Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[A: station] Bestandformaten automatisch veranderen

Pagina: 1
Acties:
  • 172 views

• F.West98
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 28-11 01:55

F.West98

Alweer 16 jaar hier

Topicstarter
Ik weet niet of het hier thuishoort, maar het gaat om een A: station. (als het verkeerd is, is er dan een aardige mod die het wil fixen?)
Mijn moeder heeft in het Stenen tijdperk (lees: DOS-tijdperk) heel dom gedaan. 8)7 Als ze in DOS een bestand had gemaakt, heette dat niet: voorbeeld.doc, maar: voorbeld.1. :+ Ze heeft dat op een A-schijf opgeslagen. 8)7 Heden: Mijn moeder krijgt (eindelijk) voor het eerst in haar leven een nieuwe (ja, de andere waren tweedehandse afdankertjes ;) ). Nu wil ze dus de bestanden van de A-schijfjes afhalen, maar ze kan die niet openen. Nu heb ik uitgevonden: ze moet het bestand renamen en er gewoon .doc achter zetten. Makkelijker gezegd dan gedaan. Ze heeft bakken vol met die krengen. :( Ik dacht: daar zijn we eeuwen mee bezig. Ik heb de oplossing wel, (tenminste, het idee) gewoon een notepad-bestand aanmaken, daarin zetten dat hij alle bestanden op de A-schijf moet renamen door er .doc achter te zetten, maar ik heb geen programmeer-ervaring. Ik zou niet weten hoe die code eruit moet zien, en google helpt me ook niet. :'( Tweede probleem, als je al die bestanden hernoemt naar: .........doc worden groter van formaat en passen niet meer op de a-schijf. Dus in die code moet ook het commando zitten dat hij de bestanden overbrengt naar bijv. de C: nadat hij ze heeft renamed. Is er iemand die zo'n code heeft/kan maken??

2x Dell UP2716D | R9 7950X | 128GB RAM | 980 Pro 2TB x2 | RTX2070 Super
.oisyn: Windows is net zo slecht in commandline als Linux in GUI

• Mad Marty
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20:01

Mad Marty

Je bent slimmer als je denkt!

copy a:\*.1 c:\docs\*.doc

:?

Ik kan me bijna niet voorstellen dat je dit niet kunt vinden m.b.v. Google

[ Voor 45% gewijzigd door Mad Marty op 30-08-2009 16:05 ]

Rail Away!

• TheIbex
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 11-10 12:54
Je kan eerst alles naar de hardeschijf kopieren, en daarna pas de extensie veranderen toch?

Interpolis, glashelder!

• F.West98

F.West98

Alweer 16 jaar hier

Topicstarter
TheIbex schreef op zondag 30 augustus 2009 @ 16:05:
Je kan eerst alles naar de hardeschijf kopieren, en daarna pas de extensie veranderen toch?
we zijn dan eeuwen bezig.
Mad Marty schreef op zondag 30 augustus 2009 @ 16:04:
copy a:\*.1 c:\docs\*.doc

:?

Ik kan me bijna niet voorstellen dat je dit niet kunt vinden m.b.v. Google
nee, ik wist niet waarop ik moest zoeken. en ik wil ze dan het liefst verplaatsen.
En niet alle formaten zijn .1 maar bijv. .EST, .DAC, enz. En mijn moeder wil ze op een USB-stick hebben. Is het dan niet:
move A:\*.* F:\A-schijf\*.doc

Waarbij F: dan de USB-stick is.
Ik heb nog nooit geprogrammeerd...

[ Voor 17% gewijzigd door F.West98 op 30-08-2009 16:11 ]

• ljsquare
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 29-11 20:48
in plaats van copy kan je ook move gebruiken. Of kopieëren en dan de flop leeghalen.

Daarnaast kan je ook de optie
ren *.1 *.doc
gebruiken

edit: /code naar /cmd veranderd

[ Voor 12% gewijzigd door ljsquare op 30-08-2009 16:11 ]

Laurens-Jan Merkx

• F.West98

F.West98

Alweer 16 jaar hier

Topicstarter
ljsquare schreef op zondag 30 augustus 2009 @ 16:10:
in plaats van copy kan je ook move gebruiken. Of kopieëren en dan de flop leeghalen.

Daarnaast kan je ook de optie
ren *.1 *.doc
gebruiken

edit: /code naar /cmd veranderd
dan raakt de A: vol en stopt hij bij 9/11. En als ik het maak, als wat moet ik dat bestand opslaan?? .doc, .dat??

• Mr.Qips
  • Registratie: Juli 2005
  • Nu online
F.West98 schreef op zondag 30 augustus 2009 @ 16:06:
en ik wil ze dan het liefst verplaatsen.
[...]
Ik heb nog nooit geprogrammeerd...
Je kan ze beter kopieeren, zodat de bestanden op de floppy's bewaard blijven. Als je moeder dan een keer haar bestanden kwijt raakt, heb je nog een backup.

Dat lijntje 'code' is geen programmeren, maar simpelweg Dos-syntax. Je moeder zou die termen ook moeten kennen, als ze altijd met Dos heeft gewerkt.

• F.West98

F.West98

Alweer 16 jaar hier

Topicstarter
Mr.Qips schreef op zondag 30 augustus 2009 @ 16:13:
[...]

Je kan ze beter kopieeren, zodat de bestanden op de floppy's bewaard blijven. Als je moeder dan een keer haar bestanden kwijt raakt, heb je nog een backup.
idd. maar op die manier blijven met die bakken zitten :(
Dat lijntje 'code' is geen programmeren, maar simpelweg Dos-syntax. Je moeder zou die termen ook moeten kennen, als ze altijd met Dos heeft gewerkt.
Ze werkte met DOS. oftewel Wordperfect

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Dit kun je heel simpel oplossen door middel van een batchscriptje of eventueel een progje om bestanden te renamen.
Als ik je topicstart zo lees dan krijg ik niet de indruk dat je dit daadwerkelijk al hebt geprobeerd. Voornamelijk omdat je een aantal dingen roept die niet kloppen.
- een extentie zegt niets over de inhoud van een bestand. Simpelweg renamen gaat dus niet uitmaken voor het wel of niet kunnen openen.
- bij het renamen kan de bestandsgrootte niet veranderen, je doet immers niets met het bestand.

Verder heeft dit topic weinig met overige hardware te maken. In plaats van dit topic te sluiten gaat dit topic op slot, omdat we toch wel wat meer inzet verwachten voordat je een topic opent.

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 18:45
1. Gewoon alle data van je floppy's halen en ergens op de harde schijf zetten. Alles gewoon in 1 mapje zetten zoals "C:\docs\"

2. Open "cmd". In Vista/Windows 7 gewoon op "cmd" zoeken via start en op enter rammen, in XP middels uitvoeren -> cmd.

3. Navigeer nu middels de prompt naar de map waar je alle files neer hebt gezet. Als je meer wilt weten moet je even zoeken op "DOS commands" oid. Maar bij deze zal de volgende code wel volstaan:
cd c:\docs\ 

4. En nu in 1 keer alles omzetten:
ren *.* *.doc

Edit:
:w TERW_DAN

[ Voor 3% gewijzigd door GENETX op 30-08-2009 16:22 ]

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.