[heatsink] Ergerlijke weerhaakjes bij AMD stock koeler.

Pagina: 1
Acties:

• Duysterwald
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 02-02-2024
Oké, aangezien dit vast een onderwerp is dat hier over de jaren heen tot in den treure besproken is, wil ik voordat ik verder ga even het volgende zeggen: ik heb de relevante delen van de PMG FAQ doorgelezen, ik heb in dit forum gezocht, en daarnaast ook verscheidene how-to filmpjes op YouTube bekeken én Google doorgespit. Toch heeft dat allemaal tot op heden helaas nog niet mijn vraag beantwoord (misschien dat ik net niet de juiste zoekwoorden heb gebruikt, ik weet het ook niet), dus vandaar dat ik het nu maar hier probeer. Please bear with me. :o

Nou, een tijdje geleden heb ik mijn eigen PC voor de allereerste keer in elkaar gezet en tot op heden loopt hij gelukkig nog zonder problemen. *klopt af op bureau* ;) Mijn grootste ergernis bij het in elkaar zetten was het monteren van de CPU koeler op het moederbord - de filmpjes op het Internet laten het allemaal erg makkelijk lijken, maar niets was minder waar! De koeler die ik had was een stock koeler van AMD, die bij de processor (AMD Athlon X2 5050e, socket AM2) zat meegeleverd. De filmpjes op Internet - zelfs die van AMD - lieten doorgaans een koeler zien die nog een handig mini-haakje had op de weerhaakjes (zoals je bijvoorbeeld hier en hier kunt zien), waardoor het gemakkelijk was om met een platte schroevendraaier het weerhaakje aan de retention bracket te bevestigen. Mijn eigen koeler had helaas niet zo'n mini-haakje op de weerhaakjes, waardoor ik geen platte schroevendraaier kon gebruiken bij het monteren. :/ Ik had het wel voorzichtig geprobeerd, maar dat gaatje in zo'n weerhaakje was er eigenlijk te groot voor en bij het wegduwen van het weerhaakje (weg van de heatsink, maar richting de retention bracket) kwam de schroevendraaier uiteindelijk tegen de fan op de heatsink aan, waardoor het plastic rond de fan dan weer een beetje boog (als je begrijpt wat ik bedoel). Dus toen kon ik niets anders dan een beetje prutsen, friemelen en duwen met mijn wijsvingers - wat wel redelijk wat kracht vereiste (waardoor ik een beetje bang werd dat ik zowel de CPU als het moederbord beschadigde) - en uiteindelijk kreeg ik wonderwel opeens het laatste weerhaakje aan de retention bracket bevestigd. Een geluk, maar ik kan me niet voorstellen dat dat gepruts en geduw de normale gang van zaken is bij het monteren van de koeler. Dat moet toch beter en handiger kunnen? :|

De reden dat ik hier nu over begin terwijl ik er uiteindelijk toch in was geslaagd om de koeler te bevestigen, is het feit dat ik binnenkort een kantoor-PC voor mijn moeders nieuwe bedrijf in elkaar ga zetten. Ik heb daarbij wederom voor een AMD processor gekozen, en ik hoop deze keer dat gepruts met de koeler te kunnen vermijden - er mag zéker bij die PC (waar straks belangrijke documenten en dergelijke op zullen komen te staan) geen potentiële schade optreden bij de CPU en het moederbord. :/ Dus vandaar dat ik jullie bij deze graag om advies wil vragen bij het monteren van dit type koeler (zonder mini-haakje op de weerhaakjes): hoe moet men bij dit type precies te werk gaan? :? Hij ziet er precies zo uit: klik hier. :)

Voordat ik mijn eigen PC in elkaar had gezet, had ik trouwens van te voren al zelf geoefend op mijn oude moederbord (dat al 8 jaar oud was). Het was een heel gedoe geweest om daar de heatsink van af te kunnen krijgen (het ging met vrij veel geweld, moest de platte schroevendraaier echt op zo'n manier houden dat de fan echt boog en zelfs een klein beetje van de heatsink af kwam). Het vervolgens terugmonteren van de koeler was ook moeilijk, maar was op een gegeven moment ook gelukt (zonder platte schroevendraaier). Toen ik die daarna nog een keer wilde verwijderen, brak één van de uitsteekseltjes op de retention bracket af. :o Ik heb me laten vertellen dat het kunstof of plastic van de retention bracket na een aantal jaren vrij broos wordt en gemakkelijk af kan breken (dit had ik pasgeleden nog met een slot voor de videokaart in de eveneens 8 jaar oude PC van mijn vader; er brak een klein stukje van af toen ik de videokaart heel voorzichtig verwijderde), dus wellicht dat niet alleen mijn gefriemel de boosdoener was. :o In ieder geval kon ik daarna niet meer oefenen, waardoor ik maar op goed geluk moest proberen om de koeler goed te monteren op mijn nieuwe moederbord. Dat was gelukkig gelukt, maar zoals ik al eerder zei, wil ik dit drama straks vermijden bij mijn moeders PC. :)

Dus als jullie wat advies hebben - of een filmpje (of foto-tutorial) weten waar precies dit type koeler wordt gebruikt, zou ik jullie zeer erkentelijk zijn. _/-\o_ Alvast hartelijk bedankt! 8)

"The only way to get rid of a temptation is to yield to it. Resist it, and your soul grows sick with longing for the things it has forbidden to itself." ~ Oscar Wilde

Verwijderd

koop een andere cpu koeler?

• OnTracK
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20:36
Uhm, zie je die handle aan de ándere kant van de fan? Zet die op de "open" stand en je kunt de haakjes met 0 kracht onder de clipjes hangen. Draai je handle dicht en je koeler zit met kracht op je CPU gedrukt.

Not everybody wins, and certainly not everybody wins all the time.
But once you get into your boat, push off and tie into your shoes.
Then you have indeed won far more than those who have never tried.

• Duysterwald
Dat is inderdaad de gemakkelijke en kant-en-klare oplossing, maar dan vervalt de garantie van AMD op de CPU. :| Daarnaast vind ik dat ik óók moet leren om met bovengenoemd type koeler om te gaan, als ik een beetje wegwijs en allround wil worden op het gebied van computers in elkaar zetten. :) Dus die makkelijke weg wil ik - hoe verleidelijk ook - niet meteen inslaan, als jullie het niet erg vinden. ;)
OnTracK schreef op zaterdag 29 augustus 2009 @ 22:45:
Uhm, zie je die handle aan de ándere kant van de fan? Zet die op de "open" stand en je kunt de haakjes met 0 kracht onder de clipjes hangen. Draai je handle dicht en je koeler zit met kracht op je CPU gedrukt.
Dat hendeltje was open toen ik probeerde de koeler te monteren, zo dom ben ik nu ook weer niet.

De handleiding van AMD was trouwens wel bagger, moet ik zeggen - even een paar vage plaatjes en geeneens begeleidende tekst erbij. :/ Ze maken zich er wel lekker van af zo, dat vind ik althans.

[ Voor 36% gewijzigd door Duysterwald op 29-08-2009 22:48 ]

"The only way to get rid of a temptation is to yield to it. Resist it, and your soul grows sick with longing for the things it has forbidden to itself." ~ Oscar Wilde

• kalizec
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20-12-2025
OnTracK schreef op zaterdag 29 augustus 2009 @ 22:45:
Quoted for Truth

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

• Duysterwald
O ja, en nog even ter verduidelijking: bij het monteren had ik als eerste het weerhaakje (dat net onder het hendeltje zat) bevestigd aan de retention bracket. Vervolgens probeerde ik toen het "vrije" weerhaakje te bevestigen, wat dus na wat gefrummel met mijn wijsvingers uiteindelijk lukte. Had ik dát misschien in juist de tegenovergestelde volgorde moeten doen? (Dus eerst het "vrije" weerhaakje bevestigen, en daarna pas het weerhaakje dat vlak onder het hendeltje zit.) :?

• Cheezus
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:27

Cheezus

Luiaard

Duysterwald schreef op zaterdag 29 augustus 2009 @ 22:46:
[...]

Dat is inderdaad de gemakkelijke en kant-en-klare oplossing, maar dan vervalt de garantie van AMD op de CPU. :|
Dat lijkt me sterk, bij VGA kaarten de koeler vervangen is nogal een klus en is enigzins risicovol voor onzoorvuldige gebruikers, daarom vervalt daar vaak de garantie met after-market coolers.
Processoren hebben echter altijd een eenvoudig en redelijk fool-proof systeem om koelers te bevestigen, en zolang je koeler geschikt is moet het niet uit maken welke je gebruikt. Vroeger had je zelfs niet eens boxed/stock coolers en moest je er wel zelf iets opzetten.
Voordeel van een andere cooler is bovendien dat ze vaak stiller zij en/of beter koeler.

Verwijderd

Imo is de garantie op een CPU sowieso een non-issue. Ik heb alles al horen kapotgaan maar een CPU moet ik nog de eerste zien die kapot toekomt :/

'T zou me overigens verbazen als je geen garantie hebt als je er geen AMDkoeler opzet. Ze hebben er ten eerste al geen manier voor om het te controleren en op de bedrijfsmarkt zie je overal custom coolers van de fabrikanten.

• kalizec
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20-12-2025
Duysterwald schreef op zaterdag 29 augustus 2009 @ 23:03:
O ja, en nog even ter verduidelijking: bij het monteren had ik als eerste het weerhaakje (dat net onder het hendeltje zat) bevestigd aan de retention bracket. Vervolgens probeerde ik toen het "vrije" weerhaakje te bevestigen, wat dus na wat gefrummel met mijn wijsvingers uiteindelijk lukte. Had ik dát misschien in juist de tegenovergestelde volgorde moeten doen? (Dus eerst het "vrije" weerhaakje bevestigen, en daarna pas het weerhaakje dat vlak onder het hendeltje zit.) :?
Ja, het is inderdaad handiger om eerst het weerhaakje zonder het hendeltje te bevestigen. Maar het ook belangrijk dat je het hendeltje eerst open zet (hendelje 180 graden rond) voor je die kant bevestigd.

Tot slot varieert de inspanning nog tussen de verschillende stock-koelers van AMD. Hoe hoger de TDP van de CPU, des te zwaarder het koelblok en des te steviger en stugger de bevestigingsbeugel.

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

• Red-Front
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 15-09-2025
Verwijderd schreef op zaterdag 29 augustus 2009 @ 23:20:
Imo is de garantie op een CPU sowieso een non-issue. Ik heb alles al horen kapotgaan maar een CPU moet ik nog de eerste zien die kapot toekomt :/

'T zou me overigens verbazen als je geen garantie hebt als je er geen AMDkoeler opzet. Ze hebben er ten eerste al geen manier voor om het te controleren en op de bedrijfsmarkt zie je overal custom coolers van de fabrikanten.
Het is inderdaad z.g.a. onmogelijk om dit te controleren, ze kunnen misschien zien dat er andere koelpasta heeft gezeten, maar als je daar door je garantie verliest dan weet ik het ook niet meer. 8)7

• Bolletje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 08:00

Bolletje

Moderator Harde Waren
Je garantie vervalt niet als je een andere koeler er op zet! :) Dat is alleen met videokaarten (wat soms ook nog moeilijk na te trekken is). Dus je zou voor je moeders pc een andere koeler kunnen nemen. Je kan dan een erg stille nemen wat je moeder denk ik wel op prijs stelt :)

En over die manier van bevestigen: volgens mij heeft dat haak je één lang einde en één korte. Je moet met de korte beginnen. Denk maar aan natuurkunde op de middelbare school en je weet precies waarom ;)

P.s.: je schrijft wel lange verhalen over een klein probleem :>

[ Voor 10% gewijzigd door Bolletje op 30-08-2009 00:02 ]

• Duysterwald
Verwijderd schreef op zaterdag 29 augustus 2009 @ 23:20:
Het is écht zo; bij mijn processor kwam een beperkte garantie van 3 jaar, oftwel een "3-year limited warranty." Ik ben op dit moment niet bij mij thuis en heb zo doende op dit moment mijn doos waarin ik het papierwerk (dat bij mijn computer-componenten kwam) bewaar niet bij de hand, dus ik kan niet meteen letterlijk citeren uit het boekwerkje dat bij mijn processor kwam. Maar gelukkig kon ik het nog wel op Google opzoeken, klik daarvoor hier. Als je goed leest, kom je dan het volgende stukje tegen:

"This Limited Warranty shall be null and void if the AMD microprocessor which is the subject of this Limited Warranty is used with any heatsink/fan other than the one provided herewith."

Dus als ik een aftermarket koeler neem, kan ik de garantie vergeten. :/
Bolletje92 schreef op zaterdag 29 augustus 2009 @ 23:56:
En over die manier van bevestigen: volgens mij heeft dat haak je één lang einde en één korte. Je moet met de korte beginnen. Denk maar aan natuurkunde op de middelbare school en je weet precies waarom ;)
Oh, dat is heel handig om te weten! 8) Later (bij het daadwerkelijk in elkaar zetten van de PC) eens kijken of het bij mijn boxed koeler inderdaad zo is, en dan maar hopen dat het inderdaad een stuk gemakkelijker zal gaan. ;) Is dat altijd bij alle koelers al zo geweest, of alleen bij de koelers van de laatste 2-3 jaar? Als dat altijd al zo geweest is, dan kan ik beter even een kijkje nemen naar de koeler die nog bij mijn oude PC hoorde, want anders moet ik nu al meteen de verpakking van de processor voor mijn moeder open gaan halen en dat laat ik liever nog even dicht. *para is* :P
Bolletje92 schreef op zaterdag 29 augustus 2009 @ 23:56:
P.s.: je schrijft wel lange verhalen over een klein probleem :>
Haha, dat is omdat ik een beetje een doemdenker ben en me daardoor snel grote zorgen maak. :o 8)7 Dat gaat mijn hart ongetwijfeld parten spelen op de lange termijn. ;) :P

• dahakon
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 28-04-2024
Zoals gemeld, als je een aftermarket cooler gebruikt, moeten ze eerst uberhaupt ontdekken dat je dit gedaan hebt. Dat is nagenoeg onmogelijk (tenzij je de hele pc zou brengen me after-market cooler erop). Dan nog zal deze disclaimer waarschijnlijk geen stand houden, aangezien je, als je de aftermarket cooler normaal hebt bevestigd (geen externe schade aan CPU of moederbord) er van uit mag gaan dat dit onder normaal gebruik valt.

Daarnaast levert AMD ook nog steeds processors zonder cooler. Moet je die dan helemaal zonder koelblok gebruiken?

• Duysterwald
Even een update: ik heb vandaag de computer van mijn moeder in elkaar gezet, en ja, Kalizec had gelijk: het was het beste om eerst het "kale" weerhaakje te bevestigen, en daarná pas het weerhaakje dat onder het hendeltje zat. :) Laatstgenoemde was een beetje losjes en niet zo stug als het "kale" weerhaakje, waardoor je het gemakkelijk en zonder kracht op het beugeltje van de retention bracket kon bevestigen. Had ik dat zelf maar bedacht toen ik enkele weken geleden nog mijn eigen computer in elkaar was aan 't zetten! :o Domme Duysterwald toch. ;) :P But then again, ik vind wél dat AMD dit belangrijke punt ook wel in de handleiding had kunnen zetten: dat scheelt first-time monteurs toch weer heel wat frustraties en gepruts! 8)7

Maar goed, ik weet nu in ieder geval hoe het moet en heb het me in de oren geknoopt, voor als ik in de toekomst ooit nog eens mijn CPU koeler moet ontvangen. ;) Iedereen bedankt voor de gegeven tips! _/-\o_ Zonder jullie was ik er zelf vast nooit achtergekomen (of pas als het te laat was). :P

Pagina: 1