Toon posts:

Backlight doet het soms wel soms niet.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
hallo,

ik heb een probleem met mijn Acer aspire 5050.
Wanneer ik hem aan doe zie ik soms een flit van de backlight, een andere keer doet hij het wel gewoon.
ook als hij het niet doet en ik zit aan het schakeltje waarmee je backlight uitschakeld waneer klep dicht gaat flikkert de backlight.

ook Fn + f6 flikkert het scherm.

Mijn vraag is wat zou defect kunnen zijn.
en hoe zou ik het kunnen controleren.

ik heb al meerdere topics ook hier gelezen er over maar kan er niet echt wijs uit worden.

• r0b
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 07-05 00:46

r0b

Ik gok op een breuk in de stroomtoevoer naar de backlight.
Vaak zitten die kabels bij/rond de scharnieren. Met veel openen/dichtdoen kan hier best een breuk in komen. (zelf 1x last van gehad)

Maar om een softwarematige oorzaak uit te sluiten; heb je al met een live CD getest?

[ Voor 31% gewijzigd door r0b op 30-08-2009 16:48 ]

• Grote Schurk
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 05-04 21:21
Ik denk de backlight inverter. Je kan ze soms heel goedkoop op ebay kopen.

[ Voor 9% gewijzigd door Grote Schurk op 30-08-2009 16:52 ]

Verwijderd

Topicstarter
Wat bedoel je precies met een Live CD?

Niet dat je nu denkt dat ik er geen verstand van heb maar ik ben ff kwijt wat dat ook al weer is.

• r0b
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 07-05 00:46

r0b

Verwijderd schreef op zondag 30 augustus 2009 @ 16:51:
Wat bedoel je precies met een Live CD?

Niet dat je nu denkt dat ik er geen verstand van heb maar ik ben ff kwijt wat dat ook al weer is.
Wikipedia: Live CD ;)
Bijvoorbeeld de Ubuntu LiveCD: https://help.ubuntu.com/community/LiveCD

Hopelijk werken de functie-toetsen hierin, dat is niet altijd even zeker bij een non-Windows OS, maar het valt allicht te proberen om software uit te sluiten. :) (Al denk ik niet dat daar de oorzaak ligt .. eerder een kabelbreuk of inverter)

• Grote Schurk
Die live cd gaat natuurlijk niks doen als het probleem zich al voordoet als de TS zijn laptop aanzet (POST scherm neem ik dan aan). Aan TS: werkt wrikken/ heen en weer bewegen van je lcd? zo ja, check idd op een kabelbreuk rond de scharnieren. Zo niet, en hij gaat nog steeds sporadisch aan bij het opstarten, dan is het toch vrijwel zeker dat het de inverter is.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01:36
Backlight inverter stuk. Ik heb er bij mijn MSI ook last van. Als de laptop koud is, gaat het scherm niet aan. Even over de achterkant wrijven op de plaats waar de inverter zit en het scherm werkt gewoon. Ik heb ermee leren leven, maar je zou zo'n ding makkelijk zelf kunnen vervangen. Nadeel van de mijne is dat er voor dit model laptop 4 verschillende inverters mogelijk zijn, en de mijne niet is voorzien van een nummer.

Verwijderd

Topicstarter
FritsYpeij schreef op zondag 30 augustus 2009 @ 17:00:
Die live cd gaat natuurlijk niks doen als het probleem zich al voordoet als de TS zijn laptop aanzet (POST scherm neem ik dan aan). Aan TS: werkt wrikken/ heen en weer bewegen van je lcd? zo ja, check idd op een kabelbreuk rond de scharnieren. Zo niet, en hij gaat nog steeds sporadisch aan bij het opstarten, dan is het toch vrijwel zeker dat het de inverter is.
Als ik het scherm heen en weer beweeeg gebeurt er niks.

• Grote Schurk
Inverter dus.
Mocht je geen garantie meer hebben, zoek dan even op ebay (ik heb niks voor je gevonden, maar ik heb niet langer dan een minuut gezocht). Mocht je daar niks vinden kan je Acer natuurlijk altijd lief vragen of ze je zo'n ding op willen sturen tegen een kleine vergoeding.
Pagina: 1