Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Wifi mini pci kaart

Pagina: 1
Acties:

• MarcHeijerman
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 03-08 21:10
Hallo,

ik heb gisteren een nieuwe laptop aangeschaft. Het is een Latitude D531.

Nu zit hier een BCM4328 wifikaart in, en deze is redelijk lastig aan de praat te krijgen onder Linux. Nu vraag ik me af welke wireless kaarten nog meer in deze laptop kunnen.

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Je geeft aan dat het een Mini-PCI kaart is, welke Mini-PCI kaarten heb je zelf al gevonden?

http://www.google.nl/#hl=...ell=1&fp=4e556c33e40f0739

Kies er maar 1

Ey!! Macarena \o/

• MarcHeijerman
Ik heb er eentje uit een andere laptop geprobeerd. Een intel pro 3945 kaart. Deze wordt niet herkend in mijn bios.

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Dat is geen probleem, zolang het besturingssysteem hem maar ziet/herkend/installeerd.

Ey!! Macarena \o/

• MarcHeijerman
Dat is het probleem ook, onder linux zie ik hem ook niet verschijnen. Wanneer ik de kaart weer in de andere laptop doe, ziet de bios hem wel gewoon en Linux ook. Linux is dus op beide laptops geinstalleerd.

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Is dat kaartje ooit mee geleverd met die laptop? Dell en een aantal andere fabrikanten (zoals Compaq/HP) doen namelijk aan vendor lockout op de MiniPCI aansluiting.
Dat betekent dat het systeem het kaartje niet zal accepteren alssie niet afkomstig is van een betreffende fabrikant en het een bepaald type kaartje is.

Afhankelijk van de laptop kan het zijn dattie em simpelweg niet laat zien of dat de BIOS een melding geeft dat er een ongeauthoriseerde kaart in het slot zit.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• MarcHeijerman
Het apparte is dat het 2 laptops van Dell zijn

1 Latitude D630
1 Latitude D531

De intel 3945 kaart komt uit de D630 en de D531 ziet hem vervolgens niet. De D630 ziet de BCM4328 kaart uit de D531 wel gewoon.

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Sja, dan heeft de ene waarschijnlijk een whitelist die beide kaartjes accepteert en de andere niet.

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

McKaamos schreef op zondag 30 augustus 2009 @ 15:32:
Is dat kaartje ooit mee geleverd met die laptop? Dell en een aantal andere fabrikanten (zoals Compaq/HP) doen namelijk aan vendor lockout op de MiniPCI aansluiting.
Dat betekent dat het systeem het kaartje niet zal accepteren alssie niet afkomstig is van een betreffende fabrikant en het een bepaald type kaartje is.

Afhankelijk van de laptop kan het zijn dattie em simpelweg niet laat zien of dat de BIOS een melding geeft dat er een ongeauthoriseerde kaart in het slot zit.
Oh, en ik maar denken dat je er gewoon alles in kon stoppen. Ik zal dit in iedergeval meenemen in toekomstige aankopen.. Geen Dell of een Compaq/HP dus..

Ey!! Macarena \o/

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

RaZ schreef op zondag 30 augustus 2009 @ 18:15:
[...]

Oh, en ik maar denken dat je er gewoon alles in kon stoppen. Ik zal dit in iedergeval meenemen in toekomstige aankopen.. Geen Dell of een Compaq/HP dus..
Er zijn er wel meer hoor. Volgens mij doen veel fabrikanten dat, dus kies er gewoon een met een goede wifi kaart.

• rorydeleur
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 08-01 13:16

• MarcHeijerman
Dus ik kan er geen enkele andere kaart instoppen dan die er al inzit?

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

MarcHeijerman schreef op zondag 30 augustus 2009 @ 19:05:
Dus ik kan er geen enkele andere kaart instoppen dan die er al inzit?
Jawel, maar niet andere dan er in de whitelist staan. In de regel zal je dan even moeten opzoeken met welke kaartjes hij verkocht wordt, of voor welke kaartjes er drivers zijn van de fabrikant.
Dat zijn normaliter de kaartjes die in de whitelist zitten en die kan je er dan wel in stoppen.

Btw, er zijn wel trucjes om de whitelist te omzeilen. Als je de laptop start, in standby zet, het kaartje plaatst en dan weer uit standby haalt doettie het wel.
Uiteraard slechts tot aan de volgende reboot, want dan wordt de whitelist opnieuw ge-raadpleegd.

Je kan ook de PCI, VEN en SUBSYS ID's van de wifi kaart aanpassen naar die van de originele kaart (schijnt redelijk simpel te kunnen onder Linux) en daar na je drivers aanpassen naar diezelfde PCI/VEN/SUBSYS waarden.

Hoe dat precies moet, zal je even moeten opzoeken.

Een andere optie is om de BIOS ROM van je laptop uit te lezen met een flash tool (Award flash maakt backups voor het flashen :) ) en dan daar in gaan hacken met een Hex Editor. Je kan dan in HEX format de PCI/VEN/SUBSYS van je huidige kaart opzoeken (of van 1 van de andere ondersteunde kaarten) en die aanpassen naar de PCI/VEN/SUBSYS van je nieuwe kaart.
Daar na flash je de BIOS met de aangepaste BIOS file zodat je nieuwe whitelist bruikbaar wordt.

Uiteraard is dat niet zonder risico...

[ Voor 51% gewijzigd door McKaamos op 30-08-2009 19:32 ]

• MarcHeijerman
McKaamos schreef op zondag 30 augustus 2009 @ 19:24:
[...]

Jawel, maar niet andere dan er in de whitelist staan. In de regel zal je dan even moeten opzoeken met welke kaartjes hij verkocht wordt, of voor welke kaartjes er drivers zijn van de fabrikant.
Dat zijn normaliter de kaartjes die in de whitelist zitten en die kan je er dan wel in stoppen.

Btw, er zijn wel trucjes om de whitelist te omzeilen. Als je de laptop start, in standby zet, het kaartje plaatst en dan weer uit standby haalt doettie het wel.
Uiteraard slechts tot aan de volgende reboot, want dan wordt de whitelist opnieuw ge-raadpleegd.

Je kan ook de PCI, VEN en SUBSYS ID's van de wifi kaart aanpassen naar die van de originele kaart (schijnt redelijk simpel te kunnen onder Linux) en daar na je drivers aanpassen naar diezelfde PCI/VEN/SUBSYS waarden.

Hoe dat precies moet, zal je even moeten opzoeken.

Een andere optie is om de BIOS ROM van je laptop uit te lezen met een flash tool (Award flash maakt backups voor het flashen :) ) en dan daar in gaan hacken met een Hex Editor. Je kan dan in HEX format de PCI/VEN/SUBSYS van je huidige kaart opzoeken (of van 1 van de andere ondersteunde kaarten) en die aanpassen naar de PCI/VEN/SUBSYS van je nieuwe kaart.
Daar na flash je de BIOS met de aangepaste BIOS file zodat je nieuwe whitelist bruikbaar wordt.

Uiteraard is dat niet zonder risico...
Bedankt voor je antwoord, ik zal hier eens naar gaan kijken. Ik zal er eerst maar eens even voor gaan zitten dan :)

• JW1
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 26-11 11:29

JW1

Hier ben ik ook mee bezig. De linux methode dat je mbv een gepatchte driver met ethtool de Wifikaart aanpast is mij (nog) niet gelukt.
Ik ga het denk ik ook proberen met een BIOS-mod op een vers gedownloade BIOS.
In mijn geval is het een HP + Intel 2200BG en boot de laptop niet verder en verschijnt de melding '104-Unsupported wireless network device detected. System Halted. Remove device and restart.'. Steek je de kaart erin na deze melding voor het OS gaat booten, dan wordt de kaart herkend en is hij gewoon te gebruiken.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Ik ben dit irritante probleem ook tegengekomen op een Compaq N620c. Er zat oorspronkelijk een 56k analoge modem in, waar ik 0,0 aan heb, en ik wilde er een 2200BG in prikken. En jawel, 104-Unsupported wrieless network device :(

Uit een stervende WiFi router heb ik vervolgens nog een andere kaart met Broadcom chip geplukt, maar die doet het ook niet. Ik ben dan ook van plan om de laptop BIOS te hacken. Aangezien het een laptop is die ik uit de prullenbak getrokken heb (maar wel nog perfect werkt!) durf ik dat risico nog wel aan ;)
Maar het kan een ruime week duren voor ik er tijd voor heb, morgenavond ga ik op training en dit weekend zit ik met T.net crew ergens iets met whisky en sigaren te doen

Oslik blyat! Oslik!

• MarcHeijerman
Ja ik ben nu ook wat aan het rommelen. Ik heb de .exe nu omgezet naar een hdr file die ik met een hex editor kan lezen en bewerken, helaas, helaas snap ik er nog geen H*l van. Ik kan ook niet echte duidelijke tuts vinden over hoe je deze hex files moet lezen en bewerken.

Ik weet dus niet welke strings ik moet aanpassen en/of verwijderen.

Iemand een ideetje om mij een beetje opweg te helpen.

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Dat kreng van HP van mij 6910P werkstation volgens HP werkt ook niet met mijn Intel 5100/5300 netwerkkaart. Moet op een white list staan dan gaat het wel lukken. Mijn Lenovo T61, 3000 en SL500 werken zonder problemen. Echt die vendorlock zouden ze moeten verbieden onder het mom van koppelverkoop.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

• JW1
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 26-11 11:29

JW1

@MarcHeijerman

Volgens mij moet je een BIOS-file voor jou model laptop downloaden (exe-bestand), deze exe uitvoeren. Het ROM bestand dat wordt uitgepakt door de exe opsporen en dan in het ROM bestand gaan HEX-en. Vervolgens de geHEXte ROM flashen met bijvoorbeeld een bootable diskette.
Meer info (op eigen risico)

edit: Sorry je hebt geen HP...

[ Voor 4% gewijzigd door JW1 op 02-09-2009 16:07 ]

Pagina: 1