Systeem voor het online bekijken van schoolfoto's gezocht

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• huub8
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 28-06-2021
Mijn moeder is al enige tijd fotograaf, echter wil zij zich nu graag wat meer gaan richten op schoolfotografie.
Normaal gesproken krijgen de ouders nadat het kind is gefotografeerd alle foto's mee en moeten zij die weer inleverern als ze ze niet willen hebben, echter worden er dus zo veel foto's voor niets afgedrukt en voor een bedrijf bestaande uit één persoon is dit een redelijke kostenpost.

Wat ik dus graag zou willen bewerkstelligen is een systeem dat het volgende doet:

1. De kinderen krijgen bij het maken van de foto een persoonlijke login code mee, hiermee kunnen zij inloggen op het systeem en alle foto's van hun kind alleen en de klassenfoto's waar hun kind in voorkomt zien.
2. Met die code kunnen zij op een speciale website inloggen waar ze dan de foto's kunnen bekijken (wel met een watermerk eroverheen)
3. Indien de ouders de foto's willen hebben kunnen zij hier ook de foto's bestellen door middel van het kiezen van één of meerdere paketten (denk aan een cd met alle foto's, afdrukken op verschillende maten enz)
4. Voor het branden van de cd's heb ik al de juiste middelen, echter heb ik nog geen goede oplossing voor het laten printen van de foto's

Ik heb een tijdje op het internet gezocht naar zo'n systeem maar kon slechts fotograven vinden die als zoiets hebben, verder is het dus een klein bedrijfje er kan dus ook geen duur bedrijf ingehuurd worden om het te schrijven.

Mijn vraag is of iemand enig idee heeft hoe ik dit alles kan klaarspelen zonder dat er honderden euro's aan hoeven te worden uitgegeven.

(ik heb zelf wel ervaring met het maken van website's maar niet erg veel kennis van php dus zelf maken lijkt mij veel te hoog gegrepen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

huub8 schreef op zondag 30 augustus 2009 @ 14:27:
[..]
Ik heb een tijdje op het internet gezocht naar zo'n systeem maar kon slechts fotograven vinden die als zoiets hebben, verder is het dus een klein bedrijfje er kan dus ook geen duur bedrijf ingehuurd worden om het te schrijven.
Kijk eens in de bron, waarschijnlijk is het een opensource pakket, en kan je het gewoon downloaden.
Mijn vraag is of iemand enig idee heeft hoe ik dit alles kan klaarspelen zonder dat er honderden euro's aan hoeven te worden uitgegeven.
Dan ben je hier op het verkeerde adres. Werving is niet toegestaan.
(ik heb zelf wel ervaring met het maken van website's maar niet erg veel kennis van php dus zelf maken lijkt mij veel te hoog gegrepen)
Tjah, en dat is nu juist wat we hier doen. En als we er niet uitkomen, helpen we elkaar ;)

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_de_B
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Precies wat jij zoekt volgens mij: schoolfoto-online.eu. Wij kregen van een schoolfotograaf een link met naam_fotograaf.schoolfoto-online.eu. Het lijkt me dat dit bedrijf de techniek voor meerdere fotograven aanbiedt. Hoe je contact opneemt is me trouwens even niet duidelijk... Wel een leuk systeem overigens!

Nog een hit: http://www.blueberry.nl/s...ekijken_en_bestellen.html

Oops! Google Chrome could not find www.rijks%20museum.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• huub8
Het is ook zeker niet de bedoeling geweest om mensen te werven, ik bedoelde het meer als vraag: weet iemand een website waar je zoiets kunt vinden?

En helaas is er voor mij echt geen beginnen aan om het zelf te maken, dus zelfs met jullie hulp zal het niet lukken het zelf te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Sorry, by bad over werving, ik las het verkeerd.

Maar ga eens kijken op sites die dat hebben. Als er opensource pakketen zijn, zal het in de bron staan, en kan je het downloaden en gebruiken.

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• huub8
Ik heb gekeken maar ik kon nergens in de bron ook maar iets hiervan terugvinden, verder lijkt www.schoolfoto-online.eu wel het systeem te hebben wat ik graag zou gebruiken, echter kan ik nergens ook maar iets vinden om met ze in contact te komen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenikke
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 31-07 23:00
schoolfoto-online is eigendom van http://www.fifocolor.nl/

(Volgens WHOIS info toch)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Stuur ze een email met alle foto's, mogen ze de bestandsnamen opgeven die ze willen en dan krijgen ze die?
Wij hadden vroeger alle foto's aan de muur hangen, dan kon je uitkiezen welke je wilde en werden die nabesteld.

Een website is leuk, maar vroeger ging het ook perfect zonder moeite.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• huub8
Ja, maar dan moet je dus wel een boel foto's "voor niets" afdrukken. Verder lijkt het idee van alle foto's naar de email van iemand sturen in mijn oren geen goed idee, aangezien dit bestand dan van te grote grote is.

Verder moeten natuurlijk wel de ouders de foto's kunnen zien, en als ze alleen aan de muur hangen zien de ouders van kinderen die zelfstandig naar school gaan ze wellicht niet.

[ Voor 29% gewijzigd door huub8 op 30-08-2009 15:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Dan stuur je een zipje met thumbnails.

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_de_B
  • Niet online
Tsurany schreef op zondag 30 augustus 2009 @ 15:10:
Stuur ze een email met alle foto's, mogen ze de bestandsnamen opgeven die ze willen en dan krijgen ze die?
Wij hadden vroeger alle foto's aan de muur hangen, dan kon je uitkiezen welke je wilde en werden die nabesteld.

Een website is leuk, maar vroeger ging het ook perfect zonder moeite.
Met zo'n website (iig die van schoolfoto-online) kun je heel makkelijk verschillende foto's/formaten/bewerkingen etc. bestellen. Ook kun je foto's op canvas en foto's op 1001 voorwerpen bestellen. Ik vond het in ieder geval een zeer mooi systeem. Je kunt daarnaast links naar andere mensen sturen (bijv. opa en oma) en die kunnen zelf ook foto's bestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_de_B
  • Niet online
jeroenikke schreef op zondag 30 augustus 2009 @ 15:03:
schoolfoto-online is eigendom van http://www.fifocolor.nl/

(Volgens WHOIS info toch)
En die is weer 'powered by' Melborn.nl die onder andere deze link hebben: http://www.melborn.nl/#informatie_FotoProTools

Lijkt me de moeite waard even te informeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nic
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 01-08 12:16

Nic

Vrij

Of laagdrempeliger: Oypo. http://www.oypo.nl

Ook daar worden veel schoolfoto's via verkocht, en je kunt ze per klas of eventueel per kind zelfs van een wachtwoord voorzien. De webwinkel kun je eventueel in je eigen website opnemen. Je uploadt de foto's en hebt totaal geen werk meer aan de afhandeling van nabestellingen (afdrukjes, canvassen, downloads, je kiest zelf wat je wilt aanbieden en tegen welke prijs).

(ehm, ik moet er voor de volledigheid bij zeggen: ik ben zelf mede-eigenaar)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• huub8
OK, uw service spreekt mij wel aan, echter heb ik geen behoefte aan het huren van extra webruimte voor het onderbrengen van ca 300 foto's in twee formaten, maar ik zou wel graag volledig de layout kunnen veranderen.
Is het mogenlijk om de bestanden bij u onder te brengen, maar de "fotobrowser" zelf te ontwerpen?

Verder nog twee vragen, is het mogenlijk zelf paketten samen te stellen en kan je bijvoorbeeld makkelijk het volgende doen:

300 acounts op de namen van de kinderen met random wachtwoorden aanmaken (op een eenvoudige en snelle manier) zodat mijn moeder de kinderen dan gewoon een strookje met de inloggegevens kan geven zodra ze de foto heeft gemaakt?

[ Voor 27% gewijzigd door huub8 op 31-08-2009 17:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ralpje
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23:51

ralpje

Deugpopje

Ik ben geen mede-eigenaar van Oypo, maar wel gebruiker :+
Je kunt op twee manieren integreren: je foto's uploaden naar Oypo (onbeperkte schijfruimte, dus moet geen probleem zijn) of je foto's 'lokaal' houden. Kies je voor de eerste optie, dan kun je alleen gebruik maken van de 'browser' van Oypo. Je kunt die echter wel via css volledig naar je eigen layout aanpassen, en dus ook gewoon in je eigen site opnemen. Ook verstuurde tell-a-friend linkjes linken dan bijvoorbeeld naar www.jouwsite.nl/foto/ :)

Wat bedoel je met zelf pakketten samen stellen? Standaard biedt Oypo genoeg keuze aan afdrukformaten (combiprints, canvas, mokken, etc.). Daarnaast kun je als Oypo-pro gebruiker andere dingen aanbieden. Als een klant dan een dergelijk product besteld krijg je een mailtje met de details van de bestelling, en regel je de afhandeling verder zelf. Die pro-optie heeft nog meer leuke functies overigens, zoals het whitelabel aanbieden van foto's (jouw logo / gegevens op de envelop, etc.) en het kunnen maken van contactsheets van een bepaalde fotomap.

Afdrukken van Oypo komen overigens bij Profotonet vandaan, dus prima kwaliteit.

Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• huub8
OK, en mijn laatste vraag:

kan je bijvoorbeeld makkelijk het volgende doen:

300 acounts op de namen van de kinderen met random wachtwoorden aanmaken (op een eenvoudige en snelle manier) zodat mijn moeder de kinderen dan gewoon een strookje met de inloggegevens kan geven zodra ze de foto heeft gemaakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rorydeleur
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 08-01 13:16
Ik zou één username en password per klas verstrekken, als één van die pubers ook een foto van die leuke meid van rechtsachter willen hebben, bestel maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• huub8
Ja, maar ik ben bang dat er mischien ouders zijn die dit niet waarderen in verband met privacy, of is dit overdreven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ralpje
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23:51

ralpje

Deugpopje

Overdreven imho.
Met een Oypo-pro account kun je trouwens volgens mij ook klantgegevens inzien, dat wil zeggen zien wie bepaalde foto's besteld heeft. Zo kun je zien of 'solo'-foto's door meerdere mensen besteld zijn.

Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nic

Nic

Vrij

huub8 schreef op maandag 31 augustus 2009 @ 17:31:
Helaas zijn sommige scholen inderdaad zo paranoia geworden dat ze per kind een wachtwoord willen ipv per klas. Ook dat kan binnen Oypo, je kunt in één keer een hele set mappen van een verschillend willekeurig wachtwoord voorzien, en contactsheets downloaden (PDF) met een verkorte code naar de map + het wachtwoord, om uit te delen. Dat laatste is wel alleen mogelijk met het pro-account (10,- per maand, maar 1e maand gratis om uit te proberen).
Om te voorkomen dat dit topic een Oypo-helpdesk topic wordt: je kunt het beste even mailen met je vragen. Tenzij ze er hier geen bezwaar tegen hebben, mij maakt het niet uit :-)

O ja, de info van ralphje klopt, maar er is nog een derde manier als je zelf van knutselen houdt, maar dan moet je zelf ook de wachtwoordafscherming per kind doen, en de foto's zelf hosten: zie http://www.kijk.us
Bij de andere methodes (die ralphje al noemt) hoef je de foto's niet zelf op te slaan, en in je Oypo account heb je een onbeperkte opslagruimte. Je kunt zelf met een stylesheet de look enigszins aanpassen.

[ Voor 4% gewijzigd door Nic op 31-08-2009 20:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• huub8
Het leek mij eigenlijk eerst nog niet zo raar om hier de vragen te stellen aangezien deze ook handig zijn voor mensen die op dit topic uitkomen (kunnen meteen extra informatie vinden), maar het word nu wel erg persoonlijk en oninteresant voor anderen dus zal ik voortaan wel emailen.

Verder heb ik geen probleem met een niet al te aanpasbare website (zal er toch een aparte voor gaan ontwikkelen) echter dacht ik dat je wellicht de foto's toch gewoon bij jullie zou kunnen zetten en vervolgens met een verwijzing in een compleet eigen ontwerp zou kunnen opnemen, maar helaas kan dit dus niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_de_B
  • Niet online
huub8 schreef op dinsdag 01 september 2009 @ 01:22:
en vervolgens met een verwijzing in een compleet eigen ontwerp zou kunnen opnemen, maar helaas kan dit dus niet.
Dat kan toch wel? Je kunt het hele album via css aanpassen, daarmee zou je nagenoeg volledig moeten kunnen aansluiten bij je eigen website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• huub8
OK, als het echt zo goed aan te passen is denk ik dat dit wel voldoende moet zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nic

Nic

Vrij

huub8 schreef op dinsdag 01 september 2009 @ 12:02:
OK, als het echt zo goed aan te passen is denk ik dat dit wel voldoende moet zijn.
Alle elementen kun je met je eigen CSS overrulen als je wilt.
Pagina: 1