk hier voor in de bios). Dit betekent dat je moederbord automatisch je cpu kracht verminderd als ie minder belast wordt.

Als je een ander soort moederbord aanwezig zal zijn dan ligt 't ergens anders aan.

Verwijderd

Topicstarter
het is een acer moederbord (standaard lijkt me) AMI R01-A2 en ik heb de kast nog nooit open gehad. ( heb m nog niet zo lang) Ik ben nu windows updates aan het doen daarna ga ik kijken voor updates voor de BIOS. Ik laat weten of het helpt

• J_V_D_L
  • Registratie: Juni 2009
  • Niet online

J_V_D_L

Mag ook zonder lage streepjes.

Sigma2k8 schreef op zondag 30 augustus 2009 @ 22:49:
[...]

Uhm juist.... :s Had je hem erdoorheen gedrukt? :+. Deze kan rechtstreeks naar mythbusters.
whehe t is echt waar! Ik heb echter geen zin het opnieuw te doen (het is 2x voorgekomen) want het lijkt me niet goed voor de CPU/Mobo.

T gebeurde overigens omdat Zalman's 775 bracket niet helemaal lekker past op mijn mobo.
Maar ach, jullie geloven het vast niet :P Toch zei Speedfan én Windows Taakbeheer dat er maar 2 cores waren...

Verwijderd

Topicstarter
geen verandering. Dit is trouwens raar. Intel processor identification herkent het wel:

Afbeeldingslocatie: http://img33.imageshack.us/img33/504/20214112.jpg

Verwijderd

Topicstarter
Men t is gelukt. Ik heb heel wat dingetjes geprobeerd maar ik denk toch dat het gelukt is doordat ik in msconfig de Hall detectie aan had gevinkt en meerdere processors uit.

Afbeeldingslocatie: http://img194.imageshack.us/img194/8536/46182176.jpg

Bedankt voor de reacties. Hier kan een slotje op.

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07:21
Sagitherus schreef op zondag 30 augustus 2009 @ 22:49:
Goed, er vanuit gaande dat je een Asus moederbord hebt, wordt door Asus de cool 'n quiet functie standaard aangezet (kijk hier voor in de bios). Dit betekent dat je moederbord automatisch je cpu kracht verminderd als ie minder belast wordt.

Als je een ander soort moederbord aanwezig zal zijn dan ligt 't ergens anders aan.
Wat heeft Cool 'n Quiet met het aantal cores te maken (0,0 dus). Bovendien is Cool 'n' Quiet een AMD techniek, Intel heeft EIST oftewel Speedstep.
Pagina: 1