Toon posts:

PC wil wel van cd booten, niet van dvd. herkend geen HDD

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo medetweakers,

Het irritante probleem komt zodra ik iatkos of ideneb wil installeren, het systeem boot simpelweg niet op van de dvd.
Wat er gebeurt: De dvd spint op, de cursor knippert (dat ie aan het wachten op het booten ofzo) daarna gaat ie dus zo over naar de grub bootloader. Het lijkt alsof de dvd niet genoeg de tijd krijgt om te booten!

Memtest 86, GParted en Ubuntu 9.04 booten wel allemaal fijn op.
Het "gekke" is dat Iatkos en ideneb met dezelfde dvd drive als hieronder, in een andere systeem wel booten.

Systeem,

Moederbord: Asus K8V-MX
Processor AMD Sempron 2800+ (1.6 ghz - Socket 754)

2* 256 MB = 512 MB ram 333 mhz (memtest stable)
Asus Geforce 6200 256 ram ddr2
CD/DVD-rom: Nec ND-3540A

Wat heb ik gedaan:
Andere kabels geprobeerd.
Alles losgehaald, tijdje zo gelaten. Natuurlijk weer in elkaar gezet zonder resultaat.
Bios batterijtje eruit gehaald, ook zonder resultaat. wel even alles opnieuw instellen.
Opgestart zonder harddisk... Ook zonder resultaat.
Memory op fouten getest, 2 passes, geen errors.

:/ Volgende probleem, wat eigelijk het eerste probleem was.

Ik heb een externe harde schijf, waarvan ik de HDD eruit gehaald heb, en vervolgens in bovenstaande systeem heb gestopt, uiteraard in de sata plug.

Bios start op, lijkt vast te lopen, (probeert de hdd te herkennen) vervolgens gaat ie verder zonder de hdd daadwerkelijk te herkennen. Betreft een Seagate barracuda 7200rpm, 500GB.

Gedaan? andere sata poort, andere stroomkabeltje.
Systeem herkend wel andere sata HDD's.

Please help :)

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 29-08-2009 23:54 ]

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11-02 08:55
Misschien moet je die op cd branden?
Dvd niet bootable?

In de bios kun je de apparaten kiezen die mogen booten, dus zoveel mogelijk eruit gooien, dan de volgorde van booten kiezen, dus alleen dvd kiezen.
Bij het instellen van de bios, dan reboot je, ga dan weer naar de bios om te kijken of het gewijzigd is.
Ook kun je met booten f11 proberen om direct op te starten van dvd.

Harde schijf, in de bios kun je sata wijzigen naar "sata naar ide" of "Native IDE" , dit kun je proberen.
Werkt de hd in een andere pc wel?
Voel eens aan de hd of hij opspint?
Welke voeding heb je?
Heb je teveel apparaten aan 1 kabel van de voeding hangen?

[ Voor 25% gewijzigd door jan99999 op 30-08-2009 06:21 ]

Verwijderd

Topicstarter
jan99999 schreef op zondag 30 augustus 2009 @ 06:16:
Misschien moet je die op cd branden?
Dvd niet bootable?

In de bios kun je de apparaten kiezen die mogen booten, dus zoveel mogelijk eruit gooien, dan de volgorde van booten kiezen, dus alleen dvd kiezen.
Bij het instellen van de bios, dan reboot je, ga dan weer naar de bios om te kijken of het gewijzigd is.
Ook kun je met booten f11 proberen om direct op te starten van dvd.

Harde schijf, in de bios kun je sata wijzigen naar "sata naar ide" of "Native IDE" , dit kun je proberen.
Werkt de hd in een andere pc wel?
Voel eens aan de hd of hij opspint?
Welke voeding heb je?
Heb je teveel apparaten aan 1 kabel van de voeding hangen?
Ideneb of iatkos of cd branden? dan kan helemaal niet...
De DVD is wel bootable zoals ik al zei, want hij wou wel in een ander systeem booten met dezelfde Nec DVD drive.

Wat voor raad je hebt gezegd heb ik gedaan, helaas zonder resultaat.

De hdd spint ter alle tijde op.
Ik kan in de bios kiezen tussen ''raid'' en ''sata naar ide'' Er zijn geen meer mogelijkheden. Beide geprobeerd.
Ik heb ook een adapter op de HDD gesloten voor zekerheid over de stroomvoorziening, wederom niks.

Wat wel werkt is dit: Als ik die hdd in de externe usb case doe, dan wordt ie wel herkend. Maar eh, usb is nou niet bepaald wat ik voor ogen had...

• Pedr0
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 21:37
Volgens mij is het gewoon je boot sequence van de HDD, DVD etc? Ga naar de bios en zet DVD op 1 en HDD op 2 :)

Soms werkt F12 ook om in het bootmenu te komen, echter is dit niet bij elke pc (moederbord).

Build from the Cloud up! | Battletag: NightFly#2112

Verwijderd

Topicstarter
Pedr0 schreef op zondag 30 augustus 2009 @ 10:23:
Volgens mij is het gewoon je boot sequence van de HDD, DVD etc? Ga naar de bios en zet DVD op 1 en HDD op 2 :)

Soms werkt F12 ook om in het bootmenu te komen, echter is dit niet bij elke pc (moederbord).
Heb dit al gedaan, heb ook alleen dvd als eerste gezet zonder een een tweede boot "locatie" en f12 is bij mij f8. Wederom geen resultaat :/

[ Voor 77% gewijzigd door Verwijderd op 30-08-2009 14:08 ]