Standby killer

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rendier2710
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-10 15:20
Ik zag in de aanbiedingenkrant van de Praxis een stanby killer van Elro staan. Volgens mij is dit dezelfde:

http://www.totaalduurzaam...drukstekker-go-green.html

Nu heb ik even gemeten en alle apparatuur in standby neemt nog 18 watt (home cinema, tv, dvr, wii). Op de slaapkamer is het wat beter gesteld met 7 watt (waarvan de WD HD TV voor 6 watt verbruik zorgt terwijl deze uit staat!).

Heeft iemand ervaring met deze stanby killers? Is het mogelijk om een verlengdoos achter deze stanby killer te plaatsen zodat alle apparatuur uit gaat als je de TV uit (standby) zet?

18+7= 25 watt. Per jaar komt dit neer op 50 euro aan stroomkosten. 2 van deze stanby killer (a 10 euro) zijn dan snel terug verdiend...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik denk dat je dan vooral even moet kijken naar het maximale vermogen dat dat apparaatje kan schakelen en het totale vermogen dat al die apparatuur samen kan verbruiken.

Als het te schakelen vermogen lager is dan wat de standby killer aankan is er geen probleem, lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben een groot van van stekkerdozen. Gewoon de stekker uit de muur als je het niet gebruikt.
Je hebt ze ook met een hoofdschakelaar. Dan hoef je alleen die maar ff om te gooien en alles aan de stekkerdoos heeft stroom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rendier2710
Dat is een goed punt. Ik vraag me echter af hoe de standby killer uitschakelt. Is dit op basis van het verbruik (wat zakt als je apparatuur op stanby zet) of reageert deze op de standby knop van je afstandsbediening?

Er staat wel bij de specs dat het inschakelen op basis van de afstandsbediening is, maar over het uitschakelen kan ik niks vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Waarschijnlijk reageert het ding gewoon op willekeurige IR-signalen om aan te gaan, en idd op een verbruik onder wattage X om na 5 minuten een intern relais om te gooien.

Wat je ook nog kunt doen is zo'n setje kopen:

Afbeeldingslocatie: http://www.klikaanklikuit.nl/img.asp?f=kaku_pa3-1000r_125x188_front&type=x&x=500

Je kunt met 1 AB 3 stekkers schakelen (en je kunt daar natuurlijk een hele stekkerdoos achter hangen). Je kunt ze ook nog zo instellen dat je ze apart bediend of alle 3 synchroon.
3x stekkerdoos schakelaar 1000 watt

Schakelt verlichting of apparaten tot 1000 Watt aan en uit
Ideaal voor verlichting, audio, video, computer, etc.
Instelbaar codesysteem (12 codes)
Voeding 230 Volt/50 Hz
Maximum belasting 1000 Watt
Zendfrequentie 433,92 MHz
Te combineren met overige KlikAan-KlikUit producten1x afstandsbediening

Instelbaar codesysteem (12 codes)
Inclusief 3 Volt lithium batterij type CR2032
En als de buren dezelfde set hebben (heb het meegemaakt!) dan kun je ze op 4 verschillende 'frequenties' zetten zodat niet bij de buurman het licht uitgaat als jij je TV aanzet :+

[ Voor 91% gewijzigd door Verwijderd op 30-08-2009 11:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pm1
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 03-12-2021

pm1

SoLiD-Killer

je hebt verschillende soorten stand-by killers:

een met een master stopcontact en de rest allemaal slave.
zoals jij in je startpost hebt voorgesteld.

die in de startpost werkt waarschijnlijk met een AND principe:

als IR signaal ontvangen EN verbruik <5 W wacht 5 minuten dan uitschakelen, en voor het aanzetten: als IR signaal ontvangen inschakelen.
normaal moet zo'n contactdoos wel het maximale van een stopcontact kunnen trekken dat is 3500 Watt, je moet ook rekenen, de relais schakelt bij een minimaalverbruik dus maakt het ook niet zo veel uit.
Je moet het eerder zo zien hoe meer apparaten je er op aansluit in standby hoe zuiniger je tewerk gaat want je moet er ook rekening mee houden dat die standby killer ook zelf nog een verbruik heeft van 1 of 2 watt om zijn relais en IR poort actief te houden.
Dus als je voor elk apparaat een standby-killer koopt dan is het eerder een nul operatie.

(\ _ /)
(='.'=)
(")_(")This is Bunny.
Copy and paste Bunny into your signature to help him gain world domination.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pm1
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 03-12-2021

pm1

SoLiD-Killer

Verwijderd schreef op zondag 30 augustus 2009 @ 11:32:
Waarschijnlijk reageert het ding gewoon op willekeurige IR-signalen om aan te gaan, en idd op een verbruik onder wattage X om na 5 minuten een intern relais om te gooien.

Wat je ook nog kunt doen is zo'n setje kopen:

[afbeelding]

Je kunt met 1 AB 3 stekkers schakelen (en je kunt daar natuurlijk een hele stekkerdoos achter hangen). Je kunt ze ook nog zo instellen dat je ze apart bediend of alle 3 synchroon.

[...]

En als de buren dezelfde set hebben (heb het meegemaakt!) dan kun je ze op 4 verschillende 'frequenties' zetten zodat niet bij de buurman het licht uitgaat als jij je TV aanzet :+
neem dan wel eentje met RF afstandsbediening anders moet je dat constant richten naar zo'n stopcontact wat meestal achter je TV zit.

(\ _ /)
(='.'=)
(")_(")This is Bunny.
Copy and paste Bunny into your signature to help him gain world domination.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nescafe
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:16
Zou er wel rekening mee houden dat indien je meerdere apparaten achter je standby killer aansluit, het opgenomen vermogen niet ver genoeg daalt voor de standby killer om uit te gaan :-)

Iemand die weet of dat is in te stellen?

* Barca zweert ook bij fixedsys... althans bij mIRC de rest is comic sans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

pm1 schreef op zondag 30 augustus 2009 @ 11:42:
[...]

neem dan wel eentje met RF afstandsbediening anders moet je dat constant richten naar zo'n stopcontact wat meestal achter je TV zit.
Zendfrequentie 433,92 MHz
Klinkt niet als een IR-setje toch? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rendier2710
Dat vraag ik me dus ook af. De WD TV neemt al 6 watt. Deze zal dus nooit uitgeschakeld kunnen worden. Terwijl het juist voor dergelijk apparaten besparend kan zijn. Mijn 2 LCD TV's nemen maar 1 watt standby. Daar hoef je het niet voor te doen.
nescafe schreef op zondag 30 augustus 2009 @ 11:44:
Zou er wel rekening mee houden dat indien je meerdere apparaten achter je standby killer aansluit, het opgenomen vermogen niet ver genoeg daalt voor de standby killer om uit te gaan :-)

Iemand die weet of dat is in te stellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Daarom is een setje dat je zelf kunt bedienen met een AB wel zo handig. Minimaal verbruik (hopelijk, je zou het eens kunnen meten), en toch makkelijk.

Of natuurlijk wat ik al gezegd heb .. gewoon de stekker er uit trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkEisDS
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 01:18
Ik raad je dan ook aan om die kleine afstandsbediening vast te maken aan je hoofdafstandsbediening. Niets is namelijk zo vervelend om in het donker je stekkerdoos op te moeten zoeken als je je afstandsbediening kwijt bent.

Afbeeldingslocatie: http://www.gratispils.nl/henk/IMAG0436.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat zou ik dus niet doen want dan ligt je AB doorgaans onder een ander. Met de knopjes naar beneden notabene.

Trouwens wie kan de weg in zijn eigen woonkamer niet vinden in het donker :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkEisDS
Nou en? Nooit last gehad van onverwacht licht, tv of monitoruitval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik hou mijn AB's liever heel (en krasvrij) ;)

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 30-08-2009 12:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkEisDS
Die hoop heb ik al opgegeven...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rendier2710
Stekker er snel even uit is geen optie hier omdat je dan altijd achter de TV moet (en anders heb je zo'n blok in het zicht liggen).

Ik heb net even gemeten hoeveel zo'n aan/uit remote-schakelaar neemt en dat kon ik niet meten met zo'n lidl meter (0 watt). Nadeel hiervan is vaak een maximaal vermogen van 1000 Watt.

Ik was benieuwd of iemand al ervaring had met een stanby killer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 07-10 16:34
Ik gebruik zelf een master-slave stopcontact, wat misschien meer wat voor je is.
Indien de master geen stroom verbruikt wordt de stroom van alle slaves automatisch uitgeschakelt.

Dus als je je tv uitzet gaat al je randapparatuur ook uit, en zit je alleen met het standby verbruik van je tv. Die kun je gewoon aanzetten met je afstandsbediening waarna de rest ook stroom krijgt.
Gebruik het zelf voor mijn pc om scherm, speakers, en adaptors van randapparatuur volledig uit te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• momo38tr
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 29-12-2017
Wij hebben er 1 gehad van de eon. Aan het apparaat zit een stuk kabel met aan het eind een Ir ontvanger. Na de tv uitgezet te hebben duurt het 2 minuten voordat deze standbykiller in werking treedt. En schakelt alle apparaten bij gebruik van de tv afstandsbediening weer in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 30 augustus 2009 @ 11:28:
Ik ben een groot van van stekkerdozen. Gewoon de stekker uit de muur als je het niet gebruikt.
Je hebt ze ook met een hoofdschakelaar. Dan hoef je alleen die maar ff om te gooien en alles aan de stekkerdoos heeft stroom.
Idd, zo doe ik het (stekkerdozen met hoofdschakelaar). Kleine moeite en bespaart een hoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robkds
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23:41
Rendier2710 schreef op zondag 30 augustus 2009 @ 12:47:
Stekker er snel even uit is geen optie hier omdat je dan altijd achter de TV moet (en anders heb je zo'n blok in het zicht liggen).

Ik heb net even gemeten hoeveel zo'n aan/uit remote-schakelaar neemt en dat kon ik niet meten met zo'n lidl meter (0 watt). Nadeel hiervan is vaak een maximaal vermogen van 1000 Watt.

Ik was benieuwd of iemand al ervaring had met een stanby killer
Ik heb zo'n apparaat en dat werkt prima. Ik heb er ook de digitenne ontvanger en de oplader voor de dect-telefoon van de slaapkamer op aangesloten (we hoeven tenslotte niet 24/7 de telefoon op te laden) door middel van een verlengdoosje met vier aansluitingen (dan kan in de toekomst ook nog eens een dvd-speler aangesloten worden).

Nu kan ik vanuit het bed gewoon de tv uit doen (standby) en die gaat dan na een minuut of twee helemaal uit omdat het complete verlengdoosje uitgeschakeld wordt. Het is geen client/slave ding maar gewoon zo'n eenvoudig elro ding. Je 'schiet' hem aan met een gewone afstandsbediening die je al hebt om je tv te bedienen.

Goed man!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Waarschijnlijk is de investering hoger dan de opbrengst.
Weet je het standy-verbruik van je tv? Heb je al berekent hoeveel dat dat per jaar kost? :)
Persoonlijk zou ik het niet aanschaffen.
Standy-verbruik is laag, koop eerder spaarlampen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djneo-nl
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 09-10 18:54
Verwijderd schreef op maandag 31 augustus 2009 @ 09:45:
Waarschijnlijk is de investering hoger dan de opbrengst.
Weet je het standy-verbruik van je tv? Heb je al berekent hoeveel dat dat per jaar kost? :)
Persoonlijk zou ik het niet aanschaffen.
Standy-verbruik is laag, koop eerder spaarlampen ;)
Rendier2710 schreef op zondag 30 augustus 2009 @ 11:07:
18+7= 25 watt. Per jaar komt dit neer op 50 euro aan stroomkosten. 2 van deze stanby killer (a 10 euro) zijn dan snel terug verdiend...
kuch kuch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:11

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Ikzelf heb hier de drie grote stroomtrek-plekken (mijn bureau, bureau vriendin en TV meubel) elk aan een stekkerdoos met schakelaar gehangen. Als de boel niet gebruikt wordt: Klik. Alles uit, 0 verbruik. En ja dat tikt flink aan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021
Ik heb ook die aan/uit schakelaars met afstandsbediening.
Dat werkt echt geweldig :)

Youtube: DashcamNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arie_papa
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 15:29

arie_papa

Running on Ubuntu

Beneden heb ik een stekkerdoos met hoofdschakelaar. Daar hangt de stereo / dvd / tv / media pc aan.
Boven het ik een goedkoop schakelkastje van de blokker met zo'n afstandbediening, zodat ik op afstand de TV compleet uit kan zetten (aangezien ik 's avonds liever niet uit mijn bed stap om de TV helemaal uit te zetten)
Beide principes werken prima en zijn ook goed te betalen.

De rede dat ik beneden niet die cheap ass schakelkastjes heb heeft meer met het totale stroomverbruik te maken aangezien mijn versterker nogal wat vermogen kan trekken.

Statistieken zijn als bikini's: wat ze tonen is erg suggestief, wat ze niet tonen is essentieel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViNyL
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Is het eigenlijk slecht voor je, in mijn geval LCD tv, om deze altijd van de stroom los te koppelen ipv op standby te laten staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrekDude101
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 25-08-2024
ViNyL schreef op woensdag 14 oktober 2009 @ 16:55:
Is het eigenlijk slecht voor je, in mijn geval LCD tv, om deze altijd van de stroom los te koppelen ipv op standby te laten staan?
Waarom zou het slecht voor een apparaat zijn om uit te staan? Misschien dat als je de stekker eruit trekt als ie nog aan staat, maar als je je TV gewoon uitzet en vervolgens de stekker er uit trekt is er niks aan de hand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:05
In standby zal er nog een gedeelte van de voeding ingeschakeld blijven, wat een deel warmte creëert en zo de elco's doet afzien. Zoals wellicht bekend is een van de meest primaire oorzaken van defecten in consumententoestellen een defecte voeding, men berekent de elco's te nauw om langdurig mee te gaan (elco's zijn de meest aan veroudering onderhevige componenten, ze drogen vooral onder invloed van hitte uit en veranderen daarbij flink in waarde).
In een LCD tv is een andere beperkende factor de slijtage van de CCFL's voor de backlight, slijten enkel als de TV ingeschakeld is. Kortom: stroom loskoppelen is beter, standby is (vaak) slecht voor de levensduur.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wilde standby-killer gebruiken om een (PC) speaker-setje aan m'n TV aan-uit te schakelen samen met de TV.
IR-sensor reageert in principe op iedere IR-code en werkt alleen naar behoren als ook TV wordt geschakeld met kastje (ivm stroomverbruik-sensor?). Dus bij alleen aangesloten speaker-setje valt dat na plm. 3 minuten weg.
Wat ik zoek is een aan-uit schakelaar die op een programmeerbare IR code (die van de aan/uit van de afstandsbediening van de TV) reageert, niet eentje die via RF (radio) signalen werkt (zoals klik aan/uit) omdat ik dan weer een extra afstandsbediening en handeling heb.
Heb het volgende schema gevonden:
http://www.sparkfun.com/c...info.php?products_id=8753
Onderdeel is bij mijn weten niet in Nederland te krijgen, dus ga het via Amerika proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackWhizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 08-12-2024
frickY schreef op zondag 30 augustus 2009 @ 12:56:
Ik gebruik zelf een master-slave stopcontact, wat misschien meer wat voor je is.
Indien de master geen stroom verbruikt wordt de stroom van alle slaves automatisch uitgeschakelt.

Dus als je je tv uitzet gaat al je randapparatuur ook uit, en zit je alleen met het standby verbruik van je tv. Die kun je gewoon aanzetten met je afstandsbediening waarna de rest ook stroom krijgt.
Gebruik het zelf voor mijn pc om scherm, speakers, en adaptors van randapparatuur volledig uit te zetten.
Interessant. Dus als ik mijn PC op de master aansluit, en ik zet de pc uit dan heb ik alleen het standbij verbruik van mijn pc nodg. Schermen, geluidssysteem (wat op de slave zit) gaan dus wel compleet uit (dus ook geen gebruik).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mastakilla
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08-10 17:26
we zijn intussen alweer een dik half jaar verder, dus ik veronderstel dat er intussen al wat meer keuze / kennis is van deze standby killers...

ik heb hier een KEF PSW 2000 Subwoofer...

Deze heeft een gekende design fout:
Als ie geen input signaal ontvangt, zou ie in standby moeten gaan, maar dat doet ie dus niet (hij mute gewoon)
Aangezien ik te lui ben om iedere keer de knop af te zetten (en ook niet wist dat het eigenlijk geen standby was), werd dat ding veel te warm en is ie ook gestorven (zoals bij bijna alle KEF PSW 2000 eigenaars na enkele jaren)

Nu ben ik aan het overwegen om hem te laten herstellen (incl wat wijzigingen om het hitte probleem te verminderen), maar dat lost het standby probleem / mijn luiheid nog niet op :(

Vandaar dat ik nu aan het kijken ben of zo'n standby killer een optie is...

Mijn vraag is:
* Bestaat er een standby killer die het apparaat uitzet als het een periode minder dan een instelbaar aantal watt verbruikt en het terug aanzet als er een infrarood signaal gedetecteerd word?
Belangrijk hierbij is natuurlijk dat dit instelbaar aantal wat hoog genoeg kan zijn...

Ook vraag ik me volgende zaken af:
* Zou er voldoende verschil in verbruik zijn tussen geen input krijgen van de versterker (dus wel aanstaan, maar niets van geluid produceren buiten wat ruis ofzo) en in "standby" (mute dus eigenlijk) staan, zodat de standby killer dit kan detecteren?
* Al mijn apparaten hangen aan APC SurgeArrest verdeelstekers. Ik weet dat je garantie (tot 250000 euro betalen ze terug ofzo) vervalt als je er extra verdeelstekkers aan hangt. Mag ik er wel een standby killer tussen hangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:33
Mastakilla schreef op vrijdag 08 oktober 2010 @ 17:33:
Ook vraag ik me volgende zaken af:
* Zou er voldoende verschil in verbruik zijn tussen geen input krijgen van de versterker (dus wel aanstaan, maar niets van geluid produceren buiten wat ruis ofzo) en in "standby" (mute dus eigenlijk) staan, zodat de standby killer dit kan detecteren?
Waarschijnlijk niet, als zoals je zegt het ding niet "doorheeft" dat er geen ingangssignaal is en daardoor niet in een "echte" standby-stand gaat, staat 'ie waarschijnlijk gewoon in dezelfde stand als wanneer er muziek speelt. Tijdens het spelen van muziek is er geen enkel verschil qua vermogensopname tussen harder of zachtere muziek (of dus stilte) en zelfs de volumeknop heeft daarop geen enkele invloed - die beinvloedt dus klaarblijkelijk altijd het ingangssignaal (is ook wel logisch maar hier verder offtopic). Tenminste dat is bij mijn versterker allemaal zo (wel eens gemeten met zo'n energiemeter), en ik denk dat dat altijd zo is. Jouw subwoofer heeft een ingebouwde versterker die hetzelfde zal werken.

Zelfs een "mute" functie zal meestal het versterkergedeelte niet echt uitzetten maar gewoon een "/dev/null" als inputsignaal nemen en dat versterken. Als de versterker uitschakelt zou die nl. ook weer moeten inschakelen/opwarmen als je unmute indrukt en dat duurt enkele seconden (niet acceptabel).

Dat gaat niet werken dus, andere oplossing: het hele APC setje met daarop zowel de subwoofer als je normale versterker/receiver etc. achter een afstandbedienbare schakelaar zetten en ze daarmee beide tegelijk op standby zetten? Of een Master/slave doos en dan het apparaat dat je wel afschakelt als Master gebruiken en de woofer als Slave. Wat van de voorwaarden van dat APC ding mag moet je zelf maar opzoeken.

[ Voor 20% gewijzigd door Wilke op 08-10-2010 22:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• casemodder
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 05-10 12:10

casemodder

--->

Ik heb deze
http://www1.conrad.nl/scr...ge_to_display=fromoutside

Van conrad (wel het iets oudere model.

Het werkt super.

mn Media pc, tv en reciever zitten erop. Aanrader.

Server: Intel Xeon E5 1620v3--Gigabyte X99 sli--128GB ecc--Samsung evo 960 250GB--Samsung evo 970plus 1TB--5x Seagate barracuda 2TB raid6--PSU Coolermaster 1000M--3Ware 9650SE-8LPML

Pagina: 1