CHIP CAP 1206 22UF 6.3V +/-20% X5R TH

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yannickmerckx
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 12-07-2022
Ik heb hier op tweakers een kapote hd4870 gekocht.( bewust ! :p )
(die nu opweg is naar mij via de post :9 )

Dit is het 'defect'
http://www.plaatjesupload.nl/bekijken/1873224.html

Na mailen met sapphire hebben ze mij verteld welk type component ik nodig heb.
Namelijk :

Het zijn 2x de zelfde die zijn afgebroken.

Nu is mijn vraag waar kan ik deze componentjes kopen.
Google vertelde mij ook niks specifiek.

Dank !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.Qips
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 14-10 21:37
Je kan deze vraag beter in elektronica stellen, je kunt aan de moderators vragen om dit topic te verplaatsen.

Volgens mij is dit een SMD condensator van 22uF die tot 6,3 volt z'n werking kan doen. Zou je toch vrij makkelijk moeten kunnen vinden. Solderen wordt echter wel moeilijk, een vaste hand is hier een vereiste!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheezus
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12:59

Cheezus

Luiaard

Mr.Qips schreef op zondag 30 augustus 2009 @ 18:03:
Je kan deze vraag beter in elektronica stellen, je kunt aan de moderators vragen om dit topic te verplaatsen.

Volgens mij is dit een SMD condensator van 22uF die tot 6,3 volt z'n werking kan doen. Zou je toch vrij makkelijk moeten kunnen vinden. Solderen wordt echter wel moeilijk, een vaste hand is hier een vereiste!
Klopt, en de 1206 slaat op de package, oftewel de maat die je nodig hebt.
Verder zou X5R nog een bepaald type van de betreffende fabrikant kunnen zijn met een extra lage weerstand, een andere condensator met 'low-ESR' zou dan waarschijnlijk ook wel voldoen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yannickmerckx
Oke , ik zal deze week eens een electronica winkel binnen stappen.

iemand nog opmerkingen? Of voorstellen?

[ Voor 25% gewijzigd door yannickmerckx op 30-08-2009 18:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zorg dat ie ook X5R is.

Farnell kun je m zowieso vinden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheezus
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12:59

Cheezus

Luiaard

yannickmerckx schreef op zondag 30 augustus 2009 @ 18:47:
iemand nog opmerkingen? Of voorstellen?
Als ze geen 6.3V uitvoering hebben mag je ook altijd een hoger voltage gebruiken.
Verder is het denk ik een spanningsstabiliserende condensator zodat een hogere capaciteit (uF) ook wel zal werken, dit is echter niet zeker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• base_
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 12:25
deze moet je hebben : http://nl.farnell.com/avx...-22uf-6-3v-x5r/dp/1301816

ik weet alleen niet of je bij farnell ook als particulier kan bestellen :P

en ik wist ook niet dat ze tegenwoordig 22uF ceramic multilayer in een 1206 behuizing konden proppen :/

[ Voor 22% gewijzigd door base_ op 30-08-2009 19:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• debbes
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 27-09 22:56
Als je geen X5R meer kan vinden mag het ook X7R zijn. En misschien kan je beter de caps van iets anders afhalen dan dat je verzendkosten moet betalen.

Er kan natuurlijk wel meer kapot zijn dan enkel die caps natuurlijk. Ze zijn niet voor niets 'gesprongen'.

[ Voor 66% gewijzigd door debbes op 31-08-2009 11:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yannickmerckx
Excusens. Mijn fout.
debbes schreef op maandag 31 augustus 2009 @ 10:55:
Als je geen X5R meer kan vinden mag het ook X7R zijn. En misschien kan je beter de caps van iets anders afhalen dan dat je verzendkosten moet betalen.

Er kan natuurlijk wel meer kapot zijn dan enkel die caps natuurlijk. Ze zijn niet voor niets 'gesprongen'.
Ze zijn niet gesprongen. Maar ze zijn er af gestoten door een schroevendraaier.

Ik heb gemailt met de locale elektronica winkel. ( Zo moet ik geen verzendkosten betalen.)

Maar zei hebben deze smd's niet.
Hij verteltde mij dat tantaaltjes de job ook moeten doen.

namelijk :
425.03022.0 Tantaal 22uF-10V pitch 2.5

Tegenover :

Ze hebben beide de zelfde capaciteit. Dus zou dit werken of niet?

[ Voor 11% gewijzigd door yannickmerckx op 31-08-2009 11:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Part
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15-10 23:54

Part

Helemaal niets.....

Tantaal heeft een polariteit en deze hebben dat niet.
Daarnaast is de inwendige weerstand van tantaal veel hoger. (ESR weerstand)

Ze zijn dus niet zonder meer uitwisselbaar.

[ Voor 69% gewijzigd door Part op 31-08-2009 12:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• debbes
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 27-09 22:56
Je kan niet zomaar mlcc's (multi layer ceramic capacitor) door tantaals vervangen. De mlcc is polair (het maakt niet uit hoe je hem aansluit ivm de polariteit (+ -)). De tantaal cap is bipolair en gaat kapot als je er een negatieve spanning door jaagt.
Tevens is de ESR van een tantaal vele male groter dan die van een mlcc, wat weer voor problemen kan zorgen ivm (ripple)stroom en temperatuur.
Je zou dus eerst het schema van het circuit moeten hebben voordat je de caps verwisselt, maar ik zou ze niet zomaar vervangen door tantaal caps.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yannickmerckx
Oke das duidelijk. Tantaaltjes slecht idée .
debbes schreef op maandag 31 augustus 2009 @ 10:55:
Ik heb nog een x1950pro agp liggen die stuk is. Messchien kan ik ze daar van halen.
Moet ik er natuurlijk wel achterkomen of ze erop zitten en zo ja , waar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• base_
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 12:25
Nee Tantaal is niet vergelijkbaar, het verbaasde me al dat ze inmiddels 22uF in zo'n kleine mlc kunnen proppen, jet hebt echt minimaal x5r nodig of beter (zoals al vermeld werd). Hetgeen de electronicaboer aangeboden heeft komt totaal niet overeen en ik vraag me ook af of er wel genoeg ruimte is voor zo'n tantaal cap.
overigens levert farnell vanaf 50 euro per order ook aan particulieren, zie http://nl.farnell.com/ima...rticulier_voorwaarden.doc
SMD's schadevrij lossolderen is ook een vak apart, mlc's kunnen intern breken waardoor ze onbetrouwbaar worden, daarmee kan de voeding op de kaart uitbranden als deze niet in orde zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yannickmerckx
base_ schreef op maandag 31 augustus 2009 @ 12:52:
Nee Tantaal is niet vergelijkbaar, het verbaasde me al dat ze inmiddels 22uF in zo'n kleine mlc kunnen proppen, jet hebt echt minimaal x5r nodig of beter (zoals al vermeld werd). Hetgeen de electronicaboer aangeboden heeft komt totaal niet overeen en ik vraag me ook af of er wel genoeg ruimte is voor zo'n tantaal cap.
overigens levert farnell vanaf 50 euro per order ook aan particulieren, zie http://nl.farnell.com/ima...rticulier_voorwaarden.doc
SMD's schadevrij lossolderen is ook een vak apart, mlc's kunnen intern breken waardoor ze onbetrouwbaar worden, daarmee kan de voeding op de kaart uitbranden als deze niet in orde zijn.
Jah , voor €50 er nog eens bij kan ik beter een nieuwe kaart kopen .
Ik zoek wel nog wat verder ^^
Pagina: 1