Probleem/vraag m.b.t. Harman/Kardon AVR-255

Pagina: 1
Acties:
  • 1.800 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bram1984
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 16-12-2020
Ik ben sinds gisteren de trotse bezitter van een Harman/Kardon AVR-255 i.c.m. een HKTS-7 speakerset.
Hierop zit een Humax iHDR-5050c en een Philips DVP-5980 DVD speler beiden met HDMI aangesloten. Vanuit de receiver gaat een HDMI kabel naar een Philips 42PFL8404.

De eerste indrukken zijn geweldig. Zo stond Jurassic Park 3 nog op de HDD, en liepen de dino's gisteren door de huiskamer. ;)

"Probleem":

Wellicht is het een eigenschap van de combinatie subwoofer/receiver, maar bij het uitschakelen van de receiver, produceert de woofer een soort harde "plop". Dit is ook het geval wanneer ik d.m.v. de knop "Surround Modes" wissel tussen de verschillende surround instellingen. Ik heb al wat zitten experimenteren met de schakelaars achterop de woofer, zonder resultaat (filter, phase etc.).
Er is ook een schakelaar aanwezig die ervoor moet zorgen (mits ondersteund door de receiver) dat de woofer automatisch uitschakelt als je de receiver uitzet. Ik begrijp dat de 255 dit niet ondersteund, daar de woofer gewoon aan blijft?

Vraag:

We hebben ook nog een Nintendo Wii staan, aangesloten aan de TV met een component kabel. Helaas bestaat deze kabel uit één stuk, waarbij er vanaf de laatste 30 cm over wordt gegaan op 3 x RCA (component), en 2 x RCA (stereo). Ik kan dus niet de component kabels in de TV steken, en de stereo pluggen in de receiver, omdat dat stuk kabel dus véél te kort is.
Is het mogelijk zowel de component kabels, als de stereo kabels in de AVR-255 te steken, en dat deze het beeld doorgeeft via HDMI naar de TV?
Ik heb dit nog niet geprobeerd omdat ik er vanochtend pas aan dacht, en alles al helemaal ingebouwd is. Het leek me zodoende makkelijker om het hier op Tweakers te vragen.

De DVD speler staat overigens op de receiver, en ik merkte gisteren op (na Pearl Harbour op hard volume) dat de onderkant van de speler en de bovenkant van de receiver nogal heet waren geworden. Hebben meer mensen hun DVD/Blu-Ray speler op de receiver staan?
Wellicht dat ik hier toch maar een plankje tussen maak.

Alvast bedankt voor de hulp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarVanOs
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08-04 19:44
Om even met je laatste vraag te beginnen, jouw receiver heeft een hele geavanceerde beeldchip die alle inkomende video (dus ook over component) om kan zetten naar o.a. een 1080p signaal over HDMI. Dus het antwoord is natuurlijk ja. Houd wel rekening met vertraging! Wanneer je nog een receiver tussen het beeldsignaal zet die het hele beeld gaat bewerken duurt het natuurlijk langer voordat je uiteindelijk beeld te zien krijgt. Voor games kan dit vervelend werken.
Je eerste vraag is een stuk lastiger. Ik meen namelijk ergens gelezen te hebben dat (indien je zeker bent dat het alleen een plop geeft door de subwoofer) aan een schakelaartje aan de achterkant van de subwoofer. Er zitten er meerdere dus je moet hiervoor in de gebruiksaanwijzing kijken. Iets met een filter o.i.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bram1984
Okay, maar doet ie dan ook het geluid over de speakers, wat d.m.v. de RCA pluggen uit de Wii achtering de receiver zit? Ik kan dit nergens vinden.

Die schakelaartjes achterop de woofer heb ik al geprobeerd, geen resultaat. Als het maar geen defect is..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarVanOs
Ik neem aan dat je je receiver met HDMI verbonden hebt aan de receiver. Als je in het menu gaat van de receiver krijg je een (overigens super mooi vormgegeven) OSD op je televisie te zien. Hierbij kan je o.a. per voorkeursinstelling (je ziet bijvoorbeeld op je afstandsbediening ook staan bijvoorbeeld dvd, of video 1 of video 2) aangeven van welke ingang het beeld moet komen en van welke ingang het geluid moet komen. Op je receiver moet je even kijken in welke ingangen je je kabels gestopt heb (is dat bijvoorbeeld component 1 of 2, en hetzelfde geld voor je audio aansluiting). Vervolgens als je met de afstandsbediening op zo'n voorkeur (bijvoorbeeld dvd) drukt dan zal hij de hiervoor ingestelde ingangen van beeld en geluid gebruiken.

Over je subwoofer, ik weet dat harman kardon receivers op het moment last hebben van plopgeluiden (de mijne is er nu ook voor in reparatie). Ik hoopte dat het middels de subwoofer op te lossen was. Ik vind het dan wel vreemd dat je het niet over je andere speakers hoort. Is het alleen over digitale aansluitingen of is het ook wanneer je analoge audio gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bram1984
Ik heb geen analoge apparatuur aangesloten, dus dat zou ik je niet kunnen zeggen. Alles zit met HDMI, en het geluid komt alleen uit de woofer, voor zover ik weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bas-r
  • Registratie: April 2005
  • Nu online
Is dat met die subwoofer niet dat de versterker in de subwoofer aan/uit wordt gezet, wat voor een 'plop' zorgt? En dat dit dus onafhankelijk is van de versterker.
Ik heb het hier namelijk ook en de sub werkt al jaren uitstekend...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarVanOs
Ik denk niet dat het zal helpen (het houdt overigens wel je receiver up to date) is om een firmware upgrade op je receiver te zetten (op eigen risico!). Voor jou receiver kun je die hier vandaan halen:
http://www.harmankardon.c...uctUpgrades.aspx?prod=AVR 255/230&prodname=AVR 255&Country=US&Language=ENG&Region=USA&ky=18EE521C49C001E4B4228636490D428E
Je hebt wel een computer nodig met een seriele aansluiting. Wat je eerst wel even moet controleren is welke versie er op dit moment op de receiver staat. Dat kun je als volgt zien: zet de receiver aan en druk op je afstandsbediening op 1234 en vervolgens op ok. Als hier staat AFW v0.96.1.1 dan heb je al de nieuwste versie. Upgraden heeft dan geen zin meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bram1984
Die "plop" is inmiddels een stuk verminderd, dankzij een combinatie in de schakelaars achterop de woofer. Jammer genoeg moet ik 'm nog wel handmatig uitschakelen.

Wat ik alleen niét snap (ook niet via de handleiding): op de oudere H/K receivers kon je veel makkelijker de source selecteren. Dan bedoel ik de source die boven de aansluiting achterop geschreven staat (CD Analog, DVD optical 2, Aux etc.). Als je nu op de AB kijkt, zie je alleen: CAB/SAT, DVD, MEDIA CENTER etc.

Ik heb nu de Wii dus gewoon compleet met alle kabels in de TV gestoken, en vanuit de audio-out van de tv een kabel naar de analog in achterop de receiver. Het is me alleen werkelijk een raadsel hoe ik deze ingang selecteer..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarVanOs
Dat is dus een kwestie van die voorkeuze programma's instellen, zoals ik al eerder aangaf. Dit kun je dus onscreen doen op je tv. Werkt heel snel en eenvoudig. Eerst druk je op menu o.i.d. en vervolgens selecteer je een betreffende naam, en daarna kom je in een menu om willekeurige audio en video ingangen hieraan te koppelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarVanOs
bas r schreef op zondag 30 augustus 2009 @ 13:39:
Is dat met die subwoofer niet dat de versterker in de subwoofer aan/uit wordt gezet, wat voor een 'plop' zorgt? En dat dit dus onafhankelijk is van de versterker.
Ik heb het hier namelijk ook en de sub werkt al jaren uitstekend...
Een aantal huidige receivers van HK geven een plop geluid als je hem aangesloten hebt met een digitale aansluiting als het signaal even wordt verbroken. Maar je hoort de plop dan ook echt over alle speakers. Dus dat het in de subwoofer zit is volgens mij zo goed als zeker. Ik heb op internet gelezen dat dit komt door een verkeerde instelling, wat je dus oplost middels die schakelaars op de achterkant van de woofer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roy
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 16-05 17:47

Roy

Hobbies?

Ik heb hier de AVR255 met een HKTS11 set, en krijg hier ook een 'plop' als ik het systeem uitschakel. Dit is volgens mij puur een plop uit de subwoofer die op dat moment geen signaal meer krijg van de versterker. Hetzelfde krijg ik namelijk als ik het systeem inschakel en de subwoofer aangaat, ik vind het niet vreemd of als een defect klinken.
Verder heeft de AVR255 geen speciale functie of kabel die er voor zorgt dat de subwoofer uitgaat als de reciever uitgaat, maar de subwoofer gaat vanzelf uit als die enkele minuten geen signaal meer krijgt. Hier gaat de subwoofer van de HKTS11 na ongeveer 5 minuten vanzelf uit (blauwe ledje aan de bovenkant wordt dan oranje geloof ik). Dus gewoon even geduld hebben volgens mij.

Inderdaad...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boomr
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15-05 09:38
Zoiezo worden die plopje minder/gaan ze weg door de nieuwe firmware!!! Verder kun je die wii van je onderbrengen onder de knop game door:

Druk op AVR (linksonder op je ab) ga naar Setup Source, selecteer Game.
Vervolgens kun je de input instellen van video en audio. Kijk even achterop de avr in welke je ze gestoken heb.

Ik heb al mijn apparatuur via mijn avr255 lopen. Zo gaat er maar een kabeltje richting de TV (en hoef ik dus in mijn nieuwe huis niet zoveel kabels in de muur te frezen:) )

https://eu.diablo3.com/en/profile/admrobo-1762/hero/79407822 - Xbox gamertag: control1983

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bram1984
Die "Game" is gebonden aan óf HDMI 3, of composiet. Ik heb de Wii aangesloten met component, en heb deze nu dus maar onder "TV" ondergebracht (component 1 + analoog 3).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boomr
bram1984 schreef op dinsdag 01 september 2009 @ 12:16:
Die "Game" is gebonden aan óf HDMI 3, of composiet. Ik heb de Wii aangesloten met component, en heb deze nu dus maar onder "TV" ondergebracht (component 1 + analoog 3).
serieus? Ikheb me wii onder me dvd knop zitten omdat onder me game me xbox360 al zit maaruhhm ik dacht dat je elke ingang in kon stellen hoe je t zelf wilde...behalve radio etc. natuurlijk...

https://eu.diablo3.com/en/profile/admrobo-1762/hero/79407822 - Xbox gamertag: control1983

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bram1984
Zo staat het in de bijlage bij de manual tenminste. Ik zal vanavond eens kijken of ik dit kan aanpassen.

Aan de andere kant niet echt relevant, aangezien er binnenkort een PS3 Slim aan komt en deze onder de "Game" knop moet komen te staan.

Waar heb jij je DVD/Blu-Ray speler onder zitten dan? Of doe je dit via je 360?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boomr
bram1984 schreef op dinsdag 01 september 2009 @ 13:13:
Zo staat het in de bijlage bij de manual tenminste. Ik zal vanavond eens kijken of ik dit kan aanpassen.

Aan de andere kant niet echt relevant, aangezien er binnenkort een PS3 Slim aan komt en deze onder de "Game" knop moet komen te staan.

Waar heb jij je DVD/Blu-Ray speler onder zitten dan? Of doe je dit via je 360?
DVD via me HTPC. Nu ik er aan denk....mijn wii heb een tijdje niet aangesloten gestaan en me vriendin vroeg ik ik da ding PLEASE weer aan wilde sluiten. Ik da ding eraan gehangen en absoluut 100% zeker onder de Game knop gezet gezien ik me xbox toch een weekje niet kon gebruiken.

Tegenwoordig staat hij weer onder de dvd knop maar weet heel zeker dak die toen onder de game knop heb gezet. Moet dus wel kunnen:)

Moet trouwens wel zeggen (beetje off topic) dat de dvd speler in me htpc nogal veel herrie maakt. gelukkig is bijna alles op hdd en hoef ik me dvdtjes bijna niet meer te gebruiken:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rookie no. 1
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16-05 21:35
bram1984 schreef op zondag 30 augustus 2009 @ 10:34:
De DVD speler staat overigens op de receiver, en ik merkte gisteren op (na Pearl Harbour op hard volume) dat de onderkant van de speler en de bovenkant van de receiver nogal heet waren geworden. Hebben meer mensen hun DVD/Blu-Ray speler op de receiver staan?
Wellicht dat ik hier toch maar een plankje tussen maak.
De AVR-255 wordt inderdaad behoorlijk warm. Het lijkt me niet verstandig daar nog iets bovenop te zetten.

Heb overigens de AVR-255 i.c.m. een HK DVD-39 en een Samsung UE40B6000 scherm. Alles over HDMI, met de receiver als middelpunt. Was wel even tegenvallen dat je handmatig de lip-sync goed moet zeggen (95ms bij mij) en valt op dat sommige scenes nogal vegerig zijn. Misschien dat het laatste aan de HK DVD-39 ligt, maar toch...

Gisteravond firmware update erop gezet, gelukt maar merk zelf weinig verschil.

Het geluid is echt super!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 14829

bram1984 schreef op zondag 30 augustus 2009 @ 10:34:
We hebben ook nog een Nintendo Wii staan, aangesloten aan de TV met een component kabel. Helaas bestaat deze kabel uit één stuk, waarbij er vanaf de laatste 30 cm over wordt gegaan op 3 x RCA (component), en 2 x RCA (stereo). Ik kan dus niet de component kabels in de TV steken, en de stereo pluggen in de receiver, omdat dat stuk kabel dus véél te kort is.
Is het mogelijk zowel de component kabels, als de stereo kabels in de AVR-255 te steken, en dat deze het beeld doorgeeft via HDMI naar de TV?
Of je receiver component naar HDMI ondersteunt weet ik niet, maar anders haal je toch 2 RCA female <-> female verlengplugjes? Gaat je 2 euro of zo kosten, en met een normaal stereo RCA kabeltje dat iedereen toch al wel ergens heeft liggen stuur je dan het geluid naar je receiver. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arebij
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 14-05 23:37
Hoi allemaal, ik heb mijn HK set te koop aangeboden, na jaren op zolder gestaan te hebben mag nu iemand anders er gebruik van maken. Ik ben hem nu alleen aan het testen maar ik heb een vreemd probleem. Het volume wilt niet harder of zachter. Ik heb hem aangesloten via een tulp stekker naar mijn tv, tv geselecteerd op externe speakers en er komt wel geluid uit maar alleen op 1 volume. Als ik aan de knop draai zie ik hem wel op- of teruglopen maar hij gaat niet zachter of harder. Afstandsbediening zelfde verhaal .

Iemand een idee wat het kan zijn ? Ik heb 1 speaker aangesloten omdat ik te weinig speaker snoertjes heb maar lijkt me sterk dat dat het is…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09:03

FeaR

In GoT we trust

@Arebij een topic kicken om te kapen is niet de bedoeling, voor eigen problemen zijn er eigen topics.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.