Oké, aangezien dit vast een onderwerp is dat hier over de jaren heen tot in den treure besproken is, wil ik voordat ik verder ga even het volgende zeggen: ik heb de relevante delen van de PMG FAQ doorgelezen, ik heb in dit forum gezocht, en daarnaast ook verscheidene how-to filmpjes op YouTube bekeken én Google doorgespit. Toch heeft dat allemaal tot op heden helaas nog niet mijn vraag beantwoord (misschien dat ik net niet de juiste zoekwoorden heb gebruikt, ik weet het ook niet), dus vandaar dat ik het nu maar hier probeer. Please bear with me. 
Nou, een tijdje geleden heb ik mijn eigen PC voor de allereerste keer in elkaar gezet en tot op heden loopt hij gelukkig nog zonder problemen. *klopt af op bureau*
Mijn grootste ergernis bij het in elkaar zetten was het monteren van de CPU koeler op het moederbord - de filmpjes op het Internet laten het allemaal erg makkelijk lijken, maar niets was minder waar! De koeler die ik had was een stock koeler van AMD, die bij de processor (AMD Athlon X2 5050e, socket AM2) zat meegeleverd. De filmpjes op Internet - zelfs die van AMD - lieten doorgaans een koeler zien die nog een handig mini-haakje had op de weerhaakjes (zoals je bijvoorbeeld hier en hier kunt zien), waardoor het gemakkelijk was om met een platte schroevendraaier het weerhaakje aan de retention bracket te bevestigen. Mijn eigen koeler had helaas niet zo'n mini-haakje op de weerhaakjes, waardoor ik geen platte schroevendraaier kon gebruiken bij het monteren.
Ik had het wel voorzichtig geprobeerd, maar dat gaatje in zo'n weerhaakje was er eigenlijk te groot voor en bij het wegduwen van het weerhaakje (weg van de heatsink, maar richting de retention bracket) kwam de schroevendraaier uiteindelijk tegen de fan op de heatsink aan, waardoor het plastic rond de fan dan weer een beetje boog (als je begrijpt wat ik bedoel). Dus toen kon ik niets anders dan een beetje prutsen, friemelen en duwen met mijn wijsvingers - wat wel redelijk wat kracht vereiste (waardoor ik een beetje bang werd dat ik zowel de CPU als het moederbord beschadigde) - en uiteindelijk kreeg ik wonderwel opeens het laatste weerhaakje aan de retention bracket bevestigd. Een geluk, maar ik kan me niet voorstellen dat dat gepruts en geduw de normale gang van zaken is bij het monteren van de koeler. Dat moet toch beter en handiger kunnen? 
De reden dat ik hier nu over begin terwijl ik er uiteindelijk toch in was geslaagd om de koeler te bevestigen, is het feit dat ik binnenkort een kantoor-PC voor mijn moeders nieuwe bedrijf in elkaar ga zetten. Ik heb daarbij wederom voor een AMD processor gekozen, en ik hoop deze keer dat gepruts met de koeler te kunnen vermijden - er mag zéker bij die PC (waar straks belangrijke documenten en dergelijke op zullen komen te staan) geen potentiële schade optreden bij de CPU en het moederbord.
Dus vandaar dat ik jullie bij deze graag om advies wil vragen bij het monteren van dit type koeler (zonder mini-haakje op de weerhaakjes): hoe moet men bij dit type precies te werk gaan?
Hij ziet er precies zo uit: klik hier. 
Voordat ik mijn eigen PC in elkaar had gezet, had ik trouwens van te voren al zelf geoefend op mijn oude moederbord (dat al 8 jaar oud was). Het was een heel gedoe geweest om daar de heatsink van af te kunnen krijgen (het ging met vrij veel geweld, moest de platte schroevendraaier echt op zo'n manier houden dat de fan echt boog en zelfs een klein beetje van de heatsink af kwam). Het vervolgens terugmonteren van de koeler was ook moeilijk, maar was op een gegeven moment ook gelukt (zonder platte schroevendraaier). Toen ik die daarna nog een keer wilde verwijderen, brak één van de uitsteekseltjes op de retention bracket af.
Ik heb me laten vertellen dat het kunstof of plastic van de retention bracket na een aantal jaren vrij broos wordt en gemakkelijk af kan breken (dit had ik pasgeleden nog met een slot voor de videokaart in de eveneens 8 jaar oude PC van mijn vader; er brak een klein stukje van af toen ik de videokaart heel voorzichtig verwijderde), dus wellicht dat niet alleen mijn gefriemel de boosdoener was.
In ieder geval kon ik daarna niet meer oefenen, waardoor ik maar op goed geluk moest proberen om de koeler goed te monteren op mijn nieuwe moederbord. Dat was gelukkig gelukt, maar zoals ik al eerder zei, wil ik dit drama straks vermijden bij mijn moeders PC. 
Dus als jullie wat advies hebben - of een filmpje (of foto-tutorial) weten waar precies dit type koeler wordt gebruikt, zou ik jullie zeer erkentelijk zijn.
Alvast hartelijk bedankt!
Nou, een tijdje geleden heb ik mijn eigen PC voor de allereerste keer in elkaar gezet en tot op heden loopt hij gelukkig nog zonder problemen. *klopt af op bureau*
De reden dat ik hier nu over begin terwijl ik er uiteindelijk toch in was geslaagd om de koeler te bevestigen, is het feit dat ik binnenkort een kantoor-PC voor mijn moeders nieuwe bedrijf in elkaar ga zetten. Ik heb daarbij wederom voor een AMD processor gekozen, en ik hoop deze keer dat gepruts met de koeler te kunnen vermijden - er mag zéker bij die PC (waar straks belangrijke documenten en dergelijke op zullen komen te staan) geen potentiële schade optreden bij de CPU en het moederbord.
Voordat ik mijn eigen PC in elkaar had gezet, had ik trouwens van te voren al zelf geoefend op mijn oude moederbord (dat al 8 jaar oud was). Het was een heel gedoe geweest om daar de heatsink van af te kunnen krijgen (het ging met vrij veel geweld, moest de platte schroevendraaier echt op zo'n manier houden dat de fan echt boog en zelfs een klein beetje van de heatsink af kwam). Het vervolgens terugmonteren van de koeler was ook moeilijk, maar was op een gegeven moment ook gelukt (zonder platte schroevendraaier). Toen ik die daarna nog een keer wilde verwijderen, brak één van de uitsteekseltjes op de retention bracket af.
Dus als jullie wat advies hebben - of een filmpje (of foto-tutorial) weten waar precies dit type koeler wordt gebruikt, zou ik jullie zeer erkentelijk zijn.
"The only way to get rid of a temptation is to yield to it. Resist it, and your soul grows sick with longing for the things it has forbidden to itself." ~ Oscar Wilde